weide bescherming over litteken/wond?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie456

weide bescherming over litteken/wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 20:41

Hallo,
Mijn pony heeft al enkele keren op haar linkerachterbeen (op de pijp) een wond gehad. Als klein veulen is ze daar getrapt door haar moeder, wat een grote wond opleverde. Gelukkig was dat toen weer geheeld.
Daarna is ze een keer door de draad (zo'n lint, geen prikkeldraad) gesprongen (vermoeden we) en ja hoor, precies op dezelfde plek weer open. Weer geheeld etc. wat een 'mooi' litteken opleverde.
Zijn we ongeveer 2 jaar verder, gebeurt hetzelfde, op precies de zelfde plek! Het begint echt een pechbeentje te worden... Sigaar
Nu heelt het (gelukkig!) steeds weer 'mooi', maar ik ben bang dat ze nu vaker dit been gaat blesseren, en dat het dadelijk erger wordt dan alleen een oppervlakkige wond.

Nu is mijn vraag; moet ik hier bescherming omheen doen? En zo ja, wat voor bescherming?
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat dat dan alleen in de wei omgaat, maar gaat zoiets niet irriteren/jeuken/vervelen?

Ik heb totaal geen ervaring met (been) bescherming, en gebruik dat dus nooit (met uitzondering van reflecterende veiligheidsbandages voor op de weg, die ze overigens ontzettend irritant vind).
Ik ben al in de ruiterwinkel geweest, maar zij konden mij niet verder helpen.

Hopelijk krijg ik reacties waar ik wat mee kan!

Daan_O

Re: weide bescherming over litteken/wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:37

Dat is pech hebben! Ik zou haar niet continue in de wei laten staan met bescherming, dat is niet goed voor de huid en word in de zomer te warm. Als mijn paard in het voorjaar voor het eerst het land op gaan doe ik de eerste dag rondom bandages en springschoenen de 2e en 3e dag nog even peesberschermers en springschoenen en daarna niet meer.

Bij bandages loop je het risico dat ze los gaan of juist te strak zitten dus dat zou ik niet doen als ik jou was, pijpkousen van bijvoorbeeld neopreen is misschien wel handig. Maar nogmaals ik zou haar hier niet constant mee laten staan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:42

Mijn paardje heeft een enorme jaap op haar rechterachterbeen zitten, van een draadwond. Het ziet er niet uit, maar goed het is goed genezen.
Ik laat haar gewoon 'bloot' in de wei lopen, zonder beenbescherming. De beenbescherming die er is gaat meestal knellen, wordt veel te warm, irriteert enz.
Tja natuurlijk is het risico dat ze zich vaker bezeerd aan dit been, maar ja risico is er ook dat ze haar hoofd stoot, zich nog erger blesseert aan haar andere been, in eens een hartaanval in de wei krijgt. Kortom je kunt niet alles voor zijn.
Ik ben ook altijd bang dat beenbescherming in de wei ze irriteert en dat ze daardoor afgetrokken worden door het paard zelf of door andere paarden, of teveel afzakken of ergens achter blijven haken. Ik zou het gewoon bloot laten dus.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:33

Heel herkenbaar. ALS mijn merrie haar been open haalt (en helaas is dat nog flink vaak) is het ALTIJD precies op de oude plaats. Gek wordt ik er van, en het is inmiddels ook ontzettend lelijk... Mooie haarloze winkelhaak en een been vol bobbels en oneffenheden... Ze is 5, kan haar 4 jaar en ze heeft dat been geloof ik al een stuk of 8x open gehad op dezelfde plek... (ze molt vaak hekken, en blijkbaar is dat haar 'hek-sloop' been)

Ik heb ook over bescherming nagedacht, maar ik durf het zelf niet zo snel aan. Bang dat het te warm wordt of gaat irriteren. Bij mijn paard groeit er geen haar meer op het litteken, en als ik pijpkousen om heb met even losgooien gaat het al iets schilveren.... Nu kan het ook zijn dat die gewoon te 'hard' zijn, maar ik ben zelf snel bang voor oververhitting dus ook deze zomer proberen we het zonder beenbescherming (al gaat ze waarschijnlijk wel met springschoenen rondom).

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:52

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:05

Tancreda4 schreef:
Heel herkenbaar. ALS mijn merrie haar been open haalt (en helaas is dat nog flink vaak) is het ALTIJD precies op de oude plaats. Gek wordt ik er van, en het is inmiddels ook ontzettend lelijk... Mooie haarloze winkelhaak en een been vol bobbels en oneffenheden... Ze is 5, kan haar 4 jaar en ze heeft dat been geloof ik al een stuk of 8x open gehad op dezelfde plek... (ze molt vaak hekken, en blijkbaar is dat haar 'hek-sloop' been)

Ik heb ook over bescherming nagedacht, maar ik durf het zelf niet zo snel aan. Bang dat het te warm wordt of gaat irriteren. Bij mijn paard groeit er geen haar meer op het litteken, en als ik pijpkousen om heb met even losgooien gaat het al iets schilveren.... Nu kan het ook zijn dat die gewoon te 'hard' zijn, maar ik ben zelf snel bang voor oververhitting dus ook deze zomer proberen we het zonder beenbescherming (al gaat ze waarschijnlijk wel met springschoenen rondom).

Ja, daar ben ik ook heel bang voor!
Maar ik denk (na jullie reacties, bedankt trouwens daarvoor!) dat ik haar 'bloot' laat lopen. Het is alleen zo ontzettend jammer dat ze een enorm (lelijk) litteken heeft.

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:07

trickrider89 schreef:

We hebben al verschillende middeltjes (jodium, wondspray en nog veel meer) dus dat is niet nodig. (tenminste als ik dat goed heb gelezen, ben niet zo goed in duits... Bloos )Het gaat me meer om het voorkomen van een nieuwe wond. Toch bedankt!