Waar (heet) paard dikker mee krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Waar (heet) paard dikker mee krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:22

Hallo allemaal,

Ik zit even met een klein probleempje.
Sta op een ontzettend fijne pensionstal, waar mijn paard gevoerd wordt.
Nu kreeg ik van de pensionhoudster te horen dat ze hem wat schraal op de ribben vond, en dat ze hem wat meer ging voeren.
Nu krijgt hij mee voordroog, maar.... Hij heeft de aanleg om snel eiwitten op te slaan waardoor hij dus spierbevangen kan raken.
Extra brok is bijna geen optie omdat hij van de lucht al heet wordt.

Ik voer hem al een hele tijd mueslie bij voor hyperactive en nerveuze paarden, maar daar wordt hij ook niet echt dikker van (en toch alleen heter; )).
Nu staan ze wel bijna iedere dag buiten, maar niet zo lang als in de zomer. Een uurtje of 4 nu ongeveer.
Waardoor hij zijn overtollige energie niet echt kwijt komt.
Hierdoor ben ik dus verplicht om bijna iedere dag te rijden, een dag rust is de dag erna al een bom.
En je raadt het al, hierdoor, krijgt hij niet echt de mogelijkheid om wat dikker te worden.

Nu is mijn vraag, wat kan ik hem bij voeren, zondat dat hij hyper actief, mega heet en een super bom wordt, maar dat hij wel dikker wordt.
Momenteel krijgt hij: 2 kilo brok, 1 kilo mueslie, 3x perdag voordroog.
Wordt altijd netjes ontwormt (dus geen wormen).

Groetjes Lara

daanielle

Re: Waar (heet) paard dikker mee krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:25

is slobber niet iets?

verder heb ik geen idee!

Groetjes

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:31

Wij hebben hier eentje op stal staan waar ik hele goede resultaten zie met het voeren van zemelen, uiteraard goed nat, luzerne en gehakselde mais. Ze begint weer wat voller te worden, maar is geen bommetje.
Goed veel kuil/voordroog wil ook altijd goed helpen. Meer biks zou ik idd niet geven alleen al omdat ze daar niet echt dikker van worden.
En het is misschien een idee om zijn kiezen eens na te laten kijken. Dit kan verklaren waarom die het voordroog minder goed op neemt en dus wat magertjes wordt.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:33

Maismeel misschien een optie? Werkte bij een paard bij ons op stal super!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:43

RianneH schreef:
Wij hebben hier eentje op stal staan waar ik hele goede resultaten zie met het voeren van zemelen, uiteraard goed nat, luzerne en gehakselde mais. Ze begint weer wat voller te worden, maar is geen bommetje.
Goed veel kuil/voordroog wil ook altijd goed helpen. Meer biks zou ik idd niet geven alleen al omdat ze daar niet echt dikker van worden.
En het is misschien een idee om zijn kiezen eens na te laten kijken. Dit kan verklaren waarom die het voordroog minder goed op neemt en dus wat magertjes wordt.

2 weken geleden al naar de tandarts geweest. Mais is helaas geen optie, zou niet weten waar ik dat zou op moeten slaan.
Ga idd maar eens met zemelen aan de slag.

Thnx

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:44

Gehakselde mais kan je gewoon bij de welkoop halen. Staat eerder bij het kippenvoer dan bij het paardenvoer en voor een zak van 25 kilo betaal je zo'n 11 euro.
Ik heb het laatst bij de Argi-winkel in de buurt gehaald, maar dat is voor jou wat omrijden Tong uitsteken

Bij de zemelen kan je nog toevoegen wat je wilt. Zorg er wel voor dat het goed geweekt is zodat het geen proppen kunnen vormen. Ik doe het altijd net iets natter dan lekker lijkt, met alle gevolgen van dien Tong uitsteken (lees, vieze neus, deur, bak, vloer enz. )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:50

Mijn eerste ingeving is hooi!!!!

Kan je niet zelf voor hooi zorgen? Desnoods als aanvulling op het voordroog wat ze al krijgt..
Of misschien wil je pensionhouder dat doen??

Uiteraard heeft de snede ook nog invloed op de hoeveelheid eiwitten..

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:53

Onbeperkt hooi lijkt mij een goed idee.

Ik ken de situatie bij jou niet maar uit je bericht kan ik aflezen dat je een heet paard hebt. Kan het zijn dat je paard stress heeft (dit hoef je niet direct aan haar te merken) Je kunt proberen haar veel naar buiten te doen waardoor ze meer haar eigen ding kan doen en van zichzelf rustiger wordt waardoor ze dikker wordt.

Het klinkt misschien een beetje vreemd maar als mijn paard stress heeft, valt ze binnen een week enorm af.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:55

misschien is bietenpulp nog een optie? Ook weer zorgen dat het goed nat is en helemaal geweld. Anders krijg je grote problemen? Ik weet niet of hij met de 3 keer dat hij ruwvoer krijgt ook de hele dag bezig is anders zou ik mijnog voor kunnen stellen om dit onbeperkt aan te bieden?

Bij de dierenarts zijn er tegenwoordig ook een soort shots te krijgen die er voor zorgen dat paarden eerder aankomen. Geen flauw idee of deze werken of hoe duur ze zijn of wat ze precies doen maar ik hoorde het laatst iemand noemen!

En een enkele keer wil ene extra vitamine stoot ook nog zorgen voor een goede aanzet!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:58

Ik zit met hetzelfde probleem. Heb een 3 jarige net zadelmak (net btje braaf onder t zadel na een rodeo periode) Ze begint dun te worden. Ze is in de groei, net aan het werk en haar vriendje is net weg waardoor ze de hele dag staat te rennen in de wei. Ik geef haar 2kg biks, 1 kg meusli en onbeperkt hooi, maar ze groeit niet. Sinds vandaag geef ik haar ook 1kg slobber. Dit wil ik iedere dag gaan doen. Dit zou toch voldoende moeten zijn? Mis dat ik nog kuil bij kan voeren, want het hooi eet ze niet allemaal op.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:08

hoi hoi,

Mijn paard werd ook schraal. Ik heb hem nu op paardenmeel staan. Hij is in 2 weken tijd al dikker geworden en de zichtbare ribben zijn zo goed als verdwenen. Ik geef hem alleen als ik rijd of longeer 1/2 schep (zon kilo schep) ervan. Dit mengen met een goede laag water en minimaal 1 uur laten staan zodat het kan intrekken tot een papje. Er zit bietenpulp, maismeel, luzerne, zemelen, nog veel meer wat ik nu niet uit me hoofd weet in. Het voordeel hiervan is dat de waardens gelijk blijven. als je alleen bietenpulp geeft heeft hij van een bepaalde waarde weer teveel wat niet goed is. Je moet het maar even opzoeken volgens mij is er wel een topic over de voedingswaarden bij een paard. Maar paardenmeel zit dus alles in zodat de waardes weer goed zijn. En het is een echte dikmaker en geen energie druk maker.
Verder krijgt hij nu ook meer hooi en een halve kilo brok meer. Hij krijgt nu dus 4 kg brok over 3x verspreid, 3x daags hooi en bij arbeid 1/2 schep paardenmeel aangemaakt met water.
groetjes tamara

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:12

even een stipje, aangezien ik hetzelfde probleem heb met mijn paard, ze krijgt nu maismeel via de manege, en wordt hier wel iets dikker van, maar ze is nog steeds mager

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:14

daanielle schreef:
is slobber niet iets?

verder heb ik geen idee!

Groetjes

dacht ik ook al *LOL*

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:22

Het is ook altijd handig om te reden te bekijken waarom het dier mager wordt Knipoog
Je kan wel bijvoeren, maar als je de reden niet weg haalt, verval je altijd weer in hetzelfde proces.

Zijn de kiezen oke? Geen haken e.d.?
Is er stress? Onrustige stal/buurman, nieuwe groep?
Is het dier heel erg aan het verharen en komt die er moeilijk doorgeen?
Welk ras is het? Ene ras is van nature wat schraler.
Wat is de leeftijd?
Zijn er recent dingen veranderd in het levenspatroon? (kan stress opleveren)
Heeft het paard het wel warm genoeg?
Enz..

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:27

waar kan je dat paardenmeel kopen want ik zit met hetzelfde probleem , hij krijgt al slobber en onbeperkt hooi en kuil en ind e slobber zit al bietenpulp , zemelen en mastersslobberbrok , maar toch zie ik die ribben nog.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:44

RianneH schreef:
Het is ook altijd handig om te reden te bekijken waarom het dier mager wordt Knipoog
Je kan wel bijvoeren, maar als je de reden niet weg haalt, verval je altijd weer in hetzelfde proces.

Zijn de kiezen oke? Geen haken e.d.?: Yep 2 weken geleden nog naar de T.A geweest
Is er stress? Onrustige stal/buurman, nieuwe groep?: Nee, niets is veranderd
Is het dier heel erg aan het verharen en komt die er moeilijk doorgeen?: nee ook niet, is geschoren
Welk ras is het? Ene ras is van nature wat schraler.: KWPN
Wat is de leeftijd?: 4
Zijn er recent dingen veranderd in het levenspatroon? (kan stress opleveren): nee niets
Heeft het paard het wel warm genoeg?: 2 dekens lijkt me warm zat Knipoog
werk: +- 45 min per dag.
Enz..

Hij is niet mager ofzo hoor, maar wat schraal. Hij zou iets meer body mogen krijgen. NU weet ik dat hij aan het groeien is en dat zal er ook wel mee te maken hebben. Daarbij heeft hij zijn bouw niet mee om een 'vol' paard te zijn. Maar iets voller mag wel Knipoog

Thnx voor de tips, ik ga het zeker proberen

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:47

Ik geef aan zulk soort paarden altijd wat maismeel, worden ze lekker snel dik van maar niet meer energie

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:26

Mijn paard is altijd wat te mager geweest en ook pittig.
Op het moment krijgt zij gerstenmix, bijna 2 kilo op een dag.
Ik zie hiermee al echt geweldige vooruitgang, ze wordt voller en zit lekkerder in haar vel.
Dit zou ik zeker kunnen aanraden!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:28

Die van mij krijgt altijd na het rijden slobber om goed te blijven (niet te dun te worden).. Daar kan je ook maismail en zemelen door doen!

Werkt bij mij supergoed!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:29

Snelste middel is maisolie. Langzaam opbouwen en mag tot 200ml per dag bijgegeven worden.
Hier worden ze snel dikker van (geen buik wel vlees) zonder dat ze gek in de kop worden!
Vergt bovendien nauwelijks opslag.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:34

Ik heb niet alle reacties gelezen hoor, maar ik zie dat je paard 2 kg brok + 1 kg muesli per dag krijgt.
Dat lijkt me ERG veel als je paard zo heet is en weinig naar buiten komt. 1 tot 2 kg totaal is voldoende, ik denk dat je met 1 al goed uit de voeten kunt, mits je zorgt dat je paard voldoende ruwvoer krijgt (lees: 1,5 tot 2 % van zijn gewicht).

Wat overigens ook kan helpen is bietenpulp. Dan wel goed nat en lang gneoeg laten weken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:35

wjerdo schreef:
Nu krijgt hij mee voordroog, maar.... Hij heeft de aanleg om snel eiwitten op te slaan waardoor hij dus spierbevangen kan raken.

Van eiwitten worden paarden niet spierbevangen, dat komt van suikers en zetmeel. Meer granen voeren is dus geen goed idee. Ik zou je paard naast onbeperkt goede voordroog vetrijk bij gaan voeren. Probeer Subli EM eens, is makkelijk te voeren en bevat veel vet. Paarden kunnen vet heel goed verteren.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:39

Ik heb hetzelfde probleem..

Ik geef 2kg biks en 2 kg muesli met haver op een dag. Ook krijgt hij een emmer luzerne en maismeel.

Verder krijgt hij véel hooi. Het gaat langzaam al iets beter, het is wel echt wekenwerk.. Maar het resultaat zie ik al komen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:44

van meer ruwvoer krijg je vaak alleen meer buik, niet zo snel vlees op de ribben.
Ik zou je ook bietenpulp en/of maismeel adviseren, dat werkt super.
Dat ze wat schraal wordt, kan ook liggen aan de verharingsperiode, dat kost best veel energie voor een paard

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:46

Waarom raad iedereen suiker en zetmeelrijke producten, o.a. mais en bieten pulp, aan bij een paard wat gevoelig is voor spierbevangenheid?