drachtige merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_n

drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:54

Hallo allemaal,
Ik wordt helemaal gek van mijn buurman. Hij beweert dat als je een drachtige merrie te veel eten geeft ( 1 schep drok op een dag en kuil en hooi) dat het veulen daar te groot kan van groeien in de buik en dat dan het veulen te groot wordt voor de geboorte! Hij wil de merrie alleen maar kuil geven, 2 a 3 keer per dag. Dit kuil is niet van hele goede kwaliteit.
Ik ben benieuwd of jullie hier meer over weten!!!! laat het horen.

Ik denk zelf dat het grote onzin is en dat de merrie goede voeding moet hebben zodat het veulen sterk wordt. Een veulen kan wel te groot worden als de hengst een te grote hengst is voor de merrie. Heb dat al eens mee gemaakt (bij de zelfde buurman)....

Ik hoop een (deskundige) reactie te krijgen....want ik ben zijn praatjes echt spuugzat en vind de Merrie erg zielig!!! Ze wilt namelijk erg graag brok!

Groeten!

nicole_wijh

Re: drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:56

kijk eens op Pavo....en doe daar eens de voedingswijzer...
Kun je aangeven welke beweging de merrie dagelijks krijgt etc.etc

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:12

Er wordt altijd gezegd dat je een merrie in de laatste 3 maanden van de dracht extra merriebrok moet geven. Volgens mij moet je gewoon je eigen gevoel volgen en niet naar de buurman luisteren.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:39

Een veulen wordt nooit te groot om geboren te worden in tegenstelling tot wat bij mensen wel het geval kan zijn. Dus dat verhaal kun je vergeten, hoef je je geen zorgen om te maken. Ik voer mijn drachtige merrie overigens 2 kg merriebrok per dag buiten zeer goed ruwvoer om.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:55

onzin, paard heeft juist in de laatste drie maanden van de dracht extra voeding nodig om het veulen voldoende voeding te kunnen geven en zelf ook in conditie te blijven
veulens goroeien niet te groot in de baarmoeder door te veel voeding
formaat van het veulen is genetisch bepaald en zal hooguit kleiner blijven door een tekort
maar echt niet te groot worden door te veel eten

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:19

De laatste 3 maanden van de dracht heeft je paard extra vitaminen nodig. Het pavo voer met podo is zeer geschikt voor jouw paard.Hier zit alles in

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:25

Mieke schreef:
Een veulen wordt nooit te groot om geboren te worden in tegenstelling tot wat bij mensen wel het geval kan zijn. Dus dat verhaal kun je vergeten, hoef je je geen zorgen om te maken. Ik voer mijn drachtige merrie overigens 2 kg merriebrok per dag buiten zeer goed ruwvoer om.

Ook niet als de hengst een stuk groter is dan de merrie???

lisa_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 23:15

dit heeft mijn buurman namelijk wel gehad. Een merrie belg half grote maat met een hengst belg grote maat. zij kregen een echt te groot veulen. het was wel een hengsteulen, maar toch te groot voor de uitgang. Het veulen heeft het niet overleeft en de moeder bijna ook niet. na een paar weken kon ze pas weer staan, haar bekken was zo uitelkaar getrokken....dus volgens mij kan een veulen wel te groot worden in de buik maar dan niet van voeding maar dan van een verkeerde combinatie hengst x merrie. of zit het anders?

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:15

nicole_wijh schreef:
kun je de link van deze site mischien aan mij geven Bloos alvast bedankt

Ducaet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:03

Tot de 8ste maand van de dracht is boven de onderhoudbehoefte praktisch geen extra energie nodig voor de groei van de foetus. Pas in de laatste 3-4 maanden van de dracht zijn extra energie, eiwitten en mineralen (Calcium, Magnesium, Fosfor, koper en zink) nodig voor onderhoud, groei van het veulen en de melkproductie. Rekening houdend met de voedingswaarden van kuil en het feit dat een paard gemiddeld 10 kg kuil per dag eet, betekent dat je maar aan de helft van haar energiebehoefte voedert en bovendien vitaminen, mineralen (Ca, P, Cu en Zn) en een beetje eiwit te kort komt. Om dit te compenseren voeder je best nog 2-3kg krachtvoer per dag nodig en extra vitaminen en mineralen.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:08

Wij hebben ook drachtige merries op stal staan en die krijgen allemaal een kilo merrie brok per dag. Staan overdag zo lang mogelijk buiten in de wei. En dan krijgen ze nog 2 keer per dag kuil. En we hebben nog nooit een te groot veulen gehad. Er zijn er toch elk jaar 3 drachtig.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:34

Ladyjenn schreef:
nicole_wijh schreef:
kun je de link van deze site mischien aan mij geven Bloos alvast bedankt

Dan zou dit uhm moeten zijn....

http://www.pavo.nl/index2.php?option=com_voedingwijzer

Succes