"help" peesscheur

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ully

"help" peesscheur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:27

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Zal mij eerst even voorstellen...mijn naam is ully en wil graag ervaringen delen en mijn probleem voorlegen.
Mijn kwpn paard heeft een peesscheur van enkele cm in de diepebuigpees links voor. Dit is 2 maanden geleden geconstateerd door de da in bodegraven.
Hij had een flinke peesschede vulling(ontsteking,gal). Na het inspuiten met een ontstekingsremmer was dit bijna verdwenen binnen een week. Omdat ik hem elke dag aan de hand stap en hij inmiddels boven mij uit springt is het toch weer overbelast geraakt en wordt het weer zichtbaar (neem aan dat de ontsteking dan weer opkomt???).
Ik smeer elke dag met multimilk en hij krijgt 2x daags peescompostrium en primeval door het voer.

Wie heeft er ervaring met peesscheur?,en wat hebben jullie ondernomen/toegediend/behandel methodes toegepast/wei ??.
wil graag goede en slechte berichten delen. Zelf zie ik het somber in,ook de da is niet positief maar sluit niets uit. Volgens hem kan het niet verder scheuren,maar zal moeilijk genezen.
Wie heeft er ervaring met schockwave/geluids therapie? en wat zijn de kosten hiervan?.
Wat hebben jullie als extra sublement toegediend,en heeft het echt verschil uitgemaakt?.
Is volgens jullie sederen een optie (hij is erg druk)?.

Ik hoop op veel reacties!! Alvast bedankt,
Ully

dolor

Re: "help" peesscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:48

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:32

MD-->BEH

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:33

Heb je al speciaal beslag?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:20

marleen_usar schreef:
Heb je al speciaal beslag?

Als je zelf een gescheurde pees hebt adviseert de dokter meestal geen klompen of iets anders dat je voet fixeert, evenmin wordt je been in gips ingegoten.

De meeste problemen aan de diepe buigpees worden juist veroorzaakt door beslag/hoge hielen/toonlanden/rijden op zand of een combinatie van elementen uit dit rijtje.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:22

idd. speciaal beslag is niet nodig. mijn paard heeft ook een peesblessure gehad en had geen speciaal beslag nodig. je kan alleen de stand van de hoeven een beetje veranderen zodat de pees wat ontlast wordt, maar dat is het ook wel zo'n beetje.

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 06:17

Meindert heeft ook een scheur in de diepe buiger en ook mijn da was niet echt positief hierover

We zijn nu weer 3 maanden verder en hij is op de scan voor 70% verbeterd. Mijn da noemt dit een wonder dus niet meteen opgeven want je ziet de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Hij heeft veel medicijnen gehad ontstekingsremmers, capsules voor een betere doorbloeding en een olie wat ik er op moet smeren om weefsel te laten aanmaken. Ik heb wel alleen maar gestapt op het harde en ben daar nog mee bezig. We hebben nog een lange weg te gaan maar het komt goed

groetjes regina

Ully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 21:21

Idd men heeft geen speciaal beslag geadviseerd.. Wel moet hij nu iets eerder naar de smid..de teen mag niet te lang worden en de voet moet goed op de as staan om de pees zo min mogelijk te belasten.

De peesschede(gal)was voor het bezoek aan de arts behoorlijk dik !! na het inspuiten van de ontstekingsremmer leek het heel goed te gaan... nu 2 maanden later heeft hij 2x een misstap gemaakt(te veel energie) en de schede vult zich weer.
Ik denk erover de da te laten komen om hem opnieuw met een ontstekingsremmer te behandelen.

Ik moest 3 weken stappen en daarna mocht ik licht werk doen,recht toe recht aan,beetje stappen beetje draven op een niet al te zachte bodem. Ik hoor overal om me heen dat alleen stappen op het harde mag met een peesblessure ?? en ik heb ook niet echt een programma meegekregen bv: eerst 5 min....dan 10etc... volens mij zitten er wel goede artsen in bodegraven.

Begin morgen met de minipuls (magneet therapie) wie heeft hier ervaring mee?.
Zijn er ook gevallen van paarden die(om eigen bestwil)preventief gesedeerd zijn

En Regina, had jou paardje ook een overvulde peesschede (gal) is hij ook behandeld met een ontstekingsremmer en is het regelmatig terug gekomen?.

Alvast bedankt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:23

Ully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 21:26

Oh ja nog wat !

Regina welke produckte zijn dat presies die jij als extra ondersteuning gebruikt?
Ik geef mijn paard:

Primeval (glucosamine) 3 schepjes door het voer
Pees compostrium (groene os) 2x 30 druppels
en smeer de pees in met multimilk (groene os)

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:24

Ik heb hem met medicijnen en therapie bijna gezond gekregen en ook had hij ontstekingsremmers

Mijn da zei laat de natuur maar zijn werk doen indien mogelijk

Ik vraag even na hoe de medicijnen heten dan geef ik je die nog door

groetjes regina

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:37

hoi, mijn paard had vorig jaar hetzelfde. Moest drie keer per dag stappen, maar hij sprong boven mijn hoofd uit. Ik voelde me echt slecht, op een gegeven moment moest ik hem voor zijn eigen bestwil hele dagen op stal laten staan, want hij ging helemaal uit zijn crokie.
Half april heb ik hem in de wei gezet, dag en nacht. Hij ging helemaal door het lint, toen hij erin ging, maar daarna niet meer, hield zich rustig. Voelde voor mij veel beter en voor hem waarschijnlijk ook.
Ik heb in Amerika een soort Ultrageluid zone ding gekocht, iedere dag twintig minuten om zijn slechte pees gedaan, en in september, dus na acht maanden weer opgestapt en kon gelijk volaan weer beginnen. Volgens de dierenarts was hij (door de wei) in goede conditie.
Nu zeven maaden verder, L1 en L2 door, en pees is helemaal ok.
Had de amerika tip van een meisje gehad met hetzelfde probleem was ook binnen drie maanden weer ok.
Shokwave behandeld een vierkante cm tegelijk, is niet geschikt voor een scheur (is mij verteld.)
Heel veel succes ermee

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:06

Shokwave is ook niet geschikt voor scheuren ook dat verhaal heb ik te horen gekregen van mijn da. Schijnt dat de diepe buiger een apart geval is. Ik heb ook gevraagd of stamceltherapie hier goed voor was maar ook daar zijn geen duidelijke verbeteringen van bekend. Mijn da heeft er wel eens een behandeld met deze methode en het is gebleken dat het zelfs langer heeft geduurd voor het genezen was dan wanneer er op de natuurlijke manier mee was om gegaan.
De beste therapie hiervoor is geduld hebben en stappen op harde bodem maar vooral geduld hebben.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:15

Bij mijn paard is in janurai 2007 een peesschede ontsteking, een slijmbeurs ontsteking, verklevingen op de pees en een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees geconstateerd. Op latere scans bleek dat ook zijn oppervlakkige buigpees was gescheurd. Hij is geopereerd in Emmeloord om de pees helemaal schoon te maken (ivm de verklevingen). Vervolgens heeft hij 6 maanden op boxrust gestaan. Toen heeft mijn vriend vier maanden met gevaar voor eigen leven aan de hand met hem gestapt en daarna heb ik hem laten revalideren bij het paardenzwembad (www.paardenzwembad.nl). Hier zijn echt wonderen verricht. Het been van mijn paard was de eerste 9 maanden zo dik dat de huid op drie plekken voor 30 centimeter gescheurd was. In de kliniek wisten ze niet meer wat ze nog moesten doen en na één week zwemmen was de zwelling volledig weg. Ik heb hem nog een maand laten staan om aan te sterken en daarna ben ik hem thuis op gaan bouwen onder het zadel.
Helaas heeft mijn paard vorige week een misstap gemaakt, waardoor zijn pees weer gevuld was. Ik heb geen moment getwijfeld en hem direct weer naar het zwembad gebracht. Dit was vorige week woensdag. Ik heb toen direct wat filmpjes en foto's gemaakt van het zwemmen:

[HAW] Pluk @ work in het paardenzwembad

Ully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 16:59

Plukje schreef:
Bij mijn paard is in janurai 2007 een peesschede ontsteking, een slijmbeurs ontsteking, verklevingen op de pees en een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees geconstateerd. Op latere scans bleek dat ook zijn oppervlakkige buigpees was gescheurd. Hij is geopereerd in Emmeloord om de pees helemaal schoon te maken (ivm de verklevingen). Vervolgens heeft hij 6 maanden op boxrust gestaan. Toen heeft mijn vriend vier maanden met gevaar voor eigen leven aan de hand met hem gestapt en daarna heb ik hem laten revalideren bij het paardenzwembad (http://www.paardenzwembad.nl). Hier zijn echt wonderen verricht. Het been van mijn paard was de eerste 9 maanden zo dik dat de huid op drie plekken voor 30 centimeter gescheurd was. In de kliniek wisten ze niet meer wat ze nog moesten doen en na één week zwemmen was de zwelling volledig weg. Ik heb hem nog een maand laten staan om aan te sterken en daarna ben ik hem thuis op gaan bouwen onder het zadel.
Helaas heeft mijn paard vorige week een misstap gemaakt, waardoor zijn pees weer gevuld was. Ik heb geen moment getwijfeld en hem direct weer naar het zwembad gebracht. Dit was vorige week woensdag. Ik heb toen direct wat filmpjes en foto's gemaakt van het zwemmen:

[HAW] Pluk @ work in het paardenzwembad
eetje !! Ik heb er nu al een hard hoofd in....ben niet echt optimistisch omdat dit toch een moeilijke blessure is. Maar! ik geef niet op....doe er alles aan hem beter te krijgen. Mijn da zegt dat doorscheuren niet zal gebeuren... Na het inspuiten met een ontstekingsremmer was de zwelling snel verdwenen,maar na 1x met 4 benen de lucht in gesprongen was dat al snel weer een verdikking.
Ik ben ook bezig met magneettherapie )multipulse'. Na 3 weken gebruik op de laagste stand lijkt het te gaan werken`de zwelling wordt iets minder en hij loopt niet meer kreupel. Van mijn da mag ik in de bak ook een beetje draven,ik merk dat de kleine zwelling voor het werk zacht is,maar daarna iets harder...iemand ervaring
Weet iemand wat het verschil is tussen tendo/cure en peescomposrium....ik geef het laatste.

Plukje heel veel sterkte!! we houden elkaar op de hoogte

Ully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:18

Plukje, ik denk erover hem ook te laten revalideren dmv zwemtherapie. Wat heeft het jou maandelijks gekost? en hoelang heeft het geduurd?. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen aquajogging en zwemmen?.
Heb je filmpjes bekeken" dat ziet er wel heel gezond uit moet ik zeggen. Op deze manier kan hij ook zijn energie kwijt.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:47

Ully schreef:
Plukje, ik denk erover hem ook te laten revalideren dmv zwemtherapie. Wat heeft het jou maandelijks gekost? en hoelang heeft het geduurd?. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen aquajogging en zwemmen?.
Heb je filmpjes bekeken" dat ziet er wel heel gezond uit moet ik zeggen. Op deze manier kan hij ook zijn energie kwijt.

In de aquatrainer staan ze gewoon met de voetjes op de vloer, dus er is nog altijd kans om een misstap te maken of de boel over te belasten. Zwemmen is volledig onbelast en kost ook veel meer energie waardoor alles ook beter doorbloed wordt en het herstelde weefsel dus van betere kwaliteit is. Dit kost € 695,- ex btw per maand. Als ik mijn paard aan het einde van de maand ophaal heeft hij in totaal 9 weken in het zwembad gerevalideerd.
Je krijgt echt een paard in super conditie terug met een evenwichtige spieropbouw. (bij langdurige blessures zie je vaak dat je paard scheef bespierd wordt van het ontlasten).