paard is ooit spierbevangen geweest,nu moeite met zwaar werk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

paard is ooit spierbevangen geweest,nu moeite met zwaar werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 12:03

Hallo,

Ik heb de zoekfuncite gebruikt, maar niks gevonden over mijn vraag..

Mijn tinker is 2 keer spierbevangen geweest. De laaste keer is alweer 2 jaar geleden. Ze heeft daarna rust gehad en daarna zijn we weer heel langzaam begonnen.
Nu zijn we sinds een kleine 5 maanden weer lekker aan het trainen, zo'n 3 keer per week.

Ze heeft een wintervacht, en ik hou rekening met haar conditie, maar toch gaat haar conditie niet zo snel vooruit. Beide keren dat ze bevangen was, plaste ze bruin... Verdrietig
De da zei dat ze zo enorm sterk was, elk ander paard had niet meer gelopen volgens haar. Ik heb mijn tinker op de paddock gelaten zodat ze toch een beetje buiten kon staan. Zo liep ze toch een beetje, maar ik hou niet van opsluiten. Maar dat vond de da ook geen probleem verder.

Ik maak me toch wat zorgen om haar met rijden. Ze ademt vrij snel zwaar en is heel snel net. Dan pompt ze echt...
De bak is best zwaar, er ligt nieuw zand in. En ze heeft een korte nek, waarbij ze denk ik minder lucht krijgt als ik haar te kort hou. Dus daar let ik wel op.
Ik galoppeer niet in de les, dat vind ik nog te zwaar. Ik las stappauzes in voor haar. En toch heb ik na afloop het meest afgepeigerde paard.. Scheve mond

Kan het zijn dat er toch teveel spierschade is door de spierbevangenheid?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan een da dat nakijken door bijvoorbeeld een bloedtest of spierbiopt?

Ik hoop dat iemand dit herkent, want ik ben veel te bang dat ik haar echt schade toebreng..

omaas

Re: paard is ooit spierbevangen geweest,nu moeite met zwaar werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:30

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:41

ik zou de dierenarts bloedtest laten doen en iig vitamine e en selenium bijvoeren

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:47

Mijn pony werd ook keer na keer spierbevangen.. héél vervelend.. als ik lekker getraind had, was het foute boel..
Ik zou de dierenarts eens bellen.
Ik voer wel vit. E en selenium en magnesium standaard door het voer.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:54

Mijn tinker is ook keer op keer spierbevangen, dit is inderdaad te zien via bloedonderzoek en ook hoe ernstig de bevangenheid is.

Ook kan er inderdaad spierschade zijn..

Heb je enig idee hoe het paard bevangen is geraakt, is er een reden voor geweest, weet je het verleden van het paard?? Misschien wel belangrijk te weten waar het vandaan komt ook..

Mijn tinker heeft hersenbeschadiging door zuurstofgebrek tijdens de geboorte, en is daardoor wat spastisch, en daardoor ook vaak bevangen.. Kans is ook groot dat zij vroeg of laat hierdoor dusdanig beschadigd raakt dat ze ingeslapen moet gaan worden, rijden is zowieso al uit den boze, kan gewoon niet met haar, vanwege haar lichamelijke problemen.. Dit paard staat dus hier gewoon lekker in de wei en moet ik rekening houden met weersomstandigheden en haar gekke uitbarstingen af en toe. Zodra ze even wat "overbelast" is geraakt door een paar gekke minuten, weet ik dat ze weer een paar weken bijna niet kan lopen. Ook zij krijgt vitamine E en ga ik proberen haar wat te helpen dmv acupunctuurbehandelingen, meer kunnen ze niet voor haar doen.

Vandaar mijn vraag ook of je weet waar het vandaan komt... er kan een hoop gebeurd zijn namelijk... Is het paard nog in de groei of wat ouder etc??

Verder vind ik het donker plassen wat je zegt niet goed klinken, kan ze wel van haar afvalstoffen af, want dat is eigenlijk het probleem, het vuil blijft hangen in de spieren en kan niet weg.. als de merrie dan ook nog donker plast, komt het er op die manier uit, maar het lijkt er toch op dat de nieren dan ook reageren.. Misschien toch eens goed laten onderzoeken nieren en spieren e.d., tenminste, dat zou ik dan doen...

Sterkte ermee!

P.s. even off topic ...heb trouwens even in je profiel gespiekt, PRACHTIGE tinker..

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 21:31

Dank je Danae Lachen

Ze plast nu niet meer bruin, alleen toen deed ze dat, vlak na het bevangen raken.

Ze wordt nu 8 jaar, is geimporteerd en ik heb haar zelf met 4 jaar ingereden. Verder weet ik niks van haar.
De da heeft geen verklaring voor het bevangen raken, ik heb netjes gereden en ook lang in- en uitgestapt. Het gebeurde steeds in het bos, maar nadat ik een stuk had gestapt.

Ze krijgt Vitamine E en Selenium bij, ook van de da. Zo is ze superfit, ze rent vaak als een gek de wei op en af. Maar ze is ook keihard en zal niet zo snel opgeven. Ze geeft het niet aan als ze het niet meer aankan..

Omaas, ik ga zo je link lezen, dank je!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:41

Ik ben zelf bezig met het bijvoeren van magnesium, om een andere reden, maar tijdens mijn research ben ik ertegenaan gelopen dan dit een positief effect kan hebben op een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid. Als je googled kom je op een site van paardnatuurlijk hierop is veel te vinden hierover.

Hoop dat ik je hiermee kan helpen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:36

Dank je wel Sammie, ik ga het opzoeken!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:46

Inderdaad Magnesium bijvoeren maar dan die van Paard Natuurlijk. Deze wordt het beste door een paard opgenomen.