paard wil niet op linksachter staan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

paard wil niet op linksachter staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 02:23

hallo bokkers,

Ik zou graag jullie mening hebben over het volgende.

Ik ga morgen naar de dierenarts met mijn paardje, maar misschien herkennen jullie deze kenmerken.
Sinds vorige week vrijdag (7 maart) loopt mijn paardje (vier jaar) ineens onregelmatig met linksachter. Ik merkte het meteen toen ik aandraafde en mijn instructrice zei dat ze flink onregelmatig liep en het leek in de buurt van de knie/flank vandaan te komen. Ik ben meteen gestopt. De dagen erna aan de hand gestapt en haar niet meer in de kudde gedaan. De zondag onder het zadel gestapt met haar (ze lijkt niet echt pijn te hebben) maar racete ze er in galop vandoor. Hier leek ze geen last van te hebben en ik voelde eigenlijk ook niet dat ze onregelmatig liep. Toen maandag weer aan de hand gestapt en dinsdag weer onder het zadel. Ik heb toen ook een klein stukje gedraaft om te kijken of ze nog onregelmatig liep en dit was eigenlijk niet meer het geval. Ze voelt wel erg stijf aan vooral als je de bocht ommoet, maar kreupel is ze niet meer. Degene die er naar keek had alleen wel opgemerkt dat wanneer je aandraaft dat ze haar linkerachterbeen niet lang wil neerzetten, ze maakt een soort huppeltje. Als ze eenmaal in draf is, loopt ze weer rad maar wel stijf. Dat stijve is niet normaal voor haar, want ze is juist altijd zo soepel.
Als voorgeschiedenis vertel ik dit er even bij: op di 4 maart is ze in de trailer geweest (rit van twee keer een half uur) om foto's te maken van haar kogelgewrichten voor iets anders (deze waren overigens allemaal goed, niets aan de hand). Ze was al een jaar niet meer op de trailer geweest. Woe 5 maart heb ik gereden en was er niets aan de hand, do 6 maart had ze vrij en is ze alleen in de kudde geweest in de paddock en vrijdag had ze bovenstaande ineens. Ik vermoed dat ze vastgelegen heeft en dat ze misschien een spiertje verrekt heeft. Ik vind het raar dat ze al zo snel weer rad loopt, maar dat ze toch duidelijk bij aandraven moeite heeft met het neerzetten van haar linkerachterbeen. Of zou ze misschien een rare beweging kunnen hebben gemaakt in de trailer? Kan een paard wat eigenlijk nooit op de trailer staat hier zo ontzettend stijf van worden? Herkennen jullie deze symtomen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes,
Saskia

Hippie

Re: paard wil niet op linksachter staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 03:02

Nee paarden die kunnen best op de trailer staan.
Kan een hoefzweer zijn die heel diep zit??
Kan een losse knie zijn??
Misschien heeft ze vastgelegen???
Kan van alles zijn. Konden ze maar praten hé?
Hou me op de hoogte

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:05

De mijne heeft een keer een trap op de zijkant van zijn kont gehad. Ook wilde hij niet op die kant staan. Dit was gelijk. maar liep niet kreupel. Na 3 dagen wel. Er zat een bloeduitstorting op zijn bil. Hij bleef een tijd dat been ontlasten in rust (tijdens poetsen duidelijk te zien), ook toen die weer goed liep.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 00:11

Ja inderdaad, als ze eens konden praten zou heeel handig zijn.... ik vermoedde zelf ook vastliggen. Ik heb haar vrijdag onder het zadel aan de dierenarts laten zien (waarbij de schat me overigens op een flinke rodeo trakteerde en ik op de grond terechtkwam... dank u Wonique). Hij constateerde dat ze wat kort liep met linksachter en dat ze met aandraven inderdaad wat minder afdruk gaf met linksachter. Na een paar passen was dit helemaal weg en liep ze rad en waren de passen weer even groot. Hij dacht dat het uit de omgeving van de knie/heup kwam en heeft haar vier dagen metanac (oid) voorgeschreven om te kijken of het minder zou worden en ik kon haar wel weer gewoon beweging geven (gelukkig maar want ze was zo langerzamerhand een tijdbom geworden...). Ik ga er morgen weer voor het eerst op en zal dan wel merken of het alweer beter is geworden. Gister even gelongeerd en ik zag eigenlijk niets meer afgezien van het feit dat ze wel wat stijver is dan normaal...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 00:14

Oh, nog vergeten: Hippie, wat is een losse knie?

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:21

Hallo Pollux,

Kijk AUB het Kreuzdarmbeingelenk naar??? het kann een onsteking van het vastliggen zijn.
Mijn paard Wanda had het ook, en met een oesteopath en een heilpratiker moet het met 2 weken rust normaal heel goed gaan.
Sorry voor het Nederlands maar ik ben nu al 22 jaar weg uit Nederland Clown
Je kun ook Arnika geven, dat kan je in de apoteek vragen of bestellen. Daar moet je 3 dagen 4 grunule van geven.
En iets rustiger de kommende tijd, anders word de onsteking erger!!!
Veel sterkte, en ik hoop het gaat beter in de kommende dagen Haha!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 00:41

Hallo Damiano,

Een ontsteking zou inderdaad ook nog kunnen. Arnikadruppels ga ik geven, want daar heb ik veel goeds over gehoord en het kan geen kwaad. Maar hoeveel zou ik moeten geven (sorry, ik weet niet wat grunule is...). Rustig aan doe ik sowieso nu, totdat ik zeker weet dat het helemaal weg is.

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:47

Van de druppel moet je ongeveer 15 druppels geven, en dat een goede week. Maar de granulle zijn kleine witte ronde pilletjes van Arnika.
Daar kann je hooguit 3 tot 4 dagen van geven, en dan zie je al werking, het kan absolut geen kwaad. Je mag de pilletjes niet met de vingers aanpaken, je moet ze direkt ob fruit zoals een banaan of appel voegen. Dan gaat het normaal beter worden. Haar of hem Pling onder het solarium zeten als je de mogelijk heb. Want warmte is een heel goed middeltje voor zo iets, en ze ontspannen er heel goed bij.
Hou me op de hoogte, tot gauw.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 01:09

Ik ga het uitproberen met de druppels... ben benieuwd!

damiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:27

Je zal zien dat er een verandering zal zijn.
Ik druk de Duimen, en laat je niet gek maken Haha!
Want als je de Doktor 1 keer laat kommen, hou je er niet meer mee op.
Onze paarden zijn van natuur uit vrij, en in de wildbaan kommen zij ook zonder ons uit!!!
Dus laat haar, Jou zeggen hou lang zij nodig heeft voor dat het weer in Orde is, dat heb ik bij mijn lieve paard geleerd.
Tot gauw. Clown

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 01:02

Helaas helaas, vanavond was het plan om haar heel even te longeren en dan rustig een kwartiertje te rijden (dit kon ook volgens de dierenarts). Was ze aan de longe weer kreupel. Zelfs na drie dagen metacam was het toch weer slechter geworden. Een paar dagen terug liep ze na aandraven weer rad, vanavond bleef ze onregelmatig... ze heeft maandag en dinsdag ook weer in de groep in de paddock gestaan en ik vermoed dat dit niet verstandig is geweest, die heeft zich natuurlijk flink uitgeleefd... morgen maar weer naar de dierenarts en verder kijken...

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 01:55

Arnica heeft alleen maar zin als je dat meteen na een botsing ofzo geeft. Dit heeft na een paar dagen al geen zin meer.
Pollux, een losse knie wil zeggen dat zijn knieschijf niet helemaal op zijn plekkie zit. Dan blijft zo'n been zeg maar een fractie van een seconde hangen. Dit is meestal het geval als een paard uit het werk is gehaald en spier kwijt is. Friezen hebben dat ook veel. Je zou eens kunnen proberen om alleen maar rechtuit te rijden. Dus even niet longeren. Want dan overbelasten ze weer de boel en blijf je in die circel rondlopen. Zo... grappige woordspeling zeg..... hahahah
Als ze nu zo druk in de groep is, haal haar daar dan ook even uit. Als jij pijn aan je been hebt is bewegen wel goed, maar rennen niet. Snappie?
Dus bewegen met mate en alleen rechtuit.
Succes meid

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:13

Verplaatst MD --> BEH.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 00:11

Nou, laatste update... Die domoor is nu ook 'kreupel' aan haar andere achterbeen. Ze heeft zich vreselijk misdragen in de stal (ik hoorde haar al tekeergaan toen ik vanmiddag aankwam) en zag haar nog net een handstand doen en toen stond ze op drie benen.... dierenarts waar ik toch al een afspraak meehad voor haar linkerachterbeen dacht dat het wel mee zou vallen gelukkig toen ze een stukje moest draven. Ze was niet echt kreupel, slechts kort en wilde haar sprong niet echt buigen (hoe ze het voor elkaar heeft gekregen, wie weet het, maar ze heeft twee enorme schaafwonden aan de voorkant van haar sprong en waarschijnlijk een kneuzing). Jammergenoeg konden we door dit voorval niet zien hoe ze linksachter (het eigenlijke probleem) liep. DA heeft haar RA ingepakt met een verband en een spuitje gegeven tegen de zwelling. Het is wel een gedoe op het moment, spuitje geven was ook al zo'n drama. DA moest tot drie keer een nieuw spuitje pakken en uiteindelijk kon hij haar in de opvoelbox, met een praam een spuitje geven.... Nou ja, morgen maar weer verder kijken en hopen dat het allemaal meevalt want mijn arme paardje wordt zo langerzamerhand een tijdbom die niet meer te hanteren is....