Helemaal van het krachtvoer af, meer mensen ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Helemaal van het krachtvoer af, meer mensen ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 14:44

Royal is zomer 2006 geblesseerd geraakt op het land en het heeft een jaar geduurd (waaronder 5 maanden totale boxrust) voordat ik weer met hem aan het werk kon.

In die 5 maanden boxrust heeft hij heel weinig te eten gehad, omdat hij achter elkaar koliek kreeg.

Toen ik halverwege vorig jaar weer begon met opbouwen, kun je je wel voorstellen hoe hij eruit zag. Vanaf dat moment kreeg ik hem niet meer op gewicht, tot de staleigenaresse een stuk liet lezen over de slechte dingen die in krachtvoer zitten. Zij ging een proef doen met haar eigen paarden en ze steeds minder krachtvoer voeren, en meer ruwvoer en ik wilde eigenlijk wel meedoen. Volgens het stuk zouden ze na een periode van wennen aan moeten gaan komen indien ze te mager zouden zijn.

Royal is nu al flink aangekomen, terwijl hij nog niet eens helemaal van het krachtvoer af is, hij krijgt nog een kilootje per dag, en veel meer ruwvoer. Hij glimt als een spiegel, wordt ronder, zit veel beter in zijn vel en is een stuk energieker en minder snel moe onder het zadel. Voor mij is de test dus geslaagd en gaat hij niet meer op krachtvoer.

Zijn er meer mensen die hier goede ervaringen mee hebben?

Pytje

Re: Helemaal van het krachtvoer af, meer mensen ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:47

het krachtvoer is in principe fast-food. Op het ruwvoer is het paard gebouwd en heeft hier echt veel van nodig per dag, zowel om zijn verteringsstelsel op gang te houden en de voedingsstoffen eruit te halen. Maar toch denk ik dat een sportpaard niet zonder krachtvoer kan, het hoeft natuurlijk geen 6kg per dag te zijn, maar als de verhouding met het ruwvoer maar goed zit.
Laatst bijgewerkt door Pytje op 26-03-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:48

Toch, als ik geen krachtvoer geef, worden ze hier echt mager.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:06

verschilt een beetje per dier
er zijn genoeg paarden die prima met krachtvoer op gewicht blijven
maar! er zijn er ook die idd het krachtvoer niet goed kunnen verwerken en het vele malen beter doen op geen tot weinig krachtvoer en onbeperkt ruwvoer
ook als ze redelijk flink in ht werk staan Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:09

Ik heb het ook geprobeert ivm blessure: hooi onbeperkt, brok afbouwen tot 0 aanvullen met klein vitamine brokje.
Helaas ging dat niet werken bij mij, paard werd ronduit mager en dof. Op 1 kilo per dag blijft het wel goed gaan.
Het is behoorlijk afhankelijk van het type paard.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:40

Interessant topic. 6 weken geleden heb ik een goeie val gemaakt van mijn paard op straat. Enkele weken erna heb ik hem enkel op ruwvoer gehouden en nu sinds er iemand anders mee rijdt krijgt hij als hij goed gewerkt heeft wat krachtvoer bij. Maar ik moet toegeven dat hij in die 6 weken flink vermagerd is en ik ben nu gewoon terug begonnen met krachtvoer te geven. Hij krijgt nochtans meer dan voldoende ruwvoer maar de ribbetjes komen echt piepen en dat heb ik nog nooit gezien bij hem. Ik hoop dat ik binnen een paar weken mijn mooie goed gevulde man terug heb Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:44

Mijn paard loopt best veel (endurance klasse II/III) en zijn basis is hooi met een 1/4 muslie en granenmix aan gepast op het werk.

Verder staat elk paard hier zonder brok, en allen zijn ze rond en gezond Lachen
Geen van alleen is mager, dof of loom.

Ik denk dat veel paarden wel zonder brokken en bix kunnen, maar dat je naast het hooi er per paard toch iets extra's bij moet zoeken voor de vit. ect. En goede kwaliteit ruwvoer natuurlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:55

HIer haflinger met 500 gram muesli per dag en rest kuil.
Mijn vorige paardje, draver, liep endurance (klasse I) met behoorlijke afstanden in de training en die kreeg als ze op de wei stond 1 schep ponybix. Op stal gewoon kuil en in totaal 1 kg krachtvoer per dag en dat was MEEEER dan voldoen. Door het endurance rijden (nou ja klasse I/II) en alles en nog wat te lezen over voeren heb ik mijn gedachten over krachtvoer drastisch bijgesteld. Denk dat veel paarden veel te veel krachtvoer krijgen en veel te weinig ruwvoer. Stan voer ik wel natuurkruiden van de paardendrogist bij en zeewier en Ush, mijn draver kreeg mix van luzerne, brok en pulp ook zeewier. Plus liksteen natuurlijk.
En als ik niets met ze doe, gaat bij mij altijd direct dat beetje krachtvoer dat ik nog geef eraf.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:01

Mijn welsh heb ik inmiddels ook zonder krachtvoer staan, ze is gelukkig wat afgevallen want ze was veel te dik maar echt mager word ze niet zonder krachtvoer! Na het rijden krijgt ze een halve schep musli en verder veel hooi en overdag in de wei. Ik moet zeggen sinds ik gestopt ben met krachtvoer geven dat ik een heel ander paard heb veel rustiger en makkelijker in de omgang terwijl het daar voor echt een heethoofd was!

Diyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:19

je moet dan wel iets van pavo aura koeken of vitamine- mineraal suppelement bijvoeren zodat je in de vitamines en minealen voldoet.
Dit zit namelijk niet alleen in hooi

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:23

mee eens,wel vitamine en mineralen supplement geven...mijn paarden krijgen alleen een beetje bieten pulp en 200 gram zemelen 2x daags,wel veel hooi,en olie

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:27

Ja mijn pony krijgt idd regelmatig een pavokoek voor de vitamine's en mineralen en ik moet zeggen ze doet het er erg goed op!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:28

bij ons krijgen alle paarden en ook de jonge opgroeiende paarden en shetten onbeperkt ruwvoer.
mooi hooi of voordroog van groffe structuur....persoonlijk vind ik het perfect paardenhooi Haha!

daarnaast krijgen ze minimaal brok, dit alleen om de tekorten aan te vullen die toch ontstaan als je alleen ruwvoer voert.
ze hebben beschikking tot een liksteen en zien er allemaal super uit,niet te dik,maar helemaal goed.
de helft van de paarden staat dag en nacht buiten en 3 stuks staan s'nachts binnen.

met minimale krachtvoer bedoel ik bij ons dat de jonge dieren om de dag een halve schep basisbrok krijgen, en de rijpaarden 2x daags een halve schep brok of muesli,is maar net wat de eigenaar wil.

minder krachtvoer geven we niet omdat we merken dat vooral de dieren die gereden worden toch wel wat extra vitamientjes gebruiken kunnen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:36

Als je paard geblesseerd is moet je er ook rekening mee houden dat die daarom ook extra kan vermageren. Pijn, herstel enz. kost allemaal engergie, afhankelijk van de ernst van de blessure. Plus dat die uit z'n normale ritme gehaald wordt.

Goed onbeperkt ruwvoer en evt. iets extra's voor de vitaminen/mineralen is voor een gemiddeld paard genoeg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:43

Ik voer mijn pony ook nooit krachtvoer, hij staat op gras en af en toe brood of een appel. Nu voer ik hem een halve kilo muesli per dag bij voor een vlotte verharing. Echt krachtvoer zoals basisbrok kan ik hem niet geven, dan draait hij door van de energie. En ik kan het testresultaat bevestigen. Mijn pony gaat ook prima op enkel ruwvoer, beter nog als op krachtvoer. Ik kan hem met ruwvoer prima op gewicht houden. (hij neigt overigens naar de dikkere kant)

edit: typfoutje

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:53

En als je stevig traint met je paard ? Blijven ze dan ook op gewicht zonder krachtvoer ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:19

Hangt van de training en het dagritme af. Heeft die onbeperkt toegang tot hooi/gras van een goede kwaliteit, dan moet het heel best te doen zijn.
Mocht die al invallen, of aangeven dat die meer energie nodig heeft, kan je kruiden, sublementen en uiteindelijk brok bijvoeren.
Maar basis voedsel is altijd ruwvoer.

Bedenk ook dat een paard minder energie kan tonen onder het werk wanneer het seizoen en de stalling wisseld. Vaak zijn paarden die grote delen van de dag op stal staan explosiever dan paarden die de hele dag in een weiland staan. De laatste verdeeld zijn energie meer over de dag en niet alleen de keer van het rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:38

Diyenne schreef:
je moet dan wel iets van pavo aura koeken of vitamine- mineraal suppelement bijvoeren zodat je in de vitamines en minealen voldoet.
Dit zit namelijk niet alleen in hooi

hoeft niet hoor (als ik die van mij die pavo koeken voorschotelt trekt ze haar neus er trouwens voor op , smerige dingen
en zit ook te veel suiker in , krijgt ze jeuk van )

als je gewoon zorgt voor voldoende goed ruwvoer met een goede liksteen komen ze over het algemeen een heel eind

je kunt eventueel een supplement toevoegen, maar als paard de liksteen gebruikt is meestal ook de gehele dosis van het supplement nodig

die pavokoeken zijn trouwens ook pas nodig sinds pavo besloten heeft dta ze nodig zijn ,
vroegah Knipoog werden heel veel paarden, gezond heel erg oud zonder die koeken

(en tuurlijk er zijn altijd paarden die wel krachtvoer nodig hebben , die van mij krijgt momenteel ook krachtvoer bij , een 8 ons per dag , maar alleen omdat ze het echt nodig heeft , ze is erg in de groei en valt erg in momenteel , dus sja, dan toch maar wat bijvoeren naast onbeperkt hooi )

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:21

Lara_Silver schreef:
Ik voer mijn pony ook nooit krachtvoer, hij staat op gras en af en toe brood of een appel.
Nu voer ik hem een halve kilo muesli per dag bij voor een vlotte verharing. Echt krachtvoer zoals basisbrok kan ik hem niet geven, dan draait hij door van de energie. En ik kan het testresultaat bevestigen.

muesli=krachtvoer hoor Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:26

mueslie is gewoon brok, maar dna niet in brokvorm Clown
is gewoon krachtvoer, alleen in en ruwere vorm

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:27

ellepel schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik voer mijn pony ook nooit krachtvoer, hij staat op gras en af en toe brood of een appel.
Nu voer ik hem een halve kilo muesli per dag bij voor een vlotte verharing. Echt krachtvoer zoals basisbrok kan ik hem niet geven, dan draait hij door van de energie. En ik kan het testresultaat bevestigen.

muesli=krachtvoer hoor Knipoog

Weet ik Knipoog , maar dat kun je amper echt krachtvoer noemen in de hoeveelheid dat ik het voer, ook bevat het geen opwekkers zoals haver ed.
Daarbij is het ook een uitzondering om hem sneller te laten verharen en zoals je aan de eerste zin ziet weet ik dat hij het ook super doet zonder enige vorm van bijvoeren. (behalve de occansionele appel/wortel natuurlijk) Lachen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:35

ben ik lekker niet met je eens,krachtvoer =krachtvoer of je nou een halve voerschep geeft of een hele Knipoog

ik geef ook voer zonder haver,maar het is wel voer voor kracht...dus krachtvoer Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:38

ellepel schreef:
ben ik lekker niet met je eens,krachtvoer =krachtvoer of je nou een halve voerschep geeft of een hele Knipoog

ik geef ook voer zonder haver,maar het is wel voer voor kracht...dus krachtvoer Tong uitsteken

Ok ok Tong uitsteken Maar goed, krachtvoer of niet.. Daar gaat het topic niet over. Clown
Ik kan in ieder geval de vraag van de topicstarter beantwoorden dat ik goede ervaringen heb met een paard op enkel ruwvoer rantsoen.. (ook geen pavokoeken etc)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:40

je kunt een paard best een uurtje normale arbeid per dag geven zonder krachtvoer,als je hem echt traint lijkt het me geen goed idee om hem alleen maar hooi te geven,zodra je echt zwaar traint met een paard moet hij zijn energie toch wel uit krachtvoer halen....wanneer training "zwaar" word weet ik eigenlijk niet,ik denk intensief springen of dressuren...

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:24

geerke schreef:
je kunt een paard best een uurtje normale arbeid per dag geven zonder krachtvoer,als je hem echt traint lijkt het me geen goed idee om hem alleen maar hooi te geven,zodra je echt zwaar traint met een paard moet hij zijn energie toch wel uit krachtvoer halen....wanneer training "zwaar" word weet ik eigenlijk niet,ik denk intensief springen of dressuren...

Dat schijnt dus niet waar te zijn:

Meer uithoudingsvermogen
Wilde paarden lopen dagelijks wel 50 kilometer, en dat doen ze op een dieet dat uit uitsluitend ruwvoer bestaat. Een uurtje per dag rijden in de bak is geen "arbeid", niet in die zin dat daar "krachtvoer", laat staan "sportbrokken" voor nodig zijn. Wilde paarden hebben hetzelfde spijsverteringsgestel als jouw paard: De blinde en dikke darm vormen samen een enorme voorraadtank aan voedingsstoffen en electrolieten. De energie uit krachtvoer is bijzonder vluchtig, maar de energie uit cellulose komt gedurende heel lange tijd vrij. Zelfs 24 uur na het eten blijft een forse portie cellulose nog steeds energie aan het paard afgeven. Bovendien zullen de spieren van het paard zich optimaliseren in vetverbranding in plaats van glucoseverbranding, wat ook een verbetering van uithoudingsvermogen geeft te zien.

Ik heb dit uit het volgende stuk op paardnatuurlijk.nl: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en dan "natuurlijke voeding"

Ik ben normaal niet zo van de natuurlijke paardendingen om het zo maar even te noemen, maar dit stuk sprak mij wel heel erg aan. Royal staat gewoon goed in het werk en heeft een beter uithoudingsvermogen gekregen en is veel beter op gewicht. Dat is vrij snel want normaal zou het na de overstap op enkel ruwvoer een half jaar tot een jaar kunnen duren voordat alles van binnen is aangepast, waardoor je paard zijn goede gewicht (dunner of dikker) krijgt. Royal heeft wel een liksteen voor de nodige mineralen, zoals ook wordt geadviseerd.