Vochtbult onder de buik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Vochtbult onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:25

Hallo,

Toen ik mijn pony vandaag aan het poetsen was ontdekte ik een dikke bult onder haar buik. Ik heb toen metteen de pensionstalhouder er bij gehaald en die zei dat het een vocht bult was en waarschijnlijk kwam omdat ze best wel veel ligt en dus steeds met haar hoeven tegen haar buik zit.
Nou zit die vochtbult er ineens vandaag dus ik denk dat het misschien ook nog wel eens kan komen van haar val gister (gleed de laadklep, verder niks ernstig, ze stond metteen weer op).

Nu is mijn vraag aan jullie wat kan ik het best doen, gewoon laten rusten?
Kan ik misschien beter tijdelijk even met een singelbontje rijden of helemaal niet rijden? De bult zit vlak voor de plek waar de singel normaal ligt.

Je kan in de bult zo hard knijpen als wil en ze geeft geen kick..

Groetjes Hilde

Utixo

Re: Vochtbult onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:27

Als je erin knijpt, blijven er dan putjes instaan?
Zijn er korstjes op?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:28

Nee er zitten geen korstjes op en als je na het knijpen los laat vormt de bult metteen weer in z'n oorspronkelijke vorm..
Edit: het is een behoorlijke bult trouwens hij is ongeveer 5 cm lang 3 cm breed en 2 cm hoog..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:21

Niemand?

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:12

Mijn paard heeft ook ooit zoiets gehad.
Ik heb er toen voor de zekerheid een DA bijgehaald. Die dacht dat ze een trap gehad zou hebben. Het leek hem een grote blauwe plek.
Ik heb toen een soort van gel gekregen om de plek mee in te smeren. Dit was om de afvoer van het vocht/blauwe plek te versnellen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:16

dat zou traumeel gel geweest kunnen zijn. Ik zou het even een dag of 3 aan kijken en geen singel om doen. Mocht het na die dagen (en eventueel de traumeelgel erbij) niet minder zijn, even overleggen met de d.a.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:17

denk dat je het beste met koud water kan afspuiten !
Als het neit minder word in een paar dagen even de dierenarts er bij halen maar denk eerlijk gezegt dat dat niet nodig is!

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:22

Is het geen drukking van de singel?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:32

@ FunkyMistiC: Nee, want het zit net voor de singel.
Het is ook niet veel warmer dan de rest.. Ik ga denk ik gewoon eerst wel even alleen longeren en als het er vrijdag nog zit even de DA bellen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:34

Pytje schreef:
dat zou traumeel gel geweest kunnen zijn. .

Nee, het was één of andere (humane) sportgel. Ik kende traumeel toen nog niet, anders had ik dat er idd wel opgesmeerd Haha!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:41

Feliciaa, je hebt al even 2 PB's terug Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:44

Ik heb niks gekregen..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:50

Hm, op de een of andere manier heb ik ze naar Nikkel verzonden. Erg vreemd. Maar goed;

mijn pony had ooit een paar bulten onder haar buik, dit groeide binnen een week uit naar een mega bult, en slonk weer naar enkele bulten enzovoorts. Hierop kwamen korsten, en er kwam een soort van troebel vocht uit zetten. Te troebel voor vocht, maar te dun voor pus. Ik heb de veearts ervoor laten komen, maar helaas bleek mijn pony niet zo goed tegen antibiotica te kunnen, de bulten verdwenen wel, maar de pony werd sloom, futloos en een doffe vacht. Zodra de AB stopte kwamen de bulten terug. Toen heb ik de homeopathische weg ingeslagen en kreeg ik druppeltjes voor haar. 4 Druppels op een dag, een week een stinkende stal door alle afvalgiffen, en nooit meer last van bulten gehad. En weer een vrolijke pony.
Er was een mooi woord voor die bulten, het schijnt een oud boerenkwaaltje te zijn, daar kwam ik later achter. Geen idee meer welk woord natuurlijk.

Afbeelding

Hierop zijn de 2 beginnende bulten te zien, na een week was dit 1 hele grote bult.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:55

Ik zal het eens in de gate houden, ze heeft het pas sinds vandaag en het is metteen al best wel groot, ik ga het nu iedere dag in de gaten houden en als het niet weg gaat of kleiner word laat ik de DA komen..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:15

Ik ben zonet weer even bij dr geweest en het lijkt of het binnen in de bult een beetje hard word maar dat weet ik niet helemaal zeker.. Verder is ie nog de zelfde grootte en slinkt niet na beweging o.i.d

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:16

Is de bult warm? Heb je hem afgespoten of iets erop gesmeerd?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:20

Nee hij is niet warm en ik kan er een beetje in knijpen zonder dat het zeer doet.. Ik heb het niet afgespoten omdat dat mij niet echt nodig lijkt en m'n pony nogal een hekel heeft aan water.. Ik wacht met zalfjes smeren morgen nog even af als ie er dan nog steeds zit dan kan ik misschien wat proberen, maar wel in overleg met de DA

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:25

Die van mij had precies hetzelfde. DA er wel 6 keer bijgehad, bult werd alleen maar groter. Alles geprobeerd, peniciline, vochtafdrijvers, plaspoeders, trekzalf, niks hielp. Ik vermoedde steeds meer dat het meer met stofwisseling te maken had en heb haar van de biks afgehaald en op muesli gezet. Twee dagen, was de bult weg. Biks zit zo veel rommel in, muesli is organisch. Misschien kun je dit een paar dagen proberen?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:27

Kan het zijn dat ze is getrapt/zich heeft gestoten? Mijn paard heeft een bult net boven zijn spronggewricht, die zit er al een maand of 3. Na foto's en een scan bleek dit een bloeduitstorting te zijn. Dit is zeer waarschijnlijk gekomen door stoten/verrekking.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:28

Ja dat zou inderdaad kunnen. Ik had er nog niet eens overnagedacht maar we hebben al eerder een keer een pony opstal gehad die allergisch was voor de biks, zei kreeg ook allemaal bulten en begon gigantisch af te vallen, die pony was al bijna dood voordat we er achter kwamen.. Ik zal de pensionstalhouder eens opbellen om te vragen of ze dat willen doen.. Bedankt voor de tip Knipoog

@ Pytje: ze is de dag voordat ze de bult had naast de laadklep van de trailer gevallen toen ze met geen mogelijkheid op de trailer te krijgen was, het kan zijn dat zich toen gestoten heeft of bij het opstaan ofzo..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:30

feliciaa schreef:
Ja dat zou inderdaad kunnen. Ik had er nog niet eens overnagedacht maar we hebben al eerder een keer een pony opstal gehad die allergisch was voor de biks, zei kreeg ook allemaal bulten en begon gigantisch af te vallen, die pony was al bijna dood voordat we er achter kwamen.. Ik zal de pensionstalhouder eens opbellen om te vragen of ze dat willen doen.. Bedankt voor de tip Knipoog

@ Pytje: ze is de dag voordat ze de bult had naast de laadklep van de trailer gevallen toen ze met geen mogelijkheid op de trailer te krijgen was, het kan zijn dat zich toen gestoten heeft of bij het opstaan ofzo..

Proberen kan nooit kwaad Lachen Ik heb die van mij nog steeds van de biks af, en ze
knap zienderogen op. Veel beter in haar vel. Ze had nooit last van de biks hoor,
maar nu ze muesli krijgt, zie ik het verschil pas. Hoop dat het bij jou ook goed
uitpakt en dat het snel weer over is!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:31

owja, dat stond er inderdaad. maar hoelang staat je paard al op die brok? Lijkt me stug dat ze in eens allergisch is

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:33

Ze staat nou bijna een jaar op die pensionstalling, maar de pony die eeder allergisch was voor die brok heeft ook een jaar aan die brok gezeten voordat ze er echt op reageerde. Bij haar zijn we er alleen een beetje laat achter gekomen en was ze bijna dood gegaan van de allergische reactie. Ze zat onder de bulten had allemaal schilvers op haar hele lichaam werd sloom en heel erg mager..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:36

Aah oke, nou dan is het het proberen waard.

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:39

Mijn paard heeft dit sinds kort ook, waarschijnlijk getrapt door een ander paard. Het zit meer op zijn borst en heeft er geen last van, ook niet tijdens het rijden.
Het is bij hem ook hard aan het worden en trekt langzaam een beetje weg, en het lijkt me dat dit vrij normaal is. Naar mijn mening kun je, als hij erg geen last van heeft, gewoon rustig aan rijden (mits de singel niet erg in de weg zit en er last van krijgt!)