Geef ik te veel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

Geef ik te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:24

haai

ik heb een paard van 168cm en is 4 jaar

hij krijgt 1,5kg per voerbuurt 2x per dag is dat

daar bij geef ik zelf(ligt aan het genen wat ik heb gedaan met hem rijden of los) geef ik slober met kruidemuslie.
daar ik doe ik

zeewier 3 a 4 schepjes
kalk 1 schepje
biotine 1 schepje

zomers knoflook

alles geeft ik naar aanlijding wat er op de emmer staat..

Is dit te veel???

sorry van de type fouten maar ik ben dislextis

gr Tatjana

VeerenAshley

Re: Geef ik te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:26

Wa krijgt je paard aan ruwvoer? En waarom geef je hem kalk, extra biotnine en zewier? Bij zo'n hoeveelheid brok zou hij toch niks tekort moeten komen aan mineralen?
Wat doet je paard voor werk?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:28

Dat zijn idd wel belangrijke vragen: ruwvoer is de basis van je rantsoen, dus wel handig om er bij te zetten wat hij daar aan krijgt.
Wat voor werk doet je paard? Is hij goed op gewicht en heeft hij voldoende energie of juist teveel? Met zo'n lijstje kom je niet zo ver.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:31

hij krijgt gewoon basis brok.... ik rij 4 keer per week en de rest gaat hij los op logeeren...

hij kreeg vor heel 1 kg per voor buurt maar dat was te wijnig want hij wert zoo sloom... de reden van de zeeweer is dat er 60 verschilende vitamine en minerale in zitten en dan kalk is voor de botte aangezien hij nog jong is en de biotine voor de hoeven aan gezien die niet egt goed groeiien...

maar is het nu te veel wat ik geef???

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:33

hij krijgt gewoon basis brok.... ik rij 4 keer per week en de rest gaat hij los of logeeren...

hij kreeg voor heen 1 kg per voerbuurt maar dat was te wijnig want hij werd zoo sloom... de reden van de zeeweer is dat er 60 verschilende vitamine en minerale in zitten en dan de kalk is voor de botte aangezien hij nog jong is en de biotine voor de hoeven aan gezien die niet egt goed groeiien...

maar is het nu te veel wat ik geef???

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:33

effe beetje de fouten er uit gehaald

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:34

Hoeveel hooi/kuil krijgt hij? ZOals ik zeg, dat is de basis van je rantsoen, krachtvoer komt er alleen bij.

Overigens ben ik zelf niet zo van de potjes en poedertjes: ook al zitten er 100 verschillende mineralen en vitaminen in, je paard heeft er niks aan als hij ze niet nodig heeft Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:36

Ben ook wel benieuwd naar het ruwvoer. Enneh.. over knoflook: dat kun je het beste, als je het al geeft, twee weken wel en dan weer twee weken niet geven, omdat paarden er bloedarmoede van kunnen krijgen.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:40

hij krijgt kuilgras jah hoeveel dat is weet ik niet presies van dat doet de stal eigenaar maar hij krijgt het 2 keer per dag en knoflook krijg hij aleen zomers voor de vliegen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:43

Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen niet weten hoeveel voer hun paard krijgt
Als je wilt weten of je rantsoen in orde is, zal je een compleet beeld moeten hebben van wat hij krijgt.
Maar als je paard er gezond bij staat, niet de dik, niet te dun en het werk goed aan kan, dan zit het meestal wel een eind goed.
3 kg is op zich niet enorm veel, hoewel het zeker ook niet weinig is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:50

@TS: zoals anderen hier ook melden is ruwvoer de basis van je rantsoen. Met behulp van brok vul je aan op het gebied van vitaminen en mineralen.
Als je je paard regelmatig intensief rijdt, is 3 kg brok per dag niet vreemd. Halveer dat wel op rustdagen om maandagziekte te voorkomen.
Ik vind wel dat je een teveel aan poeders etc geeft. Maar dat is meer mijn mening, want ik vind dat je pas met poeders moet beginnen als er ook daadwerkelijk een tekort is aangetoond.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:51

de stal eigenaar kijkt aan de hand van je paard wat hij moet hebben.. hij heeft veel verstand van paarden.. hij heeft 25 jaar als paardenards assiestente gewerkt..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:52

Vraag het anders na Lachen

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 13:55

wat ik wil ik denk (wet niet of ik het goed heb) maar mensen zien bvb wel als hun paad niet glimd en geven dan poeders maar de boten zie je niet dus kan je niet zien of hij een aanvulig nodig heeft... en aan alles wat hij te veel krijg plas hij tog uit?? maar aan de ene kant denk ik te veel is noooit goed...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:58

Met bloedonderzoek kan je een hele hoop ontdekken. Je kunt inderdaad aan de buitenkan niet zien of zijn botten wel van goede kwaliteit zijn, maar op voorhand al beginnen met poeders is vaak een dure hobby. Daarbij komt dat een gezond paard geen broze botten heeft.

Alles wat wateroplosbaar is en in een teveel binnenkomt plassen ze inderdaad uit. Als je je paard onnodig veel poeders geeft, gooi je je geld dus eigenlijk op de mesthoop Knipoog

Marieke_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:59

Je geeft het zelf al aan: teveel is nooit goed. Kalk bij voeren zou ik zelf nooit doen, mits er een aanwijsbare reden is om dat bij te voeren.

Biotine bijvoeren heeft alleen zin als je paard een aanwijsbaar biotine tekort heeft. Niet ieder paard heeft hard groeiende, mooie hoeven. Ook niet ieder mens heeft mooie, harde nagels van nature Lachen.

Knoflook kan helpen tegen vliegen, maar een vliegendeken werkt net zo goed.

Zeewier; tsja.. waarom zou je een gezond paard met een normaal en afgewogen rantsoen dat bij voeren? Te veel vitamines is ook niet goed.

Meis, zorg er voor dat je paard genoeg ruwvoer krijgt, halveer je brok op rustdagen.

Al die poedertjes kosten je alleen maar geld, en zolang je paard het niet nodig heeft vanwege medische redenen zou ik het zelf niet bij voeren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:02

Bovendien wordt de basis van sterke botten al veel jonger gelegd: als veulen en de jaren erna. Als je paard als veulen goed gevoerd is ( dus niet teveel en goede kwaliteit voer ) en de vrijheid heeft gehad om te bewegen, dan zal er niet zo snel wat mis zijn met de botten. Dan kan je nu, mits met een goed rantsoen en voldoende beweging, weinig meer verpesten.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:06

Je kunt wel degelijk teveel geven aan vitamines en toevoegingen! Niet alles wordt uitgeplast, dus kijk daarmee uit. (Teveel) zeerwier kan belastend zijn voor de nieren.
Staat je paard buiten overdag? Want als dat niet het geval is, vind ik het vreemd dat hij sloom was terwijl hij toch best veel krachtvoer krijgt en zijn energie niet goed kwijt kan.
Kalk toevoegen om harde botten te krijgen lijkt mij voor een gezond paard niet nodig; de beste manier om botten te harden is beweging, en dan niet (alleen) op zachte bodem.

Marieke_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:08

Sloom zijn hoeft niet van te weinig voer te komen, maar kan meerdere oorzaken hebben. Zowel medisch als dat het paard het gewoon niet naar zijn zin heeft. Maar dat is moeilijk te beoordelen vanachter een computer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:13

te veel is idd niet goed
paard plast de meeste dingen misschien wel uit , maar die zijn
dan toch eerst wel door zijn lijf verwerkt, dus wel belasting voor het systeem ,
en sommige dingen slaan ze toch gewoon op .

wat betreft hoeveelheden voer
ik ga er voor het gemak van uit dat ie voldoende ruwvoer krijgt
dan zou ie op die drie kilo krachtvoer sowieso al voldoende vit/min+sporenelementne binnenkrijge

dna geef je na het rijden nog slobber met mueslie
hoeveel geef je hem daarvan?

het zeewier zou ik sowieso weglaten ,
zeewier geef ik zelf alleen als kuurtje, dus kleine verpakking opvoeren en dan minimaal een 3 of meer weken niet
en alleen indien nodig, dus tijdens het ruien, als kuur in de zomer bij eczeem, bij een dipje

kalk, zou ik persoonlijk ook weglaten
paard krijgt voldoende kiloos om aan de juiste hoeveelheden kalk te komen ,
en in het voer wat hij krijgt is de C/F verhouding naar alle waarschijnlijkheid prima geregeld, die gooi je door er onnodig kalk bij te geven eingelijk een beetje uit balans , op zich geen drama, maar het is in principe gewoon niet nodig

biotine, sja als jij vind dat de hoefkwaliteit beter kan , dan kun je dit idd prima bijvoeren, heeft wel minimaal 6 maanden nodig om resultaat te kunnen gaan zien , maar sneller gaat het er sowieso niet van groeien , hooguit betere kwaliteit
voor hoeven is het belangrijk trouwens dat het paard vrij veel bewegingsrijheid heeft , liefst ook verschillende ondergronden(zacht, zand, hard, steen etc etc )

persoonlijk zou ik het gewoon laten bij een goede brok/mengeling/musli en zorgen dat de basis goed is (ruim ruwvoer) en dat naar behoefte van het dier aanvullen met krachtvoer ,

en die slobber, sja voor je eigen gevoel is het heel fijn om te geven Lachen maar zou er niet te veel toevoegingen aan doen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:19

een teveel aan bepaalde vitaminen kan zeer zeker schadelijk zijn. Als je paard geen aantoonbare klachten heeft, voldoende (=veel) ruwvoer krijgt en voldoende brok, hoeft een paard echt geen extra vitamines. Je kunt zo op internet vinden wat een teveel aan bepaalde vitamines en mineralen kan aanrichten.

Hoeveel werk verricht je paard per dag? En komt hij ook buiten in de wei/paddock?

Edit: dit is een goed overzicht van wat je paard ongeveer nodig heeft: http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... aarden.pdf

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:50

bedAnkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:00

VeerenAshley schreef:
Je kunt wel degelijk teveel geven aan vitamines en toevoegingen! Niet alles wordt uitgeplast, dus kijk daarmee uit. (Teveel) zeerwier kan belastend zijn voor de nieren.
Staat je paard buiten overdag? Want als dat niet het geval is, vind ik het vreemd dat hij sloom was terwijl hij toch best veel krachtvoer krijgt en zijn energie niet goed kwijt kan.
Kalk toevoegen om harde botten te krijgen lijkt mij voor een gezond paard niet nodig; de beste manier om botten te harden is beweging, en dan niet (alleen) op zachte bodem.

De wateroplosbare vitamines plassen ze zo weer uit. De vetoplosbare niet en die kunnen voor problemen zorgen.