Ernstige koliek paarden hoe doen die het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Ernstige koliek paarden hoe doen die het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 11:49

Bijna 2 weken geleden is mijn Pony opgenomen geweest in Utrecht.
Het is een wonder dat ie nog leeft...zie topic onder aan mijn post.

Nu ben ik heel blij dat ie het overleefd heeft, en kan het revalidatie proces beginnen.

Maar ik hoor zulke horror vehalen dat ik bijna bang aan het worden ben ipv blij.

Men zegt dat paarden die ernstige koliek hebben gehad en daar boven op zijn gekomen heel vaak alsong overlijden na enkele maanden.

ik zou graag willen weten welk paar er koliek heeft gehad hoe lang het gelden is en hoe het met dat paard gaat.

Ik vraag me af elke paard wat ernstig koliek heeft gahad, overlijdt dat nog na alle ellende of komen de meeste er alsnog goed vanaf.

Arrabel

Re: Ernstige koliek paarden hoe doen die het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:35

Citaat:
Men zegt dat paarden die ernstige koliek hebben gehad en daar boven op zijn gekomen heel vaak alsong overlijden na enkele maanden.

Ik heb daar nog nooit van gehoord....
Maak je maar niet zo druk, mensen vertellen graag spookverhalen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:46

Laat ik dat hopen, heeft dat beest het geredt van mij en kan ik er nu onbewust nog niet van genieten

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:59

tita schreef:

Dit word gezegd over paarden die een koliekoperatie hebben ondergaan. Tijdens het herstel/revalidatie van een succesvolle operatie bestaat er inderdaad een kans dat het alsnog niet helemaal goed afloopt.

Ik kan uit jouw post echter niet opmaken of je paard geopereerd is?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:02

ik denk dat je gewoon voor deze vraag even Utrecht moet bellen....kortste klap...een antwoord gebaseerd op feiten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 13:02

Ik heb gekozen voor geen operatie als ik dat gedaan zou hebben dan was er een 2e nodig geweest.

De kliniek heeft me overigens wel verteld dat het een echt wonder is, hij heeft 2x op sterven gelegen en is 3x zeer kritiek geweest.

Prince zijn dunne darm is van 2-4mm naar 8cm gegaan, dit is zowat weer normaal en dat is vrij ongewoon, dat gebeurd zelden.

terwijl ie daar stond kreeg ie nog te maken met oa toxische waardes (vergiftingen van eigen lichaam) en misschien hoefbevangenheid en niet willen eten.

Okay hij is nu thuis en leeft nog maar sommige mensen ook op stal trappen me zowat weer de grond in zodat ik niet kan genieten van mijn oudje

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:05

Je moet niet zo bang zijn. Ik ken zelf vele paarden die ernstige koliek hebben gehad. Die operaties enz. hebben ondergaan. Die vrij aan de oude kant waren. Maar die huppelen nu nog steeds in de manege lessen mee. En hebben nergens meer last van. Wees niet bang geniet van je pony Haha!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:09

Mijn friese merrie heeft 3 jaar geleden hele ernstige verstoppingskoliek gehad plus een maag- en darm ontsteking. Ze heeft bijna 3 weken in de kliniek gestaan en daarvan 1,5 week op het randje van de dood gezweefd. Het is volgens de artsen ook een zeer groot wonder dat mijn paard nog leeft want ze zagen er totaal geen heil meer in. Ze was echt doodziek en ze wilden haar meerdere keren laten inslapen, maar dat wilde ik dus niet. Haar darm was zeer poreus en ze waren bang dat die zou knappen en ze kon alleen maar via sondes en infusen vocht e.d. toegediend krijgen.
Ze heeft het uiteindelijk toch gered. Toen die verstopping eenmaal eruit was ging ze vlug vooruit en wilde ze ook weer eten.
Toen ze eenmaal thuis was vond ik het ook reuze spannend hoor! Ik kreeg ook van die verhalen te horen dat ze later alsnog wel zou overlijden e.d.
Maar dat is niet gebeurd. Mijn merrie leeft nog steeds, heeft (afkloppen!) nooit meer ergens last van gehad. Het enige is dat ze zo vals als wat naar vreemden geworden is. Ze laat alleen mn vriend en mij maar in de buurt en verder schopt en bijt ze naar iedereen die in haar omgeving komt.

Dus het kan best wel goed gaan hoor! Als je paardje eet en mest en verder helder is dan komt het vast helemaal goed! Maar ik snap heel goed hoe je je voelt. Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voordat ik weer een beetje ontspannen naar de stal kon gaan. En nog steeds krijg ik de zenuwen als ik in de stal komt en ze ligt. Dan denk ik gelijk weer dat het mis is.

Maar heel veel sterkte nog met je paard. Het komt vast helemaal goed met hem!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:11

tita schreef:
Ik heb gekozen voor geen operatie als ik dat gedaan zou hebben dan was er een 2e nodig geweest.

De kliniek heeft me overigens wel verteld dat het een echt wonder is, hij heeft 2x op sterven gelegen en is 3x zeer kritiek geweest.

Prince zijn dunne darm is van 2-4mm naar 8cm gegaan, dit is zowat weer normaal en dat is vrij ongewoon, dat gebeurd zelden.

terwijl ie daar stond kreeg ie nog te maken met oa toxische waardes (vergiftingen van eigen lichaam) en misschien hoefbevangenheid en niet willen eten.

Okay hij is nu thuis en leeft nog maar sommige mensen ook op stal trappen me zowat weer de grond in zodat ik niet kan genieten van mijn oudje

Waarom trappen ze je in de grond?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:23

Ik heb je andere topic vanaf het begin gevolgd.
Laat je niet gek maken door je stalgenoten. Wij hebben hier twee paarden staan die jaren geleden wel zijn geopereerd, hun kansen stonden er bar slecht voor. Ze zijn beiden weer thuis gekomen en het gaat al jaren uitstekend met ze.
Dat van die paar maanden, wat je stalgenoten roepen, komt denk ik vanwege verklevingen die door een operatie kunnen ontstaan. Vooral de eerste twee jaar is er dan verhoogd risico op nogmaals een afsluiting.
Zelf heb ik overigens pas een pony gekocht die in zijn eerste jaar een darmafsluiting had en geopereerd is. Volgens de DA is inmiddels (de pony wordt dit jaar 6) het verhoogde risico op koliek nihil.

Ik hoop dus dat je toch lekker kunt genieten van je paardje thuis. Ik kan het me voorstellen dat je flink geschrokken en extra bezorgd bent, het zal even duren voordat je er weer vertrouwen in hebt. Maar geef jezelf die kans wel en laat je niet door anderen bang maken. Al onze paarden kunnen morgen ziek zijn, maar dat is geen reden om vandaag geen plezier van en met ze te hebben.