zomerexzeem door krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenfilou

zomerexzeem door krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:43

Ik las een stukje op paard natuurlijk en vroeg me toch af
zijn er nog meer die dit ervaren hebben.
Oke er staat bij het is niet water dicht bewezen,maar toch.....

Baladeika leed indertijd aan zomereczeem (ofwel seme: staart- en maneneczeem). Ze moest voortdurend een boett-deken aan, want anders schuurde ze alles kapot. Hetzelfde paard, maar een jaar nadat ze geen krachtvoer meer kreeg. De zomereczeem is volledig verdwenen.
Dit is natuurlijk geen waterdicht bewijs dat het krachtvoer hier iets mee te maken heeft, maar we hebben inmiddels van meer mensen gehoord dat de zomereczeem verminderde of verdween nadat het paard geen krachtvoer meer kreeg. Bewezen of niet, het kan de moeite waard zijn om het zelf uit te proberen. We houden ons aanbevolen voor je bevindingen...

Up_to_Date

Re: zomerexzeem door krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:46

Een haflinger op stal is ook hoefbevangen geweest en ze word behandeld met speciaal voer van Marstall en met Aloë Vera producten. Afgelopen najaar heeft ze de deken nog heel even op moeten doen (wegens omstandigheden) maar dit keer is de kans groot dat de deken af kan blijven.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:25

raar joh, maar messchien zit er in krachtvoer een bepaalde stof die bij soommige paarden die exceem veroorzaken, ik volg dit even want dit is wel interesant

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:30

ezczeem kan getriggerd, verergert of zelfs veroorzaakt worden door voeding, daar ben ik heilig van overtuigd

ik ken verschillende voorbeelden van paarden die nadat het rantsoen aangepast was
(krachtvoer eraf en alleen ruwvoer met eventuele vit/min aanvulling of juist nog wel iets krachtvoer, maar dan met zo min mogelijk zetmeel, melasse en andere toevoegingen) daarna veel minder tot heel! soms zelfs geen last meer hadden van eczeemklachten

vandaar ook mijn gedachte dat zomereczeem niet altijd zomereczeem is in de zin van
"het zijn de mugjes"
combi van zon op beschadigde huid en een "probleem" in de stofwisseling (1 van dit allen, een combi of nog weer andere externe omgevings factoren) in vrij veel verschillende volgordes, vormen en combinaties
en dan die laatste druppel, de mugjes, dat lijkt me voor ene groot deel van de eczemers een aannemelijke oorzaak

maar kijk ik dan naar mijn merrie
die stond vorig jaar op alleen maar ruwvoer...maar wel eczeem
ze was ook niet overdreven dik, wat er bij die van mij in meespeelt is stress...
verhuisstress in dit geval
in april is ze verhuist, ze kwam met open plekken op de kont van de trailer
dit is genezen door een deken en en antibacteriele creme
daarna heeft ze drie maanden zonder deken gestaan , is ze verhuist toen ik haar kocht
en voila, na een week in de opfok ging ik kijken
en drie open eczeem plekken, dus bij mijn merrie is stress de grootste trigger(ze zag er aan het einde van het seizoen echt niet uit, aan alle kanten plekken van de eczeem, de DA stond er van te kijken toen hij kwam enten )

ik houd nu trouwens wel kwa voer heel erg rekening met wat ik haar geef
wil het liefst chemisch anti oxidant vrij voeder, geen melasse en een laag graangehalte,
helaas heeft ze momenteel gewoon echt wel krachtvoer nodig, van het hooi alleen valt ze in (ze krijgt onbeperkt, maar mevrouw is in de groei en heeft gewoon echt iets extra's nodig )
dus toch nog voeder erbij
(en een heel anti muggen terreur regime maar das een ander verhaal Knipoog )

maar ben van mening dat je de meeste eczemers zo sober mogelijk moet proberen te houden en de voeding zo zuiver mogelijk

en niet alleen eczemers
ook de paarden die je , hoe veel kiloos je er ook in stopt, maar toch niet fit en actief willen worden
(denk aan een voorbeeldje van kwpn van 1,65 die medium in het werk staat , die 6 kilo brok krijgt te verstouwen en er gewoon niet genoeg aan lijkt te hebben )
een groot deel van dergelijke paarden zou er naar mijn idee en ervaring bij gebaat zijn om veel goede kwaliteit ruwvoer te krijgen
en een zo zuiver mogelijke aanvulling met krachtvoer , maar ipv die 6 kilo kant en klaar brok, voer een minder geraffineerd product waar geen melasse en chemische onnodige toevoegingen in zit waar ze uiteindelijk meestal dan nog niet de helft van nodig hebben om beter in hun vel te komen dan met die 6 kg brok

ik reclameer hier trouwens niet dat iedereen zelf maar eens fijn moet gaan sleutelen en het krachtvoer de deur uit te schoppen, doe heel hevige rantsoen veranderingen/aanpassingen alsjeblieft alleen in samenwerking/spraak of begeleiding van iemand die een gedegen kennis van het onderwerp heeft of zelfs in samenspraak met een DA in sommige gevallen
of na eigen gedegen onderzoek

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:33

draumpje schreef:
ezczeem kan getriggerd, verergert of zelfs veroorzaakt worden door voeding, daar ben ik heilig van overtuigd

ik ken verschillende voorbeelden van paarden die nadat het rantsoen aangepast was
(krachtvoer eraf en alleen ruwvoer met eventuele vit/min aanvulling of juist nog wel iets krachtvoer, maar dan met zo min mogelijk zetmeel, melasse en andere toevoegingen) daarna veel minder tot heel! soms zelfs geen last meer hadden van eczeemklachten

vandaar ook mijn gedachte dat zomereczeem niet altijd zomereczeem is in de zin van
"het zijn de mugjes"
combi van zon op beschadigde huid en een "probleem" in de stofwisseling (1 van dit allen, een combi of nog weer andere externe omgevings factoren) in vrij veel verschillende volgordes, vormen en combinaties
en dan die laatste druppel, de mugjes dat lijtk me voor ene groot deel van de eczemers een aannemelijke oorzaak

maar kijk ik dan naar mijn merrie
die stond vorig jaar op alleen maar ruwvoer...maar wel eczeem
ze was ook niet overdreven dik, wat er bij die van mij in meespeelt is stress...
verhuisstress in dit geval
in april is ze verhuist, ze kwam met open plekken op de kont van de trailer
dit is genezen door een deken en en antibacteriele creme
daarna heeft ze drie maanden zonder deken gestaan , is ze verhuist toen ik haar kocht
en voila, na een week in de opfok ging ik kijken
en drie open eczeem plekken, dus bij mijn merrie is stress de grootste trigger

ik houd nu trouwens wel kwa voer heel erg rekening met wat ik haar geef
wil het liefst chemisch anti oxidant vrij voeder, geen melasse en een laag graangehalte,
helaas heeft ze momenteel gewoon echt wel krachtvoer nodig, van het hooi alleen valt ze in (ze krijgt onbeperkt, maar mevrouw is in de groei en heeft gewoon echt iets extra's nodig )
dus toch nog voeder erbij

maar ben van mening dat je de meeste eczemers zo sober mogelijk moet proberen te houden en de voeding zo zuiver mogelijk

en niet alleen eczemers
ook de paarden die je , hoe veel kiloos je er ook in stopt, maar toch niet fit en actief willen worden
(denk aan een voorbeeldje van kwpn van 1,65 die medium in het werk staat , die 6 kilo brok krijgt te verstouwen en er gewoon niet genoeg aan lijkt te hebben )
een groot deel van dergelijke paarden zou er naar mijn idee en ervaring bij gebaat zijn om veel goede kwaliteit ruwvoer te krijgen
en een zo zuiver mogelijke aanvulling met krachtvoer , maar ipv die 6 kilo kant en klaar brok, voer een minder geraffineerd product waar geen melasse en chemische onnodige toevoegingen in zit waar ze uiteindelijk meestal dan nog niet de helft van nodig hebben om beter in hun vel te komen dan met die 6 kg brok

ik reclameer hier trouwens niet dat iedereen zelf maar eens fijn moet gaan sleutelen en het krachtvoer de deur uit te schoppen, doe heel hevige rantsoen veranderingen/aanpassingen alsjeblieft alleen in samenwerking/spraak of begeleiding van iemand die een gedegen kennis van het onderwerp heeft of zelfs in samenspraak met een DA in sommige gevallen
of na eigen gedegen onderzoek

er zijn gewoon veel verschillende excemen, de zomerexceem word waarschijnlijk wel gewoon door de muggen veroorzaakt, maar je heb net als bij mensen ook gewoon inderdaad stres exceem of een allergie voor bepaalde stof in het voer waar ze exceem van krijgen, dus ik denk dan niet dat dit dan zomer exceem te noemen is..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:38

voeding speelt bij exzemers volgens mij wel een rol, bij de ene meer dan de andere.. mijn paard heeft dit ook en sinds ik hem ander voer geef (sport ipv basisbrok) gaat het goed en heeft hij aanzienlijk minder klachten, dit jaar kijken of t ook zo blijft, vorig jaar was het wat weer betreft ook erg gunstig voor exzemers

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:38

idd verschillende exzemen , maar ik denk dat de meeste eczeemklachten die in de zomer naar boven komen wel getriggerd worden door de mugjes
maar niet als hoofdoorzaak zeg maar
meer als laatste druppel die de emmer doet overlopen ,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:40

Nimmy, welke regio zit ij dna met paard?
hier was het echt drama (NB regio drunense duinen en hier in de buurt tegen zuid holland aan ook )
nu scheel thet echt wel per regio , dat is zeker, maar die van mij zag er uit of ze aangevallen was door een kudde genetisch gemanipuleerde motten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:46

ehm in een gebied waar de mugjes in overvloed voorkomen, de veluwe

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:04

beter dat het meeviel dan Ja

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:04

vorig jaar heeft ie in t geheel niet geschuurd (niet noemenswaardig iig)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:10

onze shetter is zomers gevoeliger voor exceem
eiwit dan wel te verstaan
krijgt hij te veel zuikers krijgt die jeuk
de geschuurde warme zoete huid is weer aantrekkelijker voor mugjes
dus tja cirkeltje weer rond
zomers let ik dus extra op gras en bijvoer en dan zijn er geen problemen

ons andere paardje heeft echt exceem van de mugjes
gebruik voor hem ook de producten van ecoprotecta en
staat gewoon zonder deken en zonder jeuk

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:22

Hoe zit dit eigenlijk met bepaalde suikers
van peen en appels
ken mensen die geven hun paarden elke dag een berg waar je eng van wordt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:25

appels krijgt nim ook best veel in de zomer (tja fruitbomen in de tuin) en heeft ie nooit last van gehad...
ik let op met het stukje land waar die opstaat, als dat erg groen is heel kort en naarmate er minder staat mag ie langer grazen...
vorig jaar niks hoeven doen, dit jaar kijk ik even aan en mocht ie gaan schuren gaat ie onder een deken. (tot nu toe nog geen klachten)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:27

peen zelden problemen bij gezien (winterpeen dan , wortels hebben meer zuiker)
veel appels geen ervaring mee
wel eens een half appeltje maar nooit elke dag en nooit meer dan dat gegeven dus dat weet ik niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:31

mijn paard krijgt al jaren geen krachtvoer meer,maar zijn exzeem is er nog,het is wel zo dat je het paard"belast"met krachtvoer te geven,het valt mij op dat het meestal de sobere rassen zijn met zomer exzeem,misschien stoppen we er wel teveel voer in wat deze rassen eigenlijk niet nodig hebben...?

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:33

geerke schreef:
mijn paard krijgt al jaren geen krachtvoer meer,maar zijn exzeem is er nog,het is wel zo dat je het paard"belast"met krachtvoer te geven,het valt mij op dat het meestal de sobere rassen zijn met zomer exzeem,misschien stoppen we er wel teveel voer in wat deze rassen eigenlijk niet nodig hebben...?

Hm daar dacht ik dus ook aan

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:17

de gemiddelde weide is ook te vet en te eenzijdig ..
dus daar zou best wel eens iets in kunnen zitten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:38

Opletten met voeding scheeld volgens mij idd al een hoop, ze zijn vaak gewoon gevoeliger voor eiwitten... Vorig jaar ging t super met die van mij, dit jaar zelfde proberen...

maar hebben jullie exzemers nu al klachten of nog niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:45

sommige paarden zullen idd reageren op te veel suikers (appels, wortels etc ) anderen zijn gevoelig op te veel eiwitten,

helaas is er gewoon niet 1 enkele boosdoener die we aan kunnen wijzen voor al onze eczemertjes

ik denk idd wel dat vette eenzijdige voeding een oorzaak kan zijn bij sommige paarden
bij andere fructaan/suiker gevoeligheid die meespeelt
bij de volgende eiwitten, bij de andere zijn het echt de muggen
en bij weer een vo;lgende een combi van 1 a 2 of weet ik het hoeveel van de bovenstaande en nog misschien nog wat anders

mijn eczemertje is ene twijfel geval
ze schuurt wel wat op de kont, maar dat kan net zo goed van het verharen zijn , het is ook heel oppervlakkig, dus puur wat korter haar
weidegenootje met eczeem heeft nergens last van (nog)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:24

nou mijn exemrtje is al begonnen
de behandeling dus ook

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:25

nickyu, behandeling is bij mij ook al even begonnen hoor Ja
sprayen met endure, kruiden ter ondersteuning, lijnzaad brk
en vanaf morgen ook exzem plus, supplement van marstall
deken ligt in de startblokken Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:51

nou bij mij ook hoor!,ik zit in frankrijk maar de eerste rotzakken zijn er al weer,geerke heeft kriebels!!!dus;fijn om 3 uur s'middags naar binnen,en 2x daags inspuiten met een azijn/citoenolie/kruidnagel mengsel,scheelt iets.....

Ilse25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:42

Mijn paard had ontzettend last van zomereczeem maar juist als ze op het land stond en daar kreeg ze geen krachtvoer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:53