overstap van kuil naar hooi in 1 keer???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

overstap van kuil naar hooi in 1 keer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:32

Ik voer op het ogenblik kuil. Ik heb op stal geen andere keuze. Helaas is de baal kuil, schimmelig en stoffig en ik wil niet dat mijn paard dit eet.
Nu heeft mijn zus nog prachtig hooi liggen en wil ik mijn merrie dat hooi gaan voeren. Kan ik in 1 keer overschakelen van de kuil naar het hooi of moet ik dit langzaam opbouwen?

Het land waar het hooi afkomt is 1 keer behandeld met kunstmest, vorig voorjaar en is tweede snede. Waar het kuil vandaan komt weet ik niet.

DiantaM

Re: overstap van kuil naar hooi in 1 keer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:36

Ik zou er niet gelijk onbeperkt van voeren, wel rustig opbouwen. In goed hooi kunnen soms veel meer voedingsstoffen zitten dan in slecht kuil.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:37

ik voerde voordroog en ben overgestapt nu op hooi zonder problemen, andersom zou een andere verhaal zijn. Voer je echt kuil of is het voordroog ? Als het echt kuil is dan is het hooi wel weer veel beter voor de darmen en zal de ontlasting ook weer steviger worden. Eten ze verder wel bijv. stro ? Als de ontlasting normaal stevig is zo ik gewoon overstappen, hebben ze normaal slappe mest dan zou ik toch mengen en de darmen laten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:43

Ze heeft altijd stevige mest. Het is geen koeienkuil, maar voordroog, maar het is op bepaalde plekken door vocht gaan gisten en schimmelen. Ik heb vandaag wat nieuwe hooi door schoongemaakte kuil gemengd. Ikkijk morgen ochtend even hoe de mest is en dat voer ik het wel op. Ik wil eigenlijk niet dat ze dat kuil nog krijgt.
Ze staat op zaagsel, dus geen stro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:48

Ik zou meteen het hooi voeren, beter dan dat ze straks ziek wordt van de schimmel. Ik zie het heel vaak; mensen die naar een andere stal gaan, en daardoor van de ene op de andere dag veranderen van voer, van kuil naar hooi en andersom.. en dat gaat eigenlijk altijd goed, het enige wat je wel eens ziet is dat paarden dunne mest krijgen als ze ineens veel gras of kuil krijgen, maar dat is bij jou dus niet Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:49

stop met voeren van beschimmeld hooi, dat is namelijk niet schoon te maken, de sporen zitten erin en kunnen problemen gaan geven, gewoon weggooien en lekker goed hooi voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:54

De balen liggen al bij mij in de schuur, ga ik morgen mooi voeren. Ze heeft het ook nodig, ze is 23 jaar. Die beschimmelde rommel wil ik ook niet hoor!! Ik heb het een nacht in water laten staan en toen gedroogd, 1x en ik dacht dit wil ik niet. De hooibestelling van mijn zzus ging niet door, zodoende is het nu voor mij gelukkig!

Ik ben altijd bang voor koliek, dunne mest heeft ze nog nooit gehad.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:09

Ik heb deze wintere drie soorten ruwvoer gevoerd: hele droge voordroog, ietsje nattere voordroog en nu gewoon hooi.
Als ik de droge spullen geef, krijgen ze elk per dag nog twee scheppen geweekte pulp bij hun eten, om de zaken goed te laten schuiven. Ik maak de overstap van voordroog naar hooi dus op die manier. Gewoon overschakelen, maar pulp bijgeven om te wennen aan "drogere darmpjes".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:53

Ze krijgt bij mij slobber met wat olie erdoor om de boel wat glijdend te houden. Ik ben altijd bang dat het blijft steken idd

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:40

Het overschakelen op een andere soort ruwvoer duurt in een paardenlichaam langer dan de omschakeling naar een andere soort krachtvoer.
Dit heeft o.a te maken met de vezelrijkheid van het voer.
Het is aan te raden deze overgang geleidelijk door te voeren door het hooi en het kuil te mixen en deze hoeveelheden per dag iets aan te passen (dus iedere dag wat meer hooi en wat minder kuil). Op die manier zal je paard er waarschijnlijk weinig last van ondervinden.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:47

kun je niet gewoon een nieuwe baal kuil kopen?? Tong uitsteken

ik ben een tijdje geleden overgegaan van hooi naar voordroog en weer naar (nat gemaakt) hooi en terug naar goed voordroog kuil.
elke keer heb ik haar een paar dagen half om half gegeven. je ziet dan dat ze eerst het lekkerste er uit eet en dan de rest.
dit gind prima. ik zou niet in een keer overgaan op hooi.
en verschimmeld kuil kun je niet schoonmaken hoor! moet je gewoon weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:47

Ik hoopte ook op een nieuwe baal kuil, maar ze zetten maar geen nieuwe neer Boos! Hun oude pony moet het gewoon eten. Ik heb al aangeboden om mijn hooi te voeren, maar dat willen ze niet.

Ze krijgt nu al een aantal dagen het nieuwe hooi. Ik ben in 1 keer overgestapt. Niet helemaal zoals het hoort, mar die kuilbaal was gewoon te erg.
Ik voer 2 maal daags slobber bij met een scheutje olie.
Ze mest goed en heeft nu geen gladde keutels meer, maar meer vezelig en het valt zo uit elkaar. Van dunnen mest is geen sprake geweest.
Ze hebben haar gisteren die oude kuil gegeven, maar ze is er met geen hap aan geweest Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:50

Ik ben in een keer van kuil naar hooi gegaan zonder problemen of iets dergelijks.
De paarden zien er nu perfect uit en doen het prima op dit hooi.
Ze zijn mok en exceem vrij glimmen als een eikeltje kortopm gewoon doen.