spierbevangen - graaskorf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

spierbevangen - graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 10:04

Mijn pony is vorig jaar spierbevangen geraakt in april. hij heeft toen 6 weken stil gestaan (wel op de wei) en daarna nooit meer ergens last van gehad.

Nu ben ik bang dat hij er dit jaar misschien weer last van krijgt, maar ik kan hem niet binnen zetten als bijvoorbeeld het fructaangehalte heel hoog is.
Ik heb namelijk geen stal.

Dus nou vroeg ik me af of iemand misschien ervaring heeft met een graaskorf? zou dit misschien kunnen helpen? of niet omdat het fructaan voornamelijk in de puntjes van het gras zit?
of krijgen ze daar ook een stuk minder van binnen?

Ik ben benieuwd!

Lenneke_

Re: spierbevangen - graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:28

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Je hebt spierbevangen en hoefbevangen.
Hoefbevangen worden ze van teveel fructaan.

Mijn shet is ook hoefbevangen geweest. Eerst heb ik d'r op het zand gezet, maar dat was natuurlijk helemaal niet leuk voor d'r.
Nu heeft ze een graaskorf en dat gaat echt super. Op gevaarlijke dagen heeft ze hem om en op de andere dagen niet.
Nu kunnen ze toch lekker bij elkaar lopen, maar kan ze niet meer zoveel gras eten.

Ze heeft ook helemaal geen problemen met dat ding, ze kan er gewoon mee drinken en zelfs hooi eten gaat (natuurlijk niet zoveel als normaal)
Ik vind het een uitkomst.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:15

ooww nee maar mijn paardje was spierbevangen, niet hoefbevangen
Laatst bijgewerkt door Zaina op 29-03-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:17

spierbevangenheid komt dan toch gewoon door teveel energie binnen krijgen bij te weinig arbeid? dan zou het toch kunnen helpen, die graaskorf? om langzaam aan het vette gras te wennen in de lente

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:20

Kan je niet je landje afzetten en hem elke dag weer een nieuw stukje gras geven zodat ie niet zoveel kan eten? heeft mijn paardje altijd behoed voor spier of hoefbevangeheid

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:22

Ik kijk even mee, ik heb namelijk precies dezelfde vraag. Haha! alleen de mijne staat nooit op de wei (maar in een loopstal met zand) en hij word wel degelijk spierbevangen als ik hem opeens op zand zou zetten.
Dus ik kijk even mee Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:23

Ja dat wilde ik ook voorstellen: strookbegrazing. Lijkt me voor je dier in elk geval een stuk prettiger dan een muilkorf.
Van mijn DA begreep ik vorig jaar dat het fructaan-gehalte vanaf zonsopgang tot het begin van de middag het hoogst is. Dus als je aan het eind van de middag grasjes bijprikt, heeft 'ie 's avonds en 's nachts wat te knabbelen. Kun je 's ochtends bijvoorbeeld hooi geven.

Iets anders: volgens mij is spierbevangenheid in veel gevallen wel gerelateerd aan arbeid. Heeft je DA daar destijds niets over gezegd?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:27

Ik weet niet beter dan dat spierbevangenheid komt door te intensief trainen opeens. Mijn pony is het ook geweest, maar daar zat uiteindelijk nog veel meer achter, waardoor ik totaal een jaar bezig ben geweest ipv 3 weken. En dat hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door 'voedsel'. Maargoed, ik denk dat je even om opheldering bij de DA moet vragen. Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:32

Je kan door heel wat meer spierbevangen raken dan alleen door arbeid hoor. Knipoog Door meer dingen dan je denkt.
En ik kan het ook weten, de mijne is chronisch spierbevangen en die word in principe al bevangen als de wind alleen al verkeerd staat Haha!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:37

Mjay schreef:
Kan je niet je landje afzetten en hem elke dag weer een nieuw stukje gras geven zodat ie niet zoveel kan eten? heeft mijn paardje altijd behoed voor spier of hoefbevangeheid

nee helaas, is niet mogelijk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:38

Ik merk aan mijn shet echt dat ze liever met graaskorf om bij de andere paarden loopt dan dat ze zonder graaskorf alleen maar in de paddock mag staan met een bult hooi (paddock is wel in de wei, op een stukje waar geen gras is)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:39

Ik heb voor mijn Haflinger ook een graaskorf. Op zich prima, maar hij blijkt nu te schuren... Dus ik heb er weer een probleem bij Tong uitsteken . Heeft iemand daar misschien tips voor?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:40

Zaina schreef:
Mjay schreef:

nee helaas, is niet mogelijk

Jammer. Mag dat niet van de staleigenaar?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:44

Mijn shettie had in begin ook wat kleine wondjes. Maar dat is vanzelf over gegaan (beetje eelt kweken)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:52

Sientje schreef:

nee, alle paarden lopen op een groot stuk land, er kan/mag niks afgezet worden

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:55

Zaina schreef:
Sientje schreef:

nee, alle paarden lopen op een groot stuk land, er kan/mag niks afgezet worden

Oh da's wel balen. Wij doen met onze ijslanders namelijk ook aan strookbegrazing. Hebben een hectare doormidden gehakt. Ok, je moet even investeren in paaltjes en draad, maar dan heb je ook wat, zeg maar.
Vrees dat er dan voor jouw pony inderdaad weinig anders opzit dan een graaskorf...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:29

Lenneke_ schreef:
Mijn shettie had in begin ook wat kleine wondjes. Maar dat is vanzelf over gegaan (beetje eelt kweken)

Naja, ik heb liever geen eelt/kale plekken op de wangen van mijn paardje. Ten eerste vind ik het lelijk Nagelbijten / Gniffelen *ja, ik vind het erg als mijn paard er niet zo goed mogelijk bijloopt Tong uitsteken * , maar ik kan me ook niet voorstellen dat het lekker is, de hele dag dus iets op die schurende plek...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:07

Het is echt maar een piepklein plekje onder d'r kin

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:08

Ja, ok. Maar bij Mone zit het ook op haar wangen. En ik ben bang dat dat echt pijnlijk gaat worden.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:09

kan je er geen bontjes om doen? die je ook aan een halster kan doen weet je wel

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:11

Dat is inderdaad ook een optie. Gewoon van die neusbontjes...
Heb je ook nog een goed idee voor haar kinnetje? Mocht dat wel erger worden (het is nu alleen wat kaler), dan moet ik daar ook wat mee. Bontje is daar denk ik niet zo handig, dat wordt vies met eten. Of ik moet het zo maken dat ik hem los kan halen en kan wassen Lachen .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:12

Ik heb toch liever een piepklein plekje eelt onder de kin dan een ongelukkig beest in een paddock of een kreupel beest in de wei

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:13

tuurlijk, daarom zoek ik ook een oplossing Knipoog . Ik ga dat ding echt niet aflaten, maar ik laat mijn paard ook niet openschuren.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:16

http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/epsmdiet.htm

aanbevelingen bij Equine Polysaccharide Storage Myopathy
Spierbevangenheid heeft te maken met het niet goed kunnen verwerken van suikers en zetmeel waardoor de spieren afgebroken worden. Hier kan je veel aan verhelpen door de voeding aan te passen. Het artikel hierboven gaat daarover.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:45

voor dr kin heb ik niet echt een idee nee.. misschien dat insmeren met vaseline wel wat helpt?