Ik heb de zoekfuncite gebruikt, maar niks gevonden over mijn vraag..
Mijn tinker is 2 keer spierbevangen geweest. De laaste keer is alweer 2 jaar geleden. Ze heeft daarna rust gehad en daarna zijn we weer heel langzaam begonnen.
Nu zijn we sinds een kleine 5 maanden weer lekker aan het trainen, zo'n 3 keer per week.
Ze heeft een wintervacht, en ik hou rekening met haar conditie, maar toch gaat haar conditie niet zo snel vooruit. Beide keren dat ze bevangen was, plaste ze bruin...
De da zei dat ze zo enorm sterk was, elk ander paard had niet meer gelopen volgens haar. Ik heb mijn tinker op de paddock gelaten zodat ze toch een beetje buiten kon staan. Zo liep ze toch een beetje, maar ik hou niet van opsluiten. Maar dat vond de da ook geen probleem verder.
Ik maak me toch wat zorgen om haar met rijden. Ze ademt vrij snel zwaar en is heel snel net. Dan pompt ze echt...
De bak is best zwaar, er ligt nieuw zand in. En ze heeft een korte nek, waarbij ze denk ik minder lucht krijgt als ik haar te kort hou. Dus daar let ik wel op.
Ik galoppeer niet in de les, dat vind ik nog te zwaar. Ik las stappauzes in voor haar. En toch heb ik na afloop het meest afgepeigerde paard..
Kan het zijn dat er toch teveel spierschade is door de spierbevangenheid?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan een da dat nakijken door bijvoorbeeld een bloedtest of spierbiopt?
Ik hoop dat iemand dit herkent, want ik ben veel te bang dat ik haar echt schade toebreng..