Paard hoest als ik nagevelijkheid vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Paard hoest als ik nagevelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 23:05

Mijn paard hoest sinds 4 dagen en alleen als ik rij en ik vraag nagevelijkheid.

Hij hoest niet op stal en niet aan de lange teugel. Aan de omstandigheden (qua stal/rijden) is de niets veranderd. Zodra ik in draf de teugels opneem en hem laten nageven begint hij flink te kuchen. Ik laat de teugels los en na 2 kuchjes is het dan weer over. Hij is niet kortademig, niet koortsig.

Ik heb een aantal vragen:
Heeft iemand enig idee waar hij last van kan hebben?
Zijn er op dit moment meer paarden die last van hoesten hebben?
Wanneer haal ik er een dierenarts bij?

DL_

Re: Paard hoest als ik nagevelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:10

waarschijnlijk gewoon een verkoudheidje, als ze dan nageeflijk worden gereden gaat dat vaak een beetje kriebelen omdat het dan anders gepositioneerd wordt. ik zou hem even rust geven (niet rijden,of in ieder geval niet nageeflijk) als het echt te erg wordt. als hij ook uitvloeiing krijgt (witte/gele/groene snot/slijm uit de neus) zou ik wel even een dierenarts inschakelen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 23:13

Denk jij niet dat het juist goed is om hem wel te laten bewegen aan een lange teugel omdat het dan wat los komt en hij wat meer moet doorademen?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:26

aan een lang teugeltje kan wel, maar afhankelijk van hoe erg hij hoest. maar ik zou wel oppassen met nageeflijk rijden, dat hij niet al te hard gaat hoesten, das natuurlijk niet fijn voor hem. maar aan een lang teugeltje kan geen kwaad, zeker niet als jij zelf al zegt dat hij dan niet hoest.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:32

Als je in de hals knijpt met achter de kaak en hij begint dan te hoesten, dan heb je grote kans dat hij een infectie van de voorste luchtwegen heeft. Kun je dus zelf heel goed testen. Ik zou dan DA vragen wat het beste is om te doen. Soms moet je dan een kuurtje geven, maar soms is alleen nat hooi en weinig prikkeling al voldoende om het te laten herstellen. Lekker laten bewegen (= bij mij stappen aan lange teugel en lekker buiten laten lopen) is altijd goed, tenzij je paard natuurlijk echt ziek is/wordt, dan toch in overleg met DA....

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 23:35

Ik hoop dat het inderdaad een verkoudheidje is zoals jij zegt. Ik vind hoesten de paarden altijd maar eng, voor je het weet is het chronisch. En inderdaad, ik rij aan een lang teugeltje. Vandaag wel even opgepakt, puur om te kijken of hij nog hoest en helaas maar dan laat ik daarna weer los.

@Zammie: Dat in de hals knijpen achter de kaak heb ik gister gedaan en daar reageert hij niet op. Hij krijgt kuil dus dat hoef ik niet nat te makken.

Ik wacht het weekend sowieso nog even af.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:35

als je het zelf niet vertrouwd zou ik de da na het weekend gewoon even laten komen. het wordt er in ieder geval nooit slechter van..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:36

Tja, het was de afgelopen tijd ook echt weer voor "een koudje"....

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:48

Mijn paard hoest als ik hem naar de oprichting rij.
Dit doet hij nu voor het 3e jaar steeds in het voorjaar. Vorig jaar na een longspoeling bleek dat hij bronchitis had. Terwijl de scopie niets liet zien.
Nu vind ik het genoeg. Mijn paardje gaat lekker op rust. Wat ik hiermee wil zeggen, nooit te lang wachten met hoesten. Ook een koudje kan doorslaan. Leer van mij plies.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:53

Vandaag gereden en hij hoeste minder dan gister, het bleef nu bij 1 kuchje als ik even voor het testen nagevelijkheid vroeg. Heb goede hoop dat het morgen weer beter gaat. (nu nog duimen dat het droog is morgen)

Bedankt voor de tip Hippie, ik heb al een nare ervaring met hoestende paarden achter de rug, dus ik ben extra voorzichtig.

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:00

Mijn paard heeft dat ook! Hij is erg gevoelig op zijn keel, heeft snel keelontstekingen. Ik zou de veerarts even laten kijken of er geen ontsteking zit. Anders gewoon doorrijden en even ruimte geven als hij dat nodig heeft.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:36

Het kan ook te maken hebben met pollen in de lucht of het ruwvoer/hooi dat hij krijgt. Ik merk dat mijn paarden erg veel briesen als ik rij.

IlOna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:48

Hallo,
Wat ik hier lees doet die van mij precies het zelfde,
Ik heb hier de dierenarts voor laten komen en de dierenarts zei dat hij te gulzig at, en ik moest een paar stenen in de voerbak leggen zodat hij de langer over doet.
En af en toe helpt het wel, maar mij voerbak is te groot dus moet er nog meer stenen in leggen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt;)

Gr. Ilona

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:36

Ik heb vandaag besloten dat de Dierenarts er maar bij moet komen. Hoewel het wel iets beter gaat duurt het me gewoon te lang.

Wat jij zegt, Kitty, daar kan ik me ook wel in vinden. Hij briest naast het hoesten ook best veel en hij doet wat gek met zijn neus, alsof hij kriebel heeft.

Ben benieuwd wat de dierenarts morgen zegt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:40

mijn merrie kucht op het moment ook veel, dierenarts doet er niets aan. Komt door het wisselvallige weer en de vele regen.

Ze krijgt fenegriek en hoestdrank Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:43

Als de dierenarts dat zegt morgen, spring ik een gat in de lucht!

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:48

Een pony bij ons hoestte ook tijdens het rijden, vooral bij nageeflijkheid. Bij die pony hebben ze met een cameraatje in de keel gekeken en bleek het strottenklepje geirriteerd en opgezwollen te zijn. Bij nageeflijkheid werd zo de keel bijna afgesloten en kreeg de pony slecht lucht waardoor ze ging hoesten, en het klepje nog verder geirriteerd raakte. Vervelend cirkeltje.
Ik zou gewoon even de DA bellen als ik jou was, met hoesten kun je beter niet te lang doorrijden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:48

Mijne zei dat...Mijn merrie had het vorig jaar ook. Erg wisselend weer. Mijn dierenarts wilde eerst niet komen en zei gelijk: " elk paard hoest nu bijna ivm het wisselende weer"

toch vertrouwde ik het niet ook ivm wit slijm uit haar neus. De dierenarts heeft monsters genomen, maar er is niets aan de hand.

Gewoon hoestdrank geven en fenegriek als verzachting voor de keel. Het gaat nu goed, paard is vrolijk en heeft veel energie. Niets om me zorgen over te maken dus!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:01

Dierenarts is vanmiddag bij Rhodos geweest. Hij heeft keelontsteking. Hij heeft een injectie met antibiotica gekregen en een hoestdrankje (weet de naam even niet meer) die de hoest los gaat maken. Verder moet ik hem gewoon rijden maar niet in het zweet jagen. Over een week moet het veel beter gaan en over twee weken moet het over zijn.

Bedankt voor het meedenken!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:03

Fijn dat je nu weet wat het is! Beterschap met je paardje Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:09

Goed dat je DA erbij hebt gehaald, onbehandeld kan zoiets later voor grote problemen gaan zorgen. Hopelijk is ie snel weer beter....

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:26

Dank jullie wel!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:30

Heb je medicijnen voor hem nu behalve hoestdrank?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:51

Nee, hij krijgt nu alleen de hoestdrank. Hij heeft wel een antibioticaspuit gekregen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:54

met antibiotica heb ik geen goede ervaring mee. Mijn merrie reageerde juist heftiger op antibiotica tijdens het hoesten. Hopelijk is dat bij jou niet het geval! Lachen