paard last van zijn tanden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard last van zijn tanden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:58

hoi,

het viel me laatst op dat mijn paard als hij brok aan het eten is alles uit zijn mond valt. en met drinken precies het zelfde. dus dacht ik mss heeft hij haken op zijn tanden. maar weet iemand hoe jad dat zelf kan voelen of wat hele duidelijke tekens zijn dat hij het heeft. want als hij haken heeft willen we natuurlijk zo snel mogenlijk een tandarts er bijhalen maar we willen het wel eerst zeker weten dat het haken zijn. aangezien wij niet echt veel zin hebben om een tantarts te laten komen en het is niet nodig dat is voor ons verveelend en voor die genen is het verveelend. dus wie kan mij helpen ?

oja het is een bijna 4 jarige ruin.
en weet er iemand een tantats omg eindhoven ?

gr nina

Silence

Re: paard last van zijn tanden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:04

Wanneer is je paard voor het laatst bij de tandarts geweest?

Bij ons is het gewoon standaard, 2x per jaar komt de tandarts waarvan er meestal 1x wat gedaan moet worden.
De 2e keer is als check-up, zodat ik zeker weet dat alles in orde is en als het nodig is het bijgewerkt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:08

zo ver ik weet nog nooit aangezien ik hem pas 2 maanden heb.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:15

Dan zou ik de tandarts zeker laten komen.
Paard hoort ook naar de tandarts te gaan, dus grote kans dat de tandarts heel wat werk heeft.
En dan vervolgens standaard erin houden net zoals hoefsmid, entingen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:20

oke dankje wel. heb jij mss ook een nr van een goede tantarts aangezien je bij mij inde buurt woont ?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:22

Bij ons is het de dierenarts, die is ook tandarts. Silence wordt dus altijd gelijk gecheckt met de entingen.
Hij komt uit Budel, dierenartsenpraktijk de Meemortel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:24

oke ik zal eens gaan rond bellen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:31

Hmm ik had dit ook met mijn paard, hij liet al zijn eten vallen.. Dat viel me op en ik belde de tandarts.

Zijn tanden moesten alleen gevijld worden, er was niet veel dringends.. Daarna had ik hem weer laten eten en hij morste nog net zoveel. Huilen van het lachen

En hij is ook 4, de meeste paarden krijgen ergere last van haken als ze wat ouder zijn.

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:42

Toen ik 2 jaar geleden mijn paard kocht, was hij 4,5, en nooit bij de tandarts geweest...
Hij knoeide een beetje en met ruwvoer maakte hij ontzettend veel proppen, de tandarts komt bij ons ook minstens 1 keer per jaar, dus die van mij er ook naar toe...
Kreeg helaas slecht nieuws, hij moest zo snel mogelijk naar hun eigen praktijk waar hij het eerste jaar om de 8 weken een behandeling zou moeten krijgen.... hij had veel haken en tussen ruimtes tussen zijn kiezen, daar zat voer tussen en dat is gaan ontsteken en terug trekken...

Gelukkig was hij verder gezond en sloeg de behandeling goed aan, uiteindelijk staan we nu op 3 keer per jaar onder controle en zodra ik zelf iets merk moet ik bellen om een afspraak te maken...

Hierom vind ik het persoonlijk heel belangrijk om de tandarts bij de paarden te halen en te laten kijken... vooral bij de jonge beesten, omdat de meeste nog bezig zijn met wisselen... onze tandarts vraagt ook altijd naar hoe de paarden zijn onder het rijden met bit in, aan de hand daarvan kijkt hij ook naar gebit, is ook wel fijn om te weten.... Tong uitsteken

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:59

Hoe je het zelf kunt voelen. Ja als ze echt haken heeft pas dan maar op kun je vingers aan open snijden.

Je doet een halster aan je neemt de tong met je hand vast en neem het halster mee vast (aan de zijkant) Dan ga je met je ander hand in de mond (euhm ff denke hoe ik het uit moet legge) Als je een snoepje geeft zo plat mogelijk maar dan schuin met je hand. en dan voel je aan de tanden DUIM TEGEN JE HAND DUWEN ANDERS KANS OP EEN DUIM MINDER !!!!!! Niet OP de tanden voelen maar euhm ja AAN de tanden voelen. Niet te hard duwen tegen de tanden want dat ze haken hebben voel je het meteen! Gewoon voelen. Euhm ja krijg het niet beter uitgelegd. Anders stuur je maar een pm.

(zo das moeilijk uit te legge Bloos )

Maar als je voor de zekerheid wilt weten gewoon tandarts bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:16

Aangezien hij zo jong is kan hij ook heel goed aan het wisselen zijn. Heeft hij ook last met het bit?

Zelf gaan prutten zou ik niet doen, de tandarts er bij halen is een kleine moeite.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:18

Anoniem schreef:
hoi,

het viel me laatst op dat mijn paard als hij brok aan het eten is alles uit zijn mond valt. en met drinken precies het zelfde. dus dacht ik mss heeft hij haken op zijn tanden. maar weet iemand hoe jad dat zelf kan voelen of wat hele duidelijke tekens zijn dat hij het heeft. want als hij haken heeft willen we natuurlijk zo snel mogenlijk een tandarts er bijhalen maar we willen het wel eerst zeker weten dat het haken zijn. aangezien wij niet echt veel zin hebben om een tantarts te laten komen en het is niet nodig dat is voor ons verveelend en voor die genen is het verveelend. dus wie kan mij helpen ?

oja het is een bijna 4 jarige ruin.
en weet er iemand een tantats omg eindhoven ?

gr nina

Gewoon tandarts/dierenarts laten komen. Als er niets aan de hand is, is dat voor jullie niet vervelend (want je weet zeker dat er niets aan de hand is) en voor de tandarts/dierenarts ook niet vervelend want die rekend heus wel voorrijkosten dus die verdient toch wel.

Gewoon even bellen dus!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:07

Misschien heeft je paard gebidsvergroeiing (afwijking ) ?
Heb al eens gehoord dat de kaken dan scheef op elkaar gaan staan en als ze dan gaan kauwen dat ze flink kunnen knoeien met eten omdat ze geen normale gebidsstand hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:49

Maar daar kun je toch maar op 1 manier achterkomen Myrano... dan zal er toch iemand moeten komen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:11

Maanling schreef:
Maar daar kun je toch maar op 1 manier achterkomen Myrano... dan zal er toch iemand moeten komen.

Uiteraard, ben het helemaal met je eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:17

oke dankje. ik ga vanavond een afspraak maken met een TA