Omdat ik vorig jaar een topic had gezien over een paard die onder de bulten zat, maar mensen niet echt weten wat dit nu eingelijk is of waar het door komt, heb ik een klein artikel overgetypt wat in het blad ROS stond van juli / aug 2007, ik hoop hier jullie een beetje de indruk te geven wat deze bulten nu zijn en hoe er mee om te gaan !
Hierbij het artikel wat in het blad ROS staat van juli / aug 2007
Het zou je maar gebeuren je komt op stal en je paard zit plotseling vol met dikke bulten. We hebben hierbij vaak te maken met urticaria, dat ook wel netelroos of kwaddels wordt genoemd.
Bij urticaria ontstaan duidelijke afgegrensde verdikte huidsgedeelten met een vlakke bovenkant. Er zit plaatselijk oedeem of zucht in de huid. Soms zitten de verdikkingen verspreid over het hele lichaam,soms bevinden ze zich alleen op één of enkele plekken. De aandoening kan plotseling opkomen en vaak verdwijnt het ook weer snel. In ernstigere gevallen komt er vocht uit de plekken en sterft de huid af. Arabrieren en engels volbloeden zijn er gevoeliger voor. De aandoening wordt veroorzaakt door een allergische reactie,meestal zijn insecten de boosdoeners. Maar het kan ook ontstaan door direct contact met sommige planten of bepaalde chemicaliën of geneesmiddelen die op de huid worden aangebracht. Ook van binnenuit, bevoorbeeld door sommige voedings-middelen, kunnen de bulten worden veroorzaakt. Haver wordt wel eens als oorzaak genoemd, maar de zogenaamde "haverbultjes" zijn kleiner dan urticaria en blijven langer bestaan.
als het paard vaker last heeft van urticaria is het verstandig om een bloedonderzoek te doen. Hoewel de bultjes vaak vanzelf verdwijnen kan een behandeling met onstekingsremmers het herstel bevorderen. Als het paard ziek is of sloom of als er vocht uit de plekken komt dan kan een onderzoek van de DA nodig zijn. Bij lichte gevallen kan het helpen om de plekken koud af te spuiten of te koelen met ijs. Probeer insecten zo goed mogelijk te weren.
P.s: Ook paarden die gewoon een glanzende vacht hebben en waar de bulten niet extreem naar buiten trede kunnen ook het doelwit zijn van deze aandoening..