Hoeven te lang

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Hoeven te lang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 15:49

Ik heb dus echt geen verstand van hoeven en heb daarom een vraagje.
Ik heb een verzorgpony die ijzers heeft.
Mijn vraag dus: Hoe weet je en zie je wanneer de hoefsmid moet komen?
Is er ook een tijd dat je hoefijzers moet vervangen?
Om de zoveel weken/maanden?

Somebitch

Re: Hoeven te lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:49

1x in de 9 weken. Lachen

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:50

Volgens mij komt ie bij ons om de 8 weken, en dan kijkt ie zelf of ze moeten worden vervangen of niet Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:52

Dat hangt ervan af hoeveel je pony "gebruikt"

Mijn pony wordt veel op de weg gereden. Daardoor groeien zijn voeten heel erg. Ik moet dan echt tussen de 6 á 8 weken naar de smid.
Op dit moment wordt hij niet zoveel gebruikt en ga ik om de 9 á 10 weken naar de smid.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:52

als het een verzorgpony is hoef je er gelukkig geen zorgen over te maken wanneer die naar de hoefsmit moet , want dat regelt de eigenaar wel (tog?)
maar de hoefsmit voor een paard met ijzers hoort ongeveer elke 9 weken te komen en dan moeten de hoefijzers dus worden vervangen..
en rond die 9 weken is ongeveer de norm waaraan de meeste eigenaren van paarden met hoefijzers aan houden.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 15:54

Het is zo dat de eigenaar de paarden alleen voert, stallen uitmest, spullen bijhouden, in en uit de wei zetten.
Hij zei dat ik maar moest zeggen als er iets met de paarden is, hoeven, ander gedrag, wondjes.
Dit omdat ik dus veel met die paarden bezig ben en ik het dus sneller merk dan hij.
Maar ik vergeet dit dus steeds te vragen -_-

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:55

Ibalia schreef:

Mijn pony wordt veel op de weg gereden. Daardoor groeien zijn voeten heel erg. Ik moet dan echt tussen de 6 á 8 weken naar de smid.
Op dit moment wordt hij niet zoveel gebruikt en ga ik om de 9 á 10 weken naar de smid.

zijn voeten groeien niet doordat je op de weg rijd hoor, hooguit slijten je ijzers op de weg en moet hij daarom vaker..

@ts met ijzers zou ik idd 8 a 9 weken aanhouden. ligt eraan hoe snel zijn voeten groeien das bij ieder paard anders en hoe snel hij zijn ijzer verslijt. het is bij ieder paard verschillend dus..

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:00

Ijzers moeten idd heel regelmatig nagekeken worden. Ijzers die niet (meer) passen zijn best kwalijk voor de spieropbouw van je paard ivm hoef-beenstand. Eens in de 6-9 weken lijkt me ook het beste.
Als je paard op blote voeten staat, dus zonder ijzers, hangt het van je paard zelf af, hoe snel zijn/haar hoeven groeien en waarvoor je hem gebruikt zoals al eerder gezegd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:57

Als de hoeven uitsteken ten opzichte van de ijzers dan is het te laat. De ijzers mogen dus niet kleiner zijn dan de omvang van de hoeven.
Wanneer je het idee hebt dat dit bijna zover is zou ik de eigenaar waarschuwen.
Wanneer de hoefsmid is geweest: ergens op je kamer een briefje ophangen wanneer hij is geweest en dan meteen even de nieuwe datum uitrekenen. Ik zou zelf uit gaan van 8 weken en dan na 8 weken aan de eigenaar melden. De hoefsmid komt meestal 1 tot 2 weken erna.
Wanneer dit te laat is: de volgende keer 6 weken uitrekenen en het dan melden, dan wordt ie met 7 'a 8 weken (na de vorige keer) opnieuw beslagen.

Heb je een instructrice/teur bij je verzorgpaard? Hij/zij zal het je ook kunnen vertellen. Of je vraagt de eigenaar om je uit te leggen waar hij aan ziet of ze vervangen moeten worden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:29

cheyentic schreef:
Ibalia schreef:

zijn voeten groeien niet doordat je op de weg rijd hoor, hooguit slijten je ijzers op de weg en moet hij daarom vaker..

@ts met ijzers zou ik idd 8 a 9 weken aanhouden. ligt eraan hoe snel zijn voeten groeien das bij ieder paard anders en hoe snel hij zijn ijzer verslijt. het is bij ieder paard verschillend dus..

Dat is dus niet waar. Doordat je op een harde ondergrond rijdt, wordt de doorbloeding van de hoef gestimuleerd waardoor de voeten weer sneller groeien.
Ik ga dus niet naar de smid omdat mijn ijzers af zijn maar omdat de voeten te lang worden. De ijzers worden zelfs vaak nog een keer verlegd en niet vernieuwd. Als je pas naar de smid gaat als je ijzers versleten zijn...dan ben ik bang dat je paard wel hele lange voeten heeft Knipoog
Paarden die dagelijks lange ritten maken op harde ondergrond, moeten soms wel per 2 weken verlegd wroden.