IJzers nodig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

IJzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:30

Hoi,

mijn paardje heeft een schouderblessure. Zijn spieren in zijn rechterschouder zijn hierdoor deels verdwenen. Door veel beweging moeten die spieren weer langzaamaan terugkomen.

Doordat zijn ene schouder onderontwikkeld heeft, heeft mijn paard een raar loopje gekregen. Hij sleept met zijn rechterbeen. Hierdoor slijt zijn rechterhoef enorm af, het is nu echt helemaal tot op de rand afgesleten.
Aan de andere hoef zit een platte vorm, waarschijnlijk door een vroegere bevangenheid (voordat ik Fahkir kocht).

Ik heb hoefschoenen geprobeerd maar ik vind het onpraktische dingen die niet aan of uit te krijgen zijn.

Is het raadzaam om ijzers te nemen? Ik ga niet heel veel over de weg, ik moet een klein stukje de weg over om op de hei te komen.

En wat is dan raadzaam, warm of koudbeslag? Wat is het verschil?

Ik hoor graag jullie mening.

Anoniem

Re: IJzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:31

Raadpleeg eens een goede smid?

Helly11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:36

Ik zou inderdaad ook eens met een (goede) smid overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:39

Zowiezo geen koud beslag, een smid die met koud beslag werkt, past de hoef aan aan het ijzer en niet andersom. Wat zegt je dierenarts er van?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:48

Hoe lang zou het ongeveer duren voordat de spieren weer helemaal terug zijn, en loopt hij dan volgens de DA ook weer normaal? Als dat niet meer al te lang duurt (misschien met wat extra training), dan zou ik de ijzers eraf laten en voorlopig even de berm opzoeken of nog een paar maanden met hoefschoenen blijven lopen. Als je er nu weer ijzers onder gaat zetten dan denk ik dat je later (als de ijzers weer eraf gaan) probleempjes krijgt met afbrokkelen bij de nagelgaten, gevoeligheid (lijkt met ook niet zo goed voor de spieren).. En sowieso denk ik dat ijzers niet zo goed zijn voor de schouder omdat je toch de bloedsomloop een beetje tegenwerkt en de pezen en schouders wat hardere klappen krijgen bij het lopen op asfalt.
Maar als dit echt jaren gaat duren, en het niet met goede training op te lossen is dan zou je wel voor een tijdje kunnen laten beslaan, eventueel met kunststof ijzers zodat de klappen niet zo doordreunen naar de schouder in.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:51

Zou advies bij smit en DA inwinnen. Die kunnen het beste je sitautie beoordelen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:53

Ik zou ook DA en smid samen betrekken. Die kunnen wellicht een plan opstellen om je paard zo snel mogelijk weer goed te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:46

Stuur anders CherokeeChum eens een PB?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 11:47

Bedankt voor de berichtjes.

Ik ga zowiezo voor warm beslag, als ik het doe. Ik zal de dierenarts ook even bellen voor advies.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:05

suleilitha schreef:
Zowiezo geen koud beslag, een smid die met koud beslag werkt, past de hoef aan aan het ijzer en niet andersom. Wat zegt je dierenarts er van?

hier ben ik het niet met je eens. Een warm ijzer is simpelweg makkelijker te bewerken dan een koud ijzer. Het zegt niks over het passen van het ijzer, wel over de smid.

Ts, even goed overleg plegen met je hoefsmid zal je vast goed kunnen helpen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:49

Mijn paard heeft ook een blijvende blessure in de schouder, zou naar de slacht, maar zijn karakter en uitstraling hebben mij doen besluiten om hem te kopen. Hij liep 3 jaar kreupel in de wei, was schrikkerig, panisch en heel onzeker en een sterke vluchtdrang, had door het kreupel lopen een bokhoefje (ook rechtsvoor) en zet dit been (rechter schouder) altijd naar achteren( staat er niet op) met het grazen en vangt dit met la been op, daarom is dit been langer als ra en draait hij met dit been....
Hij was zo scheef dat het 3/4 jaar duurde (gymnastiseren en oprekken) voor ik erop kon....Hij is supergevoelig met alles maar sterk als een beer !
Als er adrenaline of eiwitten in het spel komt is het duidelijk mis dan is hij weer onzeker/vluchterig , dan zijn zijn hoeven gevoelig en warm ,lijkt heel erg op hoefbevangen, maar is spierbevangen !!!
Hij MOET ijzers onder i.v.m. zijn manier van lopen en staan (belasten en ontlasten), sobere hooi en muesli zonder haver, maar ook weinig stress om zich heen ! Mag alléén 'smiddags in de wei en heeft zijn eigen stuk wei tussen andere paarden (wordt sober gehouden,is puur voor beweging en niet om zich vol te proppen.....géén gevlieg achterelkaar aan en toch contact als hij dat zelf wil....
Ook met rijden heeft hij dingen waar ik alert op moet blijven en spring bewust niet met hem, omdat na de sprong het volle gewicht van het paard en am. op 1 voorbeen komt en hij dit rechts absoluut niet kan hebben, dan vallen wij subiet !
Maar ook superstrekken moet van achteruit enzover als dat het rechtervb. kan geven op dat moment !
Hij is nu stabiel en een rots in de branding geworden nu hij in balans is, maar dat komt niet vanzelf.....daarvoor heeft hij een draaiboek van wat wel en niet kan/moet, wat de rest van zijn leven zo zal blijven en daar horen ijzers(warm beslag) zeer zeker bij !!!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:51

je kan het beste de smid bellen. en met hem overleggen. maar als je een tip wilt voor die hoefschoenen. ik doe die van mijn paard altijd uit met een strotouwtje die maakte ik helemaal klein. en dan deed ik hem ertussen trok eraan. en uit was de schoen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:02

Ik raad je eerder aan om een ander merk hoefschoenen te proberen. Er zijn merken die slecht aan en uit gaan, maar er zijn ook merken die beter zijn wat dat betreft.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 15:42

@broadway:
Mijn paard zet zijn rechtervoorvoet juist naar voren, steunt er ook niet op.
Vooral als ik met hem heb gereden en gedraafd heb (dat vind hij heel erg moeilijk, draven, omdat hij dan dat been ver naar voren moet zetten) en hij heeft spierpijn ontlast hij het.

Hij liep heel erg kreupel, nu is het zover dat hij een raar loopje heeft maar niet meer kreupel loopt.
Hij is voordat ik hem kocht hoefbevangen geweest, en zijn linkerhoef is heel erg plat.

Hij is van zichzelf nu heel erg rustig en totaal niet meer angstig, kan overal met hem rijden. Geen probleem.

Hoe zit dat met haver? Kunnen ze daar ook hoefbevangen van worden dan?

Ik heb er een hoefsmid naar laten kijken, hij vond het nog niet perse nodig. De hoef was nog niet te ver afgesleten.
Ik vind het maar lastig. Heb nu hoefschoenen besteld van het merk Smid en het wachten is daarop.

Volgende week komt mijn NB'er en dan moeten we maar weer kijken wat het beste is...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:28

Het ligt eraan welke spier gevoelig of beschadigd is , maar dit kan ook vanuit de hoef ontstaan....dat er veerkracht vanuit de hoef ontbreekt , dus moet je even uitzoeken waar het probleem is begonnen!
Wanneer loopt hij het meest ongelijk, op harde of op zachte ondergrond ?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:03

Sorry, heb net jouw profiel gelezen en heb al een boel antwoorden gekregen, maar lees heel véél overeenkomsten met mijn eigen paard, wees er wel van bewust dat dit een blijvend probleem kan blijven en je er mee om moet leren gaan!
Een beschadigde spier werkt (zodra het iets stijver is ) op de bloedsomloop, vooral als het om adrenaline en eiwitten gaat, maar haver en energierijke voer geven hetzelfde effect....dan blijft het langer in het lichaam hangen (oppotten!) , het ene paard wordt dan sloom, een andere wordt angstig /panisch !
Zodra de hormonen werken verergerd het proces, dan kan een paard ineens heel explosief veranderen! Met een ophoping van energie/adrenaline zie je een paard ook al schever lopen en dan is het moeilijk om erop te blijven zitten, dat kan het effect zijn van teveel energie in een lichaam die niet helemaal los is/ kan worden in dit geval door een blessure !
Ook ik ben met mijn paard op de weg onderuit gegaan, vanuit bij hem een schrikreactie in combinatie met rekken en gewicht erop zetten, zo kan het ook met jouw paard gegaan zijn, maar dan in combinatie met de ongelijke hoef.....
Hoe liep hij voor die tijd ?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:07

Hij liep voor die tijd goed, regelmatig. Zijn hoef was toen ook nog normaal.
Vorig jaar is hij dus op hol geslagen en waarschijnlijk onderuit gegaan. Daarna liep hij niet kreupel, niets aan de hand. Echter in de weken die erop volgden ging hij steeds iets slechter lopen.

Toen ben ik uiteindelijk naar de Uithof gegaan en daar hebben ze geconstateerd dat de zenuwen van zijn rechterschouder beschadigd zijn. Daardoor zijn zijn spieren weggevallen.

Vanaf toen heb ik elke dag (nou ja bijna elke dag!) met hem gewandeld en heb ik Steffie van der Laarse 2 x laten komen.
Hij loopt nu al niet meer kreupel en ik maak nu een paar keer per week een ritje op hem.
Dan probeer ik de draf wat op te bouwen. Galop heeft hij geen moeite mee.

Vandaag weer even naar zijn hoefje gekeken en ik vind het toch echt heel erg afgesleten hoor. De hoefsmid van stal vind het nog meevallen, het kan nog. Mijn stalmaatje vind het ook nog kunnen. Maar de rest van stal zegt dat hij echt ijzers nodig heeft.

Wie moet ik nu geloven? Ik vind het echt heel erg moeilijk...Ook omdat hij dat been zo sleept.

@ broadway: ik voer hem wat haver bij, voor wat extra energie. Hij wordt er totaal niet heter of angstiger van. Hij is van een angsthaas veranderd in een supercool beest dat nergens bang voor is!

Hoe lang ben jij nu met je paard aan het revalideren? En heeft je paard ook moeite met de draf? Wat doe jij aan oefeningen/beweging?

Ik hoor het graag.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:38

Het revalideren op zich duurde t/m het rijden 1 1/2 jaar , maar wel in combinatie met een orthopedische hoefsmid. Toen kon ik "normaal"opstappen, toen spurtte hij niet meer weg , wel gelijk naar voren stappen, dus nooit helemaal stilstaan, daarom probeerde ik het op den duur met een krukje bij het opstappen en nu staat hij prima stil !
Ook hij gooide zich vanuit de schouder omhoog, zo voelt het , maar is puur kracht vanuit zijn onderhals weghalend i.p.v.het been te strekken vanuit de schouder, de rug wegdrukkend....achteruit lopen kon hij niet en galop was alléén maar overspringen en paniek....
Zo te lezen zit het bij jouw paard meer in de boeg van de schouder...., daarom zet hij zijn been naar voren en is juist het naar achteren drukken een probleem ( oprekken) , dus de pas afmaken en weer omhoog doen voor de volgende pas.....
Staat hij weleens helemaal vierkant of nooit ? Draagt hij goed recht op de achterbenen ? Kun je foto's laten zien van de hoeven?
Of een filmpje zoals hij loopt ?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:25

@ broadway: Hoe heb je het rijden opgebouwd? Ben je begonnen met stappen en stukjes draf? Hoe moest je rijden?

Ik heb gister mijn hoefschoenen van Smid binnengekregen, ze passen goed en zijn goed aan- en uit te trekken. Ik ben benieuwd of dat helpt en wat mijn ervaringen met de hoefschoenen zullen zijn.

PS: Hij staat haast nooit vierkant, maar als hij in de paddock staat, dan staat hij weleens met zijn 2 voorbenen op 1 hoogte en 1 achterbeen op rust.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:32

Ik heb de foto's bekeken, zie duidelijk verzuring in de hals en ongelijke druk in 4 benen, net als bij mijn paard...een blik in de ogen van waakzaamheid/onzekerheid en een schouder die incompleet is......maar ook vanuit de heup ongelijk weggedrukt, een kip/ei effect noem ik zoiets, dus is het dragen voor dit paard zowel voor als achter scheef !
Zijn gedrag van onvoorspelbaarheid is zijn angst vanuit zijn lichaam en gevolgen vanuit het bewegen, dus moeilijk rechtuit maar nog moeilijker rond/zijwaarts gaan of afremmen en op een zachte ondergrond nog wankeler.....dus óf botsen óf vallen !
Ik ben begonnen met stevig doorstappen met de hoofd op schouderhoogte ( er beslist niét onder !) op de weg (harde ondergrond ) waarbij ik een touwtje gebruikte om hem te begrenzen, waarbij hij wel gedeeltelijk hulp vanuit zijn hals mocht halen, maar niet zijn rug weg kan drukken en/of zijn onderhals uit kan drukken......dus absoluut niet vastzetten in de hals, maar vanuit jouw hand hem naar de ontspanning spelen !
Hij moet eerst gecorrigeerd worden in de achterbenen, zodat hij hier in balans komt en sterker gemaakt wordt , van hieruit kan het dragen beginnen en kan de schouders "losgelaten"worden......
Als hij vandaaruit kan ontspannen en achter goed aantrekt kun je rechte lijnen en af en toe een volte vragen, maar controleer altijd dat hij wel recht en dragend verder gaat !!!
Kun je hem niet recht en dragend krijgen dan is het verstandig zijn wervels rond zijn heup te laten controleren , want als hier het probleem is begonnen, kun je ook denken aan een halve dwarslaesie wat zich openbaart in de schouder (gedeeltelijke verlamming ), wat ook door een val kan ontstaan ! DUS RECHTRICHTEN Is DE EERSTE MUST !!!