Mager door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Mager door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 18:39

Mijn merrie van 11 jaar is sinds 3 weken ineens aan het vermageren.
Ze staat 24/7 buiten met een deken op.Ze krijgt genoeg hooi en krijgt ook genoeg krachtvoer waar dat nodig is.
Ze word helaas niet veel bereden doordat ik een rugblessure heb.
Wel word er genoeg aandacht aan haar besteed in de zin van wandelen of poetsen.
Nou heeft Jersey verbening van het hoefkraakbeen in beide voorbenen.
Volgens de dierenarts een lichte verbening, maar het kreupelheidsonderzoek werd gedaan met de ijzers nog onder... weet niet of dit normaal is?!

Een stalgenoot vindt dat ze niet lekker loopt, ze loop wat korter en wat stijf maarja ze word natuurlijk ook niet bereden.
Ook is ze bij haar kont en flanken goed ingevallen en zijn haar ribben te zien.
Kan het zijn dat Jersey toch last heeft van haar verbening en dat ze daardoor afvalt..dat ze dus pijn heeft?
Ze heeft nu voor ijzers, gewoon normale ijzers.De hoefsmid komt dinsdag en dan laat ik haar even een tijdje zonder ijzers.Ik wil kijken hoe ze dan loopt, misschien daarna een second opinion bij een andere dierenarts en haar hoeven zijn zo verslechterd door die ijzers dat ik eigenlijk een andere oplossing zoek voor ijzers.

Iemand ervaring met verbening van het hoefkraakbeen en mager worden?
Iemand ervaring met een goede dierenarts die veel weet van hoefproblemen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hippie

Re: Mager door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:59

Hoi hoi,
Ik zie dat je in Gelderland woont. In Lienden is een hele goede kliniek. Daar zijn ze heel erg goed met benen. Ff google
Ik zou ook zeggen dat de vermagering een gevolg kan zijn van pijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:35

om even te illustreren wat verbening van hoefkraak been is, deze foto:

Afbeelding

links is met verbening en rechts is zonder. Het hoefbeen links is ook veel rommeliger en heeft karteltjes. Gevolg van ijzers.

Je krijgt het nooit meer weg, maar je kan wel voorkomen dat het nog erger wordt, door veel beweging en bewegingsvrijheid voor het paard en géén ijzers!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:41

als ze gewoon eet zoals altijd en ze word mager dan is er iets anders aan de hand,paarden kunnen mager worden van de pijn maar dat gaat meestal samen met minder of slecht eten(er zijn natuurlijk uitzonderingen...)
en inderdaad lijkt mij het in dit geval beter om haar zonder ijzers te laten lopen....of heb je dat al eens geprobeerd?

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 23:29

Bedankt voor de info!
Arabesk ik had die foto's al gezien ergens in een topic, heb ze goed bekeken en ook andere topics van verbening nog eens door gelezen.
Jersey heeft vaker zonder ijzers gelopen alleen toen wist ik niet dat ze verbening had.
Ze heeft ook 2 jaar natuurlijk bekapt gelopen, dit alles ging prima totdat ze dus vorig jaar niet meer door de keuring kwam, afgekeurd werd en toen bleek ze dus verbening te hebben.
Ze liep toen zonder ijzers niet lekker op de volte rechtsvoor.
Bij een kreupelheidsonderzoek van de dierenarts liep ze met ijzers ook niet 100% de rest was in orde.
Volgens de dierenarts lag dit aan haar rug en die is toen gekraakt.Echter is haar rug nu nog een puinhoop terwijl ik die oefeningen gewoon gedaan heb en alles.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:32

Mijn paard heeft ook verbening, ze heeft in het begin van het jaar een slechtere periode gehad, toen is ze ook mager geweest. Ik heb toen niet direct de link gelegt maar ze heeft nu een ander beslag en het gaat super! Ze is nu ook weer een stuk voller.

Uit ervaring weet ik (omdat mijn paard erg heeft gekwakkeld de afgelopen tijden) dat als ze last van haar benen heeft, (en dan liep ze niet eens onregelmatig) dat ze dan gewoon niet lekker in d'r vel zit. Ik merk het verschil pas als het weer goed met haar gaat. Het is dan een heel ander paard, vrolijk, allert, snuffeld aan mij tijdens het poetsen, lekker actief in de wei enzo.

Misschien zou je een nieuwe oplossing moeten zoeken voor haar benen.
Of verder gaan op haar rug klachten, Probeer (weer) eens een fysio of oestopaat, Paarden veranderen... misschien is ze toe aan andere oefeningen?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:47

Als een paard niet lekker in zijn vel zit gaat hij misschien minder goed eten/ meer stress e.d. Daarom kan hij best magerder worden, waarom niet. Grappig trouwens, nog een Jersey Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:35

wat betreft mager worden
kan wel door een lichamelijke klacht komen
denk hierbij aan
dier heeft pijn, pijn is stress, = afvallen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 05:28

Ik zal eerst andere zaken uitsluiten voor je conclusies trekt dat het door de pijn komt.
Goed ontwormd? Geen problemen met tanden en kiezen? Misschien eens bloed laten afnemen of er een infectie is of tekort aan mineralen, etc. etc.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 06:00

Mijn merie heeft ook verbening.
Toen wij met haar naar de DA gingen moesten de ijzers er af en hebben ze foto's gemaakt. Verbening dus.
Wat wij nu doen en echt helpt is rubber tussen de hoef en het ijzer. Mijn vriend is zelf hoefsmid (alleen trekpaard) en in zijn klanten bestand heeft hij 3 paarden zitten met verbening en ook daar zit rubber tussen de ijzers. Alle 3 de paarden lopen weer voor 100%.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:39

Een van mijn paarden heeft dit ook (in lichte mate) maar daar zie je helemaal niks aan. En mager is hij ook zeker niet Haha! . Wel staat hij nu zonder ijzers en ik merk dat hij, sinds hij geen ijzers meer heeft, nog veel ruimer is gaan lopen en ook beter (en hij liep al erg goed Tong uitsteken ). Maar ik vermoed dat dat niet door het weghalen van de ijzers komt maar door de verandering van hoefsmid Duivel . Hij tikte nl. toen ik hem pas had altijd met zijn achterhoeven onder tegen zijn voorhoeven aan en ik weet van verschillende andere mensen die de hoefsmid hadden die mijn paard bij zijn vorige eigenaar had, dat die ook zo liepen. Ik heb zelf een hele goede hoefsmid en na 3 keer bekappen doet hij dit dus niet meer. De ijzers zijn er overigens onderuit omdat zijn hoeven van prima kwaliteit zijn en ik momenteel toch geen wedstrijden rijd en vooral omdat hij doodsbang voor de hamer van de hoefsmid bleek te zijn toen ik hem net had gekocht... Mijn paard was trouwens klinisch helemaal oke en werd op de bemerking op de foto ook niet afgekeurd voor de sport.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:42

Bedankt voor de reacties, dit was al een iets ouder topic maar dat geeft niet Lachen
Jersey stond al te koop en is in middels verhuisd, ze is daar goed opgeknapt en schijnt ook alweer dikker te zijn.
Toen ze nog bij mij stond heb ik bloed en mestonderzoek laten doen en daar kwam uit dat ze gezond was.
Ik zou nog met haar naar de kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek en eventueel nieuwe fotos van haar benen maar een stalgenoot besloot haar in de trailer te slaan en aangezien dat niet werkt ben ik dus niet naar de kliniek geweest.
Gelukkig gaat nu alles voor zover ik weet goed met jersey.