Paard met ´mankement´ kopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isiss

Paard met ´mankement´ kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:05

Excuses als het hier hemelaal verkeerd staat.

Ik heb een advertentie gezien van een leuke merrie, 5 jaartjes jong, goede afstamming etc you know.
Ook een gunstige prijs, daar ze een gebrek heeft. Eigenaar gemailt(staat geen telnr bij ook zo lekker handig) en zij zegt dat deze merrie 'niet goed op de korte harde volte loopt'. Dat zij haar vandaag heeft gekocht en dat toen ze erachter kwam en haar terug naar de vorige eigenaar wilde brengen die hier niet mee akkoord ging.

Nou is mijn vraag: wat moet ik nu doen? Het is een supermooi beestje(vind ik dan) en nog jong, maarja, ik weet zo ook niet waarom ze niet goed loopt, het kan gewoon wat stijfheid zijn maar het kan ook in haar hoeven zitten... Eigenaar nu denkt dat het de schouder is.

Moet ik eens gaan kijken en rijden(wil ik wel graag even) en als ze leuk is er met mijn dierenarts heen? Niet dat die rontgenogen heeft dus ik weet niet of die wat zou kunnen vinden zo op het oog. Zou het bij een aankoopkeuring aan het licht kunnen komen wat het is?

Ik zou haar puur voor recreatie willen gaan gebruiken, misschien eens een veulentje. Maar als ze bijv een ernstige ziekte heeft en ze gaat kreupel lopen..... Ik wil wel lang plezier van haar hebben en niet maar 2 jaar....

Kunnen jullie me adviseren? Sorry voor de langdradigheid. Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

[EDIT] Net een mailtje terug gehad dat keuren geen zin heeft omdat ze dan word afgekeurd (duh) maar een arts kan me toch wel zeggen of ik een risico neem als ik haar neem?
Laatst bijgewerkt door Isiss op 15-03-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Re: Paard met ´mankement´ kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:06

Als je er echt voor wilt gaan.. dan zou ik eerst willen weten wat ze dan precies mankeerd..dmv keuringen en rontgen foto's.

Maar ook in de goedkopere prijsklasse kun je een heel leuk gezond paardje kopen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:09

Hangt van het gebrek af. Mijn paard heeft een klein beengebrek (bokkehoefje), hierdoor heb ik een Arabier kunnen kopen voor €1500. De vorige eigenaar wou er hierdoor ook niet fanatiek mee rijden e.d. Wij hebben hem vanaf het 1e moment dat ik hem had meteen elke 8 weken strak beslagen met speciaal beslag (tientje duurder), na 4 maanden was het helemaal over en nu heeft hij gewone ijzers onder. Hij heeft altijd al het werk aangekunt: springt moeiteloos een staander. Ik heb dus mooi mazzel gehad, maar ik besef ook dondersgoed dat het heel anders af had kunnen lopen. Maar goed: ik was meteen gek op dit paard en dat vond ik belangrijker.

Zo'n risico zou ik trouwens nooit weer nemen: de angst dat het mis zou gaan zorgde voor veel stress. Inmiddels heb ik hier gelukkig geen last meer van. Lachen
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 15-03-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:10

Ik zou er een DA naar laten kijken. Soms zijn paarden op recreatief niveau nog perfect te rijden. Als je er echt helemaal verliefd op bent zou ik de gok wagen.

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:11

Rontgen zou ik wel graag willen.... Maar als het iets blijkt wat niet meer over gaat.... Zit ik straks met misschien een stokkreupel paard en torenhoge dierenartskosten... En als eruit komt dat ze niet meer goed word ben ik de rontgenkosten kwijt en dat is me nogal een bedrag dat je dan weggooit...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:12

ik zou eerst gaan kijken, en als ze bevalt nogmaal terug gaan met je eigen dierenarts en uitzoeken wat er precies aan de hand is voordat je een beslissing neemt. Foto maken is niet duur als je precies weet waar t probleem zit heb je maar 2 fotos nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:15

Isiss schreef:
Rontgen zou ik wel graag willen.... Maar als het iets blijkt wat niet meer over gaat.... Zit ik straks met misschien een stokkreupel paard en torenhoge dierenartskosten... En als eruit komt dat ze niet meer goed word ben ik de rontgenkosten kwijt en dat is me nogal een bedrag dat je dan weggooit...

En dát is het risico wat je neemt. Een paard dat niet helemaal goed loopt zou ik altijd helemaal willen checken, zo kom je erachter wat hij heeft en kan jij besluiten of je het wel of niet doet. Als je echte zekerheid wilt hebben doe je het niet en ga je verder zoeken naar een paard die helemaal 100% loopt. Er zijn zat andere leuke paarden Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:17

Als je verstandig bent.. kijk je ook even verder.

Echt hoor..dr lopen dr zat..

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:17

trickrider89 schreef:
ik zou eerst gaan kijken, en als ze bevalt nogmaal terug gaan met je eigen dierenarts en uitzoeken wat er precies aan de hand is voordat je een beslissing neemt. Foto maken is niet duur als je precies weet waar t probleem zit heb je maar 2 fotos nodig

Daar had ik nog niet over nagedacht dat ik niet zoveel foto's nodig heb... 2 of 3 foto's kan best Bloos maar dan ga ik wel eerst even onderhandelen met de eigenaar over de prijs. Weet niet of ik het hier mag neerzetten maar is 1100 euro voor een up to datexfavretto merrie kwpn van 5 jaar met dat gebrek veel?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:19

Isiss schreef:

Dit kan je ook gebeuren als je een gezond paard koopt.

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:20

Snackie schreef:
Als je verstandig bent.. kijk je ook even verder.

Echt hoor..dr lopen dr zat..

Ik kijk ook rond, ben ook al bij een aantal wezen kijken maar dat is het dan weer net niet Huilen Ik ga haar denk ik wel meenemen in mn komende week paarden kijken Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:21

Ik zou idd eerst eens gaan kijken of het paard je echt bevalt, als je overweegt deze gok te nemen. En als je er dan nog over denkt, het bewuste been op de foto laten zetten. Als je precies weet waar het probleem zit, heb je niet zoveel foto's nodig, en vallen de kosten mee.
Het is een lastige keuze. Ik zou er zelf niet voor kiezen denk ik. Er zijn genoeg paarden die wel 100% zijn klinisch. Aan de andere kant heeft een kennis van me een paard dat klinisch niet 100% is ( ongeveer hetzelfde probleem ), maar op de foto is niks te zien en ondertussen is ze al Z-startgerechtigd en heeft het paard in geen jaren kreupel gelopen. Het is alleen de vraag of je die gok wilt nemen, de kans dat het anders uitpakt is natuurlijk ook zeer zeker aanwezig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:21

Voor een "ongezond" paard... is de slachtprijs reéler.

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:26

Snackie schreef:
Voor een "ongezond" paard... is de slachtprijs reéler.

Dat zou rond de 400 euro zijn? Weet niet of ze daarmee akkoord gaan maar ik kan het vragen

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:05

Ik zou sowieso niet gaan fokken met een merrie die op jonge leeftijd al zulke problemen heeft, tenzij uit de foto's (die ik absoluut zou nemen) blijkt dat het niets erfelijks zou kunnen zijn.

Foto's kosten geld. Een paard onderhouden waar je niet mee kan wat je zou willen, kost nog veel meer.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:30

Als het paard je wat lijkt dan zou ik haar laten keuren door je eigen VA. Die kan je dan ook adviseren of je het paard wel of niet zou kunnen kopen.
Zo'n VA heeft er meer verstand van dan wij hier vanachter ons scherm. Vertel de VA wat je wil en verwacht van het paard, hij kan je daar dan in adviseren. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en wellicht is het een voorbijgaand probleem.

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:14

Je kan der natuurlijk met foto's laten keuren?! Niet goed = niet doen!

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 11:22

Topic kan op slot...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:41

Als je eens bij t paardje gaat kijken en t karakter spreekt je aan , en je hebt t gevoel dat jullie een team kunnen worden , en je weet zeker dat je puur recreatief wilt gaan rijden met haar ....maar dan ook zker weten ( anders staat ze over2 jaar weer te koop )
je dierenarts meenemen en dan eens laten bekijken wat die zegt , misschien is het maar van tijdelijke aard , aangezien de huidige eigenaars haar ook nog maar net hebben , en neem aan dat zij ook goed gekeken hebben of laten kijken voor ze haar kochten ...
en zeker als ze jong is in n korte volte op t hard erg belastend ( mijn paard is al erg groot en is onlangs helemaal goedgekeurd , maar had in eerste instantie ook moeite met de kleine volte op t hard even een grote volte laten lopen in de buitenbak een bok gemaakt weer korte volte laten draaien en helemaal prima ...
dus ik denk als je helemaal wild bent van het beestje en je laat je da kritisch kijken dat ie wel denkt dat t kan zker als je m recreatief wilt gebruiken , worden er andere eisen gesteld als aan n sportpaard ( zelf meegmaakt pas geleden , een paard werd verkocht , als ei als sportpaard werd verkocht was ie ram afgekeurd , maar werd voor de recreatie gebruikt door nieuwe eigenaars en daardoor goed bevonden , en weet da die DA heel kritisch is )

Succes Haha!