Gistern zou ik met mijn 18-jarig paard les hebben. Hij heeft sowieso nooit echt goed met zijn achterhand gewerkt, maar als hij opgewarmd is, gaat dat altijd veel beter. Gisteren echter was hij zeer stijf in zijn achterhand bij het instappen en indraven. Zijn achterhand werkte absoluut niet mee, en hij liep heel kort en stijf met zijn achterhand, regareerd eslecht op de hulpen, vooral in de bochten plus dat mijn paard met ook iets te 'los' was van voren. Heb toen belsoten naar huis te stappen en toen kon meneer heel snel naar huis stappen. Ik heb zijn rug gecontroleerd en alle benen hoog genomen, dit was geen enkel probleem, ook geen oren naar achteren. Het had gisteren wel de gehele dag geregend en meneer staat overdag buiten en en niet onder zijn onderdak, misschien heeft dit invloed op zijn spieren. Mijn bijrijdster controleert vandaag met longeren of hij stijf loopt. Wat zou ik moeten doen als dit wel het geval is. Lang stappen, iets anders of meteen een dierenarts erbij halen. Paard maakt verder een zeer levendige indruk.