Jaarling koliekerig en wil niet beter worden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Jaarling koliekerig en wil niet beter worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:41

Mijn jaarling was woensdag flink ziek, lang helemaal gestrekt te trillen. Zo ziek dat de VA haar meteen bij het eerste bezoek doorstuurde naar de kliniek. Ze had voordat ze de trialer op ging al wat darm ontspanners en pijnstillers gekregen. De VA was eigenlijk zelfs bang dat ze de kliniek niet zou halen.

Op de kliniek was ze een stuk fitter, niet meer liggen, zelfs wat hooitjes willen snoepen. Ze zouden haar parafine geven, maar omdat ze zo opknapte heeft ze dat niet gekregen (de VA snapte er eigenlijk niets van). Ze heeft nog een langer werkende darm ontspanner gekregen en mocht mee naar huis.

's Avonds had ze nog niet gemest, dus toen heeft ze toch nog parafine gekregen.

Gister ochtend had ze wel kleine beetjes gemest, wou ze wel wat eten, maar was nog lang niet fit. De hele dag bleef ze sloom.

Vanmorgen was ze nog slomer, had verhoogde pols en ruim 40 graden koorts. De VA dacht aan een infectie in haar darmen. Heeft haar koortsremmers en AB gegeven. Ze moest met een uur toch wel echt fitter worden. Maar is nog steeds beroerd.

De VA is net weer gebeld en komt weer kijken. Ik ga er zo ook weer heen (ze staat niet bij mij op stal).

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Jaarling koliekerig en wil niet beter worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:45

Dat klinkt niet lekker. Beterschap!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:50

snap niet zo goed dat ze je van de kliniek terug naar huis gestuurd hebben ..
ze hadden haar best toch even kunnen houden tot ze volledig hersteld was ..zeker als ze niet gemest heeft
Mijn jaarling is drie weken terug geopereerd aan koliek ..de Da thuis heeft ook -naar mijn mening- te lang gewacht om mij door te sturen , hij kwam wel twee keer per dag opvoelen en zei steeds dat de verstopping aan het loskomen was omdat het mals aanvoelde en ze toch af en toe meste maar ze bleef na uitwerking van de pijnstillers toch gaan liggen en buikkijken ..heb ze toen naar de kliniek gebracht en ondanks dat ze daar opknapte is ze toch 12 uur later geopereerd ( alles is goed gegaan )
Mocht je aan kloliek denken zet ze dan zeker zonder voer tot alles er goed door is want alles wat erbij komt van voer zorgt alleen maar dat de verstopping groter wordt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:25

Ze was bij aankomst op de kliniek zo goed dat ze niet eens parafine gekregen heeft. Dit monstertje doet niet anders dan de VA foppen (al vanaf dat ze 3 weken oud was en flink droes had).

Ze mest nu wel nadat ze parafine gekregen heeft. Maar niet veel omdat ze weinig eet. Ze is echt nog heel erg suf en bekaf.

Er is net bloed afgenomen om alle waardes te controleren. Vooral de ontstekings waarde ivm een eventueel scheurtje in de darmen omdat er veel druk op gestaan heeft. Maar dat was allemaal prima. Toen ik er rond een uur of 12 kwam stond ze helemaal te pompen, toen ik een kwartiertje terug weg ging was haar ademhaling weer bijna normaal.

Angelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:22

Ik kom net bij haar vandaan en ze is eindelijk weer gewoon, het nieuwe hooi kwam binnen en daar had ze lekker weer trek in. Ze heeft weer glanzende, levendige oogjes en haar temperatuur was nu 37,3. Ze heeft geen pompende ademhaling meer!
Ik ben zoooo blij, ik heb me zo verschrikkelijk zorgen gemaakt om dr...
en vooral omdat ze niet eens van mij is, voel je je dan extra schuldig!
Verdrietig
Maar Lotje zou Lotje niet zijn als ze het zomaar had opgegeven.
Ze is nu echt nog bekaf van het vechten, maar dat komt wel weer goed.
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:25

en wat zijn nu de problemen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 15:44

Hopelijk niet zo veel meer, ik hoop dus dat het zo blijft. Ze staat bij Angelshet op stal, en dat is dus de laatste update.

Kleintje moet nu al voor de 2e keer echt hard voor haar leven vechten in haar korte leventje.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:14

He jakkes, het zit Lot ook niet echt mee in haar jonge leventje, gelukkig is het een klein vechtertje.
Ben blij om te lezen dat het inmiddels weer wat beter gaat.

Wat een ongelooflijk lieve foto trouwens Lovers

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:26

Angelshet schreef:
Ik kom net bij haar vandaan en ze is eindelijk weer gewoon, het nieuwe hooi kwam binnen en daar had ze lekker weer trek in. Ze heeft weer glanzende, levendige oogjes en haar temperatuur was nu 37,3. Ze heeft geen pompende ademhaling meer!
Ik ben zoooo blij, ik heb me zo verschrikkelijk zorgen gemaakt om dr...
en vooral omdat ze niet eens van mij is, voel je je dan extra schuldig!
Verdrietig
Maar Lotje zou Lotje niet zijn als ze het zomaar had opgegeven.
Ze is nu echt nog bekaf van het vechten, maar dat komt wel weer goed.
Afbeelding

Vreselijk zo'n verstoppingskoliek. Ik heb het ook meegemaakt met mijn paard. Zijn leven zat aan een zijden draad!
Pas wel op met het gelijk voeren, er kan nog een prop ergens zitten. Zolang ze van de parrafine nog niet aan de dunne is en het mesten is nog niet goed op gang gekomen, blijft het een risico. Het kan wel eens 5 dagen duren voordat de verstopping er uit is. Dit is wel afhankelijk waar de verstopping zich bevindt.
Nog veel sterkte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 08:25

Ik werd vanmorgen met een mega brul begroet en ze wou NIET getempratuurd worden. Ook had ze de helft van haar hooi op gegeten. Ze had wel nog 38,1 maar als ik kijk hoe ze er bij staat is ze een stuk fitter Lachen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:13

Lot heeft vandaag lekker grasjes gegeten, en wat merriebrok (muslie hoefde ze niet, merriebrok vond ze een half handje wel lekker van).

Zo heeft mijn meisje er een groot deel van de dag bij gehangen.
Afbeelding

Ze is er nog lang niet, maar we gaan nu de goede kant op.

Angelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:22

wat een geweldige foto van Lot met haar mamsie
ik zag dat je nog meer mooie foto's heb gemaakt van Lotje, wil je me die ff mailen?
Ik wil je ontzettend bedanken dat ze gister en vandaag bij jou heb mogen logeren, ik durfde haar toch ook niet alleen te laten!
En jou als "oma" word ze natuurlijk vanzelf weer beter van he Cis?
En je hoe-help-ik-Lot-er- bovenop-pakket is super!!!!!!
En wat staat haar nieuwe halstertje geweldig he??????

Angelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:54

Het gaat weer wat beter met Lotje!
Ze eet nu echt weer lekkerder (het nadeel is echt dat ze altijd met lange tanden eet en echt op t gemakkie...)
Ik geef haar om de zoveel tijd beetjes van alles wat maar lekker is, lucerne, slobber, muesli, worteltjes, merriebrokjes en hooi uit mijn hand, en nu kwam ik weer aanfietsen en stond ze lekker te eten! En ze heeft heerlijk in de regen gestaan (wat ze echt lekker vind, want dáár word je vies van!)
Ze is nog wel wat zwakjes en heeft nogsteeds 38,1, maar dat is niet erg heeft de VA gezegd, als het maar niet boven de 39 komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:58

Angelshet schreef:
Ze eet nu echt weer lekkerder (het nadeel is echt dat ze altijd met lange tanden eet en echt op t gemakkie...)

Het blijft een kind van haar moeder. Dan denk je dat een shet makkelijk aan het eten te krijgen is Knipoog.