Kei harde stralen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smartie2004

Kei harde stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 22:06

Mijn pony (haflinger) heeft voor hele harde stralen als ik er op tik met een hoevenkraber dan is het net steen.
De stralen van de achterhoeven zijn wel flexibel.
Wie heeft er ervaring mee of weet hoe ik ze weer flexibel kan krijgen.
De hoeven zijn goed scheuren en brokkelen niet.

Hippie

Re: Kei harde stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:04

Ik herken het.
Ik had de stal te droog. Te goed uitgemest.
Mijn smid zei een papje maken van lijnzaadmeel. Zeg maar stevige brinta brei. Dit in zijn zolen proppen en hem een dag laten staan. Dan eruit halen. Stinkt een beetje zuur dan. Dit ongeveer een dag of 10 doen.
Zorg ervoor dat er meer vocht in de hoeven komt. Een uurtje in een volgelopen spuitplaats ofzo of in een verregende paddock.
succes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:05

Die van mij heeft het ook, en mijn hoefsmid prijst me erom. Houd in dat de hoeven van het paard goed stevig zijn...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:07

Ik ben ook altijd blij met harde stralen. Ik rij al een behoorlijke tijd ijzerloos en laat de pony's natuurlijk bekappen met als gevolg kneiterharde stralen en nooit meer straalrot gehad. Zou het dus gewoon zo laten.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:14

Nou........ mijne had dus rotstraal EN harde zolen. Dus was de rotstraal naar boven geslagen.
Plus dat TE harde hoeven de beweging uit het hoefmechanisme halen.
Ze moeten licht in de drukken zijn. Dan zijn ze goed. Maar keihard vind een paard ook niet fijn.
Das het verhaal van mijn smid en mijn ervaring.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:19

Het scheelt als je paard al een poos ijzerloos is, en veel over het harde loopt. Ik moet er niet aan denken dat die van mij zachte stralen en zolen zou hebben, ze zou geen meter meer vooruit komen. Ze is super gezond zo, bijna nooit n hoefsmid nodig, en t gaat perfect...

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 13:36

Ze heeft nog nooit ijzers gehad. Ik heb dus gehoord dat te hard niet goed is omdat het dan niet meer meeveerd.

Als het nodig is komt de smit verder doe ik niets met de hoeven (behalve uitkrabben)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:53

Stralen mogen best vrij hard zijn hoor, geen probleem Lachen Die van mij heeft dat vooral in de zomer, als het een lange tijd droog is. Als ze echt té droog worden dan kunnen de hoeven een beetje gaan brokkelen, dan maak ik een modderpoel bij de waterbak in de wei, daar lopen ze dan een aantal keer per dag doorheen, en dan worden de hoeven vanzelf zachter. Hoe lang gaat je paard de wei op? Is die wei wat modderig? Zo niet, dan zou ik daar elke dag even de waterbak omkiepen en opnieuw vullen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:55

Ik ben sinds afgelopen maand van stal veranderd.
Ze wordt als het weer het toelaat elke dag buiten gezet.
Het land is mooi droog, ik denk niet dat de eigenaar blij met me is als ik er natte plekken in ga maken..
Brokkelen doen de hoeven niet een enkele keer dat er wat vanaf scheurt maar verder niet. In november is ze voor de laastste keer naar de smit geweest, deze komt woensdag weer om de zijkanten een beetje bij te werken.
Ik zal eens kijken of ik wat vaker naar het strand kan gaan.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:57

harde straal is heel goed maar te hard kan ook niet heel fijn zijn. Gewoon even hoefolie, bij de ruitershop zijn veel hoefmiddelen, en die op de straal smeren 1 x in de week a 2 weken. Worden ze iets zachter van. En eigenlijk heel trots zijn op de goede voeten van je paardje!