Minder kuil?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

Minder kuil?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 13:30

Beste allemaal,

Mijn vos is het afgelopen half jaar gerevalideerd van een been blessure en heeft daardoor weinig gedaan.
De laatste maand zijn we hem weer langzaam aan het oppakken, wat een zeg maar half / drie kwartier uur rijden per dag betekent.

Sinds zijn blessure krijgt hij dagelijks (nog steeds) het onderstaande aan voer:
3 x 1/4 kruidenmuesli zonder haver
3 x kuil (grote portie)
1 x wortels
Af en toe een halve Pavo koek (2 x per week ongeveer)

Nou was hij altijd al erg rond, maar hij begint nu gewoon dik te worden. Tong uitsteken
Gaat dit er weer af nu we hem weer regelmatig rijden of zal ik hem op dieet zetten?
Het enige waar ik in mijn ogen nog op kan minderen is het kuil.
Is hooi minder dikmakend? Dan zou ik het kuil kunnen vervangen door hooi.

Mijn paard staat op een pensionstal en staat nu dus binnen en gaat ergens in april weer de wei op.

Ik hoor graag jullie mening!

Sonja_vR

Re: Minder kuil?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:11

kuil/voordroog kan te vet zijn voor een deel van de paarden ,
je zou kunnen roberen of je een deel of al het kuil/voordroog kunt vervangen voor grof hooi, eventueel een plakje voederstro ipv een deel van het kuil/voordroog/hooi als hij echt te vet blijft/word

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:32

Of misschien je kuil mengen met bijv. graszaadhooi. Dit levert nauwelijks voedingsstoffen, maar is wel een goede buikvulling.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:34

Graszaadhooi is inderdaad een HEEL mooi hooi, voor paarden die vrij snel vet worden. Zelf gebruik ik het ook.
Pas had ik 2,5 week ander hooi (vanaf vandaag is dat op) en ik zag ze gewoon groeien, terwijl ik ze minder voerde dan met het graszaadhooi.

In ruwvoer zou ik niet minderen, paarden die te dik worden, worden dat eerder, omdat ze een deel van de binnen gekregen voedingsstoffen niet gebruiken.
In ruwvoer zitten natuurlijk genoeg voedingsstoffen, maar het meeste zit toch echt in krachtvoer.
Zelf zou ik een deel van het kuil verruilen voor stengeliger kuil, graszaadhooi of ander stengelig hooi oid. (nou ja, zelf zou ik sowieso geen kuil voeren, maarja, ik heb dan ook 2 sobere rassen hier staan.)

Wanneer voer je wortels?
Wanneer je ze 's avonds voert en je paard staat 's nachts op stal is dit niet functioneel, omdat ze niks met de binnen gekregen suikers doen en daardoor dus eerder dik zullen worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:34

Inderdaad het kuil vervangen door hooi kan veel verschil maken. Ligt ook heel erg aan de kwaliteit kuil en hooi natuurlijk..
Welke kruidenmuesli voer je? Die van Subli zit bijvoorbeeld boordevol suiker. Ik heb die ook lang gevoerd, maar ben nu overgestapt op Natural Base van Equifyt: http://www.equifyt.com/voeders-natural2.html
En wortels, daar zit natuurlijk ook vrij veel suiker in, die zou je inderdaad voor of na het rijden kunnen voeren, om de energie te herstellen, maar niet te gek veel in een keer

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:31

In principe zit in hooi meer energy dan in kuilvoer, maar in kuilvoer zitten veel meer verschillen. Het is zowiezo goed dat je paard meerdere keren per dag ruim ruwvoer krijgt, dus ik zou niet drastisch minder gaan voeren. Misschien kun je een deel kuilvoer vervangen door stro, in stro zitten weinig voedingsstoffen maar dan heeft ie wel iets te eten. Hou er ook rekening mee dat hij best een grasbuikje kan krijgen als hij hele dagen in de wei staat, zonder dat hij echt dik hoeft te zijn.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:50

Ik dacht eerst ook dat ze dik werden van kuil of hooi maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik had het geluk dat ik een onwijs goede adviseur vond op www.dierenhealthplan.nl, die konden me echt alles vertellen en wat ik belangrijk vond, ze kunnen alles onderbouwen. Kijk maar op hun site en stuur ze een mail ofzo, ik heb er onwijs goede ervaringen mee!