hoe krijg ik mijn oude beter door de winterharen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

hoe krijg ik mijn oude beter door de winterharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:48

Wij hebben op stal een 26 jarige ruin staan. Alleen nu hij moet verharen gaat het wat moeizaam. Hij verliest amper haren en wordt dan ook wat schraler. Dit probleem doet zich elk jaar voor, maar ik heb nog niks gevonden wat echt helpt.

Mijn vraag: wat kan ik bijvoeren om hem een beetje extra te helpen?

owja: uit het tijdschrift Bit blijkt dat olie niet helpt, dit draagt alleen bij aan een mooie vacht.
Ik heb iets gelezen van mineralen? hoe kan ik dit bijvoeren? eventueel pavo summerfit? opkikker van de paardendrogist?

jesito

Re: hoe krijg ik mijn oude beter door de winterharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:29

Ik had een shet die 35 jaar is geworden, ze is inmiddels ingeslapen.
Bij haar heb ik ook alles geprobeerd zoals lijnzaadolie enzo.
Ik ben toen de reformmeusli van havens gaan voeren en hierdoor kwam ze haar laatste jaren veel betere uit haar vacht.
Reformmeusli is een kruidenmeusli met olieen erin.
Is wel wat duurder maar is het zeker waard.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:07

Ik heb een 35 jarige pony en die is nu al volop aan het ruiven. Mijne krijgen allemaal Linamix bij, dat is een speciale lijnzaadkorrel van Equifyt.
Waar ik vroeger op de manege stond, gaven ze aan paarden die moeilijk hun vacht verloren weleens een kuur voor de lever, het is een oranje goedje en het heet Sedochol. Geen idee of het in Nederland te verkrijgen is, hier kon je dat gewoon bij de apotheker kopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:42

je zou lijnzaadbrok of gekookte lijnzaad kunnen voeren
of een kuurtje ijslands zeewier geven

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:43

al eens laten nakijken op cushing?
gezien ook schraal worden...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:08

das wel erg snel geconcludeert zeg... cushing hebben ze wel meer sumptomen toch? zoals krullende vacht enzo..

verharen kost energie, en als het verharen moeilijker gaat kost het meer energie. dan is schraler worden niet heel gek hoor...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:40

maar als je een paard goed voert, en wordt schraal met
verharen, hoort in princiepe ook niet..
bovendien lijkt me een keer laten controleren van bijvoorbeeld
gebit, dan ook niet zo gek...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:44

Olie zal misschien niet helpen met het verharen maar het levert wel energie.
Ik heb zelf erg goede ervaringen met omega3-6-9 dat lost veel vacht en huidproblemen op.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 09:46

Het is ook niet dat hij opeens magerder wordt of slecht verhaart. Dat is eigenlijk al een paar jaar zo. Het gaat bij hem gewoon wat moeizamer dan bij onze andere paarden. Paardje is ook al jaren dampig en verbruikt daarbij ook veel energie.
Gebit, wormen e.d. worden altijd regelmatig gecontroleerd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:48

dan zou ik toch een omega 3-6-9 aanraden zoals katja zegt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:02

Sjolvir schreef:
maar als je een paard goed voert, en wordt schraal met
verharen, hoort in princiepe ook niet..
bovendien lijkt me een keer laten controleren van bijvoorbeeld
gebit, dan ook niet zo gek...

even bloed checken kan idd wel een optie zijn
maar het gaat hier om een ouder paard die volgens de informatie van TS tijdens het verharen iets invalt en moeilijker door het haar heen komt
op zich zijn dat hele normale dingen voor een paard op een respectabele leeftijd , zeker als het een terugkerend iets is de laatste jaren , combineer dat met de andere problemen (dampigheid in dit geval) dan is het helemaal wel een "normaal"iets dat het wat moeizamer gaat , het kost gewoon allemaal wat meer energie

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:07

Afbeelding
enkele dagen geleden gemaakt, het gaat om de schimmel.
Verloor ook makkelijk wat gewicht, zowel in najaar als in voorjaar. Krijgt nu 1kg droge pulp (uiteraard geweekt) per dag 's avonds en vaak 's morgens ook nog eens zo veel of, zoals vandaag, 1kg droge Zupa (ook geweekt) (daar heeft ze dan één schepje moeten van afstaan aan de shetter).
Sinds ik die grote hoeveelheden pulp geef, blijft ze prachtig op gewicht en begint ze gelijk met de anderen te verharen. Enkele jaren geleden kon ze heel makkelijk hooi eten en kreeg ze die grote hoeveelheden pulp nog niet en dan verhaarde ze maar als allerlaatste in de periode mei-juni.
Niet dat de pulp daar zal aan helpen, maar ik denk gewoon de algemene lichamelijk conditie die ze heeft door zo te voeren.
Van zodra de eerste haartjes vallen, geef ik Linamixkorreltjes bij, aan alle paarden.
Ik heb ook nog een 20 jarige paardenmerrie en die kwam vorig jaar niet goed door het haar. Ze begon keurig te verharen, maar na het verharen stond er nog een soort van tussenvacht op, dus nog iets anders van kleur dan haar zomervacht en ietsje dikker. Toen heb ik in de maand juni van die Linamix bijgegeven en is dat laatste restje er nog perfect afgekomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:17

lol, Teigetje, we zijn de linamix wel aan het reclameren zeg Clown
maar ja, als je er goede ervaringen mee hebt en van ziet
(nee 'k hep geen aandelen Tong uitsteken )

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:30

Ik ben ermee begonnen op advies van de plaatselijke voederboer. Er stond daar zo'n zak aan de kassa, open, met foldertje bij, dus telkens ik daar kwam eens kijken, foldertje lezen enzovoort. Vooral het hoge gehalte aan vetten sprak me aan.
Dus ik eens geïnformeerd waarvoor dat wonderlijke goedje moest dienen. Kreeg ik een hele enthousiaste uitleg van de voederboer. De prijs bleek mee te vallen, toen iets van een 10 euro voor 25 kg en vermits je maar een 200g per paard per dag moet geven...
Dus ik dat meegenomen en tot mijn verbazing knapte Lucky (de 20-jarige) helemaal op wat verharen betreft en ook qua energie en enthousiasme in het werk.
Ondertussen blaast de voederboer (zo noemen die dat) in alle mengelingen die hij zelf maakt een deel van die korrels in. Toen Lucky een tijdje geleden vlotjes begon te ruiven dacht ik echter, het is het moment, en heb me terug een zak gehaald. Het haar blijft er massaal afkomen en ook Tosca (de witte) is super goed bezig. Meer nog, onlangs zette ik Lucky in de piste om rustig te kunnen uitmesten en ze liep zo waar te snuiven en te dansen aan mijn hand en pleegde enkele gekke sprongen in de piste.
Haha!
Heb voor vandaag een nieuwe zak besteld Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:40

lijnzaad koken tot een slijmerige massa en dan mengen met geweekte pulp,gerst koken helpt ook nog weleens er weer vlees op te krijgen....oude paarden moeten in verhouding best veel eten om op gewicht te blijven,vooral met verharen verliezen ze vaak conditie.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:14

ikenindi schreef:
das wel erg snel geconcludeert zeg... cushing hebben ze wel meer sumptomen toch? zoals krullende vacht enzo..

Niet elk paard met cushing heeft een krullende vacht. Maar moeilijk verharen en afvallen kunnen beide net zo goed met de leeftijd te maken hebben. Het is overigens ook niet zo makkelijk met een bloedtest vast te stellen.

Kijk eens naar Subli EM. Dat is een supplement op basis van olie. Het helpt in de verharing en ze komen er vaak wat van aan! Bij mijn 22jarige (die overigens wel cushing heeft), heeft dat erg goed geholpen.