Peesblessure; Afspuiten/Stappen en Draaien....?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Peesblessure; Afspuiten/Stappen en Draaien....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:33

Vermoedelijk heeft mijn vijfjarige ruin een peesblessure aan zijn linkervoorbeen. Maandag gaat hij naar de kliniek voor een scan en het advies van de arts was 3 x daags 10 min stappen op het harde en 3 x daags 10 tot 12 minuten afspuiten. Dit doen we dan ook braaf in afwachting van maandag.

Tijdens één van onze wandelingen bedacht ik.....

Wat is beter? Eerst 10 min stappen en dan afspuiten? Of anders om, eerst afspuiten en dan stappen? Als ik er over nadenk lijkt het beide goed maar hebben jullie ideeën over wat het beste zou zijn?

Ook moet hij af en toe draaien, bv aan het eind van de straat, of als ik hem afgespoten heb, kan ik dan beter linksom draaien als zijn geblesseerde been binnenbeen is of juist zijn geblesseerde been als buitenbeen? Ook hier zitten er voor en nadelen aan beide keuzes.

Dus dan een topic op Bokt Haha! Kijken hoe jullie erover denken en/of juist jullie ervaringen!

anouska2

Re: Peesblessure; Afspuiten/Stappen en Draaien....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:09

Toen mijn paard een peesblessure had ging ik eerst stappen en daarna afspuiten. Het leek mij het beste om te koelen na de inspanning. Het draaien deed ik met geblesseerde been aan de buitenkant, ik heb het idee dat het dan het minst belast wordt.
Misschien een goed idee om het maandag aan de dierenarts bij de kliniek te vragen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat nou het beste is.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:09

ik zou ervoor en erna afspuiten en draaien met t geblesseerde been aan de buitenkant

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:12

Moet je niet langer afspuiten? Volgens mij gaat het pas na 10 ofzo inwerken. Daarom moest ik met mijn paard altijd 20 minuten per keer afspuiten.

Ik zou het afspuiten ook erna doen en draaien met het geblesseerde been aan de buitenkant idd.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:17

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:23

De Vallei heeft dat. De kliniek zit in Woudenberg, maar de aquatrainer staat in Barneveld geloof ik (Gelderland)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:03

Ik zal het zeker aan de veearts vragen maandag en laat het weten.

En ja, zo'n zwembadje is natuurlijk goed alleen de reis er naar toe en weer terug lijkt me te belastend Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:27

Toen mijn merrie met een peesblessure stond koelde ik haar been zowel voor als na het stappen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:50

ja, je kan bijna niet teveel koelen, dus als je de (extra) tijd hebt.......

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:54

Ik spuit het been af na het stappen en smeer het daarna in met koelingsgel...

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:59

Hoi
bij mijn paard zijn alle 4 zn draagpezen overbelast
ik moet van de arts 10 stappen rechte stukken en dan 10 koelen en dan insmeren met dolebenen gel en zo laten staan absoluut niet loszetten of in de molen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:00

Mijne mag wel los, maar alleen omdat hij altijd rustig in de paddock staat. Dus of wat stappend of stil. Hij doet nooit gek...
En dat voor een hengst Nagelbijten / Gniffelen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:40

er is een hk topic over peesblessures. misschien dat je daar terecht kan met je vragen. zitten namelijk allemaal mensen met paarden met peesblessures. misschien heb je er wat aan. oh ja, en niet het begin gaan lezen want dat gaat alleen maar of wel of geen boxrust, ondertussen gaat het over van alles en nog wat wat met peesblessures te maken heeft.

[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

je kan het geblesseerde been beter aan de buitenkant houden. dan belasten ze het been minder. ik heb in het begin aan de hand ook alleen maar rechtsom gestapt en gedraafd omdat de blessure links zat. toen met rijden ook alleen rechtsom en toen steeds beetje bij beetje linksom meegenomen en nu doen we beide kanten ongeveer evenveel.

ik koelde altijd na het stappen. en als je ze hebt zijn coolpacks beter dan met water koelen.
Laatst bijgewerkt door dolor op 21-03-08 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:43

Toen mijn pony vorig jaar kreupel werd, kreeg ik va nde dierenarts als tip met het geblesseerde been aan de buitenkant te draaien. dan hoeft hij namelijk niet zoveel op dat been te gaan staan. Mara je kan het voor de zekerheid gewoon navragen. veel succes!;)