vreemde lip ( raadsel)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oranad

vreemde lip ( raadsel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:09

hallo iedereen

Ik heb het al op meerdere forums gezet dus probeer het hier ook maar een keertje.
Ik heb een arabische merrie ( drachtig, uitgeteld 15 april ) die sinds vorige zomer ( augustus ) een dikke onderlip heeft en 2 bulten in de bovenlip.
We dachten toen aan de grote berenklauw omdat de dame daar de bloemen van afgebeten had.
Maar nu staat ze al maanden op de paddock en is er geen berenklauw maar de lip blijft.
Ze heeft geen koorts, mest goed, urine goed, eet redelijk en is in haar normale doen.
Tandarts ook al geweest alles ok.
Dierenarts wil nu geen bloed nemen doordat ze heel angstig is en stress niet goed is met haar dracht.
Ben al van voeding veranderd, ander hooi ( dit telkens met 14 dagen ertussen) geen verschil
Ik heb er foto's van gemaakt als je wil kan je deze hier bekijken
http://www.flickr.com/photos/71395779@N00/
Volgens de dierenarts zijn het zeker geen melanomen, maar een allergie !
Kweet alleen niet meer aan wat het zou kunnen zijn, zoek dus al maanden.
Heeft iemand dit al gezien ?
Alle ideeen en tips zijn welkom
alvast reuze bedankt
patricia en madany

omaas

Re: vreemde lip ( raadsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:47

Ik heb het bij een kat gezien. Deze heeft een stofwisselingprobleem.
Ik ben geen arts, maar als ik vanuit mijn gevoel spreek zou ik zeggen dat dit ook te maken heeft met haar stofwisseling wat een relatie heeft met haar dracht.
Als haar urine goed is zou het geen eiwitten kunnen zijn, want dat hadden ze gelijk moeten zien. Voor mijn gevoel is zij ook te schraal voor een drachtige merrie, maar dat kan aan mij liggen.
Bloed afnemen zou inderdaad wel het beste zijn, maar als dat nu niet kan heb jij er ook niets aan. Misschien heeft zij meer vetten nodig??
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Succes!

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:24

hallo
reuze bedankt voor je reactie.
Ze staat inderdaad niet dik ( is ook mijn mening ) volgens de dierenarts is het prima zo en ik heb me door de vorige eigenaar laten vertellen dat ze ook daar met haar dracht niet echt dik was .
Ze kan ook niet echt dik worden want wil bijna geen krachtvoer eten ( zou ze nu wel moeten ) ze eet hooi en voordroog en wortelen zoveel ze wil, maar ik ben ook niet tevreden met haar uiterlijk en zal heel blij zijn als het veulen geboren is en hopelijk al de problemen minderen.
groetjes
patricia

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:28

oranad schreef:
hallo
reuze bedankt voor je reactie.
Ze staat inderdaad niet dik ( is ook mijn mening ) volgens de dierenarts is het prima zo en ik heb me door de vorige eigenaar laten vertellen dat ze ook daar met haar dracht niet echt dik was .
Ze kan ook niet echt dik worden want wil bijna geen krachtvoer eten ( zou ze nu wel moeten ) ze eet hooi en voordroog en wortelen zoveel ze wil, maar ik ben ook niet tevreden met haar uiterlijk en zal heel blij zijn als het veulen geboren is en hopelijk al de problemen minderen.
groetjes
patricia

wat voor hooi geef je haar dan?
in wortelen zit niks dus halen ze ook niks uit Knipoog

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:36

hoi

een deel is gewoon weide hooi, 1 ste snede ( goede kwaliteit )
een ander deel zijn eigelijk grassoorten speciaal gekweekt en in plastic vacuum gezogen ( deze hebben volgens de dierenarts een hele hoge voedingswaarde ) zijn van aveve en noemen jopack horsedinner
dit zou volgens de dierenarts voldoende moeten zijn om haar dracht mooi uit te dragen.
andere voeding heb ik al massaal geprobeerd zoals pavo, dooghe, mijten enzo ... ze wenst er maar 1.3 kg per dag van te eten de rest laat ze gewoon staan.
voeg ook nog lijnzaadoli en een omega olie ( dierenarts ) + supplement toe
nog tips ? ik hoor het graag
groetjes

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:49

oranad schreef:
hoi

een deel is gewoon weide hooi, 1 ste snede ( goede kwaliteit )
een ander deel zijn eigelijk grassoorten speciaal gekweekt en in plastic vacuum gezogen ( deze hebben volgens de dierenarts een hele hoge voedingswaarde ) zijn van aveve en noemen jopack horsedinner
dit zou volgens de dierenarts voldoende moeten zijn om haar dracht mooi uit te dragen.
andere voeding heb ik al massaal geprobeerd zoals pavo, dooghe, mijten enzo ... ze wenst er maar 1.3 kg per dag van te eten de rest laat ze gewoon staan.
voeg ook nog lijnzaadoli en een omega olie ( dierenarts ) + supplement toe
nog tips ? ik hoor het graag
groetjes

moet genoeg zijn, maarre krijgt ze dat altijd ik bedoel die speciale grassoorten, mischien is hieriets in verandert waar ze op reageert?

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:30

ze had die lip al voor ik met die grassoorten begonnen ben.
en dit omdat ze zo weinig krachtvoer wil, in dat gras zouden volgens de dierenarts voldoende eiwitten moeten zitten.
groetjes

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:18

Is er niet slobber voor drachtige merries waarin niet te veel suiker zit?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:22

is er iets verandert waarna ze dit kreeg?
b.v. voer, omgeving, andere paarden?

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:40

omaas schreef:
Is er niet slobber voor drachtige merries waarin niet te veel suiker zit?

ook slobber wil ze dus meestal niet.
soms wel maar dan moet ik er wel extra suiker bijdoen, en appelen en wortelen en dan ja soms eet ze het dan pfffffffff vervelend he

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 12:42

fjordowner18 schreef:

ze kreeg het in augustus en er was toen berenklauw in het weiland waar ze de bloemen van opat ( maar dan zou het volgens de dierenarts nu al weg moeten zijn )
en ze is drachtig dat was het jaar ervoor ook niet
verder niks anders ,alles zelfde, eten, paarden, plaats dus neen kan niks bedenken

bedankt voor de reactie
groetjes

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:31

oranad schreef:
fjordowner18 schreef:

ze kreeg het in augustus en er was toen berenklauw in het weiland waar ze de bloemen van opat ( maar dan zou het volgens de dierenarts nu al weg moeten zijn )
en ze is drachtig dat was het jaar ervoor ook niet
verder niks anders ,alles zelfde, eten, paarden, plaats dus neen kan niks bedenken

bedankt voor de reactie
groetjes

is berenkwlauw niet giftig?

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:34

Ik heb het gezien bij een int. springpaard.

Tand door de lip!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:43

Jaa misschien tan door de lip
of toch iets wat irritatie veroorzaakt ofzo ?

(Leuk dat ze op 15 april is uitgerekend)(Dan ben ik jarig)

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:55

neen berenklauw is volgens de dierenarts niet giftig alleen blijven de meeste paarden er gewoon af ! zij niet dus Tong uitsteken

ja 15 april komt dichterbij he Knipoog alvast voor jou een hele fijne verjaardag gewenst

en geen tand door de lip ! het geheel heeft geen wondjes ofzo

groetjes

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:52

Al eens gedacht aan een tand door de lip? Mijn paard heeft dat gehad vroeger en nu iets aan over gehouden

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 15:36

hallo

neen het zou volgens de dierenarts echt om een allergie gaan ofzo !
het is van de ene moment op de ander zo komen opzetten dus tand door de lip zouden we zeker gezien hebben, er zijn ook geen wondjes
toch bedankt voor je reactie
groetjes

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:07

Hoi,

Ik heb even gegoogled op berenklauw omdat ik aan de hand van jouw info zelf niet direct heb kunnen vaststellen welke berenklauw jouw paardje heeft gegeten.
De "reuzenbereklauw" zorgt namelijk wel degelijk (in ieder geval zeer bekend bij mensen blaren en een huid die zeer gevoelig is voor het licht) ik zou me zo kunnen voorstellen dat jouw paardje tijdens het eten van de bloemen de brandharen heeft aangeraakt, en daardoor of een reactie, of een soort van blaar heeft gekregen. De kleine is niet giftig, dus als het die is geweest gaat dit verhaal niet op, maar anders zou ik de onderstaande tekstjes even doorlezen.

groetjes kim

Wie in aanraking komt met blad of stengels van de reuzenberenklauw of zonder handschoenen daarin knipt, kan een enorme wond krijgen. Vooral stengel en bladsteelharen zijn de grote boosdoeners. Als de huid in aanraking komt met de brandharen, veroorzaakt dit in eerste instantie een brandblaar. Later wordt dit een open zwerende wond, waar je niet zo maar in korte tijd vanaf bent. Zodra de huid in aanraking is geweest met berenklauw, kan afwassing met een verdunde lysoloplossing een erge ontsteking van de huid voorkomen.

giftigheid en fotodermatitis
Stengel en stelen van de bereklauw zijn bezet met fijne naalden ,
bij aanraking breken deze af en wordt een gif in de huid ingebracht.
de eerste verschijnselen zijn roodheid en jeuk . Kom je met deze
rode plek in de zon dan ontstaan er blaren en kan je behoorlijk last
van hebben .
De Europese (kleine) berenklauw is niet giftig en geeft geen irritatie van de huid. Je kan ze zelfs aan konijnen of cavia's voeren. Amerikaanse (die hele grote) berenklauw geeft wel huidirritatie, tot blaren aan toe.
nog meer info:http://www.denachtuil.eu/kruiden-berenklauw.htm

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 00:44

Hallo Oranad,
pas geleden zag ik op tv dat er bij een dier een hooi sprietje in de huid was gegroeid en daardoor was er onderhuids een grote buld ontstaan,waar het dier niet direct last van had,maar wat er wel vreemd uit zag, de bult was bij dat dier ook niet ontstoken of zo , De dieren artsen die de bult geopereerd hebben na een hele poos, stonden ook verbaast te kijken dat die grote bult veroorzaakt werd, door zo'n miezerig sprietje hooi , ik kan me voorstellen dat dat bij je paard ook zoiets zou kunnen zijn.
.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:46

kippetje schreef:
Hoi,

Ik heb even gegoogled op berenklauw omdat ik aan de hand van jouw info zelf niet direct heb kunnen vaststellen welke berenklauw jouw paardje heeft gegeten.
De "reuzenbereklauw" zorgt namelijk wel degelijk (in ieder geval zeer bekend bij mensen blaren en een huid die zeer gevoelig is voor het licht) ik zou me zo kunnen voorstellen dat jouw paardje tijdens het eten van de bloemen de brandharen heeft aangeraakt, en daardoor of een reactie, of een soort van blaar heeft gekregen. De kleine is niet giftig, dus als het die is geweest gaat dit verhaal niet op, maar anders zou ik de onderstaande tekstjes even doorlezen.

groetjes kim

Wie in aanraking komt met blad of stengels van de reuzenberenklauw of zonder handschoenen daarin knipt, kan een enorme wond krijgen. Vooral stengel en bladsteelharen zijn de grote boosdoeners. Als de huid in aanraking komt met de brandharen, veroorzaakt dit in eerste instantie een brandblaar. Later wordt dit een open zwerende wond, waar je niet zo maar in korte tijd vanaf bent. Zodra de huid in aanraking is geweest met berenklauw, kan afwassing met een verdunde lysoloplossing een erge ontsteking van de huid voorkomen.

giftigheid en fotodermatitis
Stengel en stelen van de bereklauw zijn bezet met fijne naalden ,
bij aanraking breken deze af en wordt een gif in de huid ingebracht.
de eerste verschijnselen zijn roodheid en jeuk . Kom je met deze
rode plek in de zon dan ontstaan er blaren en kan je behoorlijk last
van hebben .
De Europese (kleine) berenklauw is niet giftig en geeft geen irritatie van de huid. Je kan ze zelfs aan konijnen of cavia's voeren. Amerikaanse (die hele grote) berenklauw geeft wel huidirritatie, tot blaren aan toe.
nog meer info:http://www.denachtuil.eu/kruiden-berenklauw.htm

hoi
ik veronderstel dat het de grote berenklauw was want ze waren toch wel meer dan 1 meter hoog en de stengels pikten inderdaad.
we wachten nu rustig af tot na de bevalling en gaan dan verder overleggen.
gelukkig heeft ze er verder geen last van.
bedankt voor je reactie
groetjes
patricia

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:48

cara schreef:
Hallo Oranad,
pas geleden zag ik op tv dat er bij een dier een hooi sprietje in de huid was gegroeid en daardoor was er onderhuids een grote buld ontstaan,waar het dier niet direct last van had,maar wat er wel vreemd uit zag, de bult was bij dat dier ook niet ontstoken of zo , De dieren artsen die de bult geopereerd hebben na een hele poos, stonden ook verbaast te kijken dat die grote bult veroorzaakt werd, door zo'n miezerig sprietje hooi , ik kan me voorstellen dat dat bij je paard ook zoiets zou kunnen zijn.
.

bedankt voor je reactie, maar de kans is hier klein daar het om 3 verdikkingen gaat, de onderlip en aan elke kant van de bovenlip maar je weet nooit.
als ze bevallen is kijken we weer verder wat we kunnen doen.
groetjes
patricia

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 00:00

Mijn schimmelmerrie heeft dat ook, al jaren, bij haar zijn het vrijwel zeker melanomen. Misschien bij jou merrie ook?

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 00:10

Berenklauw kan zeker gemene reacties geven. Ik ben er een keer per ongeluk met mijn paard doorheengereden, terug op stal had ze een stuk of tien "eieren" onder haar buik hangen. Deze plekken waren wel al na een paar dagen weer weg.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:54

Berenklauw lijkt mij niet, mijn merrie verslindt ze bij het leven en heeft daar nooit enig nadeel van ondervonden. Ik zou het in de homeopatische hoek zoeken.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 14:20

hallo
bedankt voor de reactie, maar wat bedoel je juist met het in de homeopatische hoek zoeken ?
Heb al homeopaat geraadpleegt maar zonder resultaat.
groetjes
patricia