rugpijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_jiska_

rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:40

Mijn verzorgpaard(kwpn van 7 jaar) is erg gevoelig op haar rug. als ik er overheen borstel duwt ze dr rug weg en trapt ze. met lopen aan de longeerlijn is ze eerst stijf, maar kan op beide kanten gewoon goed zonder slecht te lopen draven en galoperen, alleen in de stap is ze erg stijf. wel doet ze dr staart recht in de lucht(maar ze houd ook enorm van showen). met rijden is ze een beetje een tijdbom, stijgeren bokken enz.
kan dit rugpijn zijn? ze heeft een iets doorgezakte rug. maar vond het gek dat ze graag rent en ook mooi en soepel loopt verder, dat ziet er niet uit of ze pijn heeft. alleen als ze stapt is ze erg stijf.
groetjes jiska

ellepelJarig

Re: rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:17

zou heel goed kunnen hoor,fysio of osteopaat een keertje bellen of je veearts vragen of die iets kan vinden.
als dit dier stijgerd en bokt tijdens het rijden lijkt me toch dat je alles eens goed moet laten nakijken

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:24

ik herken dit een beetje!
ik rijd nu op een pony die haar rug niet goed genoeg gebruikt/gebruikte!
trappen en rug weg duwen niet !
ik heb eraan gewerkt door goed over de rug 'tewrijven" als je erop rijdt! het klinkt een beetje raar maar dus heel goed meegaan!
je hebt kans als je goed over de manen aait dat ze ontspant en in galop is het het allebelangrijkst dat je goed meegaat!
als het hetzelfde isbij mij ongeveer , moet je niet aan de teugel gaan lopen of zo min mogelijk want daar door kan ze haar rug opbollen! en je moet daardoor heel ontspannen zitten en kleine kneepjes in de teugel zitten zodat ze in het begin met een beetje lange teugel rijdt!
ik hoop dat ik je ermee heb geholpen maar ik weet niet of het hetzelfde is bij mij! maar probeermaar is ( ik heb dit advies van mijn lesgeefster gekregen Knipoog)

Liefss

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:23

en?
al iets minder of heeft het niets geholpen??

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:13

Dit is zeker rugpijn als ze reageert op aanraking en schopt, zelfs tijdens het rijden krijg je reactie!!! Hier zeker naar laten kijken.

_jiska_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 16:59

Ja ben er nu achter dat het echt rugpijn is.. doe wat oefeningetjes met haar waardoor haar spieren goed aanspannen en dus sterker worden. verder help ik haar met haar nek laag te houden met lopen waardoor ze haar rug niet wegdrukt.
weet iemand nog meer oefeningen die ik met haar kan doen?
liefs jiska

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:22

met je toppen van de vingers onder de buik van voor naar achter gaan en ter hoogte van de navel ze in de buik blijven porikken, gedurende 10 seconden. Ze bollen nu de rug, waardoor de spieren gerekt worden en er ontspanning plaats kan vinden.
Ook met de palm van de hand van voor naar achter op de rug de spieren als het ware "leegduwen". Op de croupe moet je dan wat naar beneden de spier volgen. Steeds van voor naar achter.
Met wat lekers het paard laten buigen in de hals, je biedt als het ware de lekkernij ter hoogte van de zadelligplek aan. Ze moeten nu flink rekken en stretchen hun spieren daarmee. Bij een wat vastzittend paard alles rustig opbouwen.
Lees het artikel eens op http://www.uwdierenarts.nl/cust/dapbode ... n.php?i=16
veel rugproblemen komen voort uit de benen.

Succes

_jiska_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:47

ah dank je wel. ga ze proberen!

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:10

Wat je met rijden kunt doen is veel overgangen rijden en constant van hand veranderen. En proberen door haar rug een lange bolle lijn te krijgen. Maar ik zou er zowiezo een fysiotherapeut (of andere expert) naar laten kijken.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:08

Mijn paard had ook rugklachten. Als ik met mijn vinger over zijn rug ging, trok hij heel ze rug in en met rijden ging hij bijna op zijn kont zitten. DA erbij gehaald en moest met een snoepje zijn nek naar links en rechts laten bewegen (dus naar zijn kont toe). In het begin een klein stukje en dan telkens wat verder proberen. Verder moest ik met elastieken rijden, zodat hij ontspannen zijn nek naar beneden boog maar niet vast gezet kon worden (de elastieken zaten niet strak waardoor hij ook gewoon met zijn hoofd omhoog kon). Verder massagespul gekocht en iedere dag (liefst 2x per dag of zo vaak mogelijk) zijn rug zachtjes inmasseren. Ook heb ik er medicijnen voor gekregen, volgens mij pijnstillers en mocht ik in het begin alleen maar met elastieken om longeren en er niet op rijden.
Dus probeer het eens uit of haal er een DA bij, want dit moet wel zo snel mogelijk opgelost worden voor je paardje Knipoog