Graaskorf hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Graaskorf hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:24

Is dit nou niet erg zielig voor een paard, zo'n graaskorf???? Lijkt wel een muilkorf maar dan voor je knolliebollie!!!!

Kwam ik tegen op het net....

Afbeelding

Heb geen idee of het hier hoort!

Kirrr

Re: Vraagje over graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:26

Goh, als je paardje nu bijvoorbeeld geen gras mag eten, vind ik dit een hele goede oplossing, zo kan hij toch een hele dag buiten. Anders zou hij altijd binnen moeten of alleen op een stukje land.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:29

Je hebt ze ook waarbij er iets meer 'gleufjes' in zitten zodat ze alleen de gras topjes er af kunnen eten, dat lijkt me vriendelijker. Maar opzich, stel nou dat je paard om wat voor reden een bepaalde tijd geen gras mag eten, dan kun je hem op deze manier toch (welliswaar in mindere mate) laten genieten van het in de wei staan.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:32

Een haf bij ons is chronisch hoefbevangen.We zetten haar de ene dag met hooi in de paddock en de andere dag op een 'droog' stuk land met graaskorf om. Ze doet het sinds ze hier is super en loopt weer goed, voor ons dus een ideale oplossing! Zo kan ze toch wat meer bewegen (de wei is toch echt groter dan de paddock) en ook dan bij andere paarden in.
Ze eet en drinkt er gewoon goed mee, we hebben zelfs het idee dat ze het wel een beetje als een uitdaging ziet om hiermee te eten Knipoog Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 07:14

Kirr__ schreef:
Goh, als je paardje nu bijvoorbeeld geen gras mag eten, vind ik dit een hele goede oplossing, zo kan hij toch een hele dag buiten. Anders zou hij altijd binnen moeten of alleen op een stukje land.

dat denk ik niet. dat zou betekenen dat ie 24/7 niet kan eten;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:15

Mijn haf krijgt er ook 1tje om deze lente, uit voorzorg.
Ze is nog niet bevangen, maar heeft een ziekte waardoor ze een erg verhoogd risico heeft om hoefbevangen te raken.

Ze kunnen er wel door eten, alleen een stuk minder dan zonder graaskorf. Er zit een klein gat in de onderkant (ik denk dat ik dat gat wel ietsje groter maak).

Ik vind het zieliger als ze hoefbevangen raakt of als ze alleen binnen moet blijven terwijl de rest op het land staat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:38

ikenindi schreef:
Kirr__ schreef:

De paarden kunnen wel eten met een graaskorf, alleen niet zo veel.
Mijn paarden hebben er allebei ook 1, maar dat is meer zodat ze met dit mega natte weer (de IJssel staat te hoog en nou loopt het water hier niet weg Verdrietig ) buiten kunnen staan. Ze staan dan in de bak, maar zonder graaskorf ben ik bang voor zandkoliek (heeft 1 vd 2 al gehad).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:10

ikenindi schreef:
Kirr__ schreef:

Die hele dag moet je niet zo letterlijk opvatten, ik denk dat er wel gesnapt wordt wat ik bedoel Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:33

hoezo zielig??
t is pas zielig als je je beest zo'n ding omdoet zonder reden.
vaak is er dus een reden voor en dus niet zielig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 07:33

Ze kunnen echt wel eten met dat ding hoor, alleen minder dan normaal. Mijn shet is normaal nogal van zoveel mogelijk eten is zo kort mogelijke tijd en is ook hoefbevangen geweest.
Met die korf moet ze gewoon iets meer moeite doen en krijgt ze uiteindelijk nog wel zat binnen.
Door die graaskorf kan je gewoon dag en nacht bij de andere paarden lopen en hoeft ze niet meer in de eentje in de paddock.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:52

Ik vind het niet zozeer zielig maar ik zal mijn paarden er niet snel mee laten lopen.
Ik zou dan liever kiezen om ze op een paddock te zetten en af en toe een uurtje op het gras later op de middag, als ze al wat hooi hebben gehad.
Vooral deze die jij laat zien vind ik echt niet zo fijn uitzien.
Bij de paardendrogist verkopen ze er ook en die zijn dan wat vriendelijker.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:58

dit is al topic tig over deze beroemde korf Knipoog

de korf is niet zielig

wel zielig is
als je pony niet meer kan lopen van de pijn omdat die hoefbevangen staat
of last krijgt van vanalles omdat die bagger vet is
of niet op de wei mag met zijn vriendjes maar appart op een stukje zand , wat niet zo heel ziel;iug is als die daar
onbeperkt hooi , genoeg ruimte en een vriendje heeft ...

als je een weide met vriendjes hebt en je kan zo lichamelijke klachten voorkomen
is het zelfs dus heel erg fijn dat dit ding bestaat Knipoog

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:48

Totaal eens met Nickyu. Een hoefbevangen pony, dát is zielig. Of een pony die maar hele dagen in de zomer op stal moet staan, omdat de pony niet te lang op het gras mag, dat vind ik sneu. Ik zou voor mijn Welsh A ook graag zo'n graaskorf willen hebben, maar ik vertrouw haar er niet mee, dat dier is zo verschrikkelijk handig.

Nu heb ik een paddockje gemaakt voor de zomer voor de Welsh A en een Shetlander aangeschaft, zodat ze een maatje heeft. Maar ik begrijp dat niet iedereen die optie heeft en dan is een graaskorf een heel goed alternatief.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:54

Indra schreef:
Totaal eens met Nickyu. Een hoefbevangen pony, dát is zielig. Of een pony die maar hele dagen in de zomer op stal moet staan, omdat de pony niet te lang op het gras mag, dat vind ik sneu. Ik zou voor mijn Welsh A ook graag zo'n graaskorf willen hebben, maar ik vertrouw haar er niet mee, dat dier is zo verschrikkelijk handig.

Nu heb ik een paddockje gemaakt voor de zomer voor de Welsh A en een Shetlander aangeschaft, zodat ze een maatje heeft. Maar ik begrijp dat niet iedereen die optie heeft en dan is een graaskorf een heel goed alternatief.

Ik vind jouw oplossing beter dan een graaskorf.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:57

liever een paardje met graaskorf dan een dood paardje

mijn merrie krijgt hem in mei weer om tot oktober anders wordt ze én te dik én is er kans op hoefbevangenheid

ze kunnen er alles mee, ook nog beetje grazen en ze kan lekker in de kudde blijven

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:21

Wanneer je denkt aan een graaskorf is het vaak kiezen tussen 2 slechte, dus:
1. Paard met graafkorf tussen zijn vriendjes in de wei
2. Paard zonder graaskorf alleen in stal of alleen in een paddock.
Dan is voor mij de keus heel simpel: keuze 1. Mijn paard en pony kriebelen elkaar nog steeds net zo veel als zonder en ze lopen nog net zo veel te donderen.

Zelf gebruik ik hem 's winters, omdat ik mijn paarden niet binnen wil laten staan, wanneer ze de wei niet op kunnen. Dan is het de keuze of de hele dag binnen staan of in de rijbaan (20 x 40).
Dan kies ik zelf voor het laatste, maar dan met graaskorf, omdat ik dit de meest vriendelijke vind van alle korfen, die ik tot nu toe heb gezien en ik niet wil dat mijn paarden zandkoliek krijgen.

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:48

Interessant topic. Ik vroeg mij toch een paar dingen af.
Kunnen ze met zo'n korf makkelijk drinken?
Kunnen ze nog wel iets eten met zo'n korf?
Wordt het niet heel erg warm in de zomer, doordat hij zwart is?
Is het niet gevaarlijk, dan bedoel ik dat andere paarden er makkelijk in kunnen gaan happen en aan hangen?

Ik overweeg zelf namelijk ook om er eentje aan te schaffen, maar vroeg mij dit toch af.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:56

ja ze kunnen drinken met korf
ja ze kunnen nog wat eten, want zit gat onderin
warm wordt ie niet echt
ander paarden kunnen erin happen maar voor de rest zie ik het gevaar niet hoor
(maar die van mij zit aan mijn goedpassende halster vast, is niet korf met halster eraan kan je van de week wel bekijken als je die deken op komt halen)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:08

Ik heb er ook een aangeschaft voor mijn shet. Ze krijgt hem binnenkort om.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:13

Mijn paard heeft ook een tijdje deze korf omgehad omdat hij zand ging eten in de paddock, en als gevolg zandkoliek kreeg. Hij had er geen last van, beter zo, dan de hele dag op stal.

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:18

Evelli schreef:
(maar die van mij zit aan mijn goedpassende halster vast, is niet korf met halster eraan kan je van de week wel bekijken als je die deken op komt halen)

dat zou super zijn als ik het even mag zien, van een plaatje krijg je toch niet echt een duidelijk beeld.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:39

ligt het nou aan mij of lijkt dat gaatje dat erin zit veeeeeeel te klein om nog iets binnen te krijgen?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:45

Elk jaar denk ik er aan om er eentje aan te schaffen, maar het is tot nu toe nog niet gebeurt...
De pony's staan dicht genoeg bij huis om ze een paar uurtje op de wei te kunnen zetten en daarna weer terug te halen, twee keer per dag. Toch worden ze te dik dus eigenlijk zou ik er wel aan moeten, maar het verpest het spelen met elkaar toch wel een beetje denk ik (?).

Toch vind ik het niet zielig. Alles beter dan een zieke pony

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:54

jesito schreef:
Indra schreef:

Ik vind jouw oplossing beter dan een graaskorf.

Jawel misschien wel, maar wel een vrij prijzige oplossing. Tenminste nu valt het nog mee, tot de Shetlander ook eens wat heeft. Maar ik ben dol op haar hoor. Lovers

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:55

Plus dat niet iedereen altijd tijd/geld/ruimte heeft om een gezelschapspony erbij te nemen...

Wij zweren erbij, voor ons geen zomer zonder graaskorf meer!
De merrie is nogal een merrie tegen de anderen Knipoog
Dus bang dat ze aan haar graaskorf gaan hangen ofzo hoeven we niet te zijn. Er komt deze zomer nog een shet bij die ook vaak hoefbevangen is, voor hem zouden we ook nog kunnen kijken naar een graaskorf als hij deze past tenminste. Zijn er trouwens ook graaskorven speciaal voor shetlanders (zit niet zo in het mini-wereldje Knipoog )