Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Mist schreef:tetanus is 2 jaar geldig, ik doe het om en om
) Daan_Ordeal schreef:Ik laat tetanus en influenza in een keer doen (volgens mij is dit ook gebruikelijk) Ik weet wel dat het voor een van de 2 raadzaam is het na 9 maanden opnieuw te doen maar weet niet meer welke het was. Voor wedstrijden moet je in het paspoort aan kunnen tonen dat hij jaarlijks zijn enting krijgt.
Bel je toch even de veearts? Die weet welke stof hij gebruikt en hoe lang het werkzaam is (daar ga ik tenminste wel vanuit)
tetanus blijft tot wel 5 jaar goed, maar het wordt aangeraden om het voor de zekerheid wel iets vaker dan dat te herhalen... simodi schreef:Bij het ene entingsmerk moet je om het jaar en bij het andere elke 2 jaar enten.
singasong schreef:En hoe kom je aan die 2 jaar?
Ik heb ook al gelezen dat de tetanus-inenting 15 jaar werkzaam zou zijn.
!Lianne84 schreef:simodi schreef:Bij het ene entingsmerk moet je om het jaar en bij het andere elke 2 jaar enten.
Dat komt dan toch op hetzelfde neer?

Zep schreef:tetanus/influenza wordt altijd als cocktail toegediend. Bij mensen is de werking jarenlang, en is bij mogelijke besmetting een herhalingsenting voldoende, het afweersysteem van een paard wijkt af en bij paarden moet je echt jaarlijks, hooguit om het jaar enten voor tetanus. Tetanus is een hele nare ziekte waar je paard echt dood aan gaat als hij het krijgt, daar wil je geen risico mee nemen.
Ik ent twee keer per jaar (wedstrijdpaarden), waarbij ze 1x de influenza/tetanus cocktail krijgen en 1x alleen influenza.
kynshiri schreef:ja dat vind ik dus het domme van de hele zaak. Volgens mijn DA ent je die twee altijd samen, maar ik wil eigenlijk enkel tetanus... Tis een beetje onozel in feite dat je ook telkens die tetanus erbij moet nemen als je voor influenza ent...
suuske schreef:15 jaar bij mensen heb ik toevallig laats na gevraagd. Bij paarden weet ik niet precies
ma_rie_tje schreef:Tja, de discussie over tetanus is bij menselijk gebruikook niet niet uitgevochten....
Het ene onderzoek wijst uit dat die 10 jaar geldig is, het andere onerzioek zegt 25 jaar.
Dacht dat een coctail 3 euro (iig erg weinig) duurder was dan alleen influenza.
Dus tja, voor die paar euro, doe mij dan die coctail maar!