hallo bokkers,
Ik zou graag jullie mening hebben over het volgende.
Ik ga morgen naar de dierenarts met mijn paardje, maar misschien herkennen jullie deze kenmerken.
Sinds vorige week vrijdag (7 maart) loopt mijn paardje (vier jaar) ineens onregelmatig met linksachter. Ik merkte het meteen toen ik aandraafde en mijn instructrice zei dat ze flink onregelmatig liep en het leek in de buurt van de knie/flank vandaan te komen. Ik ben meteen gestopt. De dagen erna aan de hand gestapt en haar niet meer in de kudde gedaan. De zondag onder het zadel gestapt met haar (ze lijkt niet echt pijn te hebben) maar racete ze er in galop vandoor. Hier leek ze geen last van te hebben en ik voelde eigenlijk ook niet dat ze onregelmatig liep. Toen maandag weer aan de hand gestapt en dinsdag weer onder het zadel. Ik heb toen ook een klein stukje gedraaft om te kijken of ze nog onregelmatig liep en dit was eigenlijk niet meer het geval. Ze voelt wel erg stijf aan vooral als je de bocht ommoet, maar kreupel is ze niet meer. Degene die er naar keek had alleen wel opgemerkt dat wanneer je aandraaft dat ze haar linkerachterbeen niet lang wil neerzetten, ze maakt een soort huppeltje. Als ze eenmaal in draf is, loopt ze weer rad maar wel stijf. Dat stijve is niet normaal voor haar, want ze is juist altijd zo soepel.
Als voorgeschiedenis vertel ik dit er even bij: op di 4 maart is ze in de trailer geweest (rit van twee keer een half uur) om foto's te maken van haar kogelgewrichten voor iets anders (deze waren overigens allemaal goed, niets aan de hand). Ze was al een jaar niet meer op de trailer geweest. Woe 5 maart heb ik gereden en was er niets aan de hand, do 6 maart had ze vrij en is ze alleen in de kudde geweest in de paddock en vrijdag had ze bovenstaande ineens. Ik vermoed dat ze vastgelegen heeft en dat ze misschien een spiertje verrekt heeft. Ik vind het raar dat ze al zo snel weer rad loopt, maar dat ze toch duidelijk bij aandraven moeite heeft met het neerzetten van haar linkerachterbeen. Of zou ze misschien een rare beweging kunnen hebben gemaakt in de trailer? Kan een paard wat eigenlijk nooit op de trailer staat hier zo ontzettend stijf van worden? Herkennen jullie deze symtomen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes,
Saskia