Verrekte Kniebanden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Verrekte Kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:29

Hai Hai.

Bij mijn paard is de diagnose verrekte kniebanden gesteld, dmv een kreupelheidsonderzoek. Hij buigt zijn knie niet meer en kan die dus niet onder zijn lijf plaatsen. Hij loopt hierdoor kort, stijf en 'huppeld' wat. Er zit enigzins vocht bij dus het is misschien een gekke sprong in de wei geweest icm een trap van een ander paard, dat kan natuurlijk altijd.

hij staat nu aan de Metacam, sinds vorige week vrijdag en stalrust, hij komt 2x per dag buiten om aan de hand een halfuur tot een uur te grazen en stappen. Rennen en springen mag niet, evenals niet in de wei, hij is daar te druk voor en gunt zichzelf dus geen rust. Iets wat hij wel nodig heeft nu. Vrijdag heeft hij ook nog andere injecties gehad met antibiotica &, ik geloof, ontstekingsremmende middelen.

mijn vraag is nu wie heeft hier ervaring mee? hoe is het bij jouw opgelost? is het helemaal over gegaan of blijft de knie een zwakke plek?.

Nouja alles is welkom hierover, ook duidelijke uitleg hoe het nou zit enz. Alvast bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden Haha!

groetjes, Rianne

Pytje

Re: Verrekte Kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:08

ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel dat de knie sterker kan worden als je hem dingen laat slepen. Bijvoorbeeld een trekker/autoband. Uiteraard als hij dit weer aankan.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 10:51

Dankje voor je reactie. Maar dit is inderdaad voorlopig nog niet aan de orde, helaas.

nog meer mensen met ervaringen etc? Lachen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:47

Nee, dat begrijp ik (stond er ook bij), maar het is voor straks bedoeld.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:33

Het paard van mijn vriendin heeft het ook gehad. De blessure duurt heel lang, en zij heeft ook veel terugslag (lees stijf/spierpijn) gehad.
Haar paard heeft het nog 2e keer gehad, toen in een lichtere vorm, madam was gaan hangen in het halster.
Al met al heeft zij na 1,5 jaar nu weer een wedstrijd gestart, zij moest echter meteen weer M2 starten, wat natuulijk ook geen B meer is...
Ik zou in ieder geval samen met een fysio/osteopaat/acupunctuur samen een trainingsprogramma opstellen, veel massage in combinatie met acupunctuur werkte bij haar paard heel goed.
En het belangrijkste wat er is en wat haar fysio ook zij: LUISTER NAAR JE PAARD!
Als je paard de dag erna spierpijn heeft, dan heb je de dag ervoor teveel gedaan! Het gemakkelijkste is om een dagboek bij te houden om de verbeteringen/verslechteringen te kunnen zien. Spierverwarmend middel kan ook onspannend/verlichtend werken, dat gebruikte zij ook en de druppels van VSM, ik meen Tendo Cure, weet ik niet zeker maar je kunt de site even raadplegen. www.vsm.nl
Veel Succes met je paard gewenst!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:34

Kniebanden worden ook wel eens ingespoten om de doorbloeding te verbeteren en de genezing te bevorderen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:04

@ Tickels ik had je ook een pb gestuurd maar kan je ook meer vertellen hoe deze diagnose gesteld is, wat er precies aan gedaan is enz. Een beetje meer details? Zou ik heel fijn vinden al was het alleen maar om te weten Ja

@ Schangah, inspuiten is beetje drastisch denk ik. Ik ga eerst maar afwachten hoe het nu gaat maar het lijkt beter te gaan na (nu) 9 dagen boxrust alweer. Lachen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:52

Allejandro schreef:
@ Tickels ik had je ook een pb gestuurd maar kan je ook meer vertellen hoe deze diagnose gesteld is, wat er precies aan gedaan is enz. Een beetje meer details? Zou ik heel fijn vinden al was het alleen maar om te weten Ja

@ Schangah, inspuiten is beetje drastisch denk ik. Ik ga eerst maar afwachten hoe het nu gaat maar het lijkt beter te gaan na (nu) 9 dagen boxrust alweer. Lachen

Inspuiten is geen drastische oplossing, wordt veel in de sport toegepast hoor, ook bij paarden met slappe kniebanden. Ene ik zie dat het een tuigpaard is. Mijn oudste merrie is een volle tuiger en is ingespoten voor te slappe kniebanden, heeft daarna nooit meer last gehad. Haar dochter is een halve tuiger en heeft nu pas haar knieband verrekt. Wanneer dit niet over is deze week laat ik haar ook inspuiten.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:22

De mijne heeft het ook gehad. Gebeurt tijdens longeren. Hij moest eerst 3 dagen stalrust en kreeg voor 6 dagen Quadrisol. Na 3 dagen mocht ik weer 2 keer per dag 10 minuten stappen. Na een week kwam de DA weer kijken. In stap liep ie weer goed. Ik moest toen 2 weken 2 keer per dag stappen en steeds weer wat langer. Na 2 weken mocht ik er weer op een heel rustig aan weer opbouwen. Dat ging goed. Totdat hij weer beslagen werd door de hoefsmid. Door de rare houding tijdens het beslaan liep ie weer kreupel. Ik heb toen weer 3 weken alleen aan de hand gestapt en toen weer begonnen met opbouwen. Na een week of 4 begon het weide seizoen en heeft hij 3 maanden op de wei gestaan en heb ik hem niet meer gereden. Na die periode ben ik weer begonnen met rijden en heeft hij er geen last meer van gehad. Hij staat wel nog steeds vaker met dat been op rust dan met het andere.
Hij was toen het net gebeurt was wel zo erg kreupel dat hij op 3 benen hinkte.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:25

Mijn bijna drie jarige heeft dit gehad aan zijn rechterachterknie, ook ik kreeg het advies , boxrust en stappen. Helaas werd meneer alleen maar erg druk van in stal staan en ging constant rondjes draaien en steigeren in stal.

Ik heb hem toen naar Duitsland gebracht, waar hij elke dag 8 uur buitenstaat met een jonge shet, nu een paar maanden verder is hij helemaal weer goed. Ik zou hem eigelijk zadelmak gaan maken deze zomer maar door de blessure heb ik dat een jaartje uitgesteld, zodat ik zeker weet dat het over is en zijn knie sterk genoeg.

Door dit voorval ben ik helemaal van een principe boxrust afgestapt, onze merrie die last heeft van iets anders moest ook boxrust houden en stappen , maar was tijdens het stappen zo onrustig dat ze zichzelf elke keer bijna een ongeluk bezorgde, ik heb haar toen op het land gezet waar ze heel rustig is.
Vier weken later werd mij verteld dat ze heel erg vooruit is gegaan en weer mag opbouwen, ik heb besloten haar nog een paar maanden de tijd te geven en zij gaat half april lekker het land op voor de zomer.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:33

@ Schangah, oke. hoe werkt dat precies dan het inspuiten? gewoon een spuit 1x en het is over of hoe en wat? Nee ben niet nieuwsgierig Bloos

@ cynthiar, het is bij mij waarschijnlijk in de wei gebeurt, hij kwam licht kreupelend uit de wei (niet eens eigenlijk , alleen af en toe een misstap)
Hij staat nu 9 dagen op stal maar hij maakt hij zich soms zo druk dat het niet beter wordt. Ook met die sneeuw is hij zo hyper als een konijn en dat is natuurlijk niet goed. Stappen doen we al niet meer, ik houd het bij grazen aan de hand dit is nog net iets veiliger. Hij is wel rustig zolang hij mag grazen en hij beweeg toch wat.
Ik hoop dat hij snel weer in de wei mag! Hij staat er vaak mee op rust ja, dat klopt. Mijn paard loopt ook echt niet op 3 benen hoor, hij kan alleen zijn knie simpelweg niet buigen cq onder zijn lichaam zetten dus.

@ FuegoJoy, ja de boxrust gaat steeds beter. Steigeren e.d. doet hij eigenlijk niet meer in zijn box, hij lijkt zich er een beetje bij neer te leggen maar ook valt hij heel erg af. Hij wordt vrij mager helaas..
Helaas kan hij niet op het land, omdat dit grote, zware weide is (modder e.d.) en veel pony's, waarmee hij dus ook stoeit. Dit lijkt mij niet bevorderlijk voor zijn blessure Knipoog

Hij heeft gister de laatste metacam weer gehad en ik ga morgenochtend eens kijken hoe het er mee gaat en dan bellen om te overleggen met de dierenarts.
Ik hoop dat hij goed genoeg loopt dat hij eerst in de wei kan, maar de peesjes en springschoenen gaan wel om hoor. Zo jolig zal hij dan wel zijn ..
hoop echt dat hij geen box rust meer hoeft, want hij staat ook hele dagen alleen in de stal ('s nachts niet).
Niks aan...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:55

Kun je hem niet op een klein stukje zetten met een rustig maatje?
Heb paard gehad met verrekte banden bij haar voorbenen. Heeft al met al best wel lang geduurd voordat het weg was en altijd nog als ik bijv. door de duinen had gereden was ze de twee, drie dagen erna gevoelig en liep kort.
Ik heb haar lange tijd ingesmeerd met multimilk van de paardendrogist, overigens op aanraden van Eric Laarakkers. Als ik dan dacht dat ik toch weer iets merkte smeerde ik ook preventief multimilk, had het idee dat het wel werkte.
Ik hou persoonlijk niet van inspuiten, geloof meer in training en preventie. Maar goed, dat is denk ik wat je persoonlijke visie is en of je het geduld kan opbrengen.
Zou heel, maar dan ook heel voorzichtig zijn hem zo weer de wei op te doen, ook al doe je peesbeschermers om want die helpen natuurlijk niets voor die knieband. Ik zou het dus niet doen, eerlijk gezegd. Eerst gericht, rechtuit stapwerk, dan draf / galopwerk. Als dat rechtuit weer goed gaat rustig grote voltes. Dan weer eens los en dan pas weer het land op in een groep. En als je het dus kunt regelen op kleiner stuk met rustig maatje. Maar anders, tja, dan maar een paar keer per dag stappen, gewoon rechtuit. Dat een week of twee volhouden. Dan stap/draf werk, en dan uitbouwen. Dat is eigenlijk het beste, is mijn ervaring althans. Succes ermee!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:56

Nou even een update Knipoog

Maandag de laatste metacam gegeven en dinsdag gebeld met de dierenarts en overlegd dus. Hij liep aan de hand eigenlijk heel goed ( niet onregelmatig). Dus met de dierenarts afgesproken dat ik erop mocht stappen, eerst 10 min, dan 20 min en zo opbouwen en dat hij vrijdag langs zou komen voor controle. Dus ik heb dinsdag, woensdag en donderdag gestapt en ging eigenlijk prima. Niet stijf, niet onregelmatig (wat ik voelde dan) en hij vond het fijne afwisseling met de boxrust. In de wei mocht nog niet.

Vandaag kwam de dierenarts dus en even gelopen aan de hand, gevoeld etc (hij sloeg de dierenarts bijna het licht uit zijn ogen toen hij aan zijn kniebanden kwam, echt van pijn dus.) en nog meer gelopen. Hij loopt dus nog altijd niet goed, hij zakt ook wat scheef en hij maakt zijn passen niet af en buigt zijn knie dus nog niet. Ook is altijd nog zijn knie dikker dan de andere knie (en dat na 14 dagen!). Dus doorgaan met de boxrust en hij mag 1x per dag een halfuurtje stappen/grazen of 2x per dag 20 min maar meer zeker niet. En dat voor de eerstkomende 6 - 8 weken. Hij heeft dus idd of een pijnlijke meniscus of gescheurde/Verrekte kruisbanden zoals ik eerder al gehoord had van de dierenarts..

We zijn er nog wel even zoet mee helaas. Verdrietig

Geen gunstige diagnose dus. Verdrietig