Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annepanne schreef:Je kan hem er ook even tegen laten enten door de da
Vuitton_love schreef:annepanne schreef:Je kan hem er ook even tegen laten enten door de da
Kan je mij misschien hier wat meer informatie over geven?
Helpt dit ook preventief of als hij misschien reeds besmet is?
Wat is ongeveer de kostprijs?
...
Ik ben niet 100% zeker dat het schimmel is : de eigenaar van het paard in kwestie doet er nogal moeilijk rond en wil niet toegeven dat het schimmel is. ( terwijl n stalgenootje reeds in het verleden met schimmel te maken en zij zegt dat ze het herkend als zijnde schimmel).
Vuitton_love schreef:Ja het geld is in feite van minder belang : ik wil gewoon niet dat ie ziek word!
@ xMariekee : jou paard had reeds schimmel neem ik aan? Heeft ie het ook gekregen toen een ander paard op stal schimmel had? Ging de besmetting zeer snel?
En toen hij ge-ent is geweest, helpt het dan ook echt snel?
Heb je verder je stal helemaal ontsmet? Materiaal ontsmet? Dekens / onderleggers/...gewassen??
Sorry voor de vele vragen : ben nog niet eerder met schimmel in aanraking gekomen!
xMariekee schreef:Zijn het alleen kale plekken? of ziet het er ook echt schimmelig uit, wit of allemaal losse vellen?
Robinloverke schreef:bij ons op stal hebben een groot aantal paarden schimmel gehad ook die van mij.
Je zag er niks van tot het winterseizoen begon en de paarden geschoren werden, mij is altijd gezegt als je paard geschoren is dat je er makkelijker aankan en het beter kan "verzorgen".
Al onze paarden hebben we eerst gewassen met imaverol en dan zijn ze ingespoten (2x),
ik heb ook al mijn gerief afgewasssen met detol, helemaal mijn kast leeg gehaald en die ook afgewassen.
Al mijn onderleggers en dekens gewassen met scheut detol. En na de 1ste 2weken begon het al te verminderen, nu zie er niks meer vanMijn pony had al die verzorging echt nodig want hij verging van de jeuk!!
smokey17 schreef:Gewoon afwachten wat er gebeurd. Niet hysterisch worden. Schimmel is niet dodelijk en ook niet schadelijk. Tja hij krijgt wat kale plekken, maar dat groeit wel terug.
xMariekee schreef:smokey17 schreef:Gewoon afwachten wat er gebeurd. Niet hysterisch worden. Schimmel is niet dodelijk en ook niet schadelijk. Tja hij krijgt wat kale plekken, maar dat groeit wel terug.
Bij mijn bruine pony zijn zwarte haren teruggegroeit. Ik heb nu een stippenpony..![]()
Je ziet echt heel duidelijk een aantal zwarte plekken zitten bij der..
smokey17 schreef:Is toch ook leukbij die pony op mijn oude stal kwam altijd alles in dezelfde kleur weer terug.
Misschien jouw pony een gevoelig huid? Snel last van schuurplekken van de deken?
1 van mijn paarden heeft een erg dun huidje en krijgt heel snel schuurplekken van dekens en dekjes(moet ook elke dag een schoon dekje op zijn rugje). En die plekken groeien ook altijd in de meest vreemde kleuren weer terug, maar meestal na een paar week zonnebaden in de zomer zijn ze weer aardig in gelijke kleur terug gekleurd.
xMariekee schreef:smokey17 schreef:Is toch ook leukbij die pony op mijn oude stal kwam altijd alles in dezelfde kleur weer terug.
Misschien jouw pony een gevoelig huid? Snel last van schuurplekken van de deken?
1 van mijn paarden heeft een erg dun huidje en krijgt heel snel schuurplekken van dekens en dekjes(moet ook elke dag een schoon dekje op zijn rugje). En die plekken groeien ook altijd in de meest vreemde kleuren weer terug, maar meestal na een paar week zonnebaden in de zomer zijn ze weer aardig in gelijke kleur terug gekleurd.
Ja, ik vind het niet zo erg. Maar toch hoop ik wel dat ze van de zomer een normaal kleurtje terug krijgt
Ze krijgt idd overal schuurplekken van..
smokey17 schreef:Lekker in de zon zetten zonder deken. Word ze mooi bruin, en waarschijnlijk in de winter weer de oude kleur.
Werkt bij mijn paard goed. Werkte moet ik zeggen, hij heeft bijna geen last meer van kale plekken.