Vraagje sterilisatie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

Vraagje sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 10:54

We hebben een merrietje die drie keer een dood veulentje gekregen heeft en willen dus absoluut niet meer dat ze gedekt wordt.
Aangezien het best een dominant merrietje is kan ze niet overweg met andere merrie's maar wel met hengsten, we hebben 1 hengstje waar ze erg goed mee overweg kan, hij word nu bijna 1 jaar.
Op dit moment staan ze apart aangezien er gevallen bekend zijn van hengstjes die al vroeg dekken.
Dit hengstje casteren wil ik niet, wil verder met hem naar de keuringen.
Nu is mijn vraag is het mogelijk om een merrie te laten sterilisren?? en heeft iemand hiet ervaringen mee.
Ben benieuwd en anders ga ik eens bellen met de kliniek

CarpeDiem

Re: Vraagje sterilisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:14

merrie steriliseren is een hele riskante operatie!!
Waarom is nog niet bewezen, maar een groot gedeelte sterft een paar dagen na de operatie uit het niets.

Je zou de merrie een hormoon product kunnen geven, maar gewoon gescheiden laten opgroeien lijkt me een goedkopere oplossing.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 07:49

Idd, steriliseren is heel erg riskant. Ik zou ze toch gescheiden op laten groeien, is beter voor je merrie.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 09:06

Bedankt voor de info, als dit echt zo riskant is blijven ze maar mooi gescheiden staan. Ik had dit eigenlijk ook nog nooit gehoord of ze dit deden, daarom was ik wel benieuwd, maar nu snap ik het wel raar eigenlijk dat er daarna zoveel merries sterven.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:15

Je kan haar wel chemisch laten steriliseren. Dit wordt gedaan dmv een injectie of een pilletje, dat moet je geloof ik elke keer een paar weken voor ze hengstig moet worden laten doen. 't is wel heel duur en 't geeft geen garantie, maar dat is voor zover ik weet de enige sterilisatie die bij paarden mogelijk is.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:45

écht steriliseren (eigenlijk castreren omdat je de eierstokken weghaalt) kan ook. maar is dus érg riskant.

Hormonen geven kan idd, maar lijkt me veel te duur. Zeker omdat t op te lossen is met apart zetten..