Urticaria ( bulten op paard )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Urticaria ( bulten op paard )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:04

Hallo bokkers,

Omdat ik vorig jaar een topic had gezien over een paard die onder de bulten zat, maar mensen niet echt weten wat dit nu eingelijk is of waar het door komt, heb ik een klein artikel overgetypt wat in het blad ROS stond van juli / aug 2007, ik hoop hier jullie een beetje de indruk te geven wat deze bulten nu zijn en hoe er mee om te gaan !

Hierbij het artikel wat in het blad ROS staat van juli / aug 2007

Het zou je maar gebeuren je komt op stal en je paard zit plotseling vol met dikke bulten. We hebben hierbij vaak te maken met urticaria, dat ook wel netelroos of kwaddels wordt genoemd.

Bij urticaria ontstaan duidelijke afgegrensde verdikte huidsgedeelten met een vlakke bovenkant. Er zit plaatselijk oedeem of zucht in de huid. Soms zitten de verdikkingen verspreid over het hele lichaam,soms bevinden ze zich alleen op één of enkele plekken. De aandoening kan plotseling opkomen en vaak verdwijnt het ook weer snel. In ernstigere gevallen komt er vocht uit de plekken en sterft de huid af. Arabrieren en engels volbloeden zijn er gevoeliger voor. De aandoening wordt veroorzaakt door een allergische reactie,meestal zijn insecten de boosdoeners. Maar het kan ook ontstaan door direct contact met sommige planten of bepaalde chemicaliën of geneesmiddelen die op de huid worden aangebracht. Ook van binnenuit, bevoorbeeld door sommige voedings-middelen, kunnen de bulten worden veroorzaakt. Haver wordt wel eens als oorzaak genoemd, maar de zogenaamde "haverbultjes" zijn kleiner dan urticaria en blijven langer bestaan.

als het paard vaker last heeft van urticaria is het verstandig om een bloedonderzoek te doen. Hoewel de bultjes vaak vanzelf verdwijnen kan een behandeling met onstekingsremmers het herstel bevorderen. Als het paard ziek is of sloom of als er vocht uit de plekken komt dan kan een onderzoek van de DA nodig zijn. Bij lichte gevallen kan het helpen om de plekken koud af te spuiten of te koelen met ijs. Probeer insecten zo goed mogelijk te weren.

P.s: Ook paarden die gewoon een glanzende vacht hebben en waar de bulten niet extreem naar buiten trede kunnen ook het doelwit zijn van deze aandoening..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BE_GENTLE op 24-03-08 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NesyD

Re: Urticaria ( bulten op paard )

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:07

Ik (her)ken het inderdaad, mijn merrie heeft dit vorig jaar ook gehad.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:20

mijn paard heeft al 3 maanden ongeveer 5 tot 6 bultjes vespreid over de achterhand, maar breid niet uit ?? kan dit dan ook een begin verschijnsel zijn??

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:24

Het kan een allergische reactie ergens op zijn dus bedenk of je iets nieuws heb gebruikt kwa eten of shampoo etc.. het kan ook een insect zijn geweest.. het hoeft natuurlijk niks met deze aandoening te maken hebben maar hou het even in de gaten.. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:26

wat ik nog wil toevoegen is dat urticaria ook kan ontstaan als een paard onder een te dikke deken staat en zijn warmte niet kan reguleren.

sommige dieren krijgen dan last van vele bulten over het hele lichaam.
zaak om af e toe es te voelen onder de deken van je paard of die niet te warm staat Knipoog

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:29

ellepel schreef:
wat ik nog wil toevoegen is dat urticaria ook kan ontstaan als een paard onder een te dikke deken staat en zijn warmte niet kan reguleren.

zaak om af e toe es te voelen onder de deken van je paard of die niet te warm staat Knipoog

Dat zijn warmte bultjes en dat wordt niet veroorzaakt door een allergische reactie.. en in de zomer staan de meeste paarden niet onder een warme deken Haha! en aangezien deze aandoening het meest voorkomt in de zomer.. door de tegenwoordig veel verschillende en nieuwe insecten en nieuwe planten etc..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:22

ellepel schreef:

Ooo,, hij staat onder een deken, en dit is voor het eerst, zal eens een dunnere proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:17

BE_GENTLE schreef:
ellepel schreef:

Dat zijn warmte bultjes en dat wordt niet veroorzaakt door een allergische reactie.. en in de zomer staan de meeste paarden niet onder een warme deken Haha! en aangezien deze aandoening het meest voorkomt in de zomer.. door de tegenwoordig veel verschillende en nieuwe insecten en nieuwe planten etc..

URTICARIA CHOLINERGICA (cholinergische urticaria, warmte urticaria)

Cholinergische urticaria ontstaat in situaties waarbij de eccriene zweetklieren tot secretie worden aangezet, hetgeen gebeurt door het vrijkomen van acetylcholine in postganglionaire synapsen. De urticae, kleine (1-3 mm) papeltjes op een wisselend erythemateuze ondergrond, ontstaan bij verhoging van de lichaamstemperatuur ten gevolge van inspanning of het verkeren in een warme omgeving, maar ook door sterk gekruid voedsel, koffie, en stress of emoties. Algemene symptomen zoals buikklachten, speekselvloed, hoofdpijn en onrust kunnen voorkomen. Zelden angio-oedeem en anafylaxie. Na een aanval is er een refractaire periode die enkele uren tot 24 uur kan duren. Dit biedt de patiënt de mogelijkheid aanvallen tijdens belangrijke sociale gebeurtenissen (bv. sollicitatie) te voorkomen door 2-3 uur tevoren een hete douche te nemen. Therapie: verminderen van de prikkel: minder en kouder douchen, stress situaties vermijden, geen sterk gekruid voedsel gebruiken. Sommigen vermijden sport en inspanning, maar dit is een moeilijk te geven advies, vooral bij jonge mensen. Dreigende aanvallen zijn te couperen door snel een koude omgeving op te zoeken. Aanvallen tijdens stressvolle sociale gebeurtenissen kunnen worden voorkomen door 2-3 uur tevoren een aanval te provoceren met oefeningen of een hete douche, waarna de huid enige uren refraktair is.

R/ Antihistaminica. Enige sederende bijwerking is juist een voordeel, maar indien de patiënt dit te bezwaarlijk vindt kunnen beter nieuwere, minder sederende antihistaminica gegeven worden. De sederende werking van antihistaminica wordt overigens na ongeveer een week minder, ofwel de patiënt went eraan.

Knipoog

bestaat wel hoor,urticaria is een verzamelnaam voor meerdere dingen eigenlijk.
hier staat wel goede info;

http://www.huidziekten.nl/zakboek/derma ... ysisch.htm

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 15:59

At ellepel: Dit is bedoeld voor menselijke lichamen, bij paarden hebben ze maar 1 soort urticaria.. en bij paarden is het alleen puur op allergische reactie's van voeding of verzorgings producten of planten en dieren..

Dus niet door kou of warmte etc etc dit kan wel meer effect hebben of de aandoening zich meer uit, dus als het warmer is word de uitdoening van binnenuit warmer en krijg je dus een grotere reactie..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:13

hmm.oke,maar mijn veearts zei toen dat het warmte urticaria was..
dus ja aangezien die ervoor gestudeerd hebben geloof ik ze dan Knipoog

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:39

VSW -> MD

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:27

mijn pony heeft dit ook gehad die rare bultjes. jammer genoeg klapten ze open en kwam er pus uit dit kwam omdat zijn nieren niet goed meer werkten en hij zo probeerde de afvalstoffen uit zijn lijf te krijgen, hij kreeg dit op zijn singelplek, wees dus gewaarschuwd voor zulke soortgelijke bultjes

kevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:07

mijn paard heeft dit ook afentoe, en in het verleden heeft ze het heel heftig gehad (zat hele monder de enorme bulten, VRESELIJK!) heeft ook bloed onderzoeken gehad, allergie test etc, maar helaas niets uitgekomen. het lastige met zo'n allergische reaktie/urticaria is dat het werkelijk door van alles kan komen. de laatste jaren is het redelijk rustige, soms even een paar bultjes en daa blijft het bij.(afkloppen!)