Koliek gevoelig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Koliek gevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:53

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kon zo snel niets vinden! Excuses als er al 100 andere topics over lopen.
Mijn vraag:

'Blijft een paard/pony die koliek heeft gehad hier gevoelig voor of is daar niets over te zeggen?'

marleen_usar

Re: Koliek gevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:55

ligt er denk ik aan waarom het paard het heeft gekregen,die van mij zat soms wat verstopt maar het gaat al heel lang goed.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:58

Hmm oke, een vriendin van mij die heeft heel lang n bijrijdpaard gehad en die is er nooit meer helemaal bovenop gekomen. Deze is uiteindelijk ook ingeslapen..

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:00

het hangt ervan af hoe ernstig de koliek is geweest en waarom het was.
mjn paard is altijd heel gevoelig geweest voor koliek maar dat komt omdat hij vroeger heel veel rotzooi in zijn lijf had en daardoor dus gevoelig is.
maar als je gewoon voorzichtig opbouwt met dingen, dus niet opeens van eten veranderen en de wei rustig opbouwt dan heb je er niet veel last van hoor.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:11

Op de boktwiki is helaas weinig te vinden.. Ik weet dat koliek van de dunne darm vaak ernstiger is dan koliek van de dikke darm. Weten jullie misschien ook welke vorm van koliek het meest ernstig is etc. ? Dus of er over het algemeen verschil zit tussen de ernst van bijv. gaskoliek en zandkoliek ?

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:24

ik weet alleen dat als je paard zich te veel rolt er dan een soort knoop en de darm kan komen te zitten en dat is meestal fataal.
het hangt gewoon per keer ervan af hoe ernstig het is..
ik kan dus niet zeggen welke koliek het gevaarlijkst is maar ik denk verstoppingskoliek Knipoog

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 14:26

Oke dankje Lachen Verstoppingskoliek ontstaat door te snel/veel eten? Of verkeerd voedsel?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:31

Jaime1 schreef:
Oke dankje Lachen Verstoppingskoliek ontstaat door te snel/veel eten? Of verkeerd voedsel?

Dat hoeft niet persé, ook kan het ontstaan door haken op de kiezen en daardoor slecht kauwen of door een klont lintwormen, soms weet je niet hoe het is ontstaan.