Voorbeentje lichtjes opgezwollen - DA?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Voorbeentje lichtjes opgezwollen - DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:06

Mijn paard zijn voorbeen staat een beetje dik, langs de buitenkant.
Ik heb dit gisteren gezien. Toen ik net bij hem was merkte ik er niets van, pas later viel mijn oog erop.
Het lijkt op hij een wondje gehad heeft of heeft (geen bloed of ether ofzo) en nu staat zijn been wat dikker. Het valt niet echt op, enkel als je goed kijkt zie je dit.
Hij heeft geen duidelijke pijn: mag er aan komen, op duwen, ... Hij mankt ook niet en loopt uit zichzelf.

Nu spuit ik dit regelmatig af.

Ik vroeg me af of jullie er een DA zouden bijhalen of nog 1-2dagen wachten? Wel blijven afspuiten en indien het erger wordt wel direct DA bijhalen.
Vandaag zag het er ongeveer hetzelfde uit als gisteren (zeker niet dikker).

lynne_berna

Re: Voorbeentje lichtjes opgezwollen - DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:08

Nou, ik zou niet de da erbij halen het enige wat die zal zeggen is 3x per dag 5 minuten afspuiten.. ik zou over 2 dagen kijken of het al dunner is geworden en anders kun je je da ook bellen kost niks!!!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:11

Nog geen da bellen. Inderdaad 3 keer daags afspuiten en doorrijden. zorgen voor goede bloedsomloop.

waarschijnlijk gewoon een simpele kneuzing. Ergens tegenaan gestoten o.i.d.

Kijk na het weekend even hoe het dan is. Kun je da altijd nog bellen om advies.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:12

IS je paard ook kreupel?
Persoonlijk wacht ik altijd even met de da erbij halen. Zeker als ze voor de rest niet kreupel zijn. Een paar keer per dag stappen en goed koel afspuiten, dan verdwijnt het meestal wel. Of ze gewoon op de wei zetten, als je paard daar niet van uit zijn plaat gaat. De da zal je dit waarschijnlijk ook aanraden ( en je dan nog voor een paar tientjes pijnstillers willen verkopen Knipoog ). Als er binnen een paar dagen geen verbetering is, kan je altijd nog bellen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:21

Nee, hij staat niet kreupel!

Ik haal meestal erg snel de DA erbij, maar ik betaal de DA ook zelf, indien het niet 'zo' erg is doe ik liever zelf even door.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:25

Alizeetje schreef:
Nee, hij staat niet kreupel!

Ik haal meestal erg snel de DA erbij, maar ik betaal de DA ook zelf, indien het niet 'zo' erg is doe ik liever zelf even door.

Zo was ik bij mijn 1e paard ook hoor. Bij elk kuchje en zuchtje en mank pootje belde ik de da. Dit doe ik nu niet meer.

Ik heb nu ervaring genoeg om de meeste dingen zelf te behandelen, en teveel paarden om bij elke wissewasje een da te halen.

De da zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen als hier al gezegd is. Afspoelen, beweging geven en even aankijken.
Zolang als hij geen pijn vertoont en niet kreupel loopt kan de da ook weinig doen. Behalve je paard binnenste buiten keren, bloed afnemen suplementje hier, poedertje daar pijnstillertje hier. Direct ook maar even zijn tanden nakijken want je weet maar nooit of hij een dikke kogel krijgt door een scheef zittende kies Tong uitsteken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:05

Als hij niet kreupel is gewoon lekker afwachten.
Je gaat nu ook een "feestweekend" in.
ALs ik jou was zou ik zoiezo een paar dagen wachten en beweging geven. Wel rustig aan als je het niet helemaal vertrouwd.

Afspuiten kan ook geen kwaad.

Je kent zelf je eigen paard het beste, en kan zelf het beste inschatten wanneer een da nodig is. Maar zoals je het nu zegt lijkt het mij niet nodig om de dierenarts er bij tehalen

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 19:16

Ok bedankt voor de tips!
Ik wacht er nog even mee. Hij is niet kreupel, lijkt geen pijn te hebben en ik hou in de gaten of het erger wordt.
Ondertussen stap ik er wat mee en spuit ik zijn been af.

Maar zouden jullie er echt mee rijden(zie enkele reply's hierboven)? Momenteel stap ik er gewoon mee aan de hand.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:24

Ja hoor gewoon mee rijden. Hij is ja niet kreupel en lijkt geen pijn te hebben. Bloedsomloop goed op gang houden, en veel beweging.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 03:53

Ik zou er niet mee rijden .
Het is natuurlijk moeilijk in te schatten vanachter een computer.
Ik zou goed in beweging houden door stapwerk aan de hand of eventueel lange lijnen. Vermijd korte bochten mooi lange lijnen stappen . naar voorkeur op het harde of zachte. Zelf stap ik al snel op het harde mocht dit dusdanig gevoelig zijn dan zou ik tijdelijk of grotendeels per dag op het zachte overgaan.

Je zegt dat hij daar waarschijnlijk een wondje heeft gehad dus het zou eventueel wat vochtophoping kunnen zijn. Door beweging kan die goed afgevoerd worden en door de beweging hou je de bloeddoorstroming goed.
Afspuiten is goed maar zorg dat het neit een teharde straal is. Ik geef de voorkeur aan lauw water aangezien bij koud water sommige wat stram worden . Koud water bij je eigen gewrichten heeft vaak ook stramheid tot gevolg.

Hij kreupelt niet dat is goed ook in draf niet. Is hij ook stijf stap/ draf? Lichtjes masseren is ook goed om eventueel moeilijk vocht af te helpen zakken.

Mocht je het niet vertrouwen kan je altijd nog een DA om advies bellen of langs vragen te komen.
Succes hopelijk is hij snel weer helemaal fit Knipoog Ach gut

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 10:28

Bedankt voor de tips Lachen
Ik ga misschien gewoon een blokje wandelen.

Nee hij is ook niet stijf, ook niet kreupel, draaft en stapt normaal!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 15:17

Even een kort berichtje hier Lachen : Been is bijna weer normaal, nog een klein beeeetje dikker.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:30

zorgen gemaakt om niets dus! Zo zie je maar weer, een da is niet voor elk klein dingetje nodig

Komt helemaal goed hoor alizeetje!