paard weer een einschuss been! Enige preventieve behandeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

paard weer een einschuss been! Enige preventieve behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:53

Helaas! Mijn lease paard heeft voor de 4e keer in nog niet eens 4 jaar tijd een einschuss been opgelopen, de laatste keer was 7 maanden terug en nu heeft ze het alwéér. Ze wordt weer behandeld met antibiotica ed maar dit lijkt steeds langzamer aan te slaan (zijn al gewisseld van antibiotica ivm resistentie). Nu is ze er 3 keer goed boven opgekomen, been was alleen wat opgelopen maar het viel wel allemaal mee. Dus hopelijk komt ze er nu weer over heen.
Maar nu mijn vraag; weet iemand of er onderzoek is gedaan naar het ontstaan hier van en of er een behandeling tegen is, dus om de bacterie die in het bloed zit weg te zien krijgen?
Ik denk zelf dat ik met deze vraag wel richting een kliniek moet, maar ik dacht, probeer het eerst hier! De dierenarts zegt hier verder niets tegen te kunnen doen...
Kan iemand mij helpen? Ik word hier namelijk zeer gefrustreerd van, aangezien m'n paard pas 7 jaar word...

Kafue

Re: paard weer een einschuss been! Enige preventieve behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:58

Een einschuss aan het been is meestal een direct gevolg van mok aan het been.
Is dit in jouw geval ook, heeft je paard mok dan heb ik nog wel een aantal tips voor je.

Einschuss kan al ontstaan door het niet opmerking van een heel klein wondje dat gaat ontsteken.
Het paard kun je wel alvast iedere dag het been wassen met betadine shampoo, koelen kan verlichting geven.
Verder kun je het paard metacam geven tegen de pijn.

Als je paard inderdaad mok heeft dan hoor ik dat graag, heb dan namelijk nog wel waardevolle tips.
Onze paarden hebben dit jaar voor het eerst geen mok, einschuss of exceem en dit na zeker 5 jaar wel die symptomen te hebben gehad.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:33

Ik heb ook een paard gehad dat dit had, helaas werd het nooit meer beter. De eerste keren was het vrij snel weer over, daarna kwam het steeds sneller terug en bleef het been langer dik. Ruim een jaar behandeld maar mocht niet baten, ik heb haar toen helaas weg moeten brengen naar de slacht, ze woog nog maar 320 kilo terwijl ze 600 gewogen heeft. Hopenlijk komt het bij jou paard niet zo ver maar het blijft een moeilijk te behandelen aandoening.
Oorzaak: mok!! Ook al was het maar een klein beetje mok, amper te zien.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 23:03

Ja mok, helaas ik weet het! Dit keer is dat misschien de oorzaak, maar daarbij had ze ook nog rasp, dit alles had ik de dag er voor net helemaal gewassen, en dat was in de 2 weken er voor goed schoon gehouden, dachten we...
De andere keren einschuss; oorzaak onbekend, misschien een piepklein wondje? Toen was er geen mok te bespeuren, blijft meestal goed onder controle.

Maar tips voor de mok zijn uiteraard altijd welkom!
Wat wij meestal doen is wassen en korsten er af halen, dan smeren met sudocreme, dat is wat nu het beste helpt. hydrocortiderm leek geen effect te hebben en ik heb nog iets homeopathisch geprobeerd, kan even niet op de naam komen, ook soort van wondjes genezende creme.

Daarnaast heb ik tijdje terug 2 maanden drainage compositum gegeven, leek goed te helpen, wonden van de vorige einschuss verdwenen en het been werd wat dunner.
Ik hoorde op jumping amsterdam dat je dat in combinatie moest doen met mok pillen; dan zouden de pillen het beste werken.
Maar ik heb ook die pillen apart gegeven, maar met geen resultaat vonden wij zelf.

Nou dat was wat ik deed Knipoog

Oja koelen; van de dierenarts mochten we vorige keer niet koelen ivm week worden van de huid en eventuele wondjes, dus nu koelen we ook niet.
Ze krijgt wel pijnstiller.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:05

Mijn paard, een Friese hengst van 20 jaar, heeft ook met regelmaat een einschuss been gehad.
Iedere keer op tijd de DA erbij, antibiotica, vochtafdrijvers, stappen, koelen...
Op het moment gaat het heel goed, wel is het been blijvend dik, maar ik heb het nu onder controle.
Ik moet wel zeggen dat hij nogal wat krijgt...ik geef hem dagelijks 1/4 schepje muesli met 3 scheppen natuurmix (paardendrogist), 2 tabletjes anti-oxidanten complex en 1 aspirine.
Daarnaast staat ie zoveel mogelijk buiten, scheer ik z'n benen op zodat mok meteen behandeld kan worden en let ik extra goed op z'n benen, als ze maar een beetje dikker zijn dan anders krijgt ie de dubbele hoeveelheid kruiden en 2 aspirines.

Ik heb ook aan de DA gevraagd of er niks preventiefs is, maar dat was er volgens hem niet.
Toch ben ik zelf aan het rondneuzen gegaan op internet en kwam bij de paardendrogist uit:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=faq&intStyleITID=6920
Omdat ik de antioxidanten complex van de paardendrogist extreem duur vind, ben ik ook daarvoor verder gaan zoeken en kwam uit bij tabletjes van de Etos drogist.
Een kennis heeft toevallig ook zo'n probleem bij haar oudere friese merrie en die gaf op advies van haar DA 1 aspirine per dag en bij een dikker been/ontsteking 2 per dag.
De natuurmix geef ik omdat hier veel kruiden zitten die een zuiverende werking hebben.
Mijn paard had naast een extreem dik been ook veel oedeem onder de buik, dat ging zelfs na vochtafdrijvers van de DA niet weg...
Op dit moment gaat het heel erg goed!
Z'n been is wel dikker als de andere, maar is goed onder controle te houden.
De oedeem onder de buik is sinds kort weg!

De dingen die ik hem geef, zou ik persoonlijk nooit zomaar geven als je paard toevallig een keer een dik been heeft gehad!!!!
Hetgeen wat ik hierboven beschrijf, zou ik eerst overleggen met je DA!!!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:16

Super bedankt voor je verhaal! Ik ga het ook allemaal voorleggen aan mijn medeleaser, dan kunnen we dit wellicht met de dierenarts overleggen!
Andere tips zijn natuurlijk altijd welkom Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:20

probeer er eerst eens achter te komen welke bacterie er in het bloed zit,dan kun je veel gerichter ab geven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:00

Mok is meestal dus de boosdoener en niet te vergeten exceem.

Onze paarden hebben jaren gestaan met mok, exceem. Potten met dure cremes, lotionnetjes, olie noem maar op. Niets leek te helpen, antibiotica, pijnstillers het hielp allemaal niks.

Nu hebben we de paarden zelf op stal in eigen beheer en de paarden zijn mokvrij en dikke benen vrij, een zelfs voor het eerst in 10 jaar.
De heren 8, 16 en 23 jaar oud doen het perfect en wij zijn dolgelukkig dat we eens een winter niet hoeven te smeren.

Vorig jaar moesten we iedere dag wassen met betadine shampoo en insmeren met betadine creme dat helpt overigens prima alsmede metacam tegen pijn.

Maar dat is niet de oplossing is gebleken. Opscheren trouwens ook niet want het haar is een natuurlijke afwatering. Wij hebben besloten geen kuil meer te voeren de zure kuilgrassen waren een ideale bron voor de bacterienen alsmede het stalklimaat. Grote luchtige stallen, ramen overdag lekker open, paarden komen ongeveer vier uur op de weide. De stal met stro iedere dag uitmesten en de urine en mestplekken verwijderen. Het voer veranderen in in ons geval geen musli en haver meer maar een compleet voer van de firma HiPro uit vragender. Die leveren ook special friesen voer.

En niet meer wassen of smeren hoor, niks al een hele winter niet.

Dus de oplossing die ons geholpen heeft op langere termijn:

* Eenvoudig compleet voer van HiPro
* Schone droge stallen en telkens de mest en urineplekken eruit.
* Luchtige stallen.
* Droog hooi in plaats van kuilvoer en silage.
* Niet opscheren maar sokken laten bestaan.

Heel veel sucses met je paard, ik hoop dat je het onder de knie krijg want einschuss en dikke benen kunnen ook permanent worden.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 19:10

Hai! nog bedankt voor de tips Kafeu, had het al gelezen maar nog niet gereageerd.

De dierenarts is langs geweest en ze heeft een afschraapsel meegenomen, opverdenking van mijt. ze is ook ingespoten met iets tegen mijt en wormen, dus als het mijt is moet ze er nu vanaf komen Verward
Weet er het fijne niet van, maar ze belt nog voor de uitslag dus dan kunnen we meteen vragen hoe dat moet met dekens, borstels en of we de benen ergens mee moeten wassen.
Ik weet ook niet of je spullen besmet kunnen worden met mijt...
vind er allerlei enge dingen over op internet!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:43

Dat zou je kunnen wassen met imaverol.

Zelf ook goed handen wassen met betadinescrub ofzo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:03

Zie mijn verhaal bij het andere Einschuss topic. Mijn paard kreeg op een gegeven moment prednison, dat hielp dus wel. De antibiotica sloeg bij haar ook niet aan. Groet en sterkte, Maaike

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:49

ik heb ook een merrie gereden die een einshuss been had. Er wordt wel onderzoek naar gedaan, maar of er al veel van gewete is weet ik niet. de merrie die ik reed is ook behandeld geweest in de kliniek (niet voor het been) maar daar gaven ze als advies, eventueel een bandage opzetten, niet te strak. Oppassen voor mok enzo. Einschuss kan ontstaan door een wondje wat geinfecteerd wordt, ook bij mok dus. Blijkbaar ontstaat er een soort infectie/vergiftiging; De lymfevaten zijn er ook in betrokken (vandaar dat het been opzwelt). Helemaal weg gaan zal het nooit, en bij die merrie die ik reed is het erger geworden met de jaren. Eerst kreeg ze zo'n aanval maar heel af en toe. Op het laatste gewoon vanzodra ze van de antibiotica af was, maar daar zijn wel jaren tussen geweest. Het is gewoon progressief erger geworden. Wat ik deed, altijd na het rijden benen afspuiten met water, voldoende lang, ook had ik de indruk dat het vaker voorkwam bij hengstigheid, dus dan extra goed in het oog houden. En verder was het een kwestie van het op tijd te zien, dit wil zeggen een goeie 12-24h voordien kon je de vaten zien opzwellen en warm worden. En als je dat zag, onmiddelijk (ik dacht) antibiotica inspuiten. Gewoon zorgen dat je eerder bent dan de aanval. Verder kan masseren van beneden naar boven toe ook helpen. (lymfeafvoer stimuleren).