Groeven in hoeven, wat is dat (incl foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Groeven in hoeven, wat is dat (incl foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:40

Mijn paard heeft sinds een week of 2, 3 deze groeven in zijn hoeven. Iemand enig idee wat het kan zijn. Hoefsmid komt binnenkort weer langs, dus die vraag ik het ook Knipoog

Hij is nooit hoefbevangen geweest (sommige mensen verwijzen mij hiernaar)
Hij is niet kreupel geweest de afgelopen tijd (eigenlijk nooit, klopt af)
Hij heeft geen warme hoeven oid.

Wie heeft een idee?
Voor
Afbeelding
Afbeelding

en achter. Iets minder duidelijk maar wel aanwezig.
Afbeelding
Afbeelding

truselientje

Re: Groeven in hoeven, wat is dat (incl foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:45

Dit zijn groeiringen, die ontstaan als er problemen met de hoeven zijn geweest, inderdaad zie je ze vaak als het paard hoefbevangen is geweest.
Waarschijnlijk is dit ook niet van de laatste weken, want ze groeien erin, ze zijn je eerder denk ik niet opgevallen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:51

Mij is altijd verteld dat zoiets op een (redelijk drastische) voeromstelling wijst. Heeft je paard een paar weken/maanden geleden ineens een andere voeding gekregen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:54

Die van mij had het ook enze zeiden altijd dat hij bevangen is geweest, dat het daar door kwam.Hu blijkt hij hko te hebben maar ik denk niet dat je dan groeven krijgt?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:56

Idd je ziet dat vaak bij paarden die hoefbevangen zijn geweest. Ook kan het door voeromstelling zijn gekomen.
Als paarden sowieso een periode niet zo gezond zijn geweest, kan het ook ontstaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:56

Waarschijnlijk is deze pony flink bevangen geweest
Vorm van de hoef vind ik ook best slecht.

Als er zo'n groeve zit, dan betekend dat een zeer drastische verandering van voeding.

Kleine groeven zijn normaal, je ziet bij mijn paarden altijd mooi de overgang van zomer-winter en andersom. Dit omdat ze dan andere voeding krijgen. Echter deze groefjes zijn erg klein en amper te zien voor een leek.

Ik denk dus echt dat je pony wel bevangen is geweest.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:01

soesita schreef:
Mij is altijd verteld dat zoiets op een (redelijk drastische) voeromstelling wijst. Heeft je paard een paar weken/maanden geleden ineens een andere voeding gekregen?

Het zal eerder dit zijn dan hoefbevangenheid. Dan heb je namelijk niet alleen een ring in het midden, maar dan houd je altijd die ringen. Dan wordt het daar boven niet normaal.

Kan het zijn dat je van stal bent veranderd? Of van voer?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:01

Ik zeg nu 2 a 3 weken, maar ik weet niet exact wanneer ik ze voor het eerst zag. Maar ik verzorg toch iedere dag zijn hoeven, daarom verbaast het mij zo. Misschien moet ik gewoon naar de opticiën Nerd

Ik geloof niet dat het voer is gewijzigd de afgelopen periode.
Wanneer hij bevangen is geweest, zou ik dat toch moeten hebben gemerkt. Of het zou van ruim 5 jaar geleden moeten zijn (van de tijd voor hij bij mij is) maar kan je daar dan nu nog sporen van terugzien?

Wel heeft hij een aantal maanden geleden prednisolon gehad (ik meen dat daar bij vermeld stond dat je moest oppassen met hoefbevangenheid, maar die regels zijn strikt opgevolgd)
Verder gaat hij niet heel erg lang de wei op (gevalletje: dik van niets Knipoog )

Hmm, ik denk nog even verder terug.
In ieder geval al bedankt voor de reacties.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:03

Het kan ook van een zwaar geneesmiddel zijn, en prednisolon is idd gigantisch zwaar.

Een hoef vernieuwd zichzelf binnen een jaar, het zal dus ongeveer tussen de 4 en de 6 maanden zijn geweest.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:04

Dan komt het wss van de prednisolon !

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:04

Dit zou een reactie kunnen zijn op de prednison, gezien het tijdsbestek zou dat wel passen bij de plek van de groeven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:07

Een hoef groeit geloof ik iets van een cm per maand. Dus je kan zelf uitrekenen wanneer die ring ong. is ontstaan. (van bovenaf bekijken, aangezien de hoef van onder afslijt)
Elke verandering kan zulke ringen veroorzaken. Verandering van voer, van gezondheid, medicijngebruik...

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:08

Ok, ik wist niet dat dit daardoor kon komen. Ik bel volgende week de dierenarts ook wel even om het na te vragen. Gewoon voor mezelf Knipoog

De vorm van zijn hoeven is niet slecht, maar deze foto's en de hoek waaruit ze genomen zijn maakt het niet mooier. Afbeelding valt mee toch?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:10

Mijn paard van 3 heeft het ook, zowel voor als achter.
Het zal nu ongeveer 7-9 maanden geleden zijn, gezien de plaats op de wand.

Het kan idd ook van medicijnen zijn, aangezien hij een draadwond heeft gehad bij zijn achterbeen (wat op zich erg netjes genezen is, geen wild vlees)..

Verder had hij het wel erg slecht toen ik em kocht, en dat is een half jaar geleden..
Maar hij is opgeknapt, en heeft het nu goed, die ringen groeien er wel uit..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:11

Bij een paard wat heofbevangen is geweest kun je dat heel duidelijk zien aan de ring. de ring is dan namelijk aan de buitenkanten van de hoef een stuk breder als vooraan in het midden. Denk dat dit van de prednisonkuur is gekomen... en is de witte lijn aan de onderkant van de hoef ook breder als normaal

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:23

mijn paard heeft aan zijn achterhoeven aan de zijkanten groeven, meerdere onder elkaar maar overtrekken niet de gehele hoef. Dit komt omdat zijn bloed niet in orde was... Hij heeft Lyme. Heeft al aan het infuus gestaan om zijn bloedwaardes aan te vullen.
Het kan van alles betekenen, maar het betekend vooral dat er iets negatiefs is geweest...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:32

Kan een flinke voerverandering geweest zijn, kan ziekte geweest zijn, kan medicijn gebruik zijn.

Dit lijkt mij niet bevangen, dan heb je meer ringen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:36

Mijn paard had dit ook. Toen ik haar kocht was ze dik (niet bevangen!!) en ze is toen bij mij flink op rantsoen gezet. Volgens mijn hoefsmid kwam het daardoor. Het is er trouwens gewoon uitgegroeid.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:05

volgens mij heb je hem van de zomer op het land gehad en van de winter (rond september-oktober) waarschijnlijk alleen op stal gehad?? Hoogzomer (juli ongeveer) heb je denk ik ook iets anders gedaan met voeren of hij heeft daar medicatie gehad, want daar zit een klein groefje.