Paard eet traag en knoeit, gebit is goed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Paard eet traag en knoeit, gebit is goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:46

Mijn paard is echt een trage eter en ze laat ook brokjes vallen. Ze is nagekeken door de va en die heeft alleen een wolfskiesje getrokken, verder was alles helemaal in orde. Maar ze eet nog steeds traag en knoeit ook nog steeds, bovendien moet ik er kilo's voer in stoppen om haar op conditie te houden zonder dat ze wordt gereden.
Zou er misschien een probleem aan de weke delen van de mond kunnen zijn of misschien iets met de slokdarm? En hoe komt het dat ze niet op conditie blijft als ze in de wei staat en flink hooi bijgevoerd krijgt?
Wormspuiten krijgt ze keurig op tijd.

Kitsolu

Re: Paard eet traag en knoeit, gebit is goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:26

Over de conditie:
Misschien zit in het voer dat ze nu krijgt (gras, hooi en misschien krachtvoer?) niet alles wat ze nodig heeft.

Waarschijnlijk heeft ze meer of andere vitaminen en mineralen nodig. Probeer eens een keer PAVO summerfit, dat is gemaakt uit gras, is eiwit arm en er er zitten heel veel vitaminen en mineralen in. Of leg een liksteen in de wei/ stal.

Over het eten:
Mijn fjord doet dat ook, hij is gewoon erg rustig en dus ook met eten als heb ik afentoe het idee dat er iets hem niet lekker zit, maar hij heeft ook geen problemen met zn gebit, dit wil ik dus even hier volgen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:28

Klinkt niet goed. Ik zou toch ff advies inwinnen bij een dierenarts.
Misschien heeft ze een irritatie in de slokdarm oid?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:29

Ik heb ook zo'n 'geval'
Mijn paard laat ontzettend veel brokken/muesli vallen uit zijn mond, dus ik haalde de paardentandarts erbij. Bovenkiezen waren een beetje scherp maar verder niets, dat was dus bijgevijld en hij eet nog steeds hetzelfde. Verward

Verder krijgt hij ook altijd zijn wormenkuren optijd etc..

Dus ik volg dit even.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:25

Ik zit met het zelfde probleem, dierenarts geweest zag niets aan zijn gebit. Tevens bloed en mest laten controleren. Alles was goed. Ik weer dus ook niet wat het is.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:51

Ik vraag me dan toch af of het gebit helemaal goed is? De symptomen laten dat eigenlijk duidelijk zien. Alleen een wolfskiesje trekken of wat haken vijlen is niet voldoende. Belangrijk is dat het gehele gebit goed gecorrigeerd wordt, zodat het paard het eten optimaal kan vermalen.
Ik weet niet hoe oud jouw paard is?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:24

toen ik mijn paard destijds kreeg was ze niet dik te krijgen. Oorzaak ze had OCD waar we later achter kwamen en dus pijn had. daarnaa kwam ze langzaam aan weer aan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:37

Appie schreef:
Ik vraag me dan toch af of het gebit helemaal goed is? De symptomen laten dat eigenlijk duidelijk zien. Alleen een wolfskiesje trekken of wat haken vijlen is niet voldoende. Belangrijk is dat het gehele gebit goed gecorrigeerd wordt, zodat het paard het eten optimaal kan vermalen.

Ze wordt dit jaar 4, is nog jong dus. De va heeft haar hele gebit goed nagekeken juist omdat ze slecht eet en moeilijk op conditie te krijgen is.

Dit is wat ze nu krijgt(schrik niet);
2,5kg merriebrok/opfokkorrel(2in1, gekozen om het hoge energiegehalte en de kleinere brokjes) met een scheut lijnzaadolie erover. Verder onbeperkt hooi en momenteel nog zo'n 2 uur weidegang per dag. Tot 2 weken terug stond ze dag en nacht in de wei en kreeg ze 1,5kg per dag bijgevoerd maar omdat ze zo'n slechte conditie had en zo traag eet heb ik haar op stal gezet. Nu kan ze in alle rust haar brokken eten zonder dat er iemand 3 kwartier bij hoeft te staan.
Ze staat nu 2 weken op stal en de 2 weken daarvoor kreeg ze dus al 1,5kg per dag erbij maar ze is nog niet zichtbaar aangekomen. HELP!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:38

splash1999 schreef:
toen ik mijn paard destijds kreeg was ze niet dik te krijgen. Oorzaak ze had OCD waar we later achter kwamen en dus pijn had. daarnaa kwam ze langzaam aan weer aan

Dus door de pijn at ze slecht? Er moeten rontgenfoto's gemaakt worden om achter OCD te komen of niet?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:41

pijn kost een hoop energie, dus daar kunnen ze mager van worden ja. maar of ze daar ook trager van gaan eten en meer gaan knoeien??? daarbij denk ik aan onrust of gebitsproblemen hoor...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:09

Watvoor onrust bedoel je? Van dingen als voernijd gaan ze toch juist sneller eten, watvoor onrust denk jij aan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 02:05

anneliesdj schreef:
Appie schreef:

Ze wordt dit jaar 4, is nog jong dus. De va heeft haar hele gebit goed nagekeken juist omdat ze slecht eet en moeilijk op conditie te krijgen is.

Dit is wat ze nu krijgt(schrik niet);
2,5kg merriebrok/opfokkorrel(2in1, gekozen om het hoge energiegehalte en de kleinere brokjes) met een scheut lijnzaadolie erover. Verder onbeperkt hooi en momenteel nog zo'n 2 uur weidegang per dag. Tot 2 weken terug stond ze dag en nacht in de wei en kreeg ze 1,5kg per dag bijgevoerd maar omdat ze zo'n slechte conditie had en zo traag eet heb ik haar op stal gezet. Nu kan ze in alle rust haar brokken eten zonder dat er iemand 3 kwartier bij hoeft te staan.
Ze staat nu 2 weken op stal en de 2 weken daarvoor kreeg ze dus al 1,5kg per dag erbij maar ze is nog niet zichtbaar aangekomen. HELP!!

Zoals ik het goed begrijp heeft jouw paardje afgelopen winter buiten gestaan.
Dat kost voor het paard een hoop energie, dus toen had je al veel zwaarder moeten bijvoeren.
Minimaal 10kg hooi per dag met krachtvoer rond de 2 kg. (voor een paard van 450kg)
Het zgn wintergras zit totaal geen voeding in.
Dus de mineralen huishouding is helemaal verstoord.
Je paardje heeft misschien uit honger zelfs verkeerde planten gepakt.
Bloed laten prikken en de uitslag afwachten.

Kost geld maar is de beste oplossing ipv hier te gaan zeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:12

Het spijt me dat ik het er niet mee eens ben maar een 3 jarige die geen werk hoeft te doen kan prima in de winter buiten staan en leven op gras en onbeperkt hooi.

Lijkt me slim om een zinnige reactie te geven 'en anders ga je maar ergens anders zeuren'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:51

Ik heb ook een paard met een goed gebit dat met de brokken knoeit en geen proppen maakt. Na laten kijken, niets aan de hand.

Wiz is nu 5, en was behoorlijk in de groei. Hij was in de winter altijd moeilijk op dikte te houden (stond dag en nacht buiten met een schuilstal). Hij staat nu een winter binnen, knoeit nog steeds met zijn brokken (kijkt ook altijd alle kanten uit terwijl hij eet en laat het dan uit de mond vallen). hij is gestopt met groeien en zit prima in zijn lijf en is niet te mager.

Kortom: ik zou me niet te gek druk maken bij een jong paard dat niet zo makkelijk dik te krijgen is. Soms stoppen ze het gewoon in de groei. En als het gebit nagekeken is, het paard geen wormen heeft o.i.d. kun je overwegen een paard een winter wel naar binnen te halen of een deken op te leggen bij aanhoudend koud/nat weer o.i.d. Zeker als ze nog zo in de groei zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 02:14

Ze staat nu ook binnen maar ik merk dat ze 't niet leuk vind. Ze gaat duidelijk veel liever naar buiten ondanks dat de anderen niet altijd even aardig zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:17

Dan doe je haar toch lekker weer naar buiten. Met een dekentje voor als het weer heel slecht / koud wordt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:35

ik snap niet goed waarom dit dier sneller eten moet?
wij mensen eten ook niet allemaal even snel?

gewoon geduld hebben, het is voorjaar,de paarden gaan verharen en dat kost allemaal energie.
jonge paarden beter wat schraal dan te dik.

ik zou alleen die lijnzaadolie weg gaan laten,heeft weinig effect en door het gladde laagje wat achterblijft in de darmen kan het ook nog es belemmerend werken voor opnemen van andere voedingsstoffen Knipoog

maar heb nog even geduld,het duur nou eenmaal even voor een paard weer wat aankomt in gewicht

Anika_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:06

Ik heb een 13 jarige arabier en hij heeft precies hetzelfde. Ik heb ook een goeie tandarts erbij gehad en die zag niets raars. Ik weet van mijn paard dat ie een smal keeltje heeft want hij heeft al eerder op t randje gelegen met slokdarmverstopping. Zoals ieder mens anders is, is denk ik ieder paard ook anders. Hij komt ook niet snel aan en valt redelijk snel af als ie minder krijgt, ik moet m altijd goed id gaten houden. Hij krijgt n kilo onderhoudsbix per dag, een halve schep geplette gerst en appels en wortels en heel veel kuil (arm kuil) dus dat valt wel mee met de huidige voedingswaarde van het gras.

Wat ik wel raar vind aan hem is dat hij vaak van die "dikke wangen" heeft. Iedereen incl de da zegt dat dat komt door de manier van grazen (als t gras kort is moeten ze meer moeite te doen om de kaken op gelijke hoogte te krijgen om die korte sprietjes te kunnen afbijten) maar ik heb er nog steeds mijn twijfels bij.

Hebben jullie "langzame eters" hier ook last van? Wellicht heeft het wat met elkaar te maken?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:09

Heb er ook zo één gekend, maar die at zijn brokjes niet op, en at nog slechter hooi.
We hebben er nooit een oplossing voor gevonden.
Je kan wel meer voeren... maar als hij alles laat staan....echt een ramp. En te mager.
Nu ik mij bedenk, dat paard had idd aan weerzijde ook een soort verdikking.
Geen idee hoe het nu gaat met het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:11

ik heb er eentje met dikke klieren die eerder te dik is dan te mager. Is wel gevoelig voor slokdarmverstopping, maar eet in normaal tempo.

Mijn langzame, knoeierige jongste paard heeft geen 'dikke wangen'.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:33

anneliesdj schreef:
Watvoor onrust bedoel je? Van dingen als voernijd gaan ze toch juist sneller eten, watvoor onrust denk jij aan?

indi is soms heel erg om zich heen aan t kijken tijdens het eten. als ik dat vergelijk met roos (die alleen haar hoofd in de emmer heeft, en er pas uit komt als de emmer helemaal leeg is) is indi erg onrustig om zich heen aan het kijken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:49

anika:

mijn pony eet ook niet echt snel.hij heeft met periodes ook wanneer hij op kort en nat(!!) gras staat soms ook dikke wangen.
volgens mijn veearts opgezette speekselklieren,zodra ik hem op stalz et en hij dus met het hoofd hoog staat trekt het weg.
in andere gevallen waarbij de wangen dik blijven zou het gaan om een mild verkoudheidsvirus volgens de arts

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:02

Onbeperkt ruwvoer geven!
Dat is het allerbelangrijkste bij een paard dat niet op conditie wil komen.

Vet worden ze van teveel krachtvoer, omdat de voedingsstoffen, die ze niet nodig hebben worden opgeslagen.
Ze komen daarnaast wel het meest aan met veel ruwvoer, omdat het gewoon veel ruimte in neemt.
Daarnaast is veel ruwvoer het allerbeste voor paarden en is brok maar een bijzaak, zeker in de basissport.

Die 2,5 kg per dag lijkt me dan ook erg veel, maar wat is dat voor iets? Merriebrok en opfokkorrel in 1? Daar heb ik nog nooit van gehoord en ik ben dan ook erg benieuwd wat voor iets het is, aangezien het elkaar nogal tegenspreekt (brokken voor het veulen bij brokken voor dragende/lacterende merries in). Zelf zou ik terug gaan naar 1 tot 1,5 kg basisbrok of minder basisbrok en dan inderdaad de Pavo Summerfit.

Zou het kunnen helpen als je de brokken gewoon even weekt in water? Dan zijn ze wat minder hard en dan hebben de meeste paarden er minder last van. En, kan het niet zijn dat ze juist moeilijker eet, omdat het kleine brokjes zijn?

Anika_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:12

Hallo Ellepel, Dankjewel, dat gevoel had ik dus ook. Klinkt logisch van die opgezette speekselklieren en idd soms is ie ook een beetje sloom en als ik m dan temp dan heeft ie iets verhoging, duurt soms een paar dagen en dan trekt het ook weg. Ik werk dan elke dag wat rustiger met m zodat z'n bloedsomloop de verkoudheid weg kan werken. Dat helpt het beste. Thanx!! Ik weet nu iig dat mijn gevoel ten opzichte van het "korte gras"-argument juist was. Groetjes Anika

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:14

Als je het weekt gaat het sneller klonteren en heb je juist sneller slokdarmverstopping. Daarbij is veulenopfok korrel en merriebrok niet heel erg verschillend, maar ik ben ook benieuwd naar het merk.

Onbeperkt voordroog kuilgras voeren, voldoende beweging en contact met andere paarden mogelijk maken en 3-5 keer daags 1 kilo brok van een goed merk voeren.(die hebben een naam hoog te houden en zijn dus altijd goed). Eventueel kan je het paard nog eens in de 4 weken een vitamine stoot geven en ik zou een mineralen liksteen in de box hangen.
'
Succes. Lachen