maagzuur bij paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

maagzuur bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 23:30

ik ben vandaag bij harry hoevers geweest voor mijn paard,omdat hij wat inviel en mager werd terwijl mhij goed eet,maar volgens hem klopt het dat mijn paard hooi door de stal loopt en soms niet meeer eet,volgens hem lag aan maagzuur niet kunnen eten
wie herkent dit en kan dat bij paarden? kiddes

sjorsie

Re: maagzuur bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:32

heel veel paarden hebben last van hun maag, bij oa de paardendrogist kan je verschillende supplementen kopen om dit te verzachten, maar je moet dan wel gaan kijken naar wat voor voer ze dan krijgen omdat je paard kennelijk moeite heeft het te verteren

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:40

even gezocht op de site van de paardendrogist

bv Pronutrin

omschrijving:

Versterkt de beschermende werking van het maagslijmvlies en beschermt de darmwand.

Pronutrin wordt veel gebruikt als nabehandeling na een kuur met zuurremmers bij paarden met maagirritatie of een maagzweer. Vaak wordt deze behandeling ingezet als remedie tegen luchtzuigen. Voedingssupplement ter vermindering van gastro-intestinale stressreacties bij paarden en pony's en ter ondersteuning van het normale functioneren van het maagslijmvlies. Genoemde stressreacties kunnen optreden gedurende of voorafgaand aan een periode van zware inspanning, bij het wisselen van voersoort, bij het terugzetten in voer of bij weigering van voeropname, gedurende transport, het spenen van veulens, rangorde gevechten of rondom operatie en ziekte (bijvoorbeeld koliek).
De actieve component in Pronutrin is Alopectol, een gepatenteerde combinatie van pectine vezels, glycerine en lecithine. Pronutrin bevat 90% Apolectol, dit beschermt op een natuurlijke wijze het gevoelige maagslijmvlies tegen de agressieve maagzuren. Pronutrin wordt toegevoegd aan het standaard (ruw)voer van sport- en recreatiepaarden. Het voedingsdoel is een goede aanvulling te geven op het standaard (ruw)voer wanneer meer spanning verwacht wordt.
Gebruik:
Paarden 50 g per 100 kg lichaamsgewicht per dag vermengen met het voer, gedurende tenminste 2 weken (tenzij anders aanbevolen door de dierenarts). Het is aan te bevelen de dosis te verdelen over de ochtend- en avondvoeding. Veulens: 50 g per 100 kg lichaamsgewicht per dag vermengen met 3 volumedelen handwarm water, 2-3 minuten laten staan. Daarna rechtstreeks in de mond toedienen door middel van een spuit of fles. Toepassing gedurende tenminste 2 weken (tenzij anders aanbevolen door de dierenarts).
Indien de symptomen na 2-3 weken niet verminderen is een andere oorzaak dan een minder goede darmfunctie waarschijnlijk de oorzaak. Raadpleeg dan uw dierenarts. Rijden en traning kunnen gewoon doorgang vinden, maar het herstel kan bespoedigd worden door zware belasting te voorkomen gedurende de behandeling. Bjiwerkingen: Er zijn geen bijwerkingen gemeld na gebruik van Pronutrin.
Voorzorgmaatregelen: Pronutrin absorbeert veel water, daarom moet steeds voldoende drinkwater van goede kwaliteit beschikbaar zijn.
Samensteling:
Een natuurlijk product op basis van citruspulp, fruitpulp, aardappelpulp, suiker met als toevoegingen Apolectol (een pectrine-lecithine glycerine complex), natuurindentieke smaakstoffen en ethoxyquin. Alopectol gehalte 90%.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 23:44

sjorsie schreef:
even gezocht op de site van de paardendrogist

bv Pronutrin

omschrijving:

Versterkt de beschermende werking van het maagslijmvlies en beschermt de darmwand.

Pronutrin wordt veel gebruikt als nabehandeling na een kuur met zuurremmers bij paarden met maagirritatie of een maagzweer. Vaak wordt deze behandeling ingezet als remedie tegen luchtzuigen. Voedingssupplement ter vermindering van gastro-intestinale stressreacties bij paarden en pony's en ter ondersteuning van het normale functioneren van het maagslijmvlies. Genoemde stressreacties kunnen optreden gedurende of voorafgaand aan een periode van zware inspanning, bij het wisselen van voersoort, bij het terugzetten in voer of bij weigering van voeropname, gedurende transport, het spenen van veulens, rangorde gevechten of rondom operatie en ziekte (bijvoorbeeld koliek).
De actieve component in Pronutrin is Alopectol, een gepatenteerde combinatie van pectine vezels, glycerine en lecithine. Pronutrin bevat 90% Apolectol, dit beschermt op een natuurlijke wijze het gevoelige maagslijmvlies tegen de agressieve maagzuren. Pronutrin wordt toegevoegd aan het standaard (ruw)voer van sport- en recreatiepaarden. Het voedingsdoel is een goede aanvulling te geven op het standaard (ruw)voer wanneer meer spanning verwacht wordt.
Gebruik:
Paarden 50 g per 100 kg lichaamsgewicht per dag vermengen met het voer, gedurende tenminste 2 weken (tenzij anders aanbevolen door de dierenarts). Het is aan te bevelen de dosis te verdelen over de ochtend- en avondvoeding. Veulens: 50 g per 100 kg lichaamsgewicht per dag vermengen met 3 volumedelen handwarm water, 2-3 minuten laten staan. Daarna rechtstreeks in de mond toedienen door middel van een spuit of fles. Toepassing gedurende tenminste 2 weken (tenzij anders aanbevolen door de dierenarts).
Indien de symptomen na 2-3 weken niet verminderen is een andere oorzaak dan een minder goede darmfunctie waarschijnlijk de oorzaak. Raadpleeg dan uw dierenarts. Rijden en traning kunnen gewoon doorgang vinden, maar het herstel kan bespoedigd worden door zware belasting te voorkomen gedurende de behandeling. Bjiwerkingen: Er zijn geen bijwerkingen gemeld na gebruik van Pronutrin.
Voorzorgmaatregelen: Pronutrin absorbeert veel water, daarom moet steeds voldoende drinkwater van goede kwaliteit beschikbaar zijn.
Samensteling:
Een natuurlijk product op basis van citruspulp, fruitpulp, aardappelpulp, suiker met als toevoegingen Apolectol (een pectrine-lecithine glycerine complex), natuurindentieke smaakstoffen en ethoxyquin. Alopectol gehalte 90%.

bedankt was ook aan het lezen,raar maar waar hij adviseerde gewoon 1x per dag een maand lang rennie te geven wat wij ook gebruiken,heeft hij goede ervaringen mee.. Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:47

oke als hij zegt dat het werkt niet eerder gehoord, volgens mij heeft een paard een flinke maag, moet je dan een pakje per dag geven?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:49

Dat van de rennies heb ik ook vaker gehoord.
Sjorsie, zo'n grote maag hebben paarden niet hoor. Haha!

Maar hoe komt je paard ana het maagzuur? Dat is een betere vraag. Oorzaak vinden.
Paarden hebben geen galblaas en het gal sijpelt dus de maag in. Als een paard de hele dag door kan eten neutraliseert dit. Als een paard echter te lang zonder maagvulling staat kan het gal problemen geven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:06

Pff was niet echt wakker. Gal loopt de dunne darm in. Clown
Is dus niet het gal wat in de maag problemen geeft (wel in d edunne darm) maar gewoon het maagzuur. Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:14

Speeksel is belangrijk bij het neutraliseren van maagzuur. Speeksel wordt aangemaakt met behulp van jodium, als je paard een tekort heeft aan jodium kan dat een speekseltekort veroorzaken.
Speeksel wordt pas aangemaakt op het moment dat er flink gekwauwt wordt, dus is voldoende stengelig ruwvoer belangrijk.
Krachtvoer is in dit geval niet goed.

Waarom eet je paard weinig hooi? Vind hij het niet lekker? Probeer eens een andere soort.
Krijgt je paard veel krachtvoer?

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:17

Lenneke_ schreef:
Speeksel is belangrijk bij het neutraliseren van maagzuur. Speeksel wordt aangemaakt met behulp van jodium, als je paard een tekort heeft aan jodium kan dat een speekseltekort veroorzaken.
Speeksel wordt pas aangemaakt op het moment dat er flink gekwauwt wordt, dus is voldoende stengelig ruwvoer belangrijk.

Waarom eet je paard weinig hooi? Vind hij het niet lekker? Probeer eens een andere soort.

hij krijgt 2 kilo per dag aan basisbrok,maar inderdaad hij vind het hooi niet erg lekker dat op stal gegeven wordt,hij heeft jaren kuilvoer gehad,en dat voer ik dus nou ook bij...ga vandaag met de rennies beginnen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:31

Rennies zou ik niet zo snel doen. Ik had ook een hele tijd heel vaak last van brandend maagzuur. Elke keer nam ik een Rennie en op een gegeven moment kon ik niet meer zonder.
Ik heb toen van de huisarts iets anders gekregen om m'n maag weer een beetje tot rust te laten komen.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:37

Lenneke_ schreef:
Rennies zou ik niet zo snel doen. Ik had ook een hele tijd heel vaak last van brandend maagzuur. Elke keer nam ik een Rennie en op een gegeven moment kon ik niet meer zonder.
Ik heb toen van de huisarts iets anders gekregen om m'n maag weer een beetje tot rust te laten komen.

nou ik probeer het wel,harry hoevers is paranormaal begaafd,dus heb er vertrouwen in,en vele paarden hebben er baat bij gehad Knipoog Knipoog maar dit hoef ik maar 2 maanden te geven en dan weer stoppen en dan moetm goed zijn..gr Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:50

Kun je niet iets geven wat voor paarden geschikt is?
Bijv. Maagcompositum van de Groene Os, is een super middel!!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:43

ik zou eerst de oorzaak zoeken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:08

stroo schreef:
ik zou eerst de oorzaak zoeken

Ik zou wel direct wat doen, als je zelf last van je maag hebt ga je ook naar de Huisarts, je wilt toch van het ongemak af. Tuurlijk moet je ook zoeken waarom maar wel beide.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:44

Lenneke_ schreef:

Speeksel te kort zou door jodium zijn als het paard eet en dat er dan gen speeksel aangemaakt wordt!
Het probleem zit in hoe wij paarden houden.
Een paard maakt 24/7 maagzuur aan en dat is een inspeling op het voedergedrag van het paard die hij heeft van nature.
Een paard eet dan ook 24/7 op een dag, buiten zijn slaapjes om. Wanneer een paard op de wei staat, ze je hem nooit zomaar staan, behalve wanneer hij slaapt. Altijd is die kop naar benenden en slaat geen sprietje over.
Op stal is vaak niet aan deze voorwaarde te voldoen, ook al ligt er stro op stal.
Gevolg, maag wordt aangetast door het eigen maagzuur.
Een te veel aan maagzuur kan ook veroorzaakt worden door stres ( met een volle maag is de schade dan veel minder!).
Je kan dus ook bijv. gaan discussieren of een paard wat in zijn maag moet hebben als deze gaat trainen!!
Voer verdelen in porties over de dag en ook niet zomaar 2 kilo in die bak doen. En tip is lucerne (Subli, want daar zit geen suiker in) te gaan voeren.
Lucerne bevat veel kalk. Kalk blust zuur. Hier naast zoveel mogelijk hooi geven de gehele dag door.
Dit natuurlijk als het paard op stal staat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:53

Anouar heeft jodium tekort gehad, daardoor had hij constant een droge mond. Het eten smaakte hem daardoor ook niet meer en met rijden merkte ik het ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:00

wat ik alleen raar vind is dat paarden die last van hun maag hebben,over het algemeen wel hooi eten maar hun kracht voer laten staan,over jodium tekort,in jozo zout zit jodium,een eetlepel per dag door z'n voer misschien,of aan de zee gaan wonen,dan schijn je het door inademen naar binnen te krijgen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:03

Ik moest zeezout geven, daar zit van nature jodium in en dat wordt beter opgenomen dan toegevoegd jodium (zoals in Jozo zit)

Krachtvoer zorgt voor meer maagzuur, daarom laten ze dat liever staan. Hooi is ook beter dan kuilgras.