Wachten op de osteopaat, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaWa

Wachten op de osteopaat, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:19

Beste Bokkers,

Echo heeft ontzettende harde knopen in dr halsspieren, eigenlijk net onder dr manenkam, dus bovenop de wervels. Hierdoor krijg ik veel verzet tijdens het rijden (logisch) en daarom komt de osteopaat volgende week zaterdag ook langs. Ze is een aantal weken geleden door de longeerbakomheining gevallen tijdens het longeren, grote kans dat dat er mee te maken heeft. Mijn instructrice heeft er zaterdag op gereden (omdat ik aanvoelde dat er iets echt niet goed zat) en sindsdien is ze niet meer onder het zadel geweest. Nu vermoeden we ook dat het zadel wat klemt, dus dat gaat er ook echt niet op voordat de osteopaat is geweest. Maar nu was mijn vraag aan jullie (ik ben namelijk zo suf geweest om het niet aan de osteopaat zelf te vragen): wat zouden jullie nu met haar doen? Ik heb haar gisteren en vandaag aan dr halster gelongeerd in de grote bak, zodat ze weinig druk heeft op die spieren, maar dat ze wel in beweging blijft.. Ik ga ook met dr grondwerken en wandelen. Longeren met een pessoa, zou dat de spieren weer teveel belasten? Ze zijn echt keihard... Njah, jullie horen het wel, ik zit een beetje met een dillema. Weet natuurlijk zelf ook dat de osteopaat bellen de beste oplossing is, maar tips zijn altijd welkom!

Groet, CaWa en Echo!

(Ps: ze is ook echt extreem scheef in dr hele lichaam...)

JaBa

Re: Wachten op de osteopaat, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:41

De wervels van een paard zitten niet net onder de manenkam. Deze lopen onderaan de hals...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:45

Als ik jou was zou ik haar even vakantie geven totdat de ostheopaath geweest is. Gewoon los laten spelen, geen pessoa of wat dan ook gebruiken. Ze zal zelf het beste weten wat wel en niet kan en dus ook niet haar (pijn) grens voorbij gaan. Als je twijfelt kan je de ostheopaath toch bellen om te vragen wat je moet doen Knipoog

En natuurlijk voordat je uberhaupt weer gaat rijden het zadel goed laten checken en evt. naar een andere uitkijken.

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... aard.html, Hier staat een plaatje van een paardenskelet, kan je goed zien waar de halswervels lopen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 18-03-08 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:46

Ik zou idd gewoon een beetje joggen, eigenlijk wat je al aan het doen bent. Niet 'dwingen' in een bepaalde houding, zou die pessoa dus ook gewoon nog even lekker achterwege laten tot je precies weet wat er precies aan scheelt met je paardje. Laat hem maar even lekker zijn gangetje gaan, ook lekker rollen enzo.
Welke osteo komt er?
Succes!!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:47

Ik ben geen expert, maar als ik jou was, zou ik zo min mogelijk belasten. Ik zou gaan wandelen aan de hand bijvoorbeeld. Grondwerken lijkt me ook goed, omdat het paard dan kan bewegen op de manier zoals hij wil. Longeren lijkt mij op zich al vrij belastend, zeker omdat ze al zo scheef is. Ik zou dan ook niet met pessoa gaan longeren, omdat ze dan niet naar eigen inzicht zichzelf zo veel mogelijk kan ontlasten. Lachen
Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:48

Misschien wat longeren zonder bijzet en verder vakantie. Ik zou mijn paard niet te veel plagen als er iets niet lekker zit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:49

los laten spelen met andere paarden?

of de osteo even bellen en zeggen dt je nog een vraagje had Knipoog

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:02

Hoi!

Dank jullie allemaal voor de reacties! Dat van die wervels: ik wist niet precies hoe ik de plaats van de spieren aan moest duiden, dus t kan best kloppen dat ik er vierkant naast zit hoor Knipoog Foutje van mij.
Ik laat Nico Speksnijders komen, heb ik goede verhalen over gehoord namelijk.
Moet eerlijk zeggen dat het vandaag eigenlijk super goed met dr ging! Heb dr losgegooid in de grote buitenbak (60x20) en ze is compleet uit dr stekker gegaan. Lekker rennen, bokken oren naar voren, staart omhoog en showen, echt de arabier aan t uithangen dus, hehe. Ze was ook een stuk losser in dr spieren dan gisteren en eergisteren, dus dat was wel fijn.
Lijkt me niet meer dan logisch dat dat zadel er niet meer op gaat voordat het helemaal is nagekeken, daar zorg ik wel voor.
Nah, ik ben blij dat jullie allemaal hebben meegedacht! Ga de komende weken dus lekker door met wat ik nu aan t doen ben, ga t longeren vervangen door grondwerken denk ik, dan zit ik helemaal niet meer aan dr hoofd (en hals), lijkt me toch iets prettiger voor dr.
Nogmaals bedankt!

Groet, Cawa en (een iets blijere, en JARIGE!) Echo

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:03

Verplaatst MD --> BEH.