De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard*updat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard*updat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:55

Voor mijn werk zijn we bezig met een 8 a 9 jarige Belgisch Trekpaard merrie.
Eind juli, begin Augustus is ze na een onbekende aanleiding hoefbevangen geworden. Waarbij beide voorbenen een gekanteld hoefbeen hadden.
Al snel wisten we dat er maar 2 mogelijkheden waren, afscheid nemen, óf alles uit de kast, en maar zien waar het schip zou stranden.

Eigenaar en Dierenarts besloten samen om ervoor te gaan. De merrie was interessant genoeg om als evt fokmerrie gebruikt te worden, en iedereen had voldoende vertrouwen in elkaar om het erop te wagen.

In het onderstaande filmpje zie je de merrie vanaf Augustus, het moment dat ik mezelf ermee ging bemoeien. Helaas heb ik het indrukwekkendste, het verwijderen van de hoornwand gemist, en dit staat dus helaas niet op foto / film.

in het begin ging ik mee als assistente, en dacht af en toe hardop mee. Een bevriende Hoefsmid, waarvan ik wist dat hij aparte dingen wel leuk vond, eens een keer gebeld. Aangezien die uit hetzelfde dorp kwam, en de eigenaar nog van vroeger kende was een groepje geinteresseerde, en vooral gemotiveerde mensen snel gevormd.
Er werden plannen en lijnen uitgedacht, en dat doen we nu nog steeds.
Ik ben bij bijna alle behandelingen aanwezig geweest en heb dit allemaal in een filmpje gezet, omdat ik trots ben op dat we dit met zon groepje mensen hebben kunnen bereiken.
Het paard is er nog niet, en moet nog een lange weg gaan, maar de stijgende lijn is er, en zet hopelijk nog dagelijks voort!!

Binnenkort gaat de merrie de wei op, en daar mag ze deze zomer lekker lopen. Afhankelijk van de stijgende lijn die ze volgt wordt ze misschien nog gedekt. Anders mag ze een jaar nog lekker bijkomen van alles, en gaan we volgend jaar pas dekken. Dit alles gaat in volledig overleg tussen eigenaren, dierenarts en hoefsmid.

De merrie draaft inmiddels weer kleine pasjes door de wei thuis, terwijl ze in augustus van de 24 uur per dag op stal, er 23 lag. Haar pijnstillers zijn tot het minimale gedaald, en gaan er binnenkort helemaal af. Ze krijgt nog dagelijks voedingsproducten en supplementen om de hoeven, de hoefkwaliteit, en het paard zelf helemaal optimaal te krijgen / houden.

Het filmpje van Mieke:

http://nl.youtube.com/watch?v=azvRrCks_bM

(de muziek is van de film Spirit)

*Update: nieuw beeldmateriaal: CarpeDiem @ [BEH] De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-04-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast met update en link naar update in bericht

Ibonn

Re: De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:36

Wat een geweldig flimpje CD, ik schoot er helemaal van vol. Wat goed dat de merrie nog een kans gekregen heeft en dat het ook zo goed gaat. Wel nog een keertje laten weten hoe het ermee gaat, hoor.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:10

Bijzonder filmpje. Misschien kun je even een link zetten in het hoefbevangenheidstopic.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:20

wat mooi dat je zoveel hebt kunnen doen met elkaar en je kan deze info weer doorgeven aan anderen... succes met de merrie.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:30

Echt super wat er allemaal voor deze merrie is en wordt gedaan!! Zeker nu blijkt dat er een stijgende lijn inzit, Toppie!!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:42

geweldig dat het zo de goeie kant opgaat !

super dat er zo nagedacht word voor je merrie Lachen

succes nog verder !!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:42

Oei ik krijg er zowat zelf kromme tenen van, zo ingrijpend ziet het eruit. Wat fijn dat er zoveel inzet getoont wordt.
Veel succes met deze dame!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 01:12

mysa schreef:
Bijzonder filmpje. Misschien kun je even een link zetten in het hoefbevangenheidstopic.

Goed idee, dat doe ik zeker even!

Bedankt!

Ingrid: ik houd je in het SGW topic wel beetje mee op de hoogte, en plaats hier ook een update natuurlijk Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:40

tja,zielig,ik ben blij dat ze beter gaat!maar wel een fikse hoefbeenkanteling...
mijn paard heeft bij zijn eerste hoefbevangenheid wel 10 dagen het grootste gedeelte van de dag op de grond gelegen....dat was 12 jaar geleden ofzo,maar zijn kanteling ws minder..
heel veel sterkte verder,het is een rotziekte,hou je ons op de hoogte? geef mieke maar een knuffel van mij!

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:53

Wat goed dat jullie er met z'n allen voor gaan en de merrie een kans geven!!!
Houd ons op de hoogte!!!!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:09

jeetje dat is niet niks, knap dat een smid zoveel kan "worstelen"om het weer een beetje in het normale houding te krijgen, succes met de merrie ook voor haar is het een hele onderneming.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:12

geerke schreef:
tja,zielig,ik ben blij dat ze beter gaat!maar wel een fikse hoefbeenkanteling...
mijn paard heeft bij zijn eerste hoefbevangenheid wel 10 dagen het grootste gedeelte van de dag op de grond gelegen....dat was 12 jaar geleden ofzo,maar zijn kanteling ws minder..
heel veel sterkte verder,het is een rotziekte,hou je ons op de hoogte? geef mieke maar een knuffel van mij!

Geerke: zeker weten is het een flinke kanteling. Het hoefbeen stak ook gewoon door de zool naar buiten aan allebei de kante.
Mieke heeft de eerste weken ook heel veel gelegen. Pas na het 1e beslag is ze weer durven gaan staan en was ze weer zover dat ze rustig aan naar buiten kon. Eerst apart van de anderen, maar madam liep dwars door alle stroomdraden heen. Omdat ze liever bij dr moeder en dochter stond Ja

Ik houd jullie op de hoogte, en die knuffel houdt ze tegoed Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:14

Fijn dat het met Mieke weer de goede kant opgaat.

Mijn vraag echter: waarom wordt ze op de wei gezet als nog niet duidelijk is waardoor ze hoefbevangen is geworden?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:16

omdat beweging essentieel is voor een hoefbevangen paard Ja

Ze wordt ook niet op de meest vette wei gegooid die we konden vinden Knipoog Maar op een redelijk eiwit arme wei, met een paar koeien als aanspraak.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:21

Indrukwekkend en fijn dat het de goede kant op gaat. Ik ken de DA en weet dat hij wel van dit soort "experimenten" houdt. Hoefsmid 'ken' ik ook trouwens.

Er staat bij zo'n paard nogal gewicht op de voorhoeven. Knap werk verricht allemaal OK dan!

Nu de stijgende lijn vast houden, maar zo te zien groeit er al weer mooi nieuw hoorn aan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:05

Je zegt eiwitarme wei, maar dat paarden door eiwitten hoefbevangen raken is achterhaald. Meestal gaat het om koolhydraten (suikers en zetmeel)/fructaan en volgens mij is gras nu erg gevaarlijk.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:12

Fantastisch dat dit kan als ze zo'n grote problemen hebben.
Hopelijk komt het weer helemaal goed!

Ik ben ook heel benieuwd of er nog iets aangewezen is als oorzaak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:14

het is wel zo dat als een paard eenmaal hoefbevangen is geweest,de kans erg groot is dat hij het weer word,dit komt doordat de stofwisseling niet meer functioneerd als voorheen.
Dus het eten wat hij voorheen kon eten ,gaat niet meer,de afval stoffen worden niet meer afgevoerd,dus worden ze weer ziek,een uitgebalanceerde voeding is daarom heel belangrijk,er staan heel veel nuttige tips op het hoefbevangenheid topic!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 12:42

romeorowan & Geerke
Dit paard staat onder toezicht van een dierenarts die al 30 jaar in het vak zit.. Geloof me, er wordt goed voor het beestje gezorgd! Ze is niet bevangen geraakt door gras.
Natuurlijk houden we haar in de gaten, ook als ze straks beter is.
Maar er zijn nog zóveel andere oorzaken die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.
Ben blij dat je zo bezorgd bent, maar écht er wordt heel goed op haar gelet!

Isapaardje: kom je uit de buurt dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:58

mijn paard stond ook onder toezicht van een dierenarts,daar is hij juist bevangen van geworden......maar ik denk dat er in nederland wel betere dierenartsen zijn dan hier..(15 jaar geleden..)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:01

CarpeDiem schreef:
Isapaardje: kom je uit de buurt dan?

Ik denk het. Vd Linden was ook Isabella's eerste dierenarts en Axel is de hoefsmid van onze buren (en tevens degene waar ik eens 20 minuten lang mee rond mijn paardje heb gestaan tot hij uitgelachen was over de hoefschoenen en het nut er wel van inzag Haha!).
Edit: was overigens een geanimeerd en leerzaam gesprek; zijn interesse gaf aan dat hij wel verder kijkt dan zijn neus lang is

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 14:34

Dan kom je idd uit de buurt Knipoog Betrokken merrie staat in Nistelrode Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:41

Als ik de indruk heb gewekt dat er niet goed voor Mieke gezorgd wordt, dan hierbij mijn excuses. Ik had alleen de vraag waarom ze op de wei staat, lijkt mij een vrij normale vraag, aangezien bijna iedereen hier op dit topic nerveus wordt als er over gras gesproken wordt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:46

Nog wat vergeten.
Carpediem: Is er enig idee waardoor ze hoefbevangen is geraakt? Dit is puur interesse omdat ik zomer 2005 een paard flink hoefbevangen heb gehad, met 2 weken kliniek en de hele ratteplan daarom heen.
Bij mijn paard was het dus ook niet door het gras, maar dan begint de grote vraag waardoor het dan is gekomen.
Ze bleek dus insuline resistent te zijn of te wel Equine Metabolic Syndrom.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:50

romeorowan schreef:
aangezien bijna iedereen hier op dit topic nerveus wordt als er over gras gesproken wordt.

Haha! Haha! Haha! Hou d'r maar over op, heb geen nagels meer over!

Serieus: toch gek, de 1e d.a. die Tyra zag dacht dat het mechanische bevangenheid was. De 2e, die de foto maakte zei alleen maar: die mag nooit meer op de wei.
En de d.a. van Mieke denkt dus blijkbaar ook niet aan gras als boosdoener.
Wat lastig toch, dat we zoveel verschillende meningen krijgen van de heren/dames deskundigen.