Gat in straal, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diamant191

Gat in straal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:50

Sinds de 4 jaar dat ik mijn paard heb, heeft hij altijd al bij zijn rechterachterhoef een zwakke straal gehad. Het is nooit rotstraal geworden, maar aan de bonvenkant (begin) van zijn straal zit een diepe snee/gat wat eigenlijk tot op heden maar niet dicht wilt gaan.

Ik heb egyptische zal, ocd-spray (blauw/paarse spul) gebruikt en niets helpt. Tevens heeft mijn hoefsmid er zelfs een keer een zooltje met veel teer onder gedaan en ook dat helpt niet.
Zijn hoeven zijn super mooi, nooit scheuren of afbrokkelen, alleen zijn stralen zijn altijd wel in aan de zachte kant. Ik gebruik zo min mogelijk water, spuit zijn benen sporadisch af, zodat het ook niet natter kan worden. En de hoeven vet ik af en toe weleens in, als de bovenkant van de hoeven wat wit uitslaan, meer niet.

Nu heb ik sinds 1,5 week zijn ijzers eraf gehaald, omdat hij alleen nog maar in de binnenbak (zandbodem) of op het weiland staat. Mijn paard is namelijk met pensioen.

Wie kan mij tips geven voor het verbeteren van die straal?

groetjes Mandy

Amadeo

Re: Gat in straal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:56

Ik denk dat een goede hoefsmid je hier het beste over kan adviseren. Ik weet in elk geval dat mijn kennis van hoeven niet dermate uitstekend is dat ik je daar op afstand tips over kan geven.....

Succes!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:03

Dank je wel voor je reactie. Helaas, kwam ik er met mijn hoefsmid ook niet echt uit, want niets helpt Boos!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:05

je hebt zo n spul wat je bij de smid kunt krijgen tegen rotstraal,
daar word de straal ook hard van,
dat moet je dan op een watje smeren en dat in dat gat duwen,
en dat 2 keer per dag doen,
bij mijn paard heeft dat toen super geholpen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:12

Hij heeft zwakke stralen maar één hoef is net iets erger? Als ik het goed begrijp.
Laat er eens een natuurlijk hoefbekapper naar kijken. De mijne had (al een heel aantal jaren terug) zwakke stralen en ook brokkelhoeven etc. Ze waren niet goed iig en erg zacht.
Heb haar sindsdien natuurlijk bekapt staan en dr hoeven zijn knoer hard geworden, de straal ook (waar ik in het begin van schrok) is bijna net zo hard als de zool. Het heeft wat tijd gekost maar het is het dubbel en dwars waard geweest. Ik weet dat het zo onderhand een verboden woord is op bokt Lips are sealed maar het is echt niet alleen slecht.
Het is iig het informeren waard lijkt me?

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:08

@sammy1: je bedoelt denk egyptische zalf? Ik heb dat namelijk ook met een gaasje erin moeten stoppen etc. maar het hielp helaas niet veel

@xtostarlight:wat houdt natuurlijk bekappen dan in? wat is het verschil met normaal bekappen? En dan kost het zeker ook heel veel geld of niet? Nu betaal ik voor 4 hoeven bekappen 25 euro.
Als de straal er hard van wordt, zoals ik lees dat het in jouw paard haar geval was, dan ben ik daar zeker in geïnteresseerd.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:45

hoi hoi.
ik kreeg bij mijn paard van de week als tip van de dierenarts:
een gaasje of watje met goedkope tandpasta en in stoppen iedere dag even verversen,en dan zelf even in de gaten houden.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:31

Tandpasta?? sorry maar dat durf ik toch echt niet aan hihihi....

barcaseig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:54

Hoefsmid René Vroom (www.rwlquality.nl) uit Ruinen is erg kundig op het gebied van hoefproblemen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:21

Natuurlijk bekappen houd een heleboel in, dit kun je gewoon op bokt en internet vinden. Het is zeker niet duurder als gewoon bekappen, ik betaal nu ook 25 euro.
Op www.hoefnatuurlijk.nl vind je een lijst van natuurlijk bekappers.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:52

tandpasta werkt super. Gebruik ik ook voor zijn voeten.
Ik geef nu ook farriers formula, kost een hoop, maar werkt dan ook echt super.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:46

tandpasta werkt idd super je creert zo een eeltlaagje waardoor de huid/hoef eronder is afgeschermd en langzaamaan dikker kan worden

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:50

heb het even nagevraagt hier (hoefsmid loopt over het erf nu) en tandpasta werkt inderdaad heel goed. zit ook ontsmettingsmiddel in en kan dus geen kwaad. 2x per dag plekje schoonmaken, inspuiten met blauwspray en dan een watje met tandpasta erin.
succes!

hoefsmid gaf ook aan dat een goede natuurlijk bekapper net zo bekapt als een goede smit en dit dus geen oplossing hoeft te zijn.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:09

oke top, dank je wel voor de tips. Het verbaast me inderdaad dat tandpasta zo goed kan werken, helaas is mijn paardje met pensioen en ga ik er nog maar 1x per week heen. Het is voor mij dus niet mogelijk om iedere dag zijn straal schoon te maken etc. etc. en dat kan ik van de staleigenaar ook niet verlangen :-S

Ik geef hem nu in ieder geval zeewier door zijn eten heen en dat helpt goed voor de hoeven. Verder komt hij iedere dag buiten (bij slecht weer binnenbak) dus staat hij ook schoon op stal en de modder aan zijn voetjes wilt ook nog weleens voor genezing helpen. Dus hopelijk komt het op deze manier goed en natuurlijk zorg ik ervoor dat de hoefsmid regelmatig langskomt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:17

Diamant191 schreef:
oke top, dank je wel voor de tips. Het verbaast me inderdaad dat tandpasta zo goed kan werken, helaas is mijn paardje met pensioen en ga ik er nog maar 1x per week heen. Het is voor mij dus niet mogelijk om iedere dag zijn straal schoon te maken etc. etc. en dat kan ik van de staleigenaar ook niet verlangen :-S

Ik geef hem nu in ieder geval zeewier door zijn eten heen en dat helpt goed voor de hoeven. Verder komt hij iedere dag buiten (bij slecht weer binnenbak) dus staat hij ook schoon op stal en de modder aan zijn voetjes wilt ook nog weleens voor genezing helpen. Dus hopelijk komt het op deze manier goed en natuurlijk zorg ik ervoor dat de hoefsmid regelmatig langskomt!

Niet onaardig bedoel hoor maar komt dit probleem niet juist doordat je dus maar 1 x per week de hoeven goed kunt uitkrabben?
Dat zou je eigenlijk toch wel dagelijks, of anders om de dag, moeten doen ...

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 10:39

Nee mijn paard wordt iedere dag verzorgt en iedere dag worden zijn hoeven uitgekrabt, alleen ikzelf ga nog maar 1x per week naar hem toe, omdat hij op rust (pensioen) staat en ik dus niet van de staleigenaresse (die hem dus verzorgt en uitkrabd) verlangen dat zij ook nog eens al bovenstaande tips gaat uitvoeren, snap je?!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:49

Diamant191 schreef:
Sinds de 4 jaar dat ik mijn paard heb, heeft hij altijd al bij zijn rechterachterhoef een zwakke straal gehad. Het is nooit rotstraal geworden, maar aan de bonvenkant (begin) van zijn straal zit een diepe snee/gat wat eigenlijk tot op heden maar niet dicht wilt gaan.

Ik heb egyptische zal, ocd-spray (blauw/paarse spul) gebruikt en niets helpt. Tevens heeft mijn hoefsmid er zelfs een keer een zooltje met veel teer onder gedaan en ook dat helpt niet.
Zijn hoeven zijn super mooi, nooit scheuren of afbrokkelen, alleen zijn stralen zijn altijd wel in aan de zachte kant. Ik gebruik zo min mogelijk water, spuit zijn benen sporadisch af, zodat het ook niet natter kan worden. En de hoeven vet ik af en toe weleens in, als de bovenkant van de hoeven wat wit uitslaan, meer niet.

Nu heb ik sinds 1,5 week zijn ijzers eraf gehaald, omdat hij alleen nog maar in de binnenbak (zandbodem) of op het weiland staat. Mijn paard is namelijk met pensioen.

Wie kan mij tips geven voor het verbeteren van die straal?

groetjes Mandy

die gleuf waar je het over hebt is zeer zeker rotstraal. Dit kan wel 6 weken duren met dagelijkse verzorging voordat het weg is of er beter uit ziet. Iedere dag even flossen met gaas, daarna egyptische zalf erin en een watje erin drukken zover mogelijk. Dit iedere dag verschonen en altijd de voeten (dus ook de straal, alles) goed drogen. Eigenlijk mag het helemaal niet nat worden. Als je je paard op ijzers zet komt de straal minder dicht op de grond en dat kan dat dat beter is voor je paard. Succes

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 14:45

Het is geen rotstraal (het is niet nat, geen pus komt eruit, het stinkt niet etc. etc.). Het is gewoon bovenaan zijn straal waarvan de zijkanten maar niet dicht tegen elkaar aan willen groeien. Hij heeft dit denk nu al 2 jaar ofzo, maakte bijna nooit zijn voeten nat en de hoefsmid zorgde altijd goed voor zijn stralen.

Ik baal er gewoon van dat zijn straal niet volledig wilt sluiten, want dan kan er ook totaal geen troep in komen.
Ik merk wel dat nu hij niet meer 22 uur per dag op stal staat, maar elke dag op het weiland/binnenbak loopt en pas 's avonds op stal staat, dat het nu wat beter gaat met zijn straal. Dus misschien heeft het een lang genezingsproces en doordat hij continue natuurlijk in zijn eigen viezigheid op stal stond, het continue niet goed kon genezen!!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:23

Diamant191 schreef:
Het is geen rotstraal (het is niet nat, geen pus komt eruit, het stinkt niet etc. etc.). Het is gewoon bovenaan zijn straal waarvan de zijkanten maar niet dicht tegen elkaar aan willen groeien. Hij heeft dit denk nu al 2 jaar ofzo, maakte bijna nooit zijn voeten nat en de hoefsmid zorgde altijd goed voor zijn stralen.

Ik baal er gewoon van dat zijn straal niet volledig wilt sluiten, want dan kan er ook totaal geen troep in komen.
Ik merk wel dat nu hij niet meer 22 uur per dag op stal staat, maar elke dag op het weiland/binnenbak loopt en pas 's avonds op stal staat, dat het nu wat beter gaat met zijn straal. Dus misschien heeft het een lang genezingsproces en doordat hij continue natuurlijk in zijn eigen viezigheid op stal stond, het continue niet goed kon genezen!!

Het hoeft niet nat, pus of te stinken dan kan het nog rotstraal zijn. dat komt idd door de stal. In hun eigen pies staan is heel slecht. Paarden met rotstraal moeten een stal hebben dat ze dik in het droge stro staan. Als die gleuf er zit is het rotstraal hoe dan ook Haha!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:51

gelukkig staat mijn paardje super droog en er zijn 2 verschillende hoefsmeden die zijn voetjes hebben gedaan. Als het rotstraal zou zijn, dan zou zeker 1 van de hoefsmeden dit ontdekt hebben, dus die logica gaat niet op, sorry!