voedings/suplementen advies gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

voedings/suplementen advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:00

mijn paard is nogal een heethoofd. thuis heb ik het voortaan redelijk onder controle, maar vooral op wedstrijd maakt hij zich erg druk. dit begint al met vlechten. hij staat dan regelmatig te steigeren en te schrapen op de wasplaats en komt soms trillend van de stress de trailer af.
op de wasplaats schijt hij tijdens het wassen/vlechten ook altijd minstens 5 keer. meestal is zijn de drollen eerst normaal en op het eind bijna water.
een andere keer is hij (voor zijn doen) rustig met vlechten en trailer, maar zodra hij de ring in moet ongelooflijk opgefokt.
ook wanneer ik in de winter in de binnenbak bij ons in de straat ga rijden blijft hij gespannen. ik kom daar nu al de hele winter, maar hij blijft eng.
dit moet ik natuurlijk rijtechnisch zien op te lossen. maar ik vroeg me af of ik ook nog iets op zijn voer aan kan passen.

mijn paard staat 24/7 op de wei. (swinters staat daar bijna geen gras op, in de zomer wordt de draad elke dag een stukje opgeschoven)
hij krijgt onbeperkt ruwvoer (hooi).

daarnaast 2x daags
1 schep havens slobber mash
1/2 schep havens muesli zonder haver
1 schep mais (als dikmaker)
info muesli en slobber: http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

hij is erg lastig op gewicht te houden. vandaar de mais. sinds ik die voer blijft hij vrij goed op gewicht.

daarnaast is het ook een luchtzuiger. nu hij 24/7 op wei staat doet hij het nog zelden of nooit. maar zodra hij weer even op stal staat begint hij weer. luchtzuigers zijn meestal gevoelig op de maag/darmen. dus dat is die van mij zo goed als zeker ook.
als hij in de zomer gras krijgt raakt hij ook bijna altijd aan de dunne.

heeft iemand aan de hand van deze informatie advies. ik wil nameijk niet zomaar aan sublementen beginnen aangezien ik daar totaal geen verstand van heb.

Balte

Re: voedings/suplementen advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:36

Ik zou de mais vervangen door pulp, mais is nl hoog in energie.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:24

Teigetje schreef:
Ik zou de mais vervangen door pulp, mais is nl hoog in energie.

Is bij pulp ook het geval hoor Bloos
Pulp is in verschillende vormen verkrijgbaar waaronder brokjes of snippers. Het bevat veel goed verteerbare vezels in de vorm van pectine, levert energie door de suikers/koolhydraten die erin nog zitten en bevat (in geweekte vorm) veel vocht. Het is daardoor een ideaal voedingsmiddel voor paarden die langdurige arbeid moeten verrichten, zoals endurancepaarden, of om paarden op gewicht te laten komen.

Gedroogde pulp is ook verkrijgbaar. Deze pulp bevat veel calorieën en vormt een goede aanvulling op het rantsoen van magere paarden. De pulp moet echter altijd geweekt worden. Droge pulp kan tot koliek, verstikking en erger leiden. De pulppap moet binnen een dag opgemaakt worden. Anders gaat hij gisten.
Pulp is een restproduct uit de suikerwinning. Het bestaat voornamelijk uit vezels. Deze vezels zijn door het paard zeer goed verteerbaar en lijken daarmee op sojahullen. Helaas zetten droge bietenpulpbrokken zeer sterk uit in water. Tot wel 6 keer hun eigen volume! In droge vorm is pulp gevaarlijk voor paarden. Zoals hierboven al vermeld moet de pulp altijd geweekt worden voordat het aan paarden gegeven wordt. Zo voorkom je darmverstoppping.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:35

Citaat:
Maïs
Maïs is het graan met de hoogste energetische waarde en vetgehalte. De eiwitinhoud is zeer laag en er is een uitgesproken tekort aan lysine, tryptofaan, vitaminen en mineralen. Maïs kan bij paarden hoefbevangenheid in de hand werken. Het is te geconcentreerd. Daarom wordt het in het rantsoen gebruikt met volumineuze producten zoals zemelen, gras of luzernemeel. Het rantsoen mag maximum 20 % maïs bevatten.

Je schrijft dat het energie levert voor paarden die langdurige arbeid moeten verrrichten, dat wil dus zeggen "traag vrijkomende energie" en dus geen explosieve energie zoals bij granen (mais) het geval is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:40

Voer je iedere dag slobber?
Slobber bevordert de darmwerking, toen ik mijn paard 2-3 keer per week slobber voerde kreeg hij nogal last van een snelle darmwerking (uitte zich in diarree), met een keer in de week gaat het wel goed.

Omdat je paard een luchtzuiger was is het mogelijk dat ze gevoelige maag/darmen heeft, wellicht als de darmen rustiger worden als je geen slobber meer voert dat zij ook wat rustiger wordt. De onrust moet er toch op een of andere manier uit.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:50

Biergistpoeder en of gember poeder lijkt me geschikt voor je paard. Beide helpen enorm om de spijsvertering te optimaliseren. Uiteindelijk wordt het voer wat je geeft dan ook beter verteerd en blijft het paard makkelijk op gewicht. In biergist zit veel natuurlijke vitamine B het helpt je paard rustiger te worden en geeft ook een prachtige glans. Daarnaast zou ik minder krachtvoer geven en helemaal stoppen met de mais. Biergistpoeder en gember poeder kan je krijgen via bijvoorbeeld masterhorse.de

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:36

ja ik voer iedere dag slobber.
sinds ik slobber voer heeft hij niet meer last van diarree dan toen ik geen slobber voerde.
hij krijgt vooral diarree in stress situaties (zoals wedstrijd) en in de zomer wanneer er weer gras op de wei staat.

bedankt voor de tip morelia, ik ga ff googelen op biergist en gember poeder Lachen

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:23

Hoi,

Ik las je berichtje. Ik heb 3 jaar een belgisch trekpaard gehad die ik niet te veel brok kon voeren omdat hij dan te wild werd, maar kreeg hem ook niet dikker. Heb alles geprobeerd, maisvlokken, bietenpulp noem maar op niet hielp. Heb toen advies gevraagd bij een ruiterzaak waar ik vaak kom en die adviseerde mij om Sempermin bij te voeren. Het is een voedingssupplement waar alle vitamine, mineralen en spoorelementen in zitten die een paard/pony nodig heeft. Een bekertje per dag is al voldoende...werkt super. Veel mensen in mijn omgeving die paarden hebben zijn het gaan gebruiken en zijn er erg tevreden over.

Jooltje

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:39

Jouw paard krijgt te veel suiker! De slobber bevat heel veel suiker (malasse, koolhydraten, en weet dat zemelen ook veel suikers bevatten). Maïs bevat ook veel suiker!
Door een te veel aan snelle energie raakt hij snel in de stres. Dat bezorgt hem ook maagpijn (vandaar het luchtzuigen).
Ik zou je en tip willen geven om de suiker te vervangen door vet, en wel plantaardige olie. Zonnebloemolie is hiervoor goed. Je schenkt het over het voer. Je moet het langzaam opbouwen anders gaat hij aan de dunne. Olie geeft een gecontroleerde energie. Er is hier laatst een topic over geweest misschien kan je deze nalezen.
Ik zou de slobber laten staan en wat meer meusli geven (zonder haver), zo'n 0,5 kilo meer.
Als jouw paard last heeft van zijn maag en je wilt hem wat dikker hebben is lucerne uitstekend. In lucerne zit ook veel kalk wat het maagzuur blust. Neem dan wel de lucerne van Subli, want daar zit geen suiker in!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:49

lucerne heb ik een tijdje geprobeerd, maar dat had bij mijn paard geen effect. hij werd hier niet dikker van. al zou ik het wel weer kunnen gaan voeren als dit positief helpt op maagzuur. hoeveel zou ik dan moeten voeren?

ik durf eigenlijk niet zo goed de slobber af te bouwen, aangezien ik het een tijdje terug af heb willen bouwen en hij toen weer magerder werd. (heb het al afgebouwd van 5 scheppen per dag naar 2, aangezien ik toen mais bij ben gaan voeren)

luchtzuigen deed hij echter al toen ik hem kocht, dus is niet ontstaan door het voer wat hij nu krijgt.
bij vorige eigenaar kreeg hij gewoon brok. hij stond veel meer op stal.
aangezien hij erg gestresst raakt op stal vermoed ik dat dat de reden is van het luchtzuigen. (stress kan op maag slaan)

ik wil dus best de slobber afbouwen maar wil hem daar dan wel iets voor in de plaats kunnen geven, omdat ik bang ben dat hij anders weer af gaat vallen. zou meer muesli voeren voldoende zijn?

zonnebloem olie gaan voeren had ik toevallig al in mijn hoofd zitten. heb dit afgelopen zomer ook gegeven.
hoeveel raad je aan? ik gaf hem altijd gewoon een redelijk grote scheut over het voer.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:15

Je moet vertrouwen hebben dat het met olie echt gaat lukken. Olie en meusli bouw je op en slobber bouw je af.
Hier heb je wat leesvoer:
[VS] olie
Ik zou hem een voerbak vol lucerne per dag geven (ipv een hooiportie).
Je gaf hem lucerne (ik weet niet of je Subli of Hartog hebt gegeven (hartog zit veel melasse is)), maar de rest veranderde niet. Daarloopt hij toch op leeg!
Olie mag je tot maximaal 500ml (twee kopjes) per dag geven. Je moet zelf naar je paard kijken wat goed voor hem is.
Als je alleen wat meer meusli (half schep tot één schep meer), olie en een hooi portie vervangt door lucerne, denk ik echt dat het goed gaat komen.
Hou me op de hoogte!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:30

oke, heel erg bedankt voor het meedenken.

heb hem nu eindelijk, na veel moeite, redelijk goed op gewicht, vandaar dat ik het wat eng vind Bloos

ik weet eerlijk gezegt niet meer welk merk lucerne het was, bestelde het gewoon bij de levancier van stal. maar die leveren geen subli, dus subli is het niet geweest. morge even langs de boerenbond rijden dus Lachen

zonnebloem olie ga ik iig ook weer voeren. ga zo even je link lezen.

kreeg van iemand de tip bloed te laten trekken. om zo magnesium gehalte te laten bepalen.
aangezien magnesium ook goed kan werken bij nerveuze/trillerige paarden.

iemand daar ook ervaring mee?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:08

Ik herken je verhaal precies!!!!

Heb zelf een superheethoofdige rheinlandse merrie van 12 jaar, soms jaagt ze zich zo op, dat je haar hart kan horen bonzen, vanop een meter afstand!

Heb heel heel lang naar geschikt voer gezocht, omdat ik haar ook niet op gewicht kon houden, en ze een eiwitovergevoeligheid heeft.

Heb maïs gegeven (voor het gewicht), maar dan had ik een kanon onder mijn kont, pianissimo van Cavalor (speciaal voor hete paarden) maar met hetzelfde effect als haver ... enfin gezocht en gezocht, en ze krijgt nu Pavo SportsFit, inderdaad om wille van het magnesium gehalte, gemengd met Pavo Nature's best.
Daarover gaat elke dag een soeplepel zonnebloemolie + een supplement voor nerveuze paarden (nerve control van pavo).

Verder krijgt ze onbeperkt hooi, liefst van de 2de maaibeurt, want daar zit minder energie in, en opti-form van mijten (vergelijkbaar met lucerne, maar minder energie-vol).

Pas inderdaad op met je slobber, want daar zit veel suiker in. Misschien kan je best gewoon slobber maken van "ordinaire" zemelen? Is ook buikvulling, maar zonder suiker ...

Best ook geen pulp ed ...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:36

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:58

thanx

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 11:11

vlak na dit topic is mijn paard echt heel erg afgevallen. kon zijn ribben echt van een afstand tellen en ook op de flank was hij helemaal ingevallen.
oorzaak? ik heb echt geen idee. hij heeft wel heel veel stress gehad in de trailer en op wedstrijd. maar dat kan niet de enige reden zijn lijkt mij?

ik heb het voer dus nog meer opgeschroeft.
hij krijgt nu 2x daags

1 schep pony brok van subli.
1,5 schep muesli
2 scheppen mais
0,5 schep slobber
2 handen lucerne.
flinke scheut zonnebloemolie.

daarnaast onbeperkt ruwvoer (hooi)

voer dit nu ongeveer een week en hij lijkt nu langzaam aan weer aan te komen.
maar doordat hij kreupel is (spiertje verrekt) heb ik hem nu ook al een week niet gereden. hij verbruikt nu dus ook niet zoveel energie.