Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

)draumpje schreef:ezczeem kan getriggerd, verergert of zelfs veroorzaakt worden door voeding, daar ben ik heilig van overtuigd
ik ken verschillende voorbeelden van paarden die nadat het rantsoen aangepast was
(krachtvoer eraf en alleen ruwvoer met eventuele vit/min aanvulling of juist nog wel iets krachtvoer, maar dan met zo min mogelijk zetmeel, melasse en andere toevoegingen) daarna veel minder tot heel! soms zelfs geen last meer hadden van eczeemklachten
vandaar ook mijn gedachte dat zomereczeem niet altijd zomereczeem is in de zin van
"het zijn de mugjes"
combi van zon op beschadigde huid en een "probleem" in de stofwisseling (1 van dit allen, een combi of nog weer andere externe omgevings factoren) in vrij veel verschillende volgordes, vormen en combinaties
en dan die laatste druppel, de mugjes dat lijtk me voor ene groot deel van de eczemers een aannemelijke oorzaak
maar kijk ik dan naar mijn merrie
die stond vorig jaar op alleen maar ruwvoer...maar wel eczeem
ze was ook niet overdreven dik, wat er bij die van mij in meespeelt is stress...
verhuisstress in dit geval
in april is ze verhuist, ze kwam met open plekken op de kont van de trailer
dit is genezen door een deken en en antibacteriele creme
daarna heeft ze drie maanden zonder deken gestaan , is ze verhuist toen ik haar kocht
en voila, na een week in de opfok ging ik kijken
en drie open eczeem plekken, dus bij mijn merrie is stress de grootste trigger
ik houd nu trouwens wel kwa voer heel erg rekening met wat ik haar geef
wil het liefst chemisch anti oxidant vrij voeder, geen melasse en een laag graangehalte,
helaas heeft ze momenteel gewoon echt wel krachtvoer nodig, van het hooi alleen valt ze in (ze krijgt onbeperkt, maar mevrouw is in de groei en heeft gewoon echt iets extra's nodig )
dus toch nog voeder erbij
maar ben van mening dat je de meeste eczemers zo sober mogelijk moet proberen te houden en de voeding zo zuiver mogelijk
en niet alleen eczemers
ook de paarden die je , hoe veel kiloos je er ook in stopt, maar toch niet fit en actief willen worden
(denk aan een voorbeeldje van kwpn van 1,65 die medium in het werk staat , die 6 kilo brok krijgt te verstouwen en er gewoon niet genoeg aan lijkt te hebben )
een groot deel van dergelijke paarden zou er naar mijn idee en ervaring bij gebaat zijn om veel goede kwaliteit ruwvoer te krijgen
en een zo zuiver mogelijke aanvulling met krachtvoer , maar ipv die 6 kilo kant en klaar brok, voer een minder geraffineerd product waar geen melasse en chemische onnodige toevoegingen in zit waar ze uiteindelijk meestal dan nog niet de helft van nodig hebben om beter in hun vel te komen dan met die 6 kg brok
ik reclameer hier trouwens niet dat iedereen zelf maar eens fijn moet gaan sleutelen en het krachtvoer de deur uit te schoppen, doe heel hevige rantsoen veranderingen/aanpassingen alsjeblieft alleen in samenwerking/spraak of begeleiding van iemand die een gedegen kennis van het onderwerp heeft of zelfs in samenspraak met een DA in sommige gevallen
of na eigen gedegen onderzoek
geerke schreef:mijn paard krijgt al jaren geen krachtvoer meer,maar zijn exzeem is er nog,het is wel zo dat je het paard"belast"met krachtvoer te geven,het valt mij op dat het meestal de sobere rassen zijn met zomer exzeem,misschien stoppen we er wel teveel voer in wat deze rassen eigenlijk niet nodig hebben...?