Rare kale plekjes en jeuk?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Rare kale plekjes en jeuk?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:51

Willem onze haflinger die we nu een aantal weken in ons bezit hebben.
Heeft ik denk zins een week of drie, vier nogal last van jeuk, aan de billen naast de staart, manen en vooral daar net iets voor zijn schoft.
Dus ik zag dat dat de haren op zijn billen helemaal verfrommelt waren je kent het wel.
en bij de manen had hij kale plekken geschuurt.
Oke dacht ik hij heeft last van het verharen kan ik begrijpen als je zo'n teddy beren vacht hebt.
Maar nu heeft hij zins een week een soort bobbeltjes tussen zijn haren. Als ik er aan krab komt er een korstje of schilfers (hoe je het wilt noemen)er af met wat haren en tussen zijn vacht zit dan een kaal plekje.
Hij heeft deze bobbeltjes op de billen, flanken, nek, borst en schouders zeg maar overal behalve de buik en benen.

Mijn vraag is nu rara wat is dit.
Ik ken het nog niet.
Ik heb al aan luizen of zo zitten denken. maar dat verklaart alleen de jeuk naar mijn idee.

x_Melis

Re: Rare kale plekjes en jeuk?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:16

Misschien toch even na laten kijken ???
Suc6;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:11

Allergie? Zonder foto is het lastig iets te zeggen, wellicht even met een DA bellen?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:12

Heeft hij deken om in de wei?? Misschien last van regenexceem?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:12

Klinkt heel duidelijk als regenschurft (/regeneczeem/rainrot = hetzelfde) , maar om zekerheid te hebben zou je er de DA even naar moeten laten kijken Lachen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 08:04

Hij is niet van mij. Ik verzorg hem en ben bang dat eigenaar er niemand bij gaat halen. Overigens hij heeft geen deken op. En loopt altijd buiten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:35

Mijn paardje heeft net zoiets, maar dan in de zomer als hij te veel eiwit binnenkrijgt. Ik behandel de wondjes met betadine scrub en daarna een beetje dactarin eroverheen.

Het is bij mij een soort schimmel. Je zou het eventueel kunnen proberen want dactarin is niet schadelijk, je kan het als voetschimmelmiddel bij elke apotheek krijgen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:01

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:03

kimmy1985 schreef:
Willem onze haflinger die we nu een aantal weken in ons bezit hebben.
Heeft ik denk zins een week of drie, vier nogal last van jeuk, aan de billen naast de staart, manen en vooral daar net iets voor zijn schoft.
Dus ik zag dat dat de haren op zijn billen helemaal verfrommelt waren je kent het wel.
en bij de manen had hij kale plekken geschuurt.
Oke dacht ik hij heeft last van het verharen kan ik begrijpen als je zo'n teddy beren vacht hebt.
Maar nu heeft hij zins een week een soort bobbeltjes tussen zijn haren. Als ik er aan krab komt er een korstje of schilfers (hoe je het wilt noemen)er af met wat haren en tussen zijn vacht zit dan een kaal plekje.
Hij heeft deze bobbeltjes op de billen, flanken, nek, borst en schouders zeg maar overal behalve de buik en benen.

Mijn vraag is nu rara wat is dit.
Ik ken het nog niet.
Ik heb al aan luizen of zo zitten denken. maar dat verklaart alleen de jeuk naar mijn idee.

Die van mij heeft dat ook.. Ik heb zitten denken waarvan het kan komen.. Ik zou het echt niet weten . Ik dacht eerst aan schimmel, maar na 2x behandelen met Imaverol zie ik geen verbetering.. Ik ga morgen eerst de DA bellen om er naar te laten kijken.. Want ik weet het zelf ook niet meer.. Ik heb op internet gekeken, maar wordt niet wijzer.. Als ik meer weet zal ik het hier neerzetten Lijst !!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:07

Niet een vorm van zomerexceem?
Haflinger op mijn werk had het ook en als die begon met schuren, schuurde ze er ook van die ribbels in zeg maar....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:26

Hoe groot zijn die bobbeltjes? Zijn ze echt heel klein, of ongeveer een 5-eurocent-stuk groot? Als ze heel klein zijn lijkt het me een allergie, teveel eiwit. Als het grotere plekken zijn kan het rainrot zijn, het kan ook schurft zijn, die beestjes zie je niet, die kruipen onderhuids, maar een dierenarts kan dat inderdaad wel zien aan de hand van huidafschraapsel. De behandeling van rainrot en schurft zijn heel verschillend, dus dat kan je niet zomaar gaan proberen lijkt me.
Verder zou zomereczeem ook nog kunnen, maar ik weet niet of dat nu al aan de orde is met dit weer.
Balen dat de eigenaar er geen dierenarts bij wil halen, anders was het vast snel duidelijk!
Staat hij overigens met andere pony's of paarden, als het schurft zou zijn, heb je grote kans dat die ook last krijgen. De andere opties zijn niet besmettelijk, dus dat is ook al een manier om iets uit te sluiten.
Veel succes en als het mogelijk is, plaats maar duidelijke foto's. Dan is misschien ook iets meer te zien voor ons.

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:10

Vanmorgen is de DA geweest. Hij zei dat het een allergische reactie was bij mn pony.. Hij dacht iets met haver..Mn pony krijgt wel sinds kort nature's best..
Ze schuurt wel veel.. Heb wel een middel gekocht voor de jeuk dat helpt wel anders worden de manen erg kort..

Weet jij al meer kimmy????

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:06

patbelle schreef:
Vanmorgen is de DA geweest. Hij zei dat het een allergische reactie was bij mn pony.. Hij dacht iets met haver..Mn pony krijgt wel sinds kort nature's best..
Ze schuurt wel veel.. Heb wel een middel gekocht voor de jeuk dat helpt wel anders worden de manen erg kort..

Weet jij al meer kimmy????

nee ik weet nog niet erg veel. Wel moet ik zeggen dat het op het moment minder erg is. Ik zie minder kale plekjes, en hij heeft nu vooral jeuk op zijn kont boven zijn staart. Ik zou echt niet weten wat het is. Ik denk geen ringworm, geen rainrot. Het lijkt nog het meeste op eiwit bultjes. Maar die jeuken niet dacht ik.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:09

willem, onze haflinger die we nu in ons bezit hebben....

hij is niet van ons, maar het is een verzorgpony...

spreekt elkaar een beetje tegen???

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:53

ikenindi schreef:
willem, onze haflinger die we nu in ons bezit hebben....

hij is niet van ons, maar het is een verzorgpony...

spreekt elkaar een beetje tegen???

ik kom al 15 bij de zelfde paarden Dan ga je ze als je eigen beschouwen. Maar dat zijn ze dus niet. Al zegt de eigenaar soms van wel

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:43

Ik had er met mn instructrice erover.. Zij denkt dat het eitwitbulten zijn, die kunnen ook zo klein zijn.
Die bultjes zijn haast weg.. Die van mij schuurt nog wel, idd ook bij dr staart.. Maar daar smeer ik ook sweet itch? spul voor de jeuk met dode zee.. Dat helpt wel.. Ze heeft geen jeuk meer in de manen, want die zitten al een tijdje netjes in een vlecht..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 08:28

Oké dan zal ik dat spul ook eens gaan halen. Bedankt voor de tip.

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:24

iljaa_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:06

ons paard heeft t ook ...
hij krijgt overal tussen zijn haren door van die kale plekjes ...
die van ons staat 24/7 buiten ....