Tips om mijn pony op gewicht te houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Tips om mijn pony op gewicht te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:48

Hallo,

Mijn pony is heel snel te dun. Ze kreeg eerst altijd 's ochtends halve kilo basis brok en 2 plakken hooi en 's avonds halve kilo basis brok en 1 plak hooi. Ze begint nou weer best wel dun te worden dus ze krijgt 's avonds nu in plaats van 1 plak hooi 2 plakken hooi. Die hoeveelheid heeft ze voorheen ook al een keer gehad en toen kwam ze opsich wel goed bij maar bleef ze wel een beetje op het randje hangen van op gewicht en te dun..
Moet ik haar nog meer hooi gaan voeren of zou dit genoeg zijn?
Mijn pony is trouwens 1.55m hoog, ze is een nrps, ze is vrij heet en haar moeder en half broer waren ook moeilijk op gewicht te houden..
Edit: Ze word trouwens 3 keer in de week ongeveer 20 minuutjes gereden, ze is bijna 4 jaar, word naast het rijden nog 1 of 2 keer per week gelongeerd, voor de rest komt ze iedere dag los in de bak..

Groetjes Hilde

Mizora

Re: Tips om mijn pony op gewicht te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:51

Je zou haar misschien luzerne kunnen bijvoeren, of mais. Dit zijn dikmakertjes.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:51

Ik zou idd je hooi aanpassen. Hoe veel geef je haar in kilo's aan hooi? 3 plakjes lijkt me erg weinig.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:53

Geef meer hooi, zoveel ze wilt eten. Als ze dan nog te dun blijft kan je meer bix geven.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:54

Onbeperkt hooi.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:02

Meer biks is niet echt een optie want dan word ze nog heter.. Ze krijgt nou weer 4 plakken hooi (best wel dikke), ik weet niet precies hoeveel kilo dat is.. Het 2e probleem is dat ze een echte knoeier en treuzelaar is. Ze gooit haar hooi door haar hele stal in en eet ontzettend langzaam..

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:03

feliciaa schreef:
Meer biks is niet echt een optie want dan word ze nog heter.. Ze krijgt nou weer 4 plakken hooi (best wel dikke), ik weet niet precies hoeveel kilo dat is.. Het 2e probleem is dat ze een echte knoeier en treuzelaar is. Ze gooit haar hooi door haar hele stal in en eet ontzettend langzaam..

heb je misschien een ruif of een hooinet dat helpt heel erg .

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:04

Ik heb wel eens tussen het hooi wat brokjes verstopt, misschien een beetje een rare
manier maar ze at wel alles netjes op. Nagelbijten / Gniffelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:04

Dan zou ik de tandarts maar eens bellen. Jonge paarden die knoeien en treuzelen hebben heel vaak last van hun gebit ivm het wisselen. En doordat ze last van hun gebit hebben en moeilijk kauwen, nemen ze ook slecht voedingstoffen tot zich.
Overigens kan je je hooi heel makkelijk wegen: neem een personenweegschaal mee naar stal. Ga er eerst zelf op staan zonder hooi en daarna een keer met hooi. Het verschil is het gewicht van het hooi ( moet je wel je eigen gewicht onder ogen willen zien natuurlijk Knipoog ).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:06

tandarts erna laten kijken..
mest laten na kijken op wormen..
onbeperkt hooi

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:11

Wormen heeft ze niet, ze word regelmatig ontwormd en ik kijk tijdens het uitmesten altijd of ik iets raars zie in de mest, mijn dierenarts heeft een aantal weken geleden nog naar haar gebit gekeken en die vond het er prima uitzien en het wisselen ging ook goed. Over een hooiruif zou ik eens moeten overleggen met de pensionstalhouder, ik weet namelijk niet of ze die in de stal wil hebben..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:13

jah maar ontworm je tegen de goede wormen? Mestcontrole kost 15 euro en dan kijken ze precies welke wormen ze heeft, en wat je dan moet ontwormen,.. doen wij ook twee keer per jaar en terwijl we ook gewoon door ontwormen hebben ze toch van een bepaald wormsoort af en toe last..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:15

Ik ontworm altijd met Equest, maar ik kan voor de zekerheid wel eens een beetje mest weg kunnen brengen. Ik denk alleen niet dat het daar aan ligt, haar moeder en half broer zijn namelijk ook slecht opgewicht te houden dus het zou ook heel goed gewoon in haar bloed kunnen zitten..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:18

tja je hebt soms van die paarden.. mijn paard heeft het ook.. die krijg onbeperkt ruwvoer, staat overdag in het gras, 2 kilo basisbrok plus schep musli en nog is hij aan de magere kant.. tanden en wormen wel na laten kijken regelmatig omdat we dat echt uit willen blijven sluiten..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:18

btw: ontwormen moet je beetje afwisselen met de merken hea Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:20

Ik zal vanavond even met m'n ouders overleggen om wat mest weg te brengen om het inderdaad uit te sluiten..
Equest hoeft geloof ik alleen in augustus-oktober een andere dus dat is 1 keer een andere van het zelfde merk voor de rest kan het volgens mijn dierenarts en het ruiterhuis met dezelfde..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:57