Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:08

Ik zit er al een tijdje mee. Lees vaak in berichten een verwijzing/ervaring met een holistische dierenarts en nu vroeg ik me af, wat is dat nu precies?
Wat doet zo'n iemand, hoe gaat die te werk enz.

Ik heb er namelijk een beetje m'n bedenkingen bij, maar goed, wil graag volledige informatie voordat ik conclusies trek.

Dus, iemand die me de in's en out's kan vertellen? Tong uitsteken

Bedankt!

Zjadore

Re: Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:10

Een holistisch dierenarts is iemand die naar het hele paard kijkt ipv alleen naar de klacht.
Er wordt gestreeft naar een totaal gezond paard ipv alleen bijv een kreupelheid aan te pakken.
Er zijn natuurlijk holistische dierenartsen in alle soorten en maten maar ze maken over het algemeen gebruik van diverse complementaire therapieen zoals chiropractie, acupunctuur en homeopathie.
Omdat deze dierenartsen natuurlijk ook gewoon regulier geschoold zijn kunnen zij vaak een goede afweging maken welke aanpak voor het dier de beste is en verwijzen zij bij twijfel door naar een kliniek.

Wat de eigenaren van paarden vooral vaak prettig vinden is dat een holistisch dierenarts verder kijkt en echt aandacht heeft voor het paard en de eigenaar zonder zomaar een routine behandeling te geven.

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:28

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:30

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:34

Hoezo bedenkingen Verward ? De holistische DA die ik heb, is gewoon afgestudeerd DA, maar ze maakt ook gebruik van homeopathische middelen, alternatieve geneeswijzen en -middelen en daarbij kijkt ze naar allerlei factoren van en rondom het paard. Dus ze kijkt niet alleen naar de symptomen van een klacht of kwaal. Iets wat de reguliere artsen (helaas) meestal wel doen......

Wat ik vaak als wat kortzichtig ervaar. (Heb toevallig net iets bij mijn paard meegemaakt, waarbij het uitgebreidere kijken van een holistische arts mijn paard een stuk gelukkiger had gemaakt).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:36

Ja precies Nadya
Simicur is ook van een gewone da met extra studie erbij.
Ik vind hem beter dan mijn gewone da.
Die trouwens bij hem in de klas heeft gezeten Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:39

Inderdaad AaronYve, het klinkt mij meer als vooroordeel in de oren van mensen die niet helemaal weten waar ze het over hebben. Knipoog

Men moet zich eerst eens verdiepen in iets, voordat je wat roept.

(TS, ik lees dat jij dat ook wil doen, maar je hebt het wel over ''bedenkingen''. Vind ik erg jammer, want daar mee doe je de holistische insteek toch echt te kort).

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:44

De holistische vee-arts heeft mijn paard wel kunnen helpen nadat ze 4x zware verstoppingskoliek heeft gehad. Er zijn 3 reguliere vee-artsen bij geweest er is bloedonderzoek verricht en ze heeft een weekend in Utrecht gestaan. Maar nog geen oorzaak. Na de 4de keer was ik toch aardig radeloos en toen zijn we naar Eric Laarakker gegaan in De Bilt. En wat bleek, mijn paardje had een chronische blindedarm onsteking en litteken weefsel in haar darmen. Ze heeft aardig wat medicatie gehad en 3x terug geweest naar Laarakker voor controle. Maar nadat ze is behandeld door Laarakker geen koliek meer.
Laatst bijgewerkt door fancyrebel op 23-03-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:48

ook ik ben erg tevreden over Eric Laarakker, hij is een erkende paardenarts en daarnaast werkt hij holistisch. Mijn vorige paardje kon hij niet meer helpen, maar hij was wel de eerste die de diagnose kon stellen. Haar zoon die ik nu nog steeds heb, heeft hij behandeld met goed resultaat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:50

Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan... ook bij die van Nadya, ik vind het jammer dat er gelijk een negatieve boodschap bij vermeld wordt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:51

Tja, Rosita, jij hebt toch ook een aardig succesverhaal met je paard en een holistische DA nu, toch? Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:51

Interessant topic.
Ik heb echt baat bij een check door een holistische arts.,
Daar waar de reguliere DA mij niet verder kon helpen, heeft een holistische arts mijn paard weert beter gekregen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:57

Jep!
Ik ben heeeeeel gelukkig met onze holistische DA! ( Steffi van der Laarse....mag best genoemd worden, dat verdiend ze!)
Mijn paard heeft nu 6 weken 'klein-stukje-weiderust' gehad in combi met Glucosemine en het been is ontzettend goed hersteld.
Ik had me een heel andere afloop kunnen bedenken als de reguliere DA direct klaar had gestaan met gewrichten inspuiten met corticosteroiden ( heeeeele grote kans op hoefbevangeheid) en 6 weken boxrust, dan was het een complete stuiterbal geweest en had het herstelde beentje, net zo hard weer beschadigd geraakt...

Dát vind ik het grote voordeel van de holistische DA... buiten het feit dat naar het hele lichaam wordt gekeken bij een klacht en dat er naast de reguliere geneeskunde ook gebruik word gemaakt van alternatieve geneeskunde, dat er ook naar het paard zijn hoofdje wordt gekeken en de gevolgen daarvan....
6 weken stal had werkelijk een ramp geweest voor mijn beestje, zou echt totaal niet lekker in dr vel gezeten hebben, wat nu heel goed ging.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:03

Precies, Rosita, en ik ben ook echt superblij voor jullie beiden!!! Go jij! Go jij!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:55

Ho, ho, het was zeker niet aanvallend bedoeld. Juist omdat ik er weinig tot niets van weet en de dingen die ik gehoord heb niet bijzonder zijn heb/had ik bedenkingen. Das niet meteen dat ik een holistische DA niet vertrouw of negatief erover wil zijn.
Meer omdat ik altijd begreep dat Holisten zich niet zo zeer basseren op wetenschap. Maar omdat ik dat niet zeker weet, wou ik er toch meer van weten Knipoog

Daarnaast interesseert het mij ook behoorlijk. Alternatieve geneeswijzen (mits wetenschappelijk onderbouwd) en natuurlijk het paard als geheel en niet alleen het stukje van de klacht.

Maar, nu vraag ik me alleen nog wel af, helemaal niet aanvallend bedoeld, waarom ga je dan niet direct naar een holistisch dierenarts? Of zijn de meesten pas die richting op gegaan toen de reguliere DA geen uitkomsten meer bood?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:59

Ok, dan begrijp ik je beter. Maar een holistische arts is niet zomaar een kwakzalver, hoor. Ze hebben (als het goed is) wel degelijk een 'gewone' opleiding tot DA gehad. Knipoog

'Mijn' holistische arts, Steffi van der Laarse, doet geen acute zaken. Dus helaas kan ik haar alleen benaderen bij langer lopende klachten. Tot die tijd doe ik het met mijn reguliere DA's, maar de laatste keer hebben zij het toch aardig mis gehad met hun diagnose.

Ik weet niet hoe Eric Laarakker het doet qua acute zaken, maar heb over hem ook hele positieve ervaringen gehoord. Maar Steffi komt bij je op locatie en Eric geloof ik niet. Dat vond ik dan weer een nadeel......

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:33

fancyrebel schreef:
De holistische vee-arts heeft mijn paard wel kunnen helpen nadat ze 4x zware verstoppingskoliek heeft gehad. Er zijn 3 reguliere vee-artsen bij geweest er is bloedonderzoek verricht en ze heeft een weekend in Utrecht gestaan. Maar nog geen oorzaak. Na de 4de keer was ik toch aardig radeloos en toen zijn we naar Eric Laarakker gegaan in De Bilt. En wat bleek, mijn paardje had een chronische blindedarm onsteking en litteken weefsel in haar darmen. Ze heeft aardig wat medicatie gehad en 3x terug geweest naar Laarakker voor controle. Maar nadat ze is behandeld door Laarakker geen koliek meer.

Dit verhaal en ook dat van Rosita zijn toch 2 prachtige voorbeelden!!
Ik heb mijn geloof in de reguliere wetenschap allang een beetje laten varen door de ervaringen met die ik met mijn dieren maar ook met mezelf heb gehad. Ook al heb ik geen holistisch DA, ben ik met mijn holistisch therapeute heel erg tevreden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:29

Nadya schreef:
Ok, dan begrijp ik je beter. Maar een holistische arts is niet zomaar een kwakzalver, hoor. Ze hebben (als het goed is) wel degelijk een 'gewone' opleiding tot DA gehad. Knipoog

'Mijn' holistische arts, Steffi van der Laarse, doet geen acute zaken. Dus helaas kan ik haar alleen benaderen bij langer lopende klachten. Tot die tijd doe ik het met mijn reguliere DA's, maar de laatste keer hebben zij het toch aardig mis gehad met hun diagnose.

Ik weet niet hoe Eric Laarakker het doet qua acute zaken, maar heb over hem ook hele positieve ervaringen gehoord. Maar Steffi komt bij je op locatie en Eric geloof ik niet. Dat vond ik dan weer een nadeel......

Die van mij Gijsbert van der Marel, heeft eigen natuurlijke producten gemaakt.
Simicur heet zijn bedrijf.
Hij doet ook acute gevallen en komt door heel Nederland en Duitsland.
En is absoluut niet duur.

Hoe zit dat eigenlijk bij andere da's? Wat zijn bijv. de kosten van een onderzoek?

TS als je echt eens wilt weten hoe zo'n DA te werk gaat dan is het beste om hem te zien werken.
Wij zijn nu bezig met een projectje, paard is al meerdere malen behandeld door een osteopaat en er zijn verschillende methodes op los gelaten door verschillende mensen.
Hij staat nu bij Gijsbert van der Marel in behandeling, en ik kan je vertellen al na de eerste behandeling was hij al in de wei aan t dollen. Wat hij dus eerst nooit meer deed.
Nu kan het natuurlijk van 1 behandeling niet direct beter zijn en dus moeten we nog terug, maar als hij helemaal uitbehandeld is, dan ga ik het op bokt zetten. Als je intresse hebt dan kan ik je wel laten weten als hij klaar is en of het heeft geholpen en hoe precies. Het wordt ook op film opgenomen omdat we het ook op de website willen zetten.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:54

super leuk topic dit
Ik heb echt resultaten gezien bij de ostheopaat. Dus ik heb het met eigen ogen kunnen zien dat het paardje weer goed ging lopen (had scheve heupen door val). Ik heb toen ervoor gekozen om niet de dierenarts erbij te halen want het was geen kritieke situatie (beetje lang verhaal dus voor meer info pb)

Nu heb ik ervoor gekozen om juist eerst de da erbij te halen (paard weer gevallen voor meer info pb)en dan pas eventueel iets anders. Dit ook omdat ik vind dat je niet te lang kan blijven prutsten (ondanks zien van resulaten). Paard staat nu met vit e en selenium en pijnstillers en gedoseerd bewegen/trainen.Ik ben benieuwd naar de resultaten

Het punt is wel dat ostheopaatbehandelingen niet worden vergoed door de verzekering en de dierenartsenrekeningen wel.
Ostheorekeningen kunnen lekker oplopen met meerdere behandelingen en dat tikt lekker aan.

Ik overweeg misschien er een holisctische dierenarts bij te halen zeker ook omdat hij/zij naar een breder plaatje kijkt.Steefi van der laarse komt dus ook op de stalling?

groet

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:19

Ik denk dat het niet zozeer is dat je alleen naar een holistisch da gaat of een regluliere da. het gaat erom dat je een bepaald evenwicht vind. op het moment dat je paard erge koliek heeft wil je ook meteen dat het dier er vanaf komt. Dus bel je de reguliere dierensarts, maar komt het vaker voor zoals in het bovenstaand verhaal. Dan ga je even kijken of er niet iets anders meespeelt. Ik heb het gehad met een pony die marcheerde met zijn achterbeentjes net alsof ie strak in het leger zet. Was wel grappig om te zien. Dat was wel even een acute situatie. ik heb er de reguliere da bij gehad. Conclusie knieschijven zitten te los. Vervolgens naar een holistisch da geweest. Wat blijkt SI gewricht stond scheef even rechtgezet en pony loopt weer normaal. Zo zijn er tal van dingen, maar wat ik wil aangeven is dat je het beste van beide moet nemen en op het juiste moment moet handelen. En volg je gevoel. jij kent je paard beter dan een ander jij ziet gedragveranderingen sneller dan een da die 10 paarden per dag ziet. Het is eigelijk gewoon je gezonde verstand gebruiken. Mocht je belsuiten om naar bijv. Eric of steffi te gaan. Ze staan altijd open om iets uit te leggen dus vraag wat je vragen wilt dan wordt het voor jezelf ook duidelijk. En eigelijk is het helemaal niet zweverig zoals er door mensen wordt gezegt alles is berust op diverse onderzoeken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:42

een holistisch DA is gewoon in de eerste plaats een aan een universiteit afgestudeerd DA
een regulier DA pakt het probleem aan, een holistisch arts kijkt naast het probleem ook naar de rest van het dier om op die manier oorzaken achter het probleem en andere gevolgen etc ook aan te pakken en op die manier het hele paard meeneemt in de diagnose en behandeling ipv
"hij heeft verstoppingskoliek, gooi er een fles parafine in, hij poept weer,klaar " om maar even een heel bot voorbeeld te geven

een HDA gaat uitzoeken waarom hij verstoppingskoliek heeft , naast de duidelijke problemen, bijvoorbeeld verkeerde voeding, misschien is de darm lui, of spelen er andere irganen mee, de HDA zal deze problemen opzoeken en op willen lossen om op die manier te voorkomen dat het nogmaals gebeurt

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:48

Steffi van der Laarse komt inderdaad op stal. Zie http://www.steffivanderlaarse.nl/.
Voor Eric Laarakker moet je naar zijn praktijk in De Bilt.
Het kan vergoed worden door je verzekering, ligt aan de verzekering.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 04:35

Een holistisch dierenarts is een dierenarts die
naar het functioneren van het hele lichaam kijkt,
in plaats van uitsluitend naar de symptomen.

Dat is op zich niets bijzonders.
Iedere dierenarts die goed opgeleid is,
en zijn job ter harte neemt, gaat holistisch te werk.

Mensen daarentegen die zichzelf specifiek holistisch noemen,
en daarmee een onderscheid willen maken met reguliere dierenartsen,
zijn in 90 procent van de gevallen kwakzalvers.
Niet jouw paard, maar wel hun portemonnee moet gezond blijven.

Rob

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:55

RobvdPK schreef:
Een holistisch dierenarts is een dierenarts die
naar het functioneren van het hele lichaam kijkt,
in plaats van uitsluitend naar de symptomen.

Dat is op zich niets bijzonders.
Iedere dierenarts die goed opgeleid is,
en zijn job ter harte neemt, gaat holistisch te werk.

Mensen daarentegen die zichzelf specifiek holistisch noemen,
en daarmee een onderscheid willen maken met reguliere dierenartsen,
zijn in 90 procent van de gevallen kwakzalvers.
Niet jouw paard, maar wel hun portemonnee moet gezond blijven.

Rob

Ach ja, ik dacht al waar blijft Rob in dit topic Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:43

Vind dat hij wel gelijk heeft. Er zijn best veel mensen die zeggen dat ze een hda zijn.
Maar diegene die het ook echt zijn, krijgen daardoor een ''slechte'' naam, men is argwanend, terwijl als je een echte goeie hda aan het werk ziet en je ziet de resulaten die een normale da niet kan bereiken, dan weet je dat het toch echt wel werkt en dat het dus echt geen geen kwakzalverij is.
Ik spreek vanuit eigen ervaringen met een echte hda Lachen
Hij werkt het liefst (alleen) met zijn eigen producten van simicur, die ook echt werken. Hij is ook absoluut niet duur.