Belast je de rug meer zonder zadel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Belast je de rug meer zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:27

Ik ben daar beneiuwd naar, ik bedoel dan alleen in stap, of je de rug dan meer belast als met een zadel

Sonja_vR

Re: Belast je de rug meer zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:45

mmm, kwa belasting, je gewicht komt zonder zadel, puur op je zitbeenderen, bips en bovenbenen terecht
met zadel is het oppervlak net wat groter waar het over verdeelt word, dus je belast de rug iets meer op een kleiner oppervlak dna met zadel

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:47

inderdaad wat draumpje zegt en het is volgens mij zwaarder voor je paard om een hobbelend iemand mee te dragen dan een lichtrijden iemand! er is een tpoic over zonder zadel rijden voor je onafhankelijke zit daar staat veel oer het zonderzadel rijdne Ja

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:48

Ik ben nl mijn merrie net weer aan het oppakken, maar ze is zo ontzettend breed, had net zadel gekocht met brede boom en past niet. Ik vroeg me af of 10 min stappen paar keer in de week kwaad kan zonder zadel

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:50

Stappen zonder zadel kan geen kwaad, als je begint te draven en te galopperen zonder een meegaande zit, lijkt het mij niet meer gezond. Je kan immers niet anders dan in een stoelzit zitten, wat een nefaste uitwerking heeft op je zit.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:51

Het gaat alleen om de stap, en dan echt mar een minuut of 10. Ik dacht vraag het eerst even, wil er geen kwaad mee doen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:53

nee dat kan geen kwaad, desnoods ga je op een sjabrak zitten Tong uitsteken als het paard een hoge schoft heeft Vork

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 13:53

Tis een vrij ronde haf hahah

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:55

nou dan zal je daargeen last van hebben *LOL*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:35

Ik heb pas een stuk gelezen in een paardenblad (ik dacht Horsimo) over rijden zonder zadel. Ze hadden de belastingen gemeten met en zonder zadel rijden. Daar kwam uit dat je zonder zadel het paard meer op 1 punt belast, wat dus slechter is dan dat de druk meer verdeelt is zoals bij een zadel. Er werd gesteld dat als je minder dan 40 kilo weegt dat het niet zoveel kwaad kan, tot 60 kilo maximaal 20 min zonder zadel zonder problemen en meer dan 60 kilo kan je beter een zadel erop doen. Er werd geloof ik niet gesproken met welke gangen ze de test hebben gedaan. Maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik heb zelf een fjord en heb er ook regelmatig zonder zadel gereden, ook wel een uur achter elkaar met draven en galopperen. Hij heeft nooit last van zijn rug gehad. Maar nu hij bijna 20 is doe ik het niet meer om zijn rug te sparen.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:26

Gewoon lekker doen!

10 minuten stappen zonder zadel kan heus geen kwaad.