schimmel preventief behandelen? hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vuitton_love

schimmel preventief behandelen? hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:40

Ik las net het topic : 'Paard met schimmel'.
Nou heb ik geen paard met schimmel maar het paard dat rechttegenover mijn paard op stal staat heeft dit wel ( vermoedelijk).
Hij is n tijdje weggeweest om te beleren en is nu teruggekomen met allemaal kale plekken over heel zn lichaam.

Wat kan ik doen als voorzorgsmaatregel? Zou niet willen dat vuitton dit overkrijgt.

De paarden kunnen elkaar wel niet aanraken.
Ik zet mijn paard ook nooit vast aan zn stal zodat het contact tussen de 2 miniem is. En waar het paard in kwestie geweest is zet ik mn paard ook niet vast ( ik denk aan poetsplaats, wasplaats,...).
We rijden wel in dezelfde piste.

Stalgenoot heeft me al n flesje Imaverol gegeven en ze raadde me aan dit reeds preventief te gebruiken. Dus hem er volledig mee 'inwrijven' en ook mijn materiaal er al volledig mee inwrijven.

Voorlopig is er nog niets te zien aan mn paard maar de kans dat ie het krijgt is volgens mij groot...
Vaak lopen er kinderen rond en die aaien elk paard n keer over hun bol ( zonder handjes te wassen uiteraard), staleigenaar geeft de paarden hooi , zet ze op de weide,...

Iemand ervaring hiermee?
Hoe zouden jullie het aanpakken?

_Ananas_

Re: schimmel preventief behandelen? hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:51

Je kan hem er ook even tegen laten enten door de da *LOL*

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:06

Imaverol helpt niet preventief...

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 14:25

annepanne schreef:

Kan je mij misschien hier wat meer informatie over geven?
Helpt dit ook preventief of als hij misschien reeds besmet is?
Wat is ongeveer de kostprijs?
...

Ik ben niet 100% zeker dat het schimmel is : de eigenaar van het paard in kwestie doet er nogal moeilijk rond en wil niet toegeven dat het schimmel is. ( terwijl n stalgenootje reeds in het verleden met schimmel te maken en zij zegt dat ze het herkend als zijnde schimmel).

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:27

Vuitton_love schreef:
annepanne schreef:

Kan je mij misschien hier wat meer informatie over geven?
Helpt dit ook preventief of als hij misschien reeds besmet is?
Wat is ongeveer de kostprijs?
...

Ik ben niet 100% zeker dat het schimmel is : de eigenaar van het paard in kwestie doet er nogal moeilijk rond en wil niet toegeven dat het schimmel is. ( terwijl n stalgenootje reeds in het verleden met schimmel te maken en zij zegt dat ze het herkend als zijnde schimmel).

Bij mij waren het 2 inentingen voor 40 euro per stuk, maar het hielp wel (mijn pony had al wel schimmel). Bij ons had de hele stal zo'n beetje schimmel en de voorrijkkosten waren dus bijna niks, omdat we dit konden delen.. maar ik denk dat dit per dierenarts wel wat kan verschillen Knipoog

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 14:33

Ja het geld is in feite van minder belang : ik wil gewoon niet dat ie ziek word!
@ xMariekee : jou paard had reeds schimmel neem ik aan? Heeft ie het ook gekregen toen een ander paard op stal schimmel had? Ging de besmetting zeer snel?
En toen hij ge-ent is geweest, helpt het dan ook echt snel?

Heb je verder je stal helemaal ontsmet? Materiaal ontsmet? Dekens / onderleggers/...gewassen??

Sorry voor de vele vragen : ben nog niet eerder met schimmel in aanraking gekomen!

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:35

Mijn paard heeft nu dus schimmel. Boos!
Adviezen verschillen per veearts.
Als er een paard schimmel heeft wil het niet zeggen dat alle andere paarden het ook krijgen. Heeft met weerstand te maken. Dus de een krijgt het wel , de ander niet.
Preventief enten is dus niet zinvol. Advies van onze veearts is , zodra je paard plekjes vertoont, met imaverol behandelen. Als dat niet afdoende helpt of je wilt niet wassen kun je voor de vaccinatie kiezen.

En al je paardenspullen wassen/ behandelen Haha!

wij hebben gevaccineerd omdat de imaverol niet echt hielp.
ook hangen er briefjes op stal dat er geen enkel paard geaaid mag worden.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:41

Vuitton_love schreef:
Ja het geld is in feite van minder belang : ik wil gewoon niet dat ie ziek word!
@ xMariekee : jou paard had reeds schimmel neem ik aan? Heeft ie het ook gekregen toen een ander paard op stal schimmel had? Ging de besmetting zeer snel?
En toen hij ge-ent is geweest, helpt het dan ook echt snel?

Heb je verder je stal helemaal ontsmet? Materiaal ontsmet? Dekens / onderleggers/...gewassen??

Sorry voor de vele vragen : ben nog niet eerder met schimmel in aanraking gekomen!

Ja, ze had schimmel. Bij ons op stal zijn iets van 15 paarden, waarvan 14 paarden het hadden..
Bij ons ging de besmetting dus heel snel, binnen 2 weken had de hele stal schimmel.
De schimmel die onze paarden hadden zou ook besmettelijk zijn voor mensen, maar we hebben het vaak behandeld met imaverol en niemand heeft schimmel gekregen. Wel was het zo dat ik toen daar schimmel uitbrak net met mijn pony op die stal stond, waardoor ze nog wat minder lekker in haar vel zat en minder weerstand had.
Na de enting heb ik er niks meer aan gedaan, omdat de imaverol op was en toen is het eigenlijk vanzelf over gegaan. Knipoog
Als je paard schimmel krijgt, raad ik je zeker aan om te enten. Ik ben zoveel met die imaverol bezig geweest en dat hielp bij mijn pony echt niet (bij een aantal andere paarden op stal wel) Knipoog

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 14:55

Nou...ik ben 95% zeker dat het schimmel is wat mijn paard zn overbuur heeft.
Al ben ik niet zeker : de eigenaar doet er nogal vaag over. Hij verteld dat het komt omdat hij op die trainingsstal ( waar die stond om zadelmak te maken en te beleren) niet goed verzorgd geweest is en vandaar de kale plekken komen.
Vervolgens desinfecteert ie 'int geheim' zn hele stal + desinfecteerd het paard. ( met n soort van spraybus). Geen imaverol te bekennen.

Ik ga het hem straks nog wel ns vragen...
Lijkt me eigenlijk netjes dat hij ons eerlijk zegt wat we kunnen verwachten : ik zou dan bijvoorbeeld ook graag n briefje willen laten ophangen dan dat de kinderen ( en dat zijn er vaak nogal wat met de ponylesjes) van de paarden moeten blijven ed. Maar doen ze het dan ook?

Ondertussen is er wel al n dikke week voorbij : afgelopen zaterdag viel het mij het eerste op. ( paard was terug van de vrijdag daarvoor). En hij lijkt steeds meer kale plekken te krijgen, vacht ziet er ook zo dof uit...valt wel erg op bij n zwart paard.
De eigenaar blijft wel rijden met het paard, zet hem op de poetsplaats, laat hem tegen alle muren schuren, zet hem in onze wasplaats, stapmolen,...

Hoe ontsmet je je gerief? Ook met imaverol?
Kan ik dit best nu al doen dan?

Als ik een plekje zie dan laat ik hem zonder twijfel meteen enten!
Hoe kan je dit herkennen?

Ik vind het zo'n viezigheid Boos!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:58

Zijn het alleen kale plekken? of ziet het er ook echt schimmelig uit, wit of allemaal losse vellen?

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 15:06

xMariekee schreef:
Zijn het alleen kale plekken? of ziet het er ook echt schimmelig uit, wit of allemaal losse vellen?

Eerst begon het rond de oren : doffe kale plekken met een witte schijn erover.
Dan achteraf ook op zijn lichaam, vooral ook achteraan tussen zijn billen.
Hij heeft ook jeuk : staat zonder deken en staat vaak te krabben enzo...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:18

Zou wel schimmel kunnen zijn, moeilijk te zeggen..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:24

het ligt ook een beetje aan de soort schimmel, en de weerstand van je paard uiteraard.

Echter is schimmel een huidaandoening, niet echt een "ziekte". Het paard lijdt er niet echt onder. Kan alleen last hebben van jeuk(en dat hoeft niet eens).

Op een oude stal waar ik gestaan heb stond een pony die regelmatig schimmel had. Deze pony heeft naast mijn paard gestaan en die heeft nergens last van gehad, geen enkel van de 35 paarden en pony's trouwens. Was een langzaam groeiende niet agressieve spoor.
De eigenaresse van deze pony was zo dom geweest zadeldekjes en zweetdekens van anderen te gebruiken omdat haar eigen dekjes en dekens bij de stomerij lagen. Hier kwamen we pas naar een paar dagen achter. Zelfs daarna heeft geen enkel paard schimmel gekregen.

Uiteraard gingen we geen goden verzoeken en hebben we alles schoongespoten met een hogedrukreiniger en imeverol. Ook handen wassen met antibacteriele zeep nadat we een paard of pony geaaid hadden.

Wassen met imevarol terwijl je paard geen schimmel heeft, heeft geen enkele zin. Imeverol pakt de schimmel aan, en als dat er niet is kan het ook niks doen. Imeverol tast ook de huidvet aan, dus dan maak je de huid juist kwetsbaar.

Gewoon afwachten wat er gebeurd. Niet hysterisch worden. Schimmel is niet dodelijk en ook niet schadelijk. Tja hij krijgt wat kale plekken, maar dat groeit wel terug.

Goed je handen wassen, geen dekjes/dekens uitlenen. Paarden niet aan elkaar laten kroelen. En stal tijdelijk afsluiten voor kinderen tot de schimmel weg is.

Enten vind ik onzin. Mijn da ook. Je hebt zoveel soorten schimmels, daar kun je bij mijn weten nooit goed tegen enten

En nogmaals, schimmel is niet dodelijk. Je kunt er gewoon om blijven rijden. Ook wedstrijden.

Als je zeker wil weten dat het schimmel is, kun je altijd de da laten komen voor je eigen paard(tanden nakijken ofzo). En direct heel nonchalant vragen of hij zo kan zien wat dat andere paard heeft.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:34

bij ons op stal hebben een groot aantal paarden schimmel gehad ook die van mij.
Je zag er niks van tot het winterseizoen begon en de paarden geschoren werden, mij is altijd gezegt als je paard geschoren is dat je er makkelijker aankan en het beter kan "verzorgen".
Al onze paarden hebben we eerst gewassen met imaverol en dan zijn ze ingespoten (2x),
ik heb ook al mijn gerief afgewasssen met detol, helemaal mijn kast leeg gehaald en die ook afgewassen.
Al mijn onderleggers en dekens gewassen met scheut detol. En na de 1ste 2weken begon het al te verminderen, nu zie er niks meer van Haha! Mijn pony had al die verzorging echt nodig want hij verging van de jeuk!!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:54

Robinloverke schreef:
bij ons op stal hebben een groot aantal paarden schimmel gehad ook die van mij.
Je zag er niks van tot het winterseizoen begon en de paarden geschoren werden, mij is altijd gezegt als je paard geschoren is dat je er makkelijker aankan en het beter kan "verzorgen".
Al onze paarden hebben we eerst gewassen met imaverol en dan zijn ze ingespoten (2x),
ik heb ook al mijn gerief afgewasssen met detol, helemaal mijn kast leeg gehaald en die ook afgewassen.
Al mijn onderleggers en dekens gewassen met scheut detol. En na de 1ste 2weken begon het al te verminderen, nu zie er niks meer van Haha! Mijn pony had al die verzorging echt nodig want hij verging van de jeuk!!

Tuurlijk als de schimmel er is, moet je het behandelen.
En geschoren paarden zijn veel makkelijker te behandelen i.v.m. de korte haren. Geen hardnekkige schimmel dat zich in een bos haar verstopt.

De pony waar ik het over had word nu ook elke winter geschoren, omdat hij er gewoon erg gevoelig voor blijft(ik vermoed dat de dekens niet goed gewassen worden en dat daardoor de schimmel terug blijft komen).

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:08

smokey17 schreef:
Gewoon afwachten wat er gebeurd. Niet hysterisch worden. Schimmel is niet dodelijk en ook niet schadelijk. Tja hij krijgt wat kale plekken, maar dat groeit wel terug.

Bij mijn bruine pony zijn zwarte haren teruggegroeit. Ik heb nu een stippenpony.. ROFL
Je ziet echt heel duidelijk een aantal zwarte plekken zitten bij der..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:48

xMariekee schreef:
smokey17 schreef:

Bij mijn bruine pony zijn zwarte haren teruggegroeit. Ik heb nu een stippenpony.. ROFL
Je ziet echt heel duidelijk een aantal zwarte plekken zitten bij der..

Is toch ook leuk Lachen bij die pony op mijn oude stal kwam altijd alles in dezelfde kleur weer terug.
Misschien jouw pony een gevoelig huid? Snel last van schuurplekken van de deken?
1 van mijn paarden heeft een erg dun huidje en krijgt heel snel schuurplekken van dekens en dekjes(moet ook elke dag een schoon dekje op zijn rugje). En die plekken groeien ook altijd in de meest vreemde kleuren weer terug, maar meestal na een paar week zonnebaden in de zomer zijn ze weer aardig in gelijke kleur terug gekleurd.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:51

Mijn pony is geschoren dus hij heeft niet zijn oorspronkelijke kleur, en op la die vlekjes is zijn echte kleur gegroeid
dus is hij ook een stippelpaard en op de plekken op zijn schoft is een grote witte vlek geworden.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:10

smokey17 schreef:
Is toch ook leuk Lachen bij die pony op mijn oude stal kwam altijd alles in dezelfde kleur weer terug.
Misschien jouw pony een gevoelig huid? Snel last van schuurplekken van de deken?
1 van mijn paarden heeft een erg dun huidje en krijgt heel snel schuurplekken van dekens en dekjes(moet ook elke dag een schoon dekje op zijn rugje). En die plekken groeien ook altijd in de meest vreemde kleuren weer terug, maar meestal na een paar week zonnebaden in de zomer zijn ze weer aardig in gelijke kleur terug gekleurd.

Ja, ik vind het niet zo erg. Maar toch hoop ik wel dat ze van de zomer een normaal kleurtje terug krijgt Huilen van het lachen
Ze krijgt idd overal schuurplekken van..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:12

xMariekee schreef:
smokey17 schreef:

Ja, ik vind het niet zo erg. Maar toch hoop ik wel dat ze van de zomer een normaal kleurtje terug krijgt Huilen van het lachen
Ze krijgt idd overal schuurplekken van..

Lekker in de zon zetten zonder deken. Word ze mooi bruin, en waarschijnlijk in de winter weer de oude kleur.

Werkt bij mijn paard goed. Werkte moet ik zeggen, hij heeft bijna geen last meer van kale plekken.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:14

smokey17 schreef:
Lekker in de zon zetten zonder deken. Word ze mooi bruin, en waarschijnlijk in de winter weer de oude kleur.

Werkt bij mijn paard goed. Werkte moet ik zeggen, hij heeft bijna geen last meer van kale plekken.

Waar is die zon dan? No Cheer

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:14

Mijn pony van 29 had ook ineens allemaal kale plekken.
Geen jeuk, witte dingen, kostjes of iets.
Ze heeft twee entingen gehad van de DA omdat hij zei dat het schimmel was.
Ik betwijfel het want soms heeft ze weer opeens een kale plek.
Bij de mijne zat het vooral op de hals en in de flank.