wat is wijsheid??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 21:42

Karev staat al ruim 2 weken volledig op stal. Het land is slecht, en geen paddock om naar uit te wijken. (daarom gaan we ook verhuizen)

Ik heb niet de mogelijkheid om haar elke dag ff lekker los te gooien in de bak, omdat er mensen rijden op de manege.
Ik rij haar 3x per week een half uur tot 45 min.

Is het nu slim om haar die dagen dat ze niet onder het zadel beweegt even 10 min. aan de longe te doen, om ff de gekkigheid er uit te lopen, of juist niet, omdat ze nog maar 4 is, en mischien op die manier te veel gebruikt wordt?

Ze is knettelgek aan de longe als ze 2 dagen achtereen stilstaat bijv.
Als ik de mogelijkheid heb om haar geoon in de bak los te gooien dan doe ik dat natuurlijk, maar ja ik sta op een manege, en dan moet ik rekening houden met anderen.

Ir111

Re: wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:57

Als ik het goed begrijp komt je paard 3x per week zijn stal uit en verder niet? Zo ja dan begrijp ik wel dat ze knettergek is aan de longe. Een paard is gemaakt om de hele dag te bewegen, niet om de hele dag op stal te staan.

Je gaat al verhuizen lees ik. Heel verstandig. Tot die tijd zou ik toch proberen je paard elke dag los te gooien. Als je heel vroeg op stal bent (voor werk of school) moet dat wel lukken toch? Dan kun je s middags rijden. En op de dagen dat je niet rijdt wandelen en longeren. Zo krijgt je paard wat afwisseling (door 2x per dag de stal uit te komen) en kan je paard nog enigzins zijn benen strekken.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:00

Als je niet kan rijden, zou ik hem zeker aan de longe doen. Volgens mij moet je je geen zorgen maken dat je paard te veel doet aan de longe. Als je hem op een ruime cirkel zijn frisheid kwijt laat raken, is er niks mis mee. Wel goede bescherming omdoen!

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:06

Alle beweging die een paard kan krijgen is meegenomen.
Juist aan de longe, want dan is het iets gecontroleerder dan losgooien. Zeker met zo'n jong ding. Maar wel goede peesbeschermers omdoen hoor. Laat ze maar lekker jolig doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:08

Dat jouw paard haar box zelf niet uit klimt verbaast me ontzettend... Ik zou desnoods om 6 uur 's morgens naar stal gaan, maar alsjeblieft, laat dat dier iig een half uurtje lekker loslopen en rennen... Ze is pas 4, en de kans dat ze echt helemaal gek word in die stal is gigantisch...

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:15

AMEN

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 09:58

Mensen, het is niet mijn keuze hoor!! niet dat jullie denken dat ik slecht ben voor mijn dier. We gaan ook zeer binnenkort verhuizen om deze reden, heb het helemaal gehad daar!

Maar een optie om voor mijn werk aan te gaan is nicht im frage..ik begin om 7 uur, en de openingstijden van de manege zijn 9 uur. Ik ben om 17 uur vrij, en dan zijn de lessen begonnen.

als ik eendag vrij ben, ga ik ook wel optijd heen, en gaat ze lekker los in de bak.

Ik rij idd 3x per week, omdat ze nog maar 4 is. Maar ik kom er wel elke dag, dus de overige dagen dat ik niet rij komt ze wel de stal uit, en stap ik ook wel een tijdje met haar. Maar dan is ze zo fris en gek(logisch) dat het niet altijd handig, en veilig is om te stappen met een gek paard aan de hand.

Ik twijfelde een beetje over de overige dagen aan de longe doen, omdat longeren toch wel belastend voor de benen is voor zo'n jonkie. Maar van de andere kant, het gaat maar om een minuut of 10, ff uitrazen(een fjord is dan weer vrij snel uitgeraasd, ten opzichte van een bloedpaardje).

we moeten nog maar 2 weken volhouden, en dan gaat ze, naar de voor haar , paardenhemel waar ze elke dag buiten komt!!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:02

Ik zou wel longeren dan is ze der energie kwijt. Kan je anders niet met de staleigenaar overleggen of die heb sochtends of smiddags voor de lessen even uit zijn stal wil zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:08

Elke dag die stal uit
Dan maar ff gek doen...beter dan in de stal blijven staan.
En kun je niet met haar aan de hang gaan wandelen zodat ze nog wat langer buiten is?

Fijn dat je over 2 weken weg bent...dit is echt niks

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:12

ik zou haar aan de longe doen op een zo'n ruim mogelijke cirkel,zo kan ze toch haar ei kwijt.
misschien is iets van vrijheidsdressuur ook wel leuk om daarnaast te gaan doen,zo heeft ze ook nog een beetje een geestelijke stimulans,die moet ze nu missen als ze zo veel op stal staat en het kan best zijn dat ze daar meer gek van wordt dan van het weinige bewegen,ik zou dus gaan voor een combi van longeren en wat nieuwe oefeningen aan de hand gaan leren.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:11

Ik zou haar op de dagen dat je niet rijd toch aan de longe doen. Niet bewegen is nog veel slechter! Je geeft aan dat ze aan de hand erg druk is. Waarom longeer je haar niet 10 minuten zodat de ergste frisheid eraf is en daarna lekker een lang stuk stappen aan de hand? Ook al is het een jong paard, een uur stappen is geen probleem en ze is er toch lekker uit. Verder wat grondwerk en een beetje grazen. Mogelijk kan je iemand op de manege bereid vinden om haar 's ochtend los te zetten. Zo kom je de 2 weken wel door en daarna... lekker genieten.

NALBACH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:42

Ir111 schreef:
Als ik het goed begrijp komt je paard 3x per week zijn stal uit en verder niet? Zo ja dan begrijp ik wel dat ze knettergek is aan de longe. Een paard is gemaakt om de hele dag te bewegen, niet om de hele dag op stal te staan.

Je gaat al verhuizen lees ik. Heel verstandig. Tot die tijd zou ik toch proberen je paard elke dag los te gooien. Als je heel vroeg op stal bent (voor werk of school) moet dat wel lukken toch? Dan kun je s middags rijden. En op de dagen dat je niet rijdt wandelen en longeren. Zo krijgt je paard wat afwisseling (door 2x per dag de stal uit te komen) en kan je paard nog enigzins zijn benen strekken.

hier ben ik het ook helemaal mee eens paarden horen elke dag te bewegen!

Daphneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:19

ik zou haar zeker aan de longen laten lopen, maar 3x per week uit der box is namelijk te weinig!
En zeker voor een jong paard die toch aardig wat energie kunnen hebben.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:51

elke dag bewegen is toch echt een must voor elk paard.
je kan behalve longewerk toch ook met haar gaan wandelen en dan aan de hand wat grondoefeningen doen.

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:28

paardfysio schreef:
elke dag bewegen is toch echt een must voor elk paard.
je kan behalve longewerk toch ook met haar gaan wandelen en dan aan de hand wat grondoefeningen doen.

Als ik met mijn paard ga wandelen als hij al de hele dag binnen is geweest.. ie hij niet te houden
dus ik weet niet of dat wel zo verstandig is om te wandelen met een jong paard

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:30

heb je geen kennis op de manege die je paard overdag los wil gooien?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:42

ik zou hem/haar zoveel mogelijk beweging geven. Je kan ook even gaan wandelen dan heeft ie in ieder geval zijn beweging. Kijk uit met een jong paard om hem aan de longe te gooien en uit te laten razen, hij is nog zo jong en paarden zijn zo slim dit vergeten ze niet. Dat wordt lastig gewoon longeren straks. Ik zou idd op zoek gaan naar iets waar je ook paddocks hebt of waar ze gewoon op het land kunnen. Het is een jong paard en die moet gewoon zijn energie kwijt kunnen. Het is heel slecht om hem dan op stal te laten staan voor pezen en dergelijke. Beweging is heel belangrijk alleen met een jong paard moet je niet teveel werken. Belasting en beweging is een groot verschil. Succes

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 16:58

het gaat al een stukje beter. Ikga ipv 3x nu 4x rijden, dat is al een x beweging meer. Geen gekke dingen, alleen basis(meer kan ze ook nog niet) daarnaast kan ze zowiezo 1x oin de week los in de manege bak, dan kan ik op tijd heen, en die andere 2x wandel ik nu met haar. Was eerst niet echt te doen, omdat ze stuiterbal was, maar nu is ze iets rustiger.

@arnjojo:het uitrazen valt opzich me, we hebben het over een fjord hé!;) maar ik snap je punt