Hartruis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Hartruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:42

Kan iemand meer uitleg geven over hartruis?
Watvoor gevolgen heeft het voor het paard, lichamelijk gezien en watvoor invloed heeft het op prestatie's?

EllyC

Re: Hartruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:31

Kennis had paard met hartruis gekocht.
Was een trage donder maar of dat door de hartruis kwam?
Is nu weer doorverkocht.

Verder nooit problemen gehad.
Ik zou een paard met hartruis niet kopen maar weet niet wat ik zou doen als mijn huidige paard dit krijgt. Zou het wel eng vinden om er dan nog op te rijden. Je hoort tenslotte wel een dat een paard ineens instort onder het rijden (je zou maar in galop zitten) door een hartprobleem.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:26

een paard op mijn vorige stal had dit. Hij liep endurance en zijn er toen achter gekomen. Hij mag rustige ritjes maken en zich niet te veel op laten naaien

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:31

Heb ook een paard gehad met een hartruisje. Presteerde erg goed, had er geen last van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:30

Als je alleen weet, dat er een hartruis is, kun je er eigenlijk niets over zeggen.
Je moet weten wat de oorzaak van het hartruisje is. Er kunnen allerlei oorzaken in het hart gelegen zijn, die voor een ruis zorgen, variërend van geen probleem, tot wel een probleem.
Wil je er iets zinnigs over kunnen zeggen, zal er een echografie van het hart gemaakt moeten worden, en liefst een paar maanden later nog een keer, om te kijken of er verschil in zit.
Dan kun je pas iets van een prognose geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:31

Dus hartruis op zich hoeft geen enkel probleem te zijn voor een sportpaard?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:35

denk dat dat ligt aan de ernst en oorzaak...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:39

Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn en welke daarvan zijn wel en niet ernstig?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:42

Als er bij mensen gesproken wordt over een 'hartruis' dan noemen we dat ook wel een 'souffle' in vaktaal en die hoor je als een van de hartkleppen niet meer goed sluit (dus lekt). Ik denk dat dit bij paarden hetzelfde is. Ik zou zo'n paard niet kopen, want het heeft wel degelijk invloed op de prestaties. Inderdaad eerst een echo laten maken, dan weet je hoe ernstig het is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:07

Een echo, is daarop te zien wat er mis is?
Hoeveel invloed heeft het op de prestatie's en watvoor oorzaken kunnen er nog meer zijn?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:12

Er zijn meerdere hartaandoeningen met een hartruis, dus het is nogal lastig te zeggen. Kan bijvoorbeeld door klepdegeneratie komen of door cardiomyopathie als ik het me goed herinner. En dan ligt het natuurlijk nog heel erg aan de ernst daarvan wat het effect op bijv. sportprestaties is...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:43

Een hartruis hóeft geen probleem op te leveren voor een sportpaard, maar dat kun je niet zeggen door alleen luisterend te constateren dat er een hartruis is.
Daarvoor is echt verder onderzoek (en zoals ik al eerder zei, eigenlijk ook herhaald onderzoek nodig, om het verloop vast te stellen).

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:47

Mijn vriendin heeft een paard te koop staan met hartruis.
Tijdens de keuring is dit aan het licht gekomen.
Zij heeft een verklaring van de veearts dat het op dit moment geen problemen zal opleveren voor de sport.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:03

Ik heb een paard met een hartruis gehad die eraan is gestorven op 4 jarige leeftijd. Het is heel belangrijk te laten onderzoeken wat de oorzaak is van een ruis. Een paard kan opeens spontaan omvallen tijdens het rijden wat erg gevaarlijk kan zijn. Ook zijn plotstelinge ademnood aanvallen mogelijk. Ze hebben vaak een verminderde conditie en in de zomer bij de hitte echt problemen. Vocht ophopingen achter de longen en hoesten komt ook vaak voor bij bepaalde weersomstandigheden.
heb het helaas zelf 2 jaar lang meegemaakt met mijn paard en het was absoluut niet leuk en kon er bijna niks mee.
Ik zou zelf nooit een paard kopen met een hartruis. Ook niet voor recreatie. Vroeg of laat komen de problemen die ook een gevaar kunnen zijn voor jezelf.
Ook kan een dierenarts zonder een nauwkeurig onderzoek (echo enz.) niet vaststellen of het veilig is zo'n paard te rijden.

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:10

Ik heb ook een paard gereden met een lichte hartruis. Ze was soms ookwat traag en af en toe wat kort ademend.
zelf zou ik nooit paard met een hart ruis kopen

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:31

anneliesdj schreef:
Een echo, is daarop te zien wat er mis is?
Hoeveel invloed heeft het op de prestatie's en watvoor oorzaken kunnen er nog meer zijn?

Met een echo kunnen ze kijken welke kleppen lekken en hoe erg ze lekken. Als het een spoortje is valt het wel mee en kun je 'n goed gebruiken voor de sport, maar als het ernstiger is krijg ze vaak problemen met conditie en vocht vast houden. Blijft ook bestaan dat als de klep eenmaal lekt, het altijd erger kan worden. Daarom zou ik dus zo'n paard niet kopen.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:39

Een hartruis hoeft niet meteen een lekkende klep te betekenen.
Een paard kan ook een sporthart hebben, net zoals bij een mens, dit geeft geen belemmering.
Maar zoals andere hier al zeggen, altijd een echo laten maken, dan kunnen ze precies zien of er een lek is, van welke groote, en wat de gevolgen kunnen zijn.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:17

ilse18 schreef:

Een ruis hoor je alleen bij een lekkende klep, dit komt omdat de klep niet goed sluit en er dan continu bloed blijft doorstromen. Dit kun je horen en daarom wordt het een hartruis genoemd.
Verder kun je pericardwrijven ook nog horen, dit is een krakend/knerpend geluid, maar is dus geen hartruis.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:22

ik zelf heb ook een hart ruis en funcitoneer er ook prima mee.
heb er geen last van en mijn conditie en uithoudings vermogen is net zo als iemand zonder hart ruis.
nou heb ik het laatst ook aan een dierenarts gevraagd hoe dat met paarden zat.
hij zei dat het het zelfde was als bij een mens.
hij heeft er geen last van dus.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:25

Wanja schreef:
ilse18 schreef:

Een ruis hoor je alleen bij een lekkende klep, dit komt omdat de klep niet goed sluit en er dan continu bloed blijft doorstromen. Dit kun je horen en daarom wordt het een hartruis genoemd.
Verder kun je pericardwrijven ook nog horen, dit is een krakend/knerpend geluid, maar is dus geen hartruis.

Een ruis hoeft niet per defenitie een lekkende klep te zijn. Een ruis hoor je, door wervelingen van het bloed. Soms is er geen lekkage oid waardoor het bloed wervelt, maar is er een andere oorzaak (bloedardmoede kan ook een hartruis veroorzaken bijv.).

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:37

Lachen ik ken een paard met een hartruis(je). Is echt een druktemaker die blijft gaan. Niet moe te krijgen. Stond er ook heel erg van te kijken toen haar eigenaar vertelde dat ze een hartruis had. Loopt gewoon in de sport, dressuur en springen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:44

ilse18 schreef:
Een paard kan ook een sporthart hebben, net zoals bij een mens, dit geeft geen belemmering.
Maar zoals andere hier al zeggen, altijd een echo laten maken, dan kunnen ze precies zien of er een lek is, van welke groote, en wat de gevolgen kunnen zijn.

weet jij misschien wat dat inhoudt een sporthart bij een mens? Mag ook even via pb hoor om ontopic te blijven. Ik weet al van kleins af aan dat ik een sporthart heb met ruis maar heb geen idee eigenlijk wat t inhoudt. Ik was jong toen alle onderzoeken werden gedaan en heb er eigenlijk nooit verder wat mee gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 02:37

Een sporthart bij honden is juist heel negatief en kan zelfs dodelijk zijn(het hart wordt steeds groter waardoor de hond snel buiten adem is en uiteindelijk kan het problemen geven met bv de luchtpijp en de longen, dat kan al op vrij korte termijn). Is een sporthart bij paarden hetzelfde of betekend het iets heel anders?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:24

Een sporthart is idd een hart wat groter is als normaal, zover ik weet geeft dit geen extra problemen.
Maar ik denk dat elke situatie weer anders is, als je het zeker wil weten of de ruis schadelijk is dus gewoon een echo laten maken.
Ik heb ook op het punt gestaan om een paard te kopen met een ruis, paard was 3 maanden ervoor nog gekeurd en goedgekeurd.
Paard was is topconditie, maar toch bij de klinische keuring kwam er een hartruis naar voren.
Daar een echo van laten maken, en bleek ze dus een flink lekkende hartklep te hebben.
Een paard kan daar oud mee worden zonder ooit last van te krijgen, maar kan ook binnen 1 dag dood neervallen, daar heb je totaal geen controle over.