annular ligament of bandje om de kogel en pezen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kari

annular ligament of bandje om de kogel en pezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:07

Heeft iemand een blessure gehad aan het annular ligament het bandje wat om de kogel en pezen loopt ?
Hoe is dit genezen , hoe lang heeft het geduurd ,is het gewoon genezen zonder dat het bandje doorgesneden moest worden i.v.m. littekenweefsel ?

maaikemuis

Re: annular ligament of bandje om de kogel en pezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:11

Ja, oud verzorgpaard heeft dit gehad. Ik wil je niet ontmoedigen, maar de opties die je hebt zijn niet rooskleurig. Met rust zal dit nauwelijks genezen, en het blijft een zwakke plek. Je kan het operatief laten verhelpen, maar of dat zinvol is dat kan alleen een dierenarts bepalen. In ons geval was dit niet het geval, het zou de pony meer kwaad doen als goed (beest was 20 destijds). Wij hebben besloten om het in te spuiten en daarna rust te geven. Daarna heeft hij een jaar goed gelopen om daarna met tussenpozen weer last te hebben.

Vanwege zijn leeftijd (22 inmiddels) hebben we besloten om ponybeest met pensioen te sturen.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 09:13

We hebben een week geleden een scan laten maken dat was 3,5 maand na de blessure .
volgens de dierenarts is het bandje hersteld met maar een klein beetje litteken weefsel maar waar ik bang voor ben is dat het nog zo warm is na het wandelen .
Ik hoefde niet terug te komen alleen als bij het opbouwen zijn gallen boven het bandje uit gaan komen dan moeten ze het bandje doorsnijden .
Ik zou graag willen weten of er paarden zijn die dit gehad hebben en weer gewoon goed zijn geworden zonder het bandje door te halen ?
zijn er ook paarden die genezen nadat het bandje is doorgesneden ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:49

ik zou eens bij de amerikaanse forums proberen bijv op barrelhorses.com ik heb dit onderwerp daar vaker gezien. Ligament blessures zijn in het algemeen goed te genezen met warm/koud therapy (bijv met liniment (warm, doorbloeding) en dan paar uur later weer koud afspuiten en met aqua therapy (kijk op filmpje bij nedpoint.com onder aquatred) Ik ken de blessure niet op de plaats waar je beschrijft, maar ik heb een paard in de show gereden die ook een ligament blessure heeft gehad. Die hebben ze toen inlaten spuiten met een bepaald medicijn dat de ligament sterker maakt. Toen moesten we het paard weer gaan bewegen; veel berg op , berg af , stappen en draven om de ligament sterker te maken en veel warm/koud stimuleren van de doorbloeding voor en na t rijden. Beterschap Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:03

Hey
ik weet niet welke dierenarts je hebt maar je zou eventueel voor een 2nd opinion kunnen gaan als je het niet vertrouwd. Als je wil kan even naar onze praktijk bellen wij doen heel veel kreupelheden, pezen en banden problemen en 2nd opinions. www.paardenpraktjijk-denethe.be

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:03

Trickrider; waar is dat paard mee ingespoten?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:54

ik geloof dat dat medicijn iodine heet maar ik weet het niet zeker, zou ik aan de DA na moeten vragen. Hij heeft daarna ook nog een supplement gekregen en binnen 3 maanden liep hij weer vollop mee in de shows, heeft het ook niet meer terug gekregen en dit is inmiddels een jaar later
edit: dit supplement was een soort vitamine supplement voor opbouw en versterking van spieren en banden
Laatst bijgewerkt door Sassy4barrel op 19-03-08 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:10

Ik ben wel benieuwd... als je het vragen wilt Ja

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:14

doe ik Lachen duurt misschien wel een weekje ofzo voordat ik de DA weer zie.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:16

Ken het wel van het superior check ligament, deze zit vlakboven de knie en hecht aan aan de oppervlakkigebuigpees. Mijn paard heeft hier al een hele tijd last van en gaat hier waarschijnlijk aan geopereerd worden. De resultaten zijn goed, wordt vooral veel in Nieuw-Zeeland gedaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:24

Mijn merrie heeft/had een blessure aan het check ligament. Zij heeft ruim 4 maanden op rust
gestaan in de wei met haar veulen en na die tijd heb ik een scan laten maken, was nog steeds hetzelfde
en niet hersteld, maar moest wel met haar gaan stappen en draven over de verharde weg (ze was inmiddels
niet meer kreupel) en eventueel draven in de bak, maar dan alleen maar rechte lijnen. Op dit moment rij
ik al weer 2 maanden wat intensiever in de bak en ze is niet meer kreupel geweest. Van het voorjaar wil ik
nog wel een keer een scan laten maken om te kijken of er verbetering te zien is. Wat ik wel begreep van mijn
DA is dat dit bandje ook wel eens doorgesneden werd en het er dan net zo uit zag als bij mijn merrie nu en dat
het best zo kan zijn dat ze er niet meer kreupel aan wordt omdat de pezen zelf sterk genoeg zijn om de functie
van het check ligament over te nemen. Ik weet dus niet of dit een zelfde soort bandje is als waar jij het over hebt, maar
zo ja dan hoeft er nog niks aan de hand te zijn Lachen
Sterkte met je paardje Ach gut

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:35

MD-->BEH

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:36

Mijn paard heeft een blessure aan het annulair ligament. Dit was behoorlijk ernstig, hij kon eigenlijk niet meer lopen toen het gebeurd was. Zijn been was dik tot en met de sprong. Na revalidatie met pijnstilling en staprust liep hij weer goed.

Omdat zijn kogel wel dik bleef hebben ze in de kliniek een echo gemaakt en daarop gezien dat het annulair ligament extreem verdikt is, ze hebben het toen ingespoten met corticosterioden en ik hebt nogmaals een periode gestapt. Daarna was het niet verbeterd, maar tot nu loopt hij nog zuiver...

Afwachten dus of dat zo blijft. En anders is een operatie waarbij ze het bandje doorhalen een mogelijkheid. Maar hoe dat precies zit weet ik niet.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:51

Mijn merrie heeft een jaar of 2 terug een blessure gehad aan de kapsels om de kogel LV. Dit is aan het licht gekomen door uitverdoven, op de echo viel er namelijk niet veel bijzonders te zien. Uiteindelijk is zij na 3 maanden boxrust en daarna 3 maanden weiderust volledig genezen. Inmiddels loopt ze al weer een hele poos probleemloos onder het zadel.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:26

He bedankt voor al jullie reactie,s ik heb in ieder geval weer hoop dat het helemaal goed komt .
MIjn paard had een groot gat in dat bandje en is ingespoten met P.R.P. dat word bij mensen al veel gebruikt maar bij paarden is het er nog maar net .
P.R.P. geneest iets 5 keer zo snel en minder litteken weefsel en meer bindweefsel waaruit het bandje en pezen zelf bestaan
Volgens de D A . is het weer helemaal goed maar ik vind het nog zo snel en er zit toch af en toe nog wel veel warmte in .